Diverse Windows 10

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
For de usikre er det sikkert lurt å avvente litt før man installerer. Selv om ting er testet lenge - gjerne av entusiaster som meg, dukker det alltid opp ting når ny releas slippes. Jeg har kjørt win 10 lenge på en gammel bi PC, men vil vente en stund før jeg legger den inn på hovedmaskinen. Det vil uansett være gratis en god stund, om den noen gang vil koste noe for registrerte Win 7/8/8.1 brukere.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Jeg har et Nvidia grafikkort og installerte Windows 10 den 29. Det var interessant. Det tok flere forsøk med både oppgradering og ren installering før alt kom inn på skikkelig vis. Nå ser det heldigvis ut til å fungere.

Angående Edge så følger Internet Explorer 11 med også for de som foretrekker den. Sånn som meg. :)
 
Sist redigert:

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sitter med en Windows 8.1 maskin og er rimelig fornøyd med oppsettet. Fruen er det ikke. Har fått tilbud om oppgradering og det er et par spørsmål jeg har i denne sammenhengen.

I tidligere versjoner reformaterte Windows hele harddisken og alt måtte legges inn på nytt. Dette gidder jeg ikke. Mitt spørsmål er derfor om man mister data og programmer ved oppgradering?

Hvor lang tid tar hele operasjonen?

Sitter med en HP Spectre maskin.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Sitter med en Windows 8.1 maskin og er rimelig fornøyd med oppsettet. Fruen er det ikke. Har fått tilbud om oppgradering og det er et par spørsmål jeg har i denne sammenhengen.

I tidligere versjoner reformaterte Windows hele harddisken og alt måtte legges inn på nytt. Dette gidder jeg ikke. Mitt spørsmål er derfor om man mister data og programmer ved oppgradering?

Hvor lang tid tar hele operasjonen?

Sitter med en HP Spectre maskin.
Har man en gammel maskin med mye appdata og innstillinger går det lang tid. En nyere maskin med SSD går kjapt og man mister ingenting. Hvis man har applikasjoner som ikke er kompatibel med Win 10 blir man bedt om å avinstallere under prosessen. Jeg har gått gjennom Surface, Stasjonær, Ultrabook, samt en gammel Laptop og alle kom seg gjennom uten problemer.

Det skal sies at min Thinkpad W510 var en langdryg affære. Nvidiakortet ble ikke korrekt satt opp, men en kjapp tur innom Nvida.com løste floken med driver.

Alt i alt meget imponert over konverteringen. Ta en tur gjennom Gjestemedlem sine poster før installasjon, ufattelig at de tør å sette alle disse innstillingene default på.

Edge er skikkelig kjapp i forhold til IE og det eneste jeg savner er full integrasjon med Chromecast.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tusen takk, da oppgraderer jeg i kveld
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Sitter med en Windows 8.1 maskin og er rimelig fornøyd med oppsettet. Fruen er det ikke. Har fått tilbud om oppgradering og det er et par spørsmål jeg har i denne sammenhengen.

I tidligere versjoner reformaterte Windows hele harddisken og alt måtte legges inn på nytt. Dette gidder jeg ikke. Mitt spørsmål er derfor om man mister data og programmer ved oppgradering?

Hvor lang tid tar hele operasjonen?

Sitter med en HP Spectre maskin.
Formaterer ikke disken (så fremt du ikke velger det selv ved å bruke iso-fil og booter fra DVD eller USB), så du beholder alt. Både data og programmer. Går sikkert smooth i 99,9 % av tilfellene, men regelen er vel å ta backup uansett.
Tar vel en times tid, tenker jeg.

Hvis det kun er startmenyen og appene i W8 hun misliker, så kan du avinstallere appene og installere Classic Shell for å få den "vanlige" startmenyen.

(Edit: en times tid med SSD og forholdsvis lite data og programmer)
 
  • Liker
Reaksjoner: cox

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har en HP Pavilion dv6 som hadde Windows 7 og er ca. 4 år. Her gikk oppgraderingen uten problem, tok litt tid, men har til nå fungert bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: cox
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvor ble det av sjakk og frecell? Ellers virker det som smooth sailing så langt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Oppgraderte akkurat min 10 år gamle IBM Thinkpad (med SSD). Tok 20 min kanskje. Display-driver manglet (som den gjorde i Windows 8.x også), men faktisk (!!!) funker Windows Vista-drivere fortsatt under Windows 10. Nå skal det lekes.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min gamle Dell desktop-maskin som har kjørt preview av Win 10 siden i vinter oppdaterte seg automatisk til produksjonsversjonen i natt. Ser bra ut.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Er superhappy med W10 så langt, men med unntak av Edge som jeg syns er et makkverk. Treg og trøblete på en rekke nettsider. Men ikke noe problem siden jeg egentlig bruker chrome til det meste.
Den nye startmenyen er fantastisk. Terningkast 5,9 så langt.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Er superhappy med W10 så langt, men med unntak av Edge som jeg syns er et makkverk. Treg og trøblete på en rekke nettsider. Men ikke noe problem siden jeg egentlig bruker chrome til det meste.
Den nye startmenyen er fantastisk. Terningkast 5,9 så langt.
Det høres merkelig ut at Edge skal være tregt. Oppleves for meg som mye raskere på det meste. Har du et eksempel hvor Edge er tregt?
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Edge går raskt her også, men har kanskje ikke rukket å bli fyllt opp med rusk enda? Så bruker Firefox fortsatt, men ser den bruker mer og mer av både cpu og ram etter hvert. Maaange arkfaner åpne dog.
Hovedsaken for meg med Firefox er "gjenopprett forrige programøkt". Kjempefordel! Fant ikke noe sånt i Edge, finnes det en slik funksjon i andre nettlesere?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Holder på å laste ned Windows 10 nå, kommer med oppdatering etterhvert på hvordan systemet er :)

Imagine
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Vil anbefale alle om å gå gjennom innstillingene til Win 10. Helt utrolig mye som er satt default på som utleverer alt for mye info uten at brukeren er klar over. De har til og med gått så langt at de benytter brukernes maskiner og båndbredde til oppdateringer. Microsoft kjører sin egen Pirate Bay.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^Ja, den siste der er ganske drøy. Det er litt detektivjobb å slå den av også, gjemt i undermenyer som den er. (Settings->Update and security->Windows Update->Advanced options->Choose how updates are delivered->Updates from more than one place->Off)

Microsoft likte heller ikke at jeg slo av SmartScreen som sender samples av alt som browses til dem. Det kom flere advarsler om at dette var fali', helt til jeg også slo av SmartScreen warnings.

Så langt er privacy den eneste seriøse innvendingen jeg har mot Win 10. OK, så Apple og Google har minst like bra oversikt, men forskjellen er at jeg ihvertfall har inntrykk av å ha valgt det selv i bytte mot tjenester som har verdi for meg. Microsoft tar en litt annen innfallsvinkel og vil ha tilgang til alt med en gang.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Min Win10 ville av en eller annen grunn ikke laste ned, reserverte for noen dager siden og stusset på at intet skjedde. Om noen har lignende problem er sannsynligvis dette løsningen:

Start et cmd-vindu som administrator
knott inn følgende:

wuauclt.exe /updatenow
Da skal nedlastingen starte
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg er også fortsatt fornøyd, men jeg hadde er Norton 360 anrivirusprogram som jeg mener skulle være aktivt ut august. Appen ligger der, men jeg får ikke åpnet den. Kan det være at den ikke er kompatibel med Windows 10?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Du bør være sjeleglad om Norton 360 har forsvunnet i oppgraderingen. Ville faktisk vurdert å sende en sjekk til Microsoft som takk...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Laster ned nå W10 på min gamle laptop. Hva bør man så slå av. Tenker på innlegget til Asbjørn og Geir K,
Bruker pc til Internett surfing og til musikk avspilling igjennom Jriver.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Laster ned nå W10 på min gamle laptop. Hva bør man så slå av. Tenker på innlegget til Asbjørn og Geir K,
Bruker pc til Internett surfing og til musikk avspilling igjennom Jriver.
Se innlegg 45 og 58.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
W10 installert på en gammel Asus, det gikk knirkefritt, men opplever at den er blitt tregere på nedlasting av sider. Bruker norske Opera.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Du bør være sjeleglad om Norton 360 har forsvunnet i oppgraderingen. Ville faktisk vurdert å sende en sjekk til Microsoft som takk...
Ja, hva mener du jeg skulle erstatte Norton med? Jeg trenger vel er antivirusprogram?
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Laster ned nå W10 på min gamle laptop. Hva bør man så slå av. Tenker på innlegget til Asbjørn og Geir K,
Bruker pc til Internett surfing og til musikk avspilling igjennom Jriver.
Se innlegg 45 og 58.
Les gjennom postene som nevnt og kjør custom install slik at du kan skru av det som skal til. Ellers er det enkelt å gjøre dette etterpå med å bruke post 45 og 58 som mal.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Du bør være sjeleglad om Norton 360 har forsvunnet i oppgraderingen. Ville faktisk vurdert å sende en sjekk til Microsoft som takk...
Ja, hva mener du jeg skulle erstatte Norton med? Jeg trenger vel er antivirusprogram?
Den medfølgende funker fint. Norton har en laaaang historie for å være en ressurssluker av dimensjoner og å breie seg ut langt utover hva som er påkrevet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du bør være sjeleglad om Norton 360 har forsvunnet i oppgraderingen. Ville faktisk vurdert å sende en sjekk til Microsoft som takk...
Ja, hva mener du jeg skulle erstatte Norton med? Jeg trenger vel er antivirusprogram?
Den medfølgende funker fint. Norton har en laaaang historie for å være en ressurssluker av dimensjoner og å breie seg ut langt utover hva som er påkrevet.
Ja, Windows Defender følger med. Ingen grunn til å installere noe annet.

Jeg har tidligere hatt Norton Antivirus på maskinen og jeg har også hatt virus på maskinen, og jeg tror jeg foretrekker viruset fremfor Norton. Aldri mer.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Det er innebygd i Win 10
Jeg er ikke helt oppdatert i dataverdenen skjønner jeg, men det du sier er at jeg ikke trenger antivirusprogram utover det som er innebygd i Windows 10 når jeg f.eks. streamer fra Tidal med nettleseren til Google Chrom, eller surfer m på nettet med Edge? Jeg trodde Windows bare hadde en brannmenn jeg og ikke antivirusprogram.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Laster ned nå W10 på min gamle laptop. Hva bør man så slå av. Tenker på innlegget til Asbjørn og Geir K,
Bruker pc til Internett surfing og til musikk avspilling igjennom Jriver.
Se innlegg 45 og 58.
Les gjennom postene som nevnt og kjør custom install slik at du kan skru av det som skal til. Ellers er det enkelt å gjøre dette etterpå med å bruke post 45 og 58 som mal.
Takker. Får gjøre det imorgen. Nå må jeg reinstallere Jriver. Håper den betalte utgaven fungerer på W10 etter ny installering.

Virker faktisk som om maskinen jobber lettere. Selv med alt det tullet som jeg naturligvis installerte. Som sagt, fjerner det senere.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Du bør være sjeleglad om Norton 360 har forsvunnet i oppgraderingen. Ville faktisk vurdert å sende en sjekk til Microsoft som takk...
Ja, hva mener du jeg skulle erstatte Norton med? Jeg trenger vel er antivirusprogram?
Den medfølgende funker fint. Norton har en laaaang historie for å være en ressurssluker av dimensjoner og å breie seg ut langt utover hva som er påkrevet.
Ja, Windows Defender følger med. Ingen grunn til å installere noe annet.

Jeg har tidligere hatt Norton Antivirus på maskinen og jeg har også hatt virus på maskinen, og jeg tror jeg foretrekker viruset fremfor Norton. Aldri mer.

Ja, Norton har igjennom årene vært veldig ressurskrevende, men skal visst være friskmeldt i 2015-versjon. Defender (før Security Essentials) som er innebygd i Windows er grei nok, men har pleid å score litt lavt på malware. Hva som skjer i W10 er vanskelig å spå enda.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er innebygd i Win 10
Jeg er ikke helt oppdatert i dataverdenen skjønner jeg, men det du sier er at jeg ikke trenger antivirusprogram utover det som er innebygd i Windows 10 når jeg f.eks. streamer fra Tidal med nettleseren til Google Chrom, eller surfer m på nettet med Edge? Jeg trodde Windows bare hadde en brannmenn jeg og ikke antivirusprogram.
Windows Defender følger med: Windows Defender: What Is It and How It Protects You

Det er nok ikke verdens beste antivirusprogram, men gjør jobben tilstrekkelig bra for de fleste.
Hvis du vil installere noe annet finnes det andre gratis antivirusprogrammer (f eks BitDefender) som kan brukes i stedet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Det er innebygd i Win 10
Jeg er ikke helt oppdatert i dataverdenen skjønner jeg, men det du sier er at jeg ikke trenger antivirusprogram utover det som er innebygd i Windows 10 når jeg f.eks. streamer fra Tidal med nettleseren til Google Chrom, eller surfer m på nettet med Edge? Jeg trodde Windows bare hadde en brannmenn jeg og ikke antivirusprogram.
Har vært innebygget (og bra...) i en del år nå. Kom vel i Win7 om jeg ikke husker feil.

Så lenge du tar basale forhåndsregler så holder det i lange baner - jeg har ikke brukt annet på flere år og det har funket for meg i alle fall.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
AVG er av de bedre gratis antivirusprogrammene.
 
Topp Bunn