XTZ høyttalere til 6490 kr slår B&W 805s i test

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Greia er at man bør ha en delefrekvens som ligger ca. halvannen oktav (gjerne lavere) under oppbrytningsfrekvensen på disse elementene, og et vanlig 4.ordensfilter er ikke nok. Man trenger å suge bort oppbrytningen. Spole i serie, og R, L og C seriekoblet og i parallell med elementet. :)
    Da er det så mye enklere å bruke et papirlement som ikke har oppbrytning, og som faller fint uten noe tull. Da bruker man det beste filteret, 1. ordens uten sugekrets ;D

    Håvard
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Lurer på om ikke korreksjon kan ha flere positive enn negative sider nedover i frekvens. Lurer ikke på det oppover ;)
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    Jeg har XTZ 99.26 koblet opp med ViaBlue SC4 BiWire fra en Krell KAV-3250. Jeg bruker en PS3 som kilde og digitalt inn i en Marantz AV8003 prosessor i vente på en god DAC. Oppsettet er plassert med sweetspot i en likesidet trekant med høyttalerne på Viablue Tri Absorber oppå mine suber som igjen står på Soundcare Superspikes. Jeg bruker ingen romkorreksjon, men har brukt tid på å finne rett plassering og toe-in.

    Jeg synes diskanten er meget behagelig, nøytral og gir et detaljert og åpent lydbilde. Mellomtonen er klar og kontant, bassen er stram, tørr og spiller ned til ca 35 Hz med god trøkk. Meget god til både akustisk musikk, såvel som jazz/fusion, rock og metal. Diskanten kan justeres opp noen dB etter behov, noe jeg har valgt å ikke benytte meg av.

    Høyttalerne har også en port for roomtuning. I mitt tilfelle er dette meget positivt da mitt oppsett bare har én sidevegg, noe som igjen fører til at høyttaleren som ikke står inntil veggen blir noe slankere i lyden. Høyttaleren som står inntil sidevegg/hjørne har jeg plugget med den medfølgende skumgummipluggen, noe som resulterte i en mere kontrollert bass og som generelt strammet opp lyden i høyttaleren. Begge høyttalerne låter nå nesten helt identisk. Førsterefleks i sidevegg er dempet med Soundwave Scrunch som demper ned til ca 400 Hz.
    Diffusorer fra Svanå MiljöAkustik brukes i førsterefleksjon bak høyttalerne.

    Jeg våger meg på å legge ut noen bilder selv om dette hverken er bilde- eller hjemme hos-tråd. Skulle dette være upassende i denne tråden fjerner jeg de selvsagt, men jeg synes det gir et greit inntrykk av finish, design og hvordan høyttaleren ser ut i et hjemmemiljø.



    Eldre oppsett:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Greia er at man bør ha en delefrekvens som ligger ca. halvannen oktav (gjerne lavere) under oppbrytningsfrekvensen på disse elementene, og et vanlig 4.ordensfilter er ikke nok. Man trenger å suge bort oppbrytningen. Spole i serie, og R, L og C seriekoblet og i parallell med elementet. :)
    Da er det så mye enklere å bruke et papirlement som ikke har oppbrytning, og som faller fint uten noe tull. Da bruker man det beste filteret, 1. ordens uten sugekrets ;D

    Håvard
    Å, de tuller da litt i passbåndet disse papirelementene. ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Greia er at man bør ha en delefrekvens som ligger ca. halvannen oktav (gjerne lavere) under oppbrytningsfrekvensen på disse elementene, og et vanlig 4.ordensfilter er ikke nok. Man trenger å suge bort oppbrytningen. Spole i serie, og R, L og C seriekoblet og i parallell med elementet. :)
    Da er det så mye enklere å bruke et papirlement som ikke har oppbrytning, og som faller fint uten noe tull. Da bruker man det beste filteret, 1. ordens uten sugekrets ;D

    Håvard
    Å, de tuller da litt i passbåndet disse papirelementene. ;)
    Sikkert. Ingenting er pefekt, og man må gjøre et valg. Vanskeligere er det ikke.

    Håvard
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    AndreWerdenskrieg skrev:
    Var ikke det, men er dine i samme pris/kvalitetsklasse (NeoCd3 er ikke spess dyre), så forstår jeg meget godt at du er fornøyd :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Greia er at man bør ha en delefrekvens som ligger ca. halvannen oktav (gjerne lavere) under oppbrytningsfrekvensen på disse elementene, og et vanlig 4.ordensfilter er ikke nok. Man trenger å suge bort oppbrytningen. Spole i serie, og R, L og C seriekoblet og i parallell med elementet. :)
    Da er det så mye enklere å bruke et papirlement som ikke har oppbrytning, og som faller fint uten noe tull. Da bruker man det beste filteret, 1. ordens uten sugekrets ;D

    Håvard
    Å, de tuller da litt i passbåndet disse papirelementene. ;)
    Sikkert. Ingenting er pefekt, og man må gjøre et valg. Vanskeligere er det ikke.

    Håvard
    Nettopp. Høyttalerkonstruksjon handler omå gjøre de riktige kompromissene, for kompromisse må man.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Haavard skrev:
    Valentino skrev:
    Greia er at man bør ha en delefrekvens som ligger ca. halvannen oktav (gjerne lavere) under oppbrytningsfrekvensen på disse elementene, og et vanlig 4.ordensfilter er ikke nok. Man trenger å suge bort oppbrytningen. Spole i serie, og R, L og C seriekoblet og i parallell med elementet. :)
    Da er det så mye enklere å bruke et papirlement som ikke har oppbrytning, og som faller fint uten noe tull. Da bruker man det beste filteret, 1. ordens uten sugekrets ;D

    Håvard
    Å, de tuller da litt i passbåndet disse papirelementene. ;)
    Sikkert. Ingenting er pefekt, og man må gjøre et valg. Vanskeligere er det ikke.

    Håvard
    Nettopp. Høyttalerkonstruksjon handler omå gjøre de riktige kompromissene, for kompromisse må man.
    Riktig, og mine kompromiss er ikke nødvendigvis de kompromissene andre ville valgt. Det er dette som er så vanskleig her inne på sentralen, at man ikke kan glede seg over andres valg. Jeg liker H6 og er ikke så veldig glad i annet jeg hører. Skulle gjern ehatt H6 i XTZ finish. Litt fine egenlig. Men nå er jeg vel litt off topic her.

    Håvard
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    122
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Stilig!!

    Har du sammenlignet/hatt andre høytaler i oppsettet?

    Låter sikkert bra det der...

    Mvh
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    Målinger av 99.25/26/36 fra High Fidelity #6/2008:


    Slutsats: "Enligt XTZ hade man satt upp följande mål för 99.36: använda high-end-element, ljudkvalitet i high-end klass, hög mekanisk kvalitet till ett konkurrenskraftigt pros, relativt litet kabinett, stilren och tidlös design, mycket flexibel med många inställningsmöjligheter.
    Har man lyckats nå målen? Ja, utan tvekan. XTZ 99.36 är en formidabel högtalare som hanterar det mesta med stil, den blir aldrig skrikig eller vulgär. Lyssnare som prioriterar musiken högst blir inte besvikna, och priset är nästan löjligt lågt för ett par högtalare som spelar som 99.36
    Mycket bra jobbat!".
    Artikeln är skriven av Lars Erik Steinick, Kenneth Pilegaard och Michael Madsen.
    http://www.xtz.se/pdf/9936_highfidelity_svensk.pdf

    99.36 er samme høyttaler som 99.25 og 99.26, men med et ekstra element, men visstnok avskjermet fra mellomtone og diskant. Volumet i kassen til mellomtone og diskant skal være identisk med volumet i 99.25/99.26.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Det var disse målingene jeg viste til lengre opp i tråden. Ikke helt spikerflatt, men den er jo designet for fleksibilitet. Ser du også har de passive subbene med 10" seas alu. Er lytteinntrykkene du formidler med eller uten disse innkoblet? Hvordan deler og driver du disse?

    Mvh
    Sniff
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bør lyttes på ca. 15 grader off axis sideveis, iallefall som et utgangspunkt.
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    Sniff skrev:
    Det var disse målingene jeg viste til lengre opp i tråden. Ikke helt spikerflatt, men den er jo designet for fleksibilitet. Ser du også har de passive subbene med 10" seas alu. Er lytteinntrykkene du formidler med eller uten disse innkoblet? Hvordan deler og driver du disse?

    Mvh
    Sniff
    Mine lytteinntrykk er uten subene.
    Når jeg bruker subene deler jeg ved 60hz og de drives av 1 stk. XTZ Sub Amp 1 og 1 stk. Sub Amp 1 DSP.
    Da bruker jeg også to ekstra aktive XTZ99W12S bak sweetspot, men suber bruker jeg altså sjeldent til musikk.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Interessant nok, etter all kritikken mot magnesium:

    De mest påfallende artifaktene i den ferdige filtrerte høyttaleren, er portenes resonanser. De er ikke pene, og ville sett helt likedan ut med hvilket som helst membranmateriale.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    [/quote]
    Mine lytteinntrykk er uten subene.
    Når jeg bruker subene deler jeg ved 60hz og de drives av 1 stk. XTZ Sub Amp 1 og 1 stk. Sub Amp 1 DSP.
    Da bruker jeg også to ekstra aktive XTZ99W12S bak sweetspot, men suber bruker jeg altså sjeldent til musikk.
    [/quote]

    Mao: I det som ser ut som et moderat stort lytterom er ikke 99.26 et kompromiss når det gjelder bassKVALITET?

    Når det gjelder "all kritikk av magnesium": Jeg er fristet til å påstå at det å avfeie mag.høytalere basert på målinger av råelementer nærmer seg skjært tullball. Gitt kontroll på resonansene er dette elementer som i ferdige konstruksjoner måler og lyder så fritt for bilyder at det så vidt jeg kan se ikke finnes mange alternative veier til knirkefritt. Så finnes det mange veier til noe nesten like bra, eller mer romantisk osv., men det blir en annen skål.
    - Beklager viss jeg med dette veltet denne tråden, som til nå har vært veldig interessant!

    Mvh
    Sniff
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Interessant nok, etter all kritikken mot magnesium:

    De mest påfallende artifaktene i den ferdige filtrerte høyttaleren, er portenes resonanser. De er ikke pene, og ville sett helt likedan ut med hvilket som helst membranmateriale.
    Bullseye.
    Har det vært så mye kritikk mot Mg egentlig? At man må konstruere en sugekrets, er det kritikk? Kanskje det er kritikkverdig at den oppfører seg som et stempel i passbåndet. ;D
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Vil vel si at Lydkaj var nokså kategorisk tidligere her...Men dette er vel ikke en massiv bevegelse når sant skal siges.

    Mvh
    Sniff
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det var Lydkaj jeg tenkte på, ja.

    Ellers må det nevnes at dette er helt typiske målinger for en høyttaler med bassreflekskasse på mellomtoneelementet.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Det var Lydkaj jeg tenkte på, ja.

    Ellers må det nevnes at dette er helt typiske målinger for en høyttaler med bassreflekskasse på mellomtoneelementet.
    Det var ikke magnesium jeg var ude efter, det var frekvenskurvens udsende.
    Men jeg håber den er på hi-fi messen i København her i weekenden, så for den en lytter.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den har en hylle ved 2kHz som er vanskelig å vinkle seg bort fra.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Den har en hylle ved 2kHz som er vanskelig å vinkle seg bort fra.
    - spørsmålet blir vel da om hver enkelt subjektivt opplever det som et problem når de lytter, eller om de greier å glede seg over musikken. Om det siste er et faktum betyr "hyllen" ingenting :)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Er det ikke slike hyller som gir opplevelse av litt forstørret rom og "luft"?

    mvh
    sniff
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Bullseye.
    Har det vært så mye kritikk mot Mg egentlig? At man må konstruere en sugekrets, er det kritikk? Kanskje det er kritikkverdig at den oppfører seg som et stempel i passbåndet. ;D
    *kanskje* tett på med 5" som i din egen høyttaler, men ikke denne konstruksjonen med 6.5"...
    Dessuten, er det egentlig ikke snakk om en 6" Seas Excel Nextel (papir m/ coating), og ikke Mg???
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Konklusjonen kan vel muligens lukte "highend" på honør-bilett...(veldig honør-bilett)
    Ett ønske kunne også vært att pris alene ikke nødvendigvis forteller noe som helst om kvaliteten.
    ( det var egentlig ett lite spark til akseptert oppfatning) kanskje Roda burde testet denne med bind for øynene ?? ;)

    mvh
    Kjell P..
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    brand-x skrev:
    kanskje Roda burde testet denne med bind for øynene ?? ;)

    mvh
    Kjell P..
    Den støtter jeg. Hadde vært morro om en "nøytral" proff kunne tatt en lytt til denne i blinde.


    Torsen
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Torsen skrev:
    brand-x skrev:
    kanskje Roda burde testet denne med bind for øynene ?? ;)

    mvh
    Kjell P..
    Den støtter jeg. Hadde vært morro om en "nøytral" proff kunne tatt en lytt til denne i blinde.


    Torsen
    - en god idé
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Valentino skrev:
    Bullseye.
    Har det vært så mye kritikk mot Mg egentlig? At man må konstruere en sugekrets, er det kritikk? Kanskje det er kritikkverdig at den oppfører seg som et stempel i passbåndet. ;D
    *kanskje* tett på med 5" som i din egen høyttaler, men ikke denne konstruksjonen med 6.5"...
    Hehe, man må definere hva som skal være "passbåndet". En 8" delt ved 2kHz hører man f.eks. godt. Der får man hørbar ringing i membranen.
    Dessuten, er det egentlig ikke snakk om en 6" Seas Excel Nextel (papir m/ coating), og ikke Mg???
    Der er jeg usikker. Volumprodusentene specer jo, og får varianter til eget bruk. Hvilket motorsystem som er brukt her har ingen vært inne på, f.eks.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    "Sitat fra: Man på I dag kl. 21:37:41
    Sitat fra: Valentino på I dag kl. 10:59:10
    Bullseye.
    Har det vært så mye kritikk mot Mg egentlig? At man må konstruere en sugekrets, er det kritikk? Kanskje det er kritikkverdig at den oppfører seg som et stempel i passbåndet.

    *kanskje* tett på med 5" som i din egen høyttaler, men ikke denne konstruksjonen med 6.5"...

    Hehe, man må definere hva som skal være "passbåndet". En 8" delt ved 2kHz hører man f.eks. godt. Der får man hørbar ringing i membranen.
    Sitat
    Dessuten, er det egentlig ikke snakk om en 6" Seas Excel Nextel (papir m/ coating), og ikke Mg???
    Der er jeg usikker. Volumprodusentene specer jo, og får varianter til eget bruk. Hvilket motorsystem som er brukt her har ingen vært inne på, f.eks."
    - "Hvilket motorsystem som er brukt her har ingen vært inne på, f.eks." - hva betyr dette for deg Valentino?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Virker jo rart at Seas har laget en Mg membran som de i tilleg har farget sort iogmed at det er hvit som er den naturlige fargen på Mg, og som i tilleg har samme faseplugg som Nextel-elementene.
    Og hvis det er et Nextel-membran, virker det jo rart at de har fått laget et element hvis størrelse ikke finnes finnes i deres vanlige sortiment, da et egen-specced element vil som regel ta utgangspunkt i et eksisterende element, pluss da at XTZ ikke virker som en fabrikant som får laget egen-speccede elementer i utgangspunktet. Kall det for magefølelse, men noe sier meg likevel at XTZ ikke er "ekslusive" nok til at de gidder å specce egne elementer
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Man skrev:
    Virker jo rart at Seas har laget en Mg membran som de i tilleg har farget sort iogmed at det er hvit som er den naturlige fargen på Mg, og som i tilleg har samme faseplugg som Nextel-elementene.
    Og hvis det er et Nextel-membran, virker det jo rart at de har fått laget et element hvis størrelse ikke finnes finnes i deres vanlige sortiment, da et egen-specced element vil som regel ta utgangspunkt i et eksisterende element, pluss da at XTZ ikke virker som en fabrikant som får laget egen-speccede elementer i utgangspunktet. Kall det for magefølelse, men noe sier meg likevel at XTZ ikke er "ekslusive" nok til at de gidder å specce egne elementer
    - ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Magnetens fysiske størrelse har betydning for mengden lyd som reflekteres tilbake til membranen uten å ha blitt dempet i kassen. Magnettypen kan ha betydning for flukstettheten i luftgapet, det finnes coiler som er mer temperaturstabile enn andre,og de er gjerne tvunnet på forskjellige materialer, hvor mange ringer man har spandert til å styre fluxen i luftgapet. Etc.

    Det meste av forvrengningen i et konvensjonelt høyttalerelement (som her) oppstår i motorsystemet, men siden hififolk ikke ser motorsystemet diskuteres det nesten ikke. Det er som med de innvendige koblingsterminalene.

    Det er et SEASelement de bruker, men det er ikke standardvare. Jeg tror de får et laget etter et slags "velg blandt våre standarddeler"-prinsipp. Man tjener ikke penger på høyttalere tilseksogethalvttusen hvis man ikke lager og selger mange tror jeg.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Magnetens fysiske størrelse har betydning for mengden lyd som reflekteres tilbake til membranen uten å ha blitt dempet i kassen. Magnettypen kan ha betydning for flukstettheten i luftgapet, det finnes coiler som er mer temperaturstabile enn andre,og de er gjerne tvunnet på forskjellige materialer, hvor mange ringer man har spandert til å styre fluxen i luftgapet. Etc.

    Det meste av forvrengningen i et konvensjonelt høyttalerelement (som her) oppstår i motorsystemet, men siden hififolk ikke ser motorsystemet diskuteres det nesten ikke. Det er som med de innvendige koblingsterminalene.

    Det er et SEASelement de bruker, men det er ikke standardvare. Jeg tror de får et laget etter et slags "velg blandt våre standarddeler"-prinsipp. Man tjener ikke penger på høyttalere tilseksogethalvttusen hvis man ikke lager og selger mange tror jeg.
    - men hvordn reflekteres det du omtaler i lyd?
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Det vil vel si at lydbølgene slår tilbake og treffer membranet bakfra og påvirker det uten å bli dempet av kasse og dempematrial...

    Dette ungår man vel med en neodym magnet eller tar jeg helt feil her?
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    draapen skrev:
    Det vil vel si at lydbølgene slår tilbake og treffer membranet bakfra og påvirker det uten å bli dempet av kasse og dempematrial...

    Dette ungår man vel med en neodym magnet eller tar jeg helt feil her?
    - er ikke dette umulig ;)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Man skrev:
    Virker jo rart at Seas har laget en Mg membran som de i tilleg har farget sort iogmed at det er hvit som er den naturlige fargen på Mg, og som i tilleg har samme faseplugg som Nextel-elementene.
    Og hvis det er et Nextel-membran, virker det jo rart at de har fått laget et element hvis størrelse ikke finnes finnes i deres vanlige sortiment, da et egen-specced element vil som regel ta utgangspunkt i et eksisterende element, pluss da at XTZ ikke virker som en fabrikant som får laget egen-speccede elementer i utgangspunktet. Kall det for magefølelse, men noe sier meg likevel at XTZ ikke er "ekslusive" nok til at de gidder å specce egne elementer
    seas sin lotus-serie (bilhøyt) har svarte membraner på mag. elementene og sølvfarget faseplugg. Ville vel vært drøyt å reklamere med seas mag. viss det ikke er det. lett å sjekke.

    Mvh
    Sniff
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    janb skrev:
    draapen skrev:
    Det vil vel si at lydbølgene slår tilbake og treffer membranet bakfra og påvirker det uten å bli dempet av kasse og dempematrial...

    Dette ungår man vel med en neodym magnet eller tar jeg helt feil her?
    - er ikke dette umulig ;)
    Det er nok mulig.

    Her er et bilde av 5" som sitter i min høyttaler og en 6.5" som ikke sitter i XTZen. Hvordan den 6.5" ser ut vet vi ikke.



    Litt åpnere denne 5", ikke sant?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Det er nok mulig.

    Her er et bilde av 5" som sitter i min høyttaler og en 6.5" som ikke sitter i XTZen. Hvordan den 6.5" ser ut vet vi ikke.



    Litt åpnere denne 5", ikke sant?
    Som du sier er dette en neodymbasert magnet (til venstre). Det er et relativt nytt konsept for Seas, og det er mange høyttalere i det øvre skiktet der ute som benytter Seas-elementer uten neodymmagnet (de fleste, vil jeg tro).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn