Why I don't like Apple

S

Supertramp

Gjest
digiman skrev:
Jeg er overrasket at folk selv i 2010 tyter over at iPod og iTunes er integrert med hverandre.
Trodde alle var opplyst om dette nå? Passer dette ikke slik man ønsker å bruke produktet uansett årsak er det vel best å kjøpe noe annet, som dekker behovene uten å måte gjøre noe som ikke var ment i sin grunndesign.

Litt research før kjøp er vel ikke for mye å forlange?
Eeeehh.... nå har jeg brukt iPOD > MediaMonkey > PC i tre år - konvertering, synkronisering - aldri noe tull

Man MÅ ikke bruke iTUNES.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det var voldsomt til reaksjoner da. Jeg kjøpte primært en iPod Touch for å kunne bruke den som fjernkontroll til J.River Media Center med melloware. Men dette fungerte ikke slik jeg ønsket, noe som var nesten umulig å vite om før man prøvde.
Som MP3 spiller, tenkte jeg å bruke Mediamonkey til overføre musikken. Det har også vist seg å være litt mer vrient enn antatt. Derfor har endt opp med å bruke iTunes til å overføre musikk fra en iMac. Begrensningen ligger bl.a. i mangel på valg av komprimeringsgrad i overføring. Jeg har i alle fall ikke funnet ut hvordan man kan velge dette. Musikken på iMac er rippet i apple lossless og blir også overført med denne kvaliteten. Kunne tenke meg å bruke 256 kbps som sikkert er mer enn bra nok. Har jeg oversett noe?
Mulig en ny mobiltelefon med Android og bra MP3 spiller er en bedre løsning for meg.

Slik jeg ser det, så er Mac et bra alternativ hvis man holder seg til deres produkter hele veien og ikke har behov litt uten om et vanlige. Til foreldre og venner som ikke er spesielt datakyndige anbefaler jeg gjerne Mac, iTunes, AppleExpress osv. Det fungerer som hånd i hanske. For meg som har PC, har musikken rippet i Flac og en iPod Touch så blir det kræsj.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.777
Sted
Trondheim
Nei, nei, nei!

Ikke kom med fakta her. Husk at Apple er slemme, og man er låst til Apple for evig og alltid hvis man skulle være så dum å kjøpe noe fra dette forferdelige firmaet. Husk at dette er et firma som prøver å tjene penger, og slikt skal man ikke ha noe av. Alle seriøse firma jobber kun for at verden skal bli bedre, at folk skal få lov til å gjøre akkurat som de vil, og penger er fryktelige saker. Alle skal jobbe gratis!

Husk også på at hvis man ikke gjør forarbeide før man kjøper noe, så er det Apple sin skyld! Hvis produktet du kjøper ikke fungerer slik du vil, til tross for at det er godt kjent hvordan produktet fungerer og det er dokumentert både fra andre og produsenten, så er det Apple sin skyld!

Husk det!
Ingen fakta i tråder om Apple - det blir helt feil!

S

Supertramp

Gjest
orso skrev:
Som MP3 spiller, tenkte jeg å bruke Mediamonkey til overføre musikken. Det har også vist seg å være litt mer vrient enn antatt.
Vrient ?

http://www.mediamonkey.com/wiki/index.php/Compatible_Devices

Apple
iOS 4 is currently not supported. Version 3.2.2 of MediaMonkey is in the works with support for iOS 4.

iPod Touch (1st, 2nd, and 3rd gen)

Om du ville ha filkonvertering fra FLAC til mp3, så tror jeg du må kjøpe MM, men den er svært billig....

S

Stereo_Mono

Gjest
Supertramp skrev:
digiman skrev:
Jeg er overrasket at folk selv i 2010 tyter over at iPod og iTunes er integrert med hverandre.
Trodde alle var opplyst om dette nå? Passer dette ikke slik man ønsker å bruke produktet uansett årsak er det vel best å kjøpe noe annet, som dekker behovene uten å måte gjøre noe som ikke var ment i sin grunndesign.

Litt research før kjøp er vel ikke for mye å forlange?
Eeeehh.... nå har jeg brukt iPOD > MediaMonkey > PC i tre år - konvertering, synkronisering - aldri noe tull

Man MÅ ikke bruke iTUNES.....
Helt enig, men uansett er produktet designet med tanke på tett integrasjon med iTunes. Hvorvidt man liker det eller ei er ikke viktig. Eneste jeg skal frem til er at det hele tiden blir dratt frem som så veldig negativt år etter år. Selv etter noen har kjøpt produkter fra Apple.
Apple kommer nok aldri til å endre på dette da dette er deres økosystem og derfor mener jeg at om man ikke liker det eller finner det begrenset i forhold til sine behov burde kjøpe noe annet.

Et annen poeng er at det er mye mere en bare musikk som iTunes håndterer på iPod og iPhone
Programmer, Film, Bilder, Notater, Podcasts, Tv Shows osv osv... Håndterer 3. part programvare dette også?

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Supertramp skrev:
orso skrev:
Som MP3 spiller, tenkte jeg å bruke Mediamonkey til overføre musikken. Det har også vist seg å være litt mer vrient enn antatt.
Vrient ?

http://www.mediamonkey.com/wiki/index.php/Compatible_Devices

Apple
iOS 4 is currently not supported. Version 3.2.2 of MediaMonkey is in the works with support for iOS 4.

iPod Touch (1st, 2nd, and 3rd gen)

Om du ville ha filkonvertering fra FLAC til mp3, så tror jeg du må kjøpe MM, men den er svært billig....
Takker. Jeg skal kikke på det på nytt. Da jeg prøvde dette sist, så hadde ikke Mediamonkey klart å knekke firmwaren som jeg hadde. Så kom det en beta versjon som ikke fungerte skikkelig, men regner med dette fungerer nå. Det er vel bare å passe på og ikke installere ny firmware fra Apple.

Jeg kommer nok for min del ikke til å kjøpe flere Apple produkter. Til mitt bruk er det ikke optimalt, men forstår at andre synes det fungerer veldig bra og har som sagt ikke noe problemer å anbefale til kjente. Det er greit å vite om begrensningene og hvordan man på sett og vis låses til Apple.

S

Supertramp

Gjest
digiman skrev:
[Et annen poeng er at det er mye mere en bare musikk som iTunes håndterer på iPod og iPhone
Programmer, Film, Bilder, Notater, Podcasts, Tv Shows osv osv... Håndterer 3. part programvare dette også?
MediaMonkey (foreløpig) kun musikk, podcast, nettradio (shoutcast, Icecast) og browser (mulig den egentlig "låner" browser som er satt som standard på maskinen)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.777
Sted
Trondheim
orso skrev:
Slik jeg ser det, så er Mac et bra alternativ hvis man holder seg til deres produkter hele veien og ikke har behov litt uten om et vanlige. Til foreldre og venner som ikke er spesielt datakyndige anbefaler jeg gjerne Mac, iTunes, AppleExpress osv. Det fungerer som hånd i hanske. For meg som har PC, har musikken rippet i Flac og en iPod Touch så blir det kræsj.
OK.
Jeg bruker:
Macintosh (med MacOS X, Linux og Windows installert)
Logitech tastatur og mus (har Apple tastatur og mus og bruker vanligvis det, men kobler også andre tastatur/mus til maskinen)
Dell skjerm (har Apple skjerm jeg bruker vanligvis det, men kobler også andre skjermer (bl.a. en SONY 40" TV) til maskinen)
Harddisker fra Maxtor, Western digital, Samsung

Programvare:
iLife (iTunes, Garageband, iPhoto++)
Microsoft Office
Adobe CS
Diverse programvare fra ca 100 forskjellige produsenter
Firefox, Flock, Camino, OmniWeb, Shiira, Opera + WebKit

Denne maskinen er koblet til servere fra Dell og SUN

Så for meg er ikke en Mac et godt alternativ fordi jeg ikke holder meg til Apples produkter hele veien?

Det skal nevnes at maskin og programvare er "dønn stabil" og åpner alt av filer som kastes på den. Jeg har t.o.m. opplevd at PC-brukere har sendt meg filer som de har fått fra andre PC-brukere som de ikke har klart å åpne, og bedt meg se om jeg kan åpne filene og konvertere dem til formater de kan lese, noe jeg aldri har hatt problemer med.

Filene jeg har i iTunes er AAC, mp3, h.264, pdf, ePub og ALAC. Av disse er det kun ALAC som er et Apple-format (alle de andre er åpne ISO-standardformater), og å konvertere disse til f.eks. FLAC er relativt enkelt (marker filen i Finder og slipp den oppå et konverteringsprogram).

Jeg ser ikke helt hvordan jeg "låses til Apple" her?

N

nb

Gjest
otare skrev:
Det skal nevnes at maskin og programvare er "dønn stabil" og åpner alt av filer som kastes på den. Jeg har t.o.m. opplevd at PC-brukere har sendt meg filer som de har fått fra andre PC-brukere som de ikke har klart å åpne, og bedt meg se om jeg kan åpne filene og konvertere dem til formater de kan lese, noe jeg aldri har hatt problemer med.
Dumme brukere finnes over alt og potensialet for å drite seg ut er nok for stort i et Windows-miljø. Mine PCer eller min Linux-server kræsjer aldri. Og da mener jeg aldri. For totalt ukyndige brukere er det nok en fordel at noen har tatt valg for de og sørger for at det funker uten at brukeren trenger å ta stilling til veldig mye. Blir fort krøll når noen skal til å installere alt mulig rart selv, og særlig siden PCen vedkommende har kjøpt på Elkjip eller Expert er fucked fra leverandøren i utgangspunktet.

Det er ikke noe spesielt med maskinvaren til Apple kontra andre datamaskinleverandører. Alt kommer fra the usual suspects. Så jeg ser ikke hva som skulle gjøre den spesielt stabil.

S

Stereo_Mono

Gjest
nb skrev:
Det er ikke noe spesielt med maskinvaren til Apple kontra andre datamaskinleverandører. Alt kommer fra the usual suspects. Så jeg ser ikke hva som skulle gjøre den spesielt stabil.
Finnes en veldig enkelt forklaring på det. Mac OS X sin fravær av Crapware.
Ser det ofte i hverdagen, Uvitende Windows brukere, som klager over at PCen tar 10 min og starte og er bare sirup i bruk.
Som nevnt tidligere er det tragisk at ferdige PCer fra anerkjente leverandører kommer med mye av dette installert fra fabrikk.
Dette er vel bare for å presse prisene ned med midler fra disse programvare selskapene.
Jeg betaler heller for kvalitet fra starten av. Ergo er jeg Mac bruker og lever av det også.

N

nb

Gjest
digiman skrev:
Ser det ofte i hverdagen, Uvitende Windows brukere, som klager over at PCen tar 10 min og starte og er bare sirup i bruk.
Som nevnt tidligere er det tragisk at ferdige PCer fra anerkjente leverandører kommer med mye av dette installert fra fabrikk.
Dette er vel bare for å presse prisene ned med midler fra disse programvare selskapene.
Jeg betaler heller for kvalitet fra starten av. Ergo er jeg Mac bruker og lever av det også.
Jeg snakket om maskinvaren.

Som jeg selv sa: PCer er i mange tilfeller "ødelagt" før en uvitende bruker legger pølsefingrene på den.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
nb skrev:
digiman skrev:
Jeg snakket om maskinvaren.

Som jeg selv sa: PCer er i mange tilfeller "ødelagt" før en uvitende bruker legger pølsefingrene på den.
Kan du være litt mer konkret? Med ødelagt mener du at det finnes bedre eller mener du ødelagt?

N

nb

Gjest
BT skrev:
Kan du være litt mer konkret? Med ødelagt mener du at det finnes bedre eller mener du ødelagt?
Den er som regel fyllt opp av alt mulig dill som gjør den tregere og mindre stabil. Crapware er et treffende navn, og som nevnt i tråden, det er sannsynligivs ting som er med på å subsidiere prisen på den fra leverandørene av dette.

Om man setter opp en PC med Windows fra grunnen av, installerer det man trenger av programmer og drivere, så er den stabil som et fjell og starter mye raskere osv.

Om jeg ikke husker feil, var default-installasjonen på laptopen min ca 20GB av disken (noe av dette var dog preinstallert programvare jeg kunne aktivere, som MS Office). Når jeg gjorde det selv, var den på godt under 10 GB.

S

Supertramp

Gjest
Har du eksempler på slike typiske "crapware" , gjerne ei liste som brukere herinne kan sjekke mot programlista si og evt. avinstallere disse......

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
nb skrev:
De fleste seriøse produsenter har ulike produktserier og produktene beregnet for proffbrukere er ofte med minde/uten crapware og med en god byggekvalitet.

På jobb har jeg en HP laptop som følger meg overalt og den er dønn stabil og uten noe tull, min private Dell XPS stasjonærmaskin er også helt stabil selv med Norton. Etter at jeg kjøpte meg en Samsung netbook med 6 cells batteri har Ipoden min blitt parkert.

Har også hatt maskiner med mye tull men jeg har lært at det å kjøpe den laptopen som gir mest ytelse for pengene ikke nødvendigvis er noen god ide.

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Har du eksempler på slike typiske "crapware" , gjerne ei liste som brukere herinne kan sjekke mot programlista si og evt. avinstallere disse......
Norton Antivirus er en opplagt kandidat om man er så uheldig at det følger med.
Ellers alt mulig slik "Asus/HP/Dell toolkit" som måtte finnes
Demo/trial-versjoner av ting
En del "Quick-launch-saker", dvs ting som starter opp automatisk når du booter, som Adobe, Quicktime osv

og sikkert en haug med annet,

jeg er klar over problemet så jeg reinstallerer fra scratch uansett (det er nok det enkleste i alle tilfeller) så jeg sjekker som regel ikke hva som finnes og ikke finnes. De fleste dataene jeg har hatt har vært med blanke harddisker i utgangspunktet, bortsett fra de to laptopene jeg har hatt.

Sony solgte for noen år siden visstnok maskiner som var 50 dollar dyrere med all dritten fjernet;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er nettopp dette problemet som nb nevner med kjøpe PCer. At de nesten er "ødelagt" med masse tulleprogrammer som gjør at hastigheten er lav og at ting kræsjer. Har samme erfaring som nb. Har to PCer som er selvbygde og hvor jeg har full kontroll på hva som installeres. Og begge maskinene er svært stabile. Min far har en iMac som jeg har brukt en del. Den starter litt raskere, ellers merker jeg ingen forskjell.

Men nå er til tross alt slik at de aller fleste kjøper ferdige PCer. Og for mange av de kan det være smartere å velge en Mac.

otare:
Jeg tenker bl.a. på låsingen mellom iPhone/iPod til iTunes. Et annet eksempel er bildeprogrammet som følger med Mac. Laster man inn bilder er det ikke mulig å eksportere de uten videre til Japan Foto sitt program. Man man først kopiere de til en annen mappe. Men man selsagt laste opp og bestille bilder direkte fra Mac....
Det er åpenbart at Mac prøver å knytte kundene sine til sine egne produkter på alle mulige måter. Apple aps er et annet eksempel. Men dette har jo åpenbart også sine fordeler. Ting fungerer skikkelig.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.777
Sted
Trondheim
orso skrev:
otare:
Jeg tenker bl.a. på låsingen mellom iPhone/iPod til iTunes. Et annet eksempel er bildeprogrammet som følger med Mac. Laster man inn bilder er det ikke mulig å eksportere de uten videre til Japan Foto sitt program. Man man først kopiere de til en annen mappe. Men man selsagt laste opp og bestille bilder direkte fra Mac....
Det er åpenbart at Mac prøver å knytte kundene sine til sine egne produkter på alle mulige måter. Apple aps er et annet eksempel. Men dette har jo åpenbart også sine fordeler. Ting fungerer skikkelig.
iTunes/iPod er en enhet, jeg ser ikke på det som noen låsing. Apple har en API for firma som vil at man skal kunne bruke iTunes-biblioteket med andre spillere, så det du legger i iTunes kan andre spillere utnytte hvis produsenten skriver software for den.
At Japan Fotos program ikke fungerer mot iPhoto er ikke Apples skyld. iPhoto legger bildene i et bibliotek (som er en mappe i filsystemet). At Japan Foto ikke har et program som kan lese fra den mappen er ene og alene Japan Fotos skyld.

Og til nb som kommenterer mine "dumme brukere" - det er professorer i IT ved et av Norges største universiteter, og PCene er standard PCer som er satt opp av instituttets driftsavdeling der all crap-ware er fjernet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
nb skrev:
BT skrev:
Den er som regel fyllt opp av alt mulig dill som gjør den tregere og mindre stabil. Crapware er et treffende navn, og som nevnt i tråden, det er sannsynligivs ting som er med på å subsidiere prisen på den fra leverandørene av dette.

Om man setter opp en PC med Windows fra grunnen av, installerer det man trenger av programmer og drivere, så er den stabil som et fjell og starter mye raskere osv.

Om jeg ikke husker feil, var default-installasjonen på laptopen min ca 20GB av disken (noe av dette var dog preinstallert programvare jeg kunne aktivere, som MS Office). Når jeg gjorde det selv, var den på godt under 10 GB.
Okay
Jeg trodde du sa det var maskinvare du snakket om...

N

nb

Gjest
otare skrev:
Og til nb som kommenterer mine "dumme brukere" - det er professorer i IT ved et av Norges største universiteter, og PCene er standard PCer som er satt opp av instituttets driftsavdeling der all crap-ware er fjernet.
Om de ikke klarer å holde en PC stabil og åpne filene de får tilsendt, så er jeg ikke veldig imponert over PC-kompetansen deres i alle fall. Men om de får tilsendt noe de ikke har programvare installert for å åpne og ikke har rettigheter til å gjøre noe på PCen selv (ganske vanlig i store miljøer) så er det kanskje ikke så mye de får gjort. Jeg har selv aldri slike problemer i alle fall. Jeg har heller ikke problemer på jobb, der jeg ikke har satt opp noe selv. Rebooter PCen min ca en gang i måneden eller deromkring, og da ikke fordi jeg må.

Det finnes for øvrig også programmer for å gjøre Mac raskere, så problemet er neppe helt ukjent i den verdenen heller - ellers hadde vel ingen giddet å utvikle slike programmer? Vredensgang linket jo en gang til et slikt cleanup-program som fikk Macen hans (eller var det datterens?) til å fremstå som en helt ny og oppgradert maskin eller hva det nå var.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.777
Sted
Trondheim
De har andre ting å gjøre enn å slåss med PCer. De driver med forskning og publisering. De aller fleste av dem har byttet til Mac nå.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
nb skrev:
johnnygrandis skrev:
Slipp hva du hva du har halsen og les deg opp, det finnes en nøkkel til det meste.

http://www.simonblog.com/2009/05/17/how-to-use-ssh-to-transfer-file-on-iphone/

(Godt sommerferien er over og at vi fikk oss en slik Epletråd igjen, lenge siden sist) ;D
Alt går. Det der sorterer nok under "nesten umulig" for de aller fleste. Først jailbreake, så installere SSH-klient med GUI, så overføre filene med SFTP. Ikke veldig elegant, ingen autosync mot mediaprogramvare på datamaskin osv.
Om du har hakket OS på din Iphone eller Ipod touch finnes det autosync over Wi-Fi nettverket ditt - opptil flere løsninger.
En SSH klient er installert og klargjort for tilgang dine mapper på din iphone iløpet av 5 minutter - vel og merke om du har en maskin som kjører OSX. (hvordan det stiller seg på en Windows maskin vet jeg ikke)

Å jailbreake er så enkelt å besøke en internett side med din Telefon og så dra "slideren" til høyre så venter du i 5 minutter
så er du oppe og går. Vanskelig??

http://jailbreakme.com/faq.html

V

vredensgnag

Gjest
jeg føler meg så fryktelig låst til apple.
mye sludder man skal lese.
enda har det ikke gått opp for mange at det er en UNIX kjerne man bruker.
i går kveld brukte jeg windows/bootcamp for å spille sjakk i fritz 12 programmet jeg har installert.
"trudde det var en mac, jeg."
"det er en mac."
og så til å forklare.
da jeg lagde paetition for windows mente jeg at jeg tok ordentlig godt i. men jammen fikk over 10gb dill medinstallert. til å slette og slanke.
unix kjernen har godt av å bli ryddet opp i. da går alt kjappere.

S

Stereo_Mono

Gjest
orso skrev:
Et annet eksempel er bildeprogrammet som følger med Mac. Laster man inn bilder er det ikke mulig å eksportere de uten videre til Japan Foto sitt program. Man man først kopiere de til en annen mappe. Men man selsagt laste opp og bestille bilder direkte fra Mac....
Sikker på denne orso? Japan Foto sin app, som har vært ute en god stund nå, leser fint mine iPhoto biblioteker og jeg kan velge og vrake fra de og sende til print. Forøvrig finnes det mange foto print selskaper som lager plugins til iPhoto også.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
nesten uten unntak er låsen å finne i folks manglende evne til å sette seg inn i enkle instruksjoner, som er greit tilgjengelige.
øverst til høyre på menylinjen i alle programmer finnes en hjelp-funksjon. begynn der.
deretter er det greit med en tur til apple.com/discussions
disse er vakkert arrangert etter hardware og software. og problemer som ikke alt er diskutert opp og ned blir ev besvart på under en time, er min erfaring.
rjenester som japan-foto har selvsagt egne faq-sider, der dette "problemet" kjapt løses.

en dataplattform som ikke bare muliggjør, men som aktivt støtter at jeg kan bruke et stort utvalg OS låser ingen til noe som helst. at plattformen insisterer på at det skal brukes åpne standarder er en fordel, ikke en ulempe, om det er driftssikkerhet og gof prosessorutnyttelse man ønsker.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.338
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
otare skrev:
Om de ikke klarer å holde en PC stabil og åpne filene de får tilsendt, så er jeg ikke veldig imponert over PC-kompetansen deres i alle fall.
Hadde dette vært et problem i næringslivet hadde verdens ledende bedrifter vært over på Apple for lengst. Det viktige å være klar over er forskjellige miljøer = forskjellige utfordringer og ikke minst, forskjellige historikker. Hadde Apple vært en tung leverandør til næringslivet siden 80-tallet hadde løsningene deres også garantert sett annerledes ut, og det er ikke sikkert begeistringen hadde vært like stor....

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.777
Sted
Trondheim
Jeg sier ikke at det er et stort problem, men jeg har opplevd det mange ganger. Vanligvis Office-filer som "har fått seg en kakk" underveis slik at Office på PC ikke klaer å lese filene (selv om de opprinnelig kommer fra andre PCer). Macen min har imidlertid ikke hatt problemer med å åpne filene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.338
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke spesielt glad i noen leverandører (i det hele tatt finner jeg disse voldsomme følelsene knyttet til leverandører av teknologi ganske forunderlige, det sier i hvert fall at noen har gjort leksa si i markedsføring ganske godt), men hadde det vært rasjonelle grunner for en storstilt overgang til noe annet enn MS (eller whatever) i næringslivet, hadde overgangen skjedd for lengst. I motsetning til hva mange synes å tro, er de fleste beslutningsprosesser i næringslivet som involverer store beløp ganske rasjonelle, og FUD og smøreturer spiller en ganske liten rolle.

Og alle aktører har vel vist at man behersker FUD spillet, men skal man ha noen fordel av FUD må man være markedsleder. Og innenfor områder hvor Apple er markedsleder, har de vel dokumentert at de kan spille FUDspillet like godt som andre slik jeg ser det (som riktignok er fra utsiden da mobil- og musikkspillermarkedet er ganske perifert for meg).

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.777
Sted
Trondheim
Som nevnt før - Apple har aldri markedsført seg mot næringslivet. Bedrifter har andre krav til IT-løsninger, med forutsigbarhet, roadmaps o.l., noe som er svært langt fra Apples "modus operandi".
Men det må jo være lov å påpeke at denne "låsingen" som alle snakker om er oppspinn uten at man skal beskyldes for å være så veldig følelsesladet. Jeg opplever mer at det er de som slenger ut disse "beskyldningene" (for å kalle det det) som kommer med følelsesutbruddene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.338
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Låsin er et vanskelig begrep, og avhengig av ståsted. Sett fra ett ståsted er det bedre med en proprietær teknologi (dette er veeeeeldig forenklet sagt) som alle har adoptert, enn en åpen teknologi som 10% har adoptert. Standardene er det som alle bruker, og da blir alle som ikke bruker MS (sorry) eller MS-deriverte plattformer i noen sammenhenger et hår i suppa. Som du sier, man er opptatt av forutsigbarhet (ikke at MS alltod har vært så forutsigbare da.....og jeg er ikke spesielt glad i de).

Men jeg er notorisk allergisk mot sterke merkevarer i konsumentmarkedet og er ikke glad i Apple av den grunn i det segmentet, selv om de har en viktig rolle pt å spille som teknologipådriver.

S

Supertramp

Gjest
Vredens: har du fått bug i Mac-tastauret ditt? Stor forbokstaver er borte borte.... :) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
EFF har erfaring med Apple fra mange anledninger.

Apple kjørte beinhardt på for at mennesker skulle bli sett på som og behandlet som kriminelle hvis de våget å modifisere telefonen deres. Jailbreaking skulle være forbudt, og du skulle kunne straffes hardt og brutalt hvis du våget å fikle med telefonen du aller nådigst hadde hadde fått lånt fra Apple. :mad:

For dem som kjenner DMCA lovgivningen i USA så vet man at brudd på den fort kan medføre bøter i hundretusenkronesklassen eller fengsel om man ikke kan betale.

Men EFF, på vegne av menneskeheten, har arbeidet for oss for at Apple skulle lide nederlag i denne saken. Og de vant! :D

http://www.eff.org/press/mentions/2010/7/26

EFF wins enormous victory against DRM: legal to jailbreak iPhones, rip DVDs for mashup videos
Cory Doctorow, Boing Boing

The Electronic Frontier Foundation drove three deep wedges into the US prohibition on breaking DRM today. EFF had applied to the Copyright Office to grant exemptions permitting the cracking of DRM in three cases: first, to "jailbreak" a mobile device, such as an iPhone, where DRM is used to prevent phone owners from running software of their own choosing; second, to allow video remix artists to break the DRM on DVDs in order to take short excerpts for mashups posted to YouTube and other sharing sites; finally EFF got the Copyright Office to renew its ruling that made it legal to unlock cellphones so that they can be used with any carrier.

Menneskeheten 1 - Apple 0

V

vredensgnag

Gjest
erato skrev:
(i det hele tatt finner jeg disse voldsomme følelsene knyttet til leverandører av teknologi ganske forunderlige, det sier i hvert fall at noen har gjort leksa si i markedsføring ganske godt)
Det kan man underskrive på. Det er innpå utrolig hva folk presterer å lire av seg av vrangforestillinger omkring firmaet Apple og dets produkter -- og til tider er det å skyte fisk i tønne å imøtegå dem.
For to år siden var det full forbauselse her: "Å? Kan man bruke Windows i en Mac?"

For ikke så lenge siden var Apple storbøygen som "tvang folk til å ikke bruke Flash, fordi de vil ha folk inn på sitt proprietære system."

Så måtte man bruke tid på å forklare at det var presis omvendt - at Flash var proprietært, og at Apple ønsket å få folk inn på et åpent system.

Og så burtetter.

Det er utrolig enkelt, og handler ikke om "markedsføring som har fått folk til å legge igjen fornuften:" produktene gjør en utmerket jobb. Den dagen det kommer noe bedre, vil folk bytte til det.
Men det må da være lov til å påpeke de tilfellene hvor folk har fått fatt i feil ende av problemstillingene, samt hvordan man eventuelt enkelt kan løse de "uløselige problemene man er tvunget uti av Apple."

For å avslutte med noe som irriterer meg med Apple - jeg syns det er for mange iTunes-oppdateringer.

V

vredensgnag

Gjest
Supertramp skrev:
Vredens: har du fått bug i Mac-tastauret ditt? Stor forbokstaver er borte borte.... :) :)
jeg funderer på å gjøre som e.e. cummings - som mente at store forbokstaver var noe vrøvl.

if everything happens that can't be done

if everything happens that can't be done
(and anything's righter
than books
could plan)
the stupidest teacher will almost guess
(with a run
skip
around we go yes)
there's nothing as something as one

one hasn't a why or because or although
(and buds know better
than books
don't grow)
one's anything old being everything new
(with a what
which
around we come who)
one's everyanything so

so world is a leaf so tree is a bough
(and birds sing sweeter
than books
tell how)
so here is away and so your is a my
(with a down
up
around again fly)
forever was never till now

now i love you and you love me
(and books are shutter
than books
can be)
and deep in the high that does nothing but fall
(with a shout
each
around we go all)
there's somebody calling who's we

we're anything brighter than even the sun
(we're everything greater
than books
might mean)
we're everanything more than believe
(with a spin
leap
alive we're alive)
we're wonderful one times one

G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
r det full forbauselse her: "Å? Kan man bruke Windows i en Mac?"

For ikke så lenge siden var Apple storbøygen som "tvang folk til å ikke bruke Flash, fordi de vil ha folk inn på sitt proprietære system."

Så måtte man bruke tid på å forklare at det var presis omvendt - at Flash var proprietært, og at Apple ønsket å få folk inn på et åpent system.

Det er utrolig enkelt, og handler ikke om "markedsføring som har fått folk til å legge igjen fornuften:" produktene gjør en utmerket jobb. Den dagen det kommer noe bedre, vil folk bytte til det.
Dette er jo to diamentralt motsatte måter å tenke på.

1. Man kan tilby noe bedre og håpe på at folk vil bytte til dette når de ser fordelene. Det er den snille måten.

2. Man fratar brukerne valget, og tar kontrollen selv. Fjerner mulighet til å bruke programmer og formater som ikke Apple liker at folk liker, bruker og har nytte av. Og så tvinger man dem til å bruke det man i stedet har valgt på vegne av dem, som overformynder over deres datahverdag. Det er den slemme måten. The Apple Way.

Flash er noe ræl det, for all del. Men jeg vil ikke ha noe av at maskinen min ikke støtter formatet fordi en eller annen strategiavdeling i Apple eller et annet storselskap ikke liker det. Kanskje Silverlight er bedre enn Flasj. Men jeg hadde blitt forbanna om Microsoft hadde sørget for at jeg ikke kunne kjøre flash på PCen min. Apple-brukere finner seg i slikt. De er lydige og underdanige bare man kaster et pastellfarget bein til dem i ny og ne.

S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
Supertramp skrev:
jeg funderer på å gjøre som e.e. cummings - som mente at store forbokstaver var noe vrøvl.
I din fulle rett, men da bør du være konsekvent. "one is always having........" ikke med O

V

vredensgnag

Gjest
Inkonsekvens er sjarmerende. eller ikke

Jeg syns det er underlig hvordan folk hisser seg opp over Apple - det blir noe veldig rart over det.
Stuss heller over biometriske pass.

S

Supertramp

Gjest
Ja, biometri - vis finger'n til Bjørn Kjos :)

Nåvel, hvor kommer signaturen din fra, vreden?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg husker etpar tabloide aviser i Andeby. Det hendte at Onkel Skrue og flere av innbyggerne var profilert i avisene. Den ene var Vredens Gnag og den andre var Dagblabla (eller var det Slagblabla).

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
314
Sted
Tranby
Hvis man skal bli skikkelig ond må man ha pc med Windows (eller konsoll) for å spille det nye Mafia II spillet. Avtrekker vegring og andre hemninger forsvinner garantert.

Topp Bunn