Diverse Windows 10

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Laster ned nå W10 på min gamle laptop. Hva bør man så slå av. Tenker på innlegget til Asbjørn og Geir K,
Bruker pc til Internett surfing og til musikk avspilling igjennom Jriver.
Se innlegg 45 og 58.
Les gjennom postene som nevnt og kjør custom install slik at du kan skru av det som skal til. Ellers er det enkelt å gjøre dette etterpå med å bruke post 45 og 58 som mal.
Det går fint an å gå inn i personverninnstillingene å forandre disse til du blir fornøyd. Dvs: å gi minst mulig opplysninger til Microsoft.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kommer nok snart et powershell script en kan kjøre som fikser disse innstillingene enkelt og kjapt
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Installerte i kveld, har ikke oppdaget noen problemer ennå, bortsett fra at Norton er borte.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Windows 10 har di brukt bra tid på , og dette med virus program så er windows defender mer enn bra nok. Jeg har ikke møtt på noe problemer enda og dette lover utrolig bra :)

Imagine
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
I tillegg til Defender bør man bruke en brannmur man har bedre kontroll på enn Windows sin egen. Bruker Windows Firewall Controll fra Binisoft - fungere utmerke på Win10 og koster nesten ingen ting. Windows Firewall Control

PS: Du må ha fullversjonen - gratisversjonen er ubrukbar for menigman da du ikke får meldig om programmer som prøver å gå på nettet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Betydningen av en firewall er betydelig overdrevet, spesielt for maskiner tilkoblet private nett i hjemmet. Da har man jo allerede en firewall på internet-routeren. Dessuten bruker man private ip-adresser bak internet-ruteren, adresser som ikke kan nås fra internet. De fleste sikkerhetsrisikoer man kan utsettes for vil en firewall ikke kunne gjøre noe med uansett.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Er fristet av alle oppstemte innlegg, men tror foreløpig jeg venter til jeg hører om vellykket installasjo med Berkeley alpha USB i kjeden.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Er fristet av alle oppstemte innlegg, men tror foreløpig jeg venter til jeg hører om vellykket installasjo med Berkeley alpha USB i kjeden.
Det er nok fornuftig:D

Vet ikke helt hva som har skjedd, men jeg får ikke signal fra Lynx Hilo inn til Audacity. Litt krise da all vinylripp er satt på hold. Finner sikkert ut av det bare jeg får områd meg litt. Det kan være at det er oppgraderingen av firmware på Hiloen som er årsaken og at Win 10 egentlig fungerer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Betydningen av en firewall er betydelig overdrevet, spesielt for maskiner tilkoblet private nett i hjemmet. Da har man jo allerede en firewall på internet-routeren. Dessuten bruker man private ip-adresser bak internet-ruteren, adresser som ikke kan nås fra internet. De fleste sikkerhetsrisikoer man kan utsettes for vil en firewall ikke kunne gjøre noe med uansett.
Enig. Jeg har bare firewall helt ytterst mot verden, dvs i modem/router. Ser ikke helt poenget med en ny firewall på hver enkelt maskin på hjemmenettet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg jobber for en stor web-hosting leverandør. Vi bruker aldri brannmur på servere, men all ruting går via brannmurer.

Såkalte "angrep" blåser rett gjennom firewallene uansett, siden man enten gjør et DDOS eller prøver å utnytte svakheter på applikasjonsnivå, som uansett er eksponert på internet. Og dessuten - man MÅ tillate trafikk inn fra internet, for hva skulle man ellers brukt en web-server til?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En lag 7 "brannmur" (next .gen) er selvsagt å foretrekke. Håper store web-hosting leverandører har ddos beskyttelse som endel av tilbudet.
DDos angrep mot deg selv som privatperson skjer nok ikke. Det er andre aktører som evt. er målgruppen.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Oppdaget akkurat at jeg ikke har lyd ved avspilling av video.

edit: Det årna sei
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Tror ikke du skal gamble på at web-hosting leverandører har IDS'er osv for å beskytte mot DDOS... Man ser jo stadig vekk at hackere klarer å ta ned store websiter, nettbanker osv med et helt enkelt DDOS angrep. Men nok om det, nå er vi vel off-topic. Ingen har noen interesse i å angripe eller hacke privatpersoner. Den største risikoen sitter foran tastaturet uansett.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tror ikke du skal gamble på at web-hosting leverandører har IDS'er osv for å beskytte mot DDOS... Man ser jo stadig vekk at hackere klarer å ta ned store websiter, nettbanker osv med et helt enkelt DDOS angrep. Men nok om det, nå er vi vel off-topic. Ingen har noen interesse i å angripe eller hacke privatpersoner. Den største risikoen sitter foran tastaturet uansett.
Vel, det er ikke mer off-topic enn at det fører til diskusjonen for eller imot SmartScreen i Win10. Vil man at Microsoft skal overvåke alt man gjør på nett og skrike opp hvis man er i ferd med å skrive inn kontonummeret sitt på en kjent phishing-site, eller vil man heller at Microsoft skal holde nesen sin unna det man gjør på nett og selv ta konsekvensene hvis man gjør noe teit?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Betydningen av en firewall er betydelig overdrevet, spesielt for maskiner tilkoblet private nett i hjemmet. Da har man jo allerede en firewall på internet-routeren. Dessuten bruker man private ip-adresser bak internet-ruteren, adresser som ikke kan nås fra internet. De fleste sikkerhetsrisikoer man kan utsettes for vil en firewall ikke kunne gjøre noe med uansett.
Enig. Jeg har bare firewall helt ytterst mot verden, dvs i modem/router. Ser ikke helt poenget med en ny firewall på hver enkelt maskin på hjemmenettet.
Nytting hvis du tester programmer og ikke vil at produsenten skal vite at du gjør ;). Liker og å se hvilke programmer som snakker med utenomverden og hvilke som ikke gjør, og det ser du ikke på en router....
 
Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Er superhappy med W10 så langt, men med unntak av Edge som jeg syns er et makkverk. Treg og trøblete på en rekke nettsider. Men ikke noe problem siden jeg egentlig bruker chrome til det meste.
Den nye startmenyen er fantastisk. Terningkast 5,9 så langt.
Det høres merkelig ut at Edge skal være tregt. Oppleves for meg som mye raskere på det meste. Har du et eksempel hvor Edge er tregt?
Hei.
Spesiellt mange av nyhetssidene.

Forsiden - fvn.no
Forsiden - Aftenposten

Disse to er de verste. Her går edge helt i stå. Klarer ikke å scrolle ned på disse sidene heller.
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Det er sikkert bare meg det er noe galt med, men når jeg startet opp PCen etter noen dagers ferie, fikk jeg ikke skrevet inn passord. Etter litt tenking forsøkte jeg Ctrl+Alt+Del. Det gjorde susen. Noe anderledes enn Win7.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Windows 10 fungerer greit hos meg med unntak av en ting.

Nå har jeg fått konflikt mellom skjermkort og skjerm. Har en 24"Hd widescreen skjerm som jeg i windows 7 kjørte på 1366 x 768 oppløsning. Nå kommer det kun 4:3 oppløsning som alternativer, det vil si at jeg må velge 1024 x 768. Da blir jo alt strukket litt sideveis. Har en mistanke om at det er alderen som begynner å tynge litt, mener at pc'en er rundt 5-6 år gammel.

Noen som har noe ide om hvordan jeg skal løse dette?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Windows 10 fungerer greit hos meg med unntak av en ting.

Nå har jeg fått konflikt mellom skjermkort og skjerm. Har en 24"Hd widescreen skjerm som jeg i windows 7 kjørte på 1366 x 768 oppløsning. Nå kommer det kun 4:3 oppløsning som alternativer, det vil si at jeg må velge 1024 x 768. Da blir jo alt strukket litt sideveis. Har en mistanke om at det er alderen som begynner å tynge litt, mener at pc'en er rundt 5-6 år gammel.


Noen som har noe ide om hvordan jeg skal løse dette?
Du har nok ikke fått den rette skjermdriveren på plass. Kjent problem med Windows 10. Last ned driver fra skjermkort produsent og installere via kontroll panele mm.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Hvordan er dette koblet sammen? Skjer dette om du slår på skjermen først?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Windows 10 fungerer greit hos meg med unntak av en ting.

Nå har jeg fått konflikt mellom skjermkort og skjerm. Har en 24"Hd widescreen skjerm som jeg i windows 7 kjørte på 1366 x 768 oppløsning. Nå kommer det kun 4:3 oppløsning som alternativer, det vil si at jeg må velge 1024 x 768. Da blir jo alt strukket litt sideveis. Har en mistanke om at det er alderen som begynner å tynge litt, mener at pc'en er rundt 5-6 år gammel.


Noen som har noe ide om hvordan jeg skal løse dette?
Du har nok ikke fått den rette skjermdriveren på plass. Kjent problem med Windows 10. Last ned driver fra skjermkort produsent og installere via kontroll panele mm.
Skal teste å laste ned direkte, takk for tips.
Windows har jo funnet en driver fra nvidia, men kan jo være feil likevel.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.007
Antall liker
12.888
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Her var mye forandringer siden win7 gitt.
Fancy med Edge, men jeg vil gjerne ha opprettet en snarvei til IE.
Tips til hvordan jeg gjør det?
B
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Her var mye forandringer siden win7 gitt.
Fancy med Edge, men jeg vil gjerne ha opprettet en snarvei til IE.
Tips til hvordan jeg gjør det?
B
Høyreklikk start/Windows-knappen, venstreklikk "søk", skriv "ie".
Da skulle du få IE øverst i vinduet. Høyreklikk (her kan du velge å feste til startmeny og oppgavelinje), men du vill ha vanlig snarvei. Da velger du "åpne filplassering", så høreklikker du IE her og velger "send til skrivebord".
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Lurer på om jeg har mistet lista over platesamlingen under oppgraderingen, alle oppdateringer de siste to årene omtrent?

Skal lete mer, men dette lover ikke veldig godt.....
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Har backup på en minnepinne, nyere enn to år, men ikke ny nok til at det ikke er et jævla helvete.


Jeg handler mye vinyl, og har gjort det en stund...
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Hvordan er dette koblet sammen? Skjer dette om du slår på skjermen først?

Er koblet sammen med dvi kabel. Skrur alltid på skjerm først.
Ok. Det har vært noen innkjøringsproblemer med Nvidia og win10. Jeg strevde endel selv, men etter flere installeringer så ble det orden på det. Jeg bruker HDMI da, men driverne er de samme.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hvordan er dette koblet sammen? Skjer dette om du slår på skjermen først?

Er koblet sammen med dvi kabel. Skrur alltid på skjerm først.
Ok. Det har vært noen innkjøringsproblemer med Nvidia og win10. Jeg strevde endel selv, men etter flere installeringer så ble det orden på det. Jeg bruker HDMI da, men driverne er de samme.
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
Drivere til BenQ er stort sett standard, som Windows selv vil finne. Men du kan lete gjennom lista her BenQ Europe | Support - Downloads
Velg 'LCD monitors' og finn modellen din.

I tillegg er det velkjent problem i Windows 10 at Nvidia-drivere trenger reboot etter installasjon. Windows varsler om problemer med installasjon, etter restart ser alt ok ut uten at man gjør noen konfigurasjoner først.
 
S

Syncrolux

Gjest
Skjermdrivere er en utfordring i Win 10 ja. Jeg måtte rulle tilbake til Win 8.1 på min 10 år gamle laptop for å få ting til å fungere brukbart. Dessverre....
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Da jeg oppgraderte første gangen så ble det problemer med Nvidia. Jeg installerte deretter ren win10, men problemene fortsatte så jeg installerte rent en gang til og la inn manuelt en eldre driver til Nvidia. Deretter lot jeg GeForce Experience oppdatere til nyeste driver (353.62) og siden da har det fungert.

Min anbefaling er å installere Nvidia driver før Win10 oppdaterer driveren selv.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Hvordan er dette koblet sammen? Skjer dette om du slår på skjermen først?

Er koblet sammen med dvi kabel. Skrur alltid på skjerm først.
Ok. Det har vært noen innkjøringsproblemer med Nvidia og win10. Jeg strevde endel selv, men etter flere installeringer så ble det orden på det. Jeg bruker HDMI da, men driverne er de samme.
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
Det skal ikke være behov for spesiell driver til skjermen. Spørsmålet er hvilket skjermkort eller gma(grafikkbrikke) som står i maskinen. Har man nvidia skjermkort kan det være at man må kjøre gjennom en oppdatering av driver fra nvidia.com.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Veldig fornøyd med Windows 10. Men jeg var også ekstremt fornøyd med Windows 8.1, som jeg nok syns var det beste. Har valgt å gå tilbake til den sin startknapp, da jeg syns den er veldig oversikkelig (spesielt når jeg lister opp alle programmene jeg har installert.).

Et par ting har jeg dog merket. Åpner jeg ei fil direkte, så bruker den vesentlig lengre tid på å respondere her. Starter jeg selve programmet, så går det som ei kule.
EDIT: Jeg har ikke "clean" install, men oppgradering ifra 8.1, så her er det nok noe å hente. Men syns oppgraderinga gikk veldig smertefritt.. og minner mer om en stor Service Pack oppgradering.


Edge: Kan man ikke kompiere bildesti (link direkte til en bilde) der? :p.

For min del er det ikke store forskjellen ifra Windows 8.1 enda, men gledelig å se at dem har gitt startknapp anno 95 entusiastene grunn til å smile igjen ;).

Et fantastisk OS syns jeg det iallefall er. Meldingssenteret er også veldig bra.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Ok. Det har vært noen innkjøringsproblemer med Nvidia og win10. Jeg strevde endel selv, men etter flere installeringer så ble det orden på det. Jeg bruker HDMI da, men driverne er de samme.
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
Det skal ikke være behov for spesiell driver til skjermen. Spørsmålet er hvilket skjermkort eller gma(grafikkbrikke) som står i maskinen. Har man nvidia skjermkort kan det være at man må kjøre gjennom en oppdatering av driver fra nvidia.com.
Når du oppgraderer til win10 blir eksisterende settings lagret og lastet inn etter oppgradering .
Gå til kontrollpanel > System > enhetsbehandling, høyreklikk skjermkort , velg egenskaper, avvinstaller skjermkort ( men behold driverpakke) start maskinen på nytt, og definer ønskede skjerminstillinger på nytt.

Jørgen.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
Drivere til BenQ er stort sett standard, som Windows selv vil finne. Men du kan lete gjennom lista her BenQ Europe | Support - Downloads
Velg 'LCD monitors' og finn modellen din.

I tillegg er det velkjent problem i Windows 10 at Nvidia-drivere trenger reboot etter installasjon. Windows varsler om problemer med installasjon, etter restart ser alt ok ut uten at man gjør noen konfigurasjoner først.
Har vært på Benq siden, der finner man ingenting til min skjerm som heter G2410HD.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ok. Det har vært noen innkjøringsproblemer med Nvidia og win10. Jeg strevde endel selv, men etter flere installeringer så ble det orden på det. Jeg bruker HDMI da, men driverne er de samme.
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
Det skal ikke være behov for spesiell driver til skjermen. Spørsmålet er hvilket skjermkort eller gma(grafikkbrikke) som står i maskinen. Har man nvidia skjermkort kan det være at man må kjøre gjennom en oppdatering av driver fra nvidia.com.
Har prøvd å laste ned drivere fra nvidia flere ganger, hjelper ikke. Fortsatt 4:3.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Ok. Det har vært noen innkjøringsproblemer med Nvidia og win10. Jeg strevde endel selv, men etter flere installeringer så ble det orden på det. Jeg bruker HDMI da, men driverne er de samme.
Har sendt mail til Benq og spurt om de har en skjermdriver til skjermen min. Kan være der problemet ligger.
Det skal ikke være behov for spesiell driver til skjermen. Spørsmålet er hvilket skjermkort eller gma(grafikkbrikke) som står i maskinen. Har man nvidia skjermkort kan det være at man må kjøre gjennom en oppdatering av driver fra nvidia.com.
Har prøvd å laste ned drivere fra nvidia flere ganger, hjelper ikke. Fortsatt 4:3.
Avinstaller nvidiadriveren og installer på nytt. Prøv gjerne en eldre driver først og la GeForce Experience oppdatere driveren etterpå.
 
Topp Bunn