Diverse Windows 10

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har backup på en minnepinne, nyere enn to år, men ikke ny nok til at det ikke er et jævla helvete.

Jeg handler mye vinyl, og har gjort det en stund...
Skaff deg denne. Har brukt det snart et år nå og fungere utmerket og koster nesten ingen ting i forhold til konkurrenter som jeg har brukt før. Eget program for å laste ned filer (restore) om du har installer noe nytt som Win10 mm.
https://www.dupplica.com/

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Det skal ikke være behov for spesiell driver til skjermen. Spørsmålet er hvilket skjermkort eller gma(grafikkbrikke) som står i maskinen. Har man nvidia skjermkort kan det være at man må kjøre gjennom en oppdatering av driver fra nvidia.com.
Har prøvd å laste ned drivere fra nvidia flere ganger, hjelper ikke. Fortsatt 4:3.
Avinstaller nvidiadriveren og installer på nytt. Prøv gjerne en eldre driver først og la GeForce Experience oppdatere driveren etterpå.
Hm, hvor kan man finne eldre drivere da?

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ok. Det har vært noen innkjøringsproblemer med Nvidia og win10. Jeg strevde endel selv, men etter flere installeringer så ble det orden på det. Jeg bruker HDMI da, men driverne er de samme.
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
Det skal ikke være behov for spesiell driver til skjermen. Spørsmålet er hvilket skjermkort eller gma(grafikkbrikke) som står i maskinen. Har man nvidia skjermkort kan det være at man må kjøre gjennom en oppdatering av driver fra nvidia.com.
Når du oppgraderer til win10 blir eksisterende settings lagret og lastet inn etter oppgradering .
Gå til kontrollpanel > System > enhetsbehandling, høyreklikk skjermkort , velg egenskaper, avvinstaller skjermkort ( men behold driverpakke) start maskinen på nytt, og definer ønskede skjerminstillinger på nytt.

Jørgen.
Takk for tips, men det er alllerede testet uten hell.

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Har prøvd å laste ned drivere fra nvidia flere ganger, hjelper ikke. Fortsatt 4:3.
Avinstaller nvidiadriveren og installer på nytt. Prøv gjerne en eldre driver først og la GeForce Experience oppdatere driveren etterpå.
Hvilket grafikkort har du?

Jeg brukte denne:
http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/86504/en-us

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5

Cozy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2014
Antall liker
87

Jeg brukte denne:
NVIDIA DRIVERS GeForce Game Ready Driver WHQL

Ok, takk! Skal teste i morgen.

Hei!

Da jeg oppdaterte til Windows 10 satte jeg den opp som ny maskin og alt ble installert pånytt, ingen problemer her, har for øvrig NVIDA GeForce GT 720 (MSI).

Hilsen Cozy

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og touchpad er tilbake. Irriterende, og jeg klarer faen ikke å slå den av igjen....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da klarte jeg å avinstallere faenskapen. Jippi! Neida. Etter den påkrevde restarten dukket det opp et varsel om at de installerte driver til touchpad i bakgrunnen, og jeg måtte ikke slå av maskinen. Vips. Faenskapet er tilbake!!!!

Ender det med aluminiumsplate og gaffatape?

Sist redigert av en moderator:

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5

Jeg brukte denne:
Da har jeg testet de gamle driverne + driver for skjerm som jeg har fått fra Benq. Nå gir jeg snart opp, fungerer fortsatt ikke.
Hmm, kanskje på tide å oppgradere til ny pc. Ny minipc på storskjerm kanskje, tror det blir til det :)

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Har en ting og si om Windows 10 ufattelig bra har ingenting og utsette på det, alle bildene og musikken jeg hadde liggende lå bedre katalog vis i Windows 10 enn i 8.1 diverse annet også. Dette likte jeg så bra at neste mobil tlf blir med Windows 10 :)

Imagine

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.591
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7

Jeg brukte denne:
Da har jeg testet de gamle driverne + driver for skjerm som jeg har fått fra Benq. Nå gir jeg snart opp, fungerer fortsatt ikke.
Hmm, kanskje på tide å oppgradere til ny pc. Ny minipc på storskjerm kanskje, tror det blir til det :)
Ja kjøp deg en minipc, jeg kjøpte nettopp nuc5 Haswell med passivt kjølt kabinett og 256 ssd 8g ram.
Drøye 6k. Dette er den nest beste oppgraderingen min i over 30 hifi-år.
Den er mer enn god nok til hifi bruk. Klarer fint 4K video.
Innstallerte win10, den fant tv'n straks(jeg bruker tv som monitor)
Da fikk jeg jaggu meg 4K skrivebord også.
Positiv overraskelse.
B

Sist redigert:

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Antall liker
2.087
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Oppdaterte til windows 10 på en stasjonær pc med i7, SSD og 16GB ram fra win 7 64bit. Null problemer i det hele tatt.
Ellers kjører jeg kun linux på de andre pc'ene i huset. Null problem der heller :) Men windows er greit å ha på spill pc'en.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Hvorfor må jeg poste bilde to ganger for å få det inn i et svar på noe. Første gang jeg prøver kommer det ikke noe bilde, men bare en tilde(~). Tar så backspace på den og legger inn bilde igjen, og da funker det. Går ikke så bra å lime inn en snutt fra Tuben. Da kommer tilden første gangen, backspace på den og limer inn link på nytt. Men ikke noe videovindu fra Tuben. Noen tanker om dette hadde vært ålreit. Oppgraderte fra Win 7 Ultimate 64 bit til Win Pro 10 64 bit. :)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jaja, så kommer jeg slentrende etter at alle andre er ferdige med sine oppdateringer og har gjort seg opp en mening. Akkurat slik jeg liker det.
Jeg er ikke spesielt glad i å være prøvekanin, så derfor spør jeg dere, kjære forummedlemmer, før jeg starter installasjon på min trofaste primærpc: Har dere opplevd noe negativt med Win10 som dere synes er verdt å nevne, sånn utenom at ethvert fragment av personvern blir maltraktert så godt det lar seg gjøre, og at enkelte har problemer med skjermkortdrivere og må gjøre litt manuelt arbeid for å få det i gang?
Jeg ville normalt sett latt være å oppdatere, men lurer på om jeg for en gangs skyld skal følge strømmen og trykke på den oppgraderingsknappen som til stadighet popper opp her.
Som referanse; det jeg bruker i dag er engelsk Win 7 Professional, og jeg har egentlig ingenting å utsette på denne installasjonen. Det er med andre ord ikke slik at jeg føler -behov- for noe nytt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vifta går oftere og mer på min samsung 9-serie laptop. Dette er når jeg bruker Chrome. Visstnok en kjent sak der ute men ingen løsning enda.
I tillegg har vi noe sikkerhetsløsninger (fjernarbeid) på jobb som ikke virker i win10. Ikke kul å få det til.
Ellers så ser det jo litt finere ut da synes nå jeg.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Snakker vi om at du ikke får noen Citrixklient til å fungere skikkelig etter installasjonen av Win10? Evt, at klienten fungerer, men den ikke klarer å kjøre på serverne du skal koble deg mot? Det er isåfall relevant for min del.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er en litt sær "Ceedo" sak dette her. En utdøende dinosaur som har en sikkerhetstoken på en usb stick. Det er her det skjer noe krøll. Regner med at normal Citrix tilkobling (2 faktor f.eks.) vil kjøre brillefint.

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Jeg oppgraderte fra 8.1 og jeg opplever at nettleser, chrome, ie og edge, fryser av og til. Det skjer ingenting i 15-30 sekunder og så virker det fint igjen. Det skjer ikke så ofte at det er plagsomt, men litt irriterende er det.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Har fått et uventet problem etter at jeg gjorde en ren installasjon av Windows 10 for et par dager siden.

Ved å se film på Netflix via Edge eller Firefox og Popcorn, fryser bilde etter 5-15 minutter og noen ganger hakker det seg videre, andre ganger dukker nedfor bildebeskjed opp og tar automatisk restart, atter andre tar den restart uten at beskjeden dukker opp. Har også hendt at jeg må restarte selv manuelt. Kan også legge til at det har skjedd med Youtube via Firefox også.

Full_DPC_Watchdog_Violation.png

Noen som har en løsning? Hva er dette "Watchdog" og er det mulig å slå av eller å få vakthunden til å ignorere at jeg ser på film?
Maskina er en ganske oppegående Lenovo bærbar koblet til TV'n via HDMI. Samme oppsett har fungert utmerket med Win 7 i lang tid.

C

cruiser

Gjest
En bluescreen det der, ofte et driverproblem knyttet til touchpad eller skjermkort, et google søk vil gi deg noen mulige løsninger. memory.dmp vil gi deg mer konkrete svar

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Finner denne beskjeden gjentatte ganger:

[FONT=Segoe UI, Arial]On Sat 29.08.2015 18.43.51 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\082915-4296-01.dmp
This was probably caused by the following module: [FONT=Segoe UI, Arial]hal.sys[/FONT] (hal+0x88B3)
Bugcheck code: 0x133 (0x1, 0x1E00, 0x0, 0x0)
Error: [FONT=Segoe UI, Arial]DPC_WATCHDOG_VIOLATION[/FONT]
Bug check description: The DPC watchdog detected a prolonged run time at an IRQL of DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might be caused by a thermal issue.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: hal.sys .
Google query: [FONT=Segoe UI, Arial]hal.sys DPC_WATCHDOG_VIOLATION

hal.sys ser ikke ut til å være utbredt på google, så er usikker på veien videre. Alt skal være oppdatert, både fra Micro[FONT=Segoe UI, Arial]soft og Lenovo, så vidt jeg kan se[FONT=Segoe UI, Arial][FONT=Segoe UI, Arial], s[/FONT]amt at alt ser fint ut i device manager. Kan kanskje være en driver som ikke er helt kompatibel med windows 10 enda?[/FONT][/FONT]
[/FONT]
[/FONT]

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.292
Sted
Tromsø
Finner denne beskjeden gjentatte ganger:

On Sat 29.08.2015 18.43.51 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\082915-4296-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.sys (hal+0x88B3)
Bugcheck code: 0x133 (0x1, 0x1E00, 0x0, 0x0)
Error: DPC_WATCHDOG_VIOLATION
Bug check description: The DPC watchdog detected a prolonged run time at an IRQL of DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might be caused by a thermal issue.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: hal.sys .
Google query: hal.sys DPC_WATCHDOG_VIOLATION

hal.sys ser ikke ut til å være utbredt på google, så er usikker på veien videre. Alt skal være oppdatert, både fra Microsoft og Lenovo, så vidt jeg kan se, samt at alt ser fint ut i device manager. Kan kanskje være en driver som ikke er helt kompatibel med windows 10 enda?
Har den maskinen er skjermkort fra Nvidia? i så tilfelle avinstaller driveren, restart maskinen og installer driveren på nytt. Min W510 ble ikke seg selv før jeg gjorde samme rullen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.802
Sted
Sølvbyen
Opplever litt problemer med å skrive innlegg her inne etter at jeg oppgraderte til Windoze 10, for eksempel at jeg ikke får aktivert hurtigsvarvinduet og skrevet noe som helst. Noen ganger oppdaterer siden seg isteden for å lime inn linker, og jeg må legge inn alt på nytt.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Har den maskinen er skjermkort fra Nvidia? i så tilfelle avinstaller driveren, restart maskinen og installer driveren på nytt. Min W510 ble ikke seg selv før jeg gjorde samme rullen.
Kan se ut til at det er integrert i prosessoren, Intel HD Graphics 4000. Prosessoren er en i5, 3210M.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.552
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Jeg har 6 PCer med WIN 7 i huset med forskjellige konfigurasjoner. Jeg kommer til å gå over til WIN 10, men ikke i løpet av de første 3 månedene. Jeg lar andre løse de vanligste driverproblemene først. Det er foreløpig ingen ting som krever WIN 10 så dette haster ikke. Desember er en fin måned til å sitte å pusle med slike oppgraderinger.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.591
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg liker absolutt ikke all denne "overvåkningen" som er satt som default under vanlig innstallasjon. Ikke det at jeg har noe å skjule, det har jeg ikke.
Min win10 PC er forbeholdt lyd/media avspilling som jeg tipper de fleste på et sånn forum bruker den det samme til. Jeg tipper at all denne overvåkningen og annet som er på av resurskrevende unødvendigheter er best å skru av, så jeg kan slippe å angstlytte til musikken min.

Hadde jo vært fint om noen kunne laget en liste over hva vi kan og bør gjøre for at hifi-pc'n skal være ship shape.
Jeg ville ihvertfall satt pris på det, det er mye jeg ikke skjønner av win innst. redd for å rote til.
B

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Jeg har 6 PCer med WIN 7 i huset med forskjellige konfigurasjoner. Jeg kommer til å gå over til WIN 10, men ikke i løpet av de første 3 månedene. Jeg lar andre løse de vanligste driverproblemene først. Det er foreløpig ingen ting som krever WIN 10 så dette haster ikke. Desember er en fin måned til å sitte å pusle med slike oppgraderinger.
Nesten enig med deg, men siden man ikke får 1080p i Netflix med Win7, gjorde at jeg hoppet på Win10. (Win8 er IKKE et alternativ!)

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
220
Torget vurderinger
19
Synes de nye mail, foto, film og musikk programmene ikke funker særlig bra. Har prøvd de men har gått tilbake til gode gamle Windows Live Mail og Windows Media Player. Ellers så funker Windows 10 stort sett greit.

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Opplever litt problemer med å skrive innlegg her inne etter at jeg oppgraderte til Windoze 10, for eksempel at jeg ikke får aktivert hurtigsvarvinduet og skrevet noe som helst. Noen ganger oppdaterer siden seg isteden for å lime inn linker, og jeg må legge inn alt på nytt.
Du må klikke på første linja i hurtigsvarruta for å få reaksjon. Det er en del ting som gjør at jeg skjønner at Win10 er gratis første året ja. Det er nærmest betatesting i stor skala Microsoft driver med.

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Har fått et uventet problem etter at jeg gjorde en ren installasjon av Windows 10 for et par dager siden.

Ved å se film på Netflix via Edge eller Firefox og Popcorn, fryser bilde etter 5-15 minutter og noen ganger hakker det seg videre, andre ganger dukker nedfor bildebeskjed opp og tar automatisk restart, atter andre tar den restart uten at beskjeden dukker opp. Har også hendt at jeg må restarte selv manuelt. Kan også legge til at det har skjedd med Youtube via Firefox også.

Vis vedlegget 335211

Noen som har en løsning? Hva er dette "Watchdog" og er det mulig å slå av eller å få vakthunden til å ignorere at jeg ser på film?
Maskina er en ganske oppegående Lenovo bærbar koblet til TV'n via HDMI. Samme oppsett har fungert utmerket med Win 7 i lang tid.
What does the DPC Watchdog Violation Blue Screen error mean?

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Antall liker
6.612
Sted
Bergen
Torget vurderinger
9
Windows 10 installasjonsproblemer?

Forsøker å installere Windows 10 via det ikonet som kom til høyre på oppgavelinjen.
Fått beskjed om at det er lastet ned, at jeg må lese og godta diverse før installasjon.

Trykker på fortsett, og da blir det stående med en beskjed "vi arbeider med saken".

Der har pc nå stått og jobbet i mange timer uten at noe mer skjer. Noen andre som har opplevd det samme, og evt har funnet en løsning?

på forhånd takk ;)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Ikke særlig oppklarende den linken, men har SSD i maskina. Det er også siste firmware, som kom lenge før Win10, så det kan være det som er problemet. Youtube via Firefox er nesten ubrukelig, men betydelig bedre via Edge. Popcorn er fortsatt like ille. Hakker og fryser til den restarter av seg selv, eller jeg må gjøre det manuelt. Kan ikke finne nye drivere eller firmware til noe av det som er i maskina. :'(

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Antall liker
6.612
Sted
Bergen
Torget vurderinger
9
Etter mye irritasjon fant jeg løsningen. Måtte gå inn på Windows update og søke etter oppdateringer manuelt. Da ble installasjonsfiler lastet ned og oppdatering startet.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Forsøker å installere Windows 10 via det ikonet som kom til høyre på oppgavelinjen.
Fått beskjed om at det er lastet ned, at jeg må lese og godta diverse før installasjon.

Trykker på fortsett, og da blir det stående med en beskjed "vi arbeider med saken".

Der har pc nå stått og jobbet i mange timer uten at noe mer skjer. Noen andre som har opplevd det samme, og evt har funnet en løsning?

på forhånd takk ;)
Prøvde det her om dagen. Min søster lurte på om jeg kunne fikse det mens jeg var på besøk. Fikk akkurat de samme meldingene som deg og ventet i de uendelig til jeg så en melding på startkanppen om at PC'n måtte restartes. En langdryg prosess som tok det meste av kvelden og det virker som ting henge seg opp så det er bare å slå av å prøve i gjen. Når ting var installert så ble PC veldig treg og trengte flere nye restarter før den var tilsynelatende frisk. Ikke mye tillvekkende denne prosessen.

Skal være bra nå i følge min søster. Fant i alle fall ut at jeg skulle ta en ren installasjon av min når den tid kommer. Vil nok vente noen mnd før jeg gjør det da Winows 8.1 fungere utmerket hos meg.

GlennW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2011
Antall liker
136
Sted
Arendal

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1

Vis vedlegget 335211

Da kan det se ut til at problemet er snevret inn til å gjelde USB-driveren til McIntosh.

Topp Bunn