orso skrev:
Slik jeg ser det, så er Mac et bra alternativ hvis man holder seg til deres produkter hele veien og ikke har behov litt uten om et vanlige. Til foreldre og venner som ikke er spesielt datakyndige anbefaler jeg gjerne Mac, iTunes, AppleExpress osv. Det fungerer som hånd i hanske. For meg som har PC, har musikken rippet i Flac og en iPod Touch så blir det kræsj.
OK.
Jeg bruker:
Macintosh (med MacOS X, Linux og Windows installert)
Logitech tastatur og mus (har Apple tastatur og mus og bruker vanligvis det, men kobler også andre tastatur/mus til maskinen)
Dell skjerm (har Apple skjerm jeg bruker vanligvis det, men kobler også andre skjermer (bl.a. en SONY 40" TV) til maskinen)
Harddisker fra Maxtor, Western digital, Samsung
Programvare:
iLife (iTunes, Garageband, iPhoto++)
Microsoft Office
Adobe CS
Diverse programvare fra ca 100 forskjellige produsenter
Firefox, Flock, Camino, OmniWeb, Shiira, Opera + WebKit
Denne maskinen er koblet til servere fra Dell og SUN
Så for meg er ikke en Mac et godt alternativ fordi jeg ikke holder meg til Apples produkter hele veien?
Det skal nevnes at maskin og programvare er "dønn stabil" og åpner alt av filer som kastes på den. Jeg har t.o.m. opplevd at PC-brukere har sendt meg filer som de har fått fra andre PC-brukere som de ikke har klart å åpne, og bedt meg se om jeg kan åpne filene og konvertere dem til formater de kan lese, noe jeg aldri har hatt problemer med.
Filene jeg har i iTunes er AAC, mp3, h.264, pdf, ePub og ALAC. Av disse er det kun ALAC som er et Apple-format (alle de andre er åpne ISO-standardformater), og å konvertere disse til f.eks. FLAC er relativt enkelt (marker filen i Finder og slipp den oppå et konverteringsprogram).
Jeg ser ikke helt hvordan jeg "låses til Apple" her?