VU-metere. Hvor nøyaktig er de egentlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H._Lecter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    77
    Hvor nøyaktig er egentlig VU-metere på en forsterker? Hvis det står "watt" på dem, viser de faktisk hvor mange watt som går til høyttalerne?
    I så fall så er 1watt veldig høyt...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har du feks klipsch heritage... Så kommer du veldig langt med 1watt. Cornwall har et teoretisk lydnivå på 100db + ved 1 watt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Revel derimot... Ligger vel på rundt teoretiske 86db ved 1watt. Dvs spillet klipsch teoretisk ca 5x så høyt ved 1watt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gjøre de kanskje - med den forutsetning at høyttaleren følger den normert impedanskurven som meteret er kalibrert etter. I tillegg har alle instrumenter, viserinstrumenter i særdeleshet, en såkalt ballistikk, dvs hvor hurtig nåla er i stand til å reagere og returnere. På lysvisende instrumenter er dette oftest tidskonstanter som settes i elektronikken,- med viserinstrumenter avhenger dette også av bevegelig masse i instrumentet. Et viserinstrument, og særlig de store som på HiFi forsterkere, har ikke sjanse til å reagere hurtig nok på toppene i musikken.Toppverdiene kan godt være ti ganger høyere enn det instrumentet viser.
    Hvor høyt 1W er avhenger også av høyttalernes følsomhet, men ja - 1W og topper på kanskje 10W er faktisk relativt høyt for de som ikke har vent seg til å spille høyt.
    VU - volume units - er forsåvidt en definert standard, men hovedsaklig som nivåindikasjon til mixere og innspillingsutstyr. 0 VU er idag stort sett satt til et nivå på 0dBU -tilsv 1 volt. Dette har ingen mening på en effektforsterker, dersom ikke inngangen er kalibrert til dette nivået.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvor nøyaktig er egentlig VU-metere på en forsterker? Hvis det står "watt" på dem, viser de faktisk hvor mange watt som går til høyttalerne?
    I så fall så er 1watt veldig høyt...
    De skal være innenfor ±5%.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Men er det ikke slik at hvis VU meteret er kalibrert til 8 ohms høyttaler så viser det feil med en 4 ohms høyttaler?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvordan takler et VU meter en transient på fem hundredels sekund?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    The rise time, defined as the time it takes for the needle to reach 99% of the distance to 0 VU when the VU-meter is submitted to a signal that steps from 0 to a level that reads 0 VU, is 300 ms.
    Kilde;
    https://en.wikipedia.org/wiki/VU_meter
    Så da rekker det vel ikke å gjøre så mye på fem hundredels sekund?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Musikk er tusenvis av transienter, så da er vel disse viskerne bare til pynt - funker jo kanskje ganske riktig på sinustoner da;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her kommer det nok fullt forsvar fra de som har disse søte greiene..
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Noen betaler litt ekstra for et VU meter, noen for en lask:)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så lenge man ikke driver med opptak, radio e.l., så er vel den praktiske nytteverdien høyst diskutabe.

    Det må da vel alikavel være helt innafor med bling?

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Liker slike målere selv, men har aldri stolt på hva de viser.. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Her kommer det nok fullt forsvar fra de som har disse søte greiene..
    Er ikke noe å forsvare. Lyden blir ikke bedre og jeg ville ikke brukt disse meterne til noe livsviktig. Betrakter dem som en dekorativ og litt mer fortellende volumindikator enn bare volumknotten.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vill jo heller stille spm på en annen måte.
    hvilken betydning har de på lyden.........
    Er jo en bling faktor, har i all tid irritert meg over lys på utstyr. Synes det er forstyrrende.
    Når pærene på SLP05 røyk satte jeg ikke inn nye.

    Steinar.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vill jo heller stille spm på en annen måte.
    hvilken betydning har de på lyden.........
    Er jo en bling faktor, har i all tid irritert meg over lys på utstyr. Synes det er forstyrrende.
    Når pærene på SLP05 røyk satte jeg ikke inn nye.

    Steinar.
    Er det da ikke fantastisk at du står fritt til å kjøpe hva du vil? :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig, det er det jeg gjør, det var ikke en kritikk mot de som liker det. Satte heller ikke lys inn i ampene jeg nå har bygget.
    Vill jo heller stille spm på en annen måte.
    hvilken betydning har de på lyden.........
    Er jo en bling faktor, har i all tid irritert meg over lys på utstyr. Synes det er forstyrrende.
    Når pærene på SLP05 røyk satte jeg ikke inn nye.

    Steinar.
    Er det da ikke fantastisk at du står fritt til å kjøpe hva du vil? :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nei, oppfattet det ikke som kritikk. Ville vært drøyt å kritisere for bling når man selv har en blikkboks i hylla med rør og blålys som rykker etter max 10 år.;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvor nøyaktig er egentlig VU-metere på en forsterker? Hvis det står "watt" på dem, viser de faktisk hvor mange watt som går til høyttalerne?
    I så fall så er 1watt veldig høyt...
    VU metere på HiFi forsterkere er ganske nøyaktig 99% pynt. Også på min egen :)
    Det kreves litt elektronikk for å få et VU meter korrekt og med såpass stort dynamisk område at det blir brukbart.
    1 Watt er i de fleste tilfeller høyt. Det er derfor den første Watten er så viktig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvor nøyaktig er egentlig VU-metere på en forsterker? Hvis det står "watt" på dem, viser de faktisk hvor mange watt som går til høyttalerne?
    I så fall så er 1watt veldig høyt...
    De skal være innenfor ±5%.
    5% av hva da?
    Disse instrumentene har skala i Watt eller dB, men måler / indikerer spenning.
    Eneste fornuftige bruk er om de er riktig kalibrert mht klippenivå.

    O
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ikke om måleren er koblet til primærsiden, hvilket den er...
    Om den ikke er strøm/spenning mulitpliserende, så hjelper ikke det... :)
    Nå er jeg ikke sikker på hvordan meterne i Mc er bygd opp, men de anfører i skriften at det er "True Power meters". Uansett. Om jeg kobler en resitiv last på sekundærutgangene 8Ω på 8Ω og kalibrerer vil den også måle riktig om jeg kobler 4Ω på 4Ω, siden den leser av primær. Med en reaktiv last vil jo saken stille seg litt annerledes selvfølgelig. Men som sagt de påstår at det er effektmetere.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvor nøyaktig er egentlig VU-metere på en forsterker? Hvis det står "watt" på dem, viser de faktisk hvor mange watt som går til høyttalerne?
    I så fall så er 1watt veldig høyt...
    De skal være innenfor ±5%.
    5% av hva da?
    Disse instrumentene har skala i Watt eller dB, men måler / indikerer spenning.
    Eneste fornuftige bruk er om de er riktig kalibrert mht klippenivå.

    O
    Du vet skalaen viser kun effekt på min. 0db/600W -10dB/60W -20db/6W osv. 10log0,1=-10
     
    A

    ANM

    Gjest
    The meter is an audiophile big deal, as explained rather elaborately in the Product Preview I received from McIntosh. An amplifier's power output (in watts) is determined by multiplying its output voltage (E) by its output current (I): EI=W. However, the output meters on some amps are actually voltmeters; output current is not taken into consideration, the company patiently explains. Even though these indicators may be calibrated in watts, they're based on the "patently false notion" that all speakers have a fixed impedance regardless of frequency.


    For a specific output voltage, McIntosh continues, the current varies
    inversely to the speaker's impedance. If the impedance is lower, the output current and power are higher. "Since McIntosh cannot control other manufacturers' speakers, we decided to provide extra output current to drive these mismatched low impedances and to indicate the real output power required to drive them. Therefore the meter circuit in the MC1201 electronically measures both voltage and current, multiplies them, and displays the real output power in watts."


    Read more at McIntosh MC1201 monoblock power amplifier | Stereophile.com
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Output metre, også på Mc, er nok kun spenningsmålende ( sjekka nettop med skjema for broderns 2102). På denne er det i alle fall en peak likeretter, men viserspolen i seg selv vil begrense responsen. Det betyr uansett at det kun er riktig for en spesifikk impedans. Et RealPower meter vil trenge både strøm og spenningsmåling og en multiplierkrets. Det er det definitivt ikke i 2102.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Output metre, også på Mc, er nok kun spenningsmålende ( sjekka nettop med skjema for broderns 2102). På denne er det i alle fall en peak likeretter, men viserspolen i seg selv vil begrense responsen. Det betyr uansett at det kun er riktig for en spesifikk impedans. Et RealPower meter vil trenge både strøm og spenningsmåling og en multiplierkrets. Det er det definitivt ikke i 2102.
    Regner med at du leser teksten over.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke det Mcintosh som var først ute med vu metere da ? "Jane" her inne skrev noe om at dette er noe Mc har kontroll på.
    Uansett er mine ikke på, musikk skal nytes uten forstyrrende elementer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - jeg leste teksten, og selv om jeg har respekt for gamle McIntosh, så regner jeg nå med at de rir sine floskler de også. Nå har jeg selvsagt ikke studert skjema for alle Mc forsterkere, 275 og 2102 er de jeg kommer på, og for 2102 er det definitivt kun en spenningsmåling. Det framgår også av justeringsforskriften at meteret skal justeres til 100% ved 1 kHz og 28,3V på utgangen i 8 ohm, dvs 100W RMS. Det blir 200W i 4 ohm....
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Her kommer det nok fullt forsvar fra de som har disse søte greiene..
    Jeg har en søt greie, i følge kona. ;)

    På min integrerte Accuphase er det slike VU-metere. Jeg synes de er ganske dekorative, men den praktiske nytten er nok noe begrenset for meg. Det eneste jeg har lagt merke til er at når jeg når et volum der jeg føler at lyden åpner seg, viser de gjerne -20dB.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nei, du leste ikke teksten og nå snakker du bare ut av ræva Aurora. Mitt trinn måler U*I, det samme gjør resten av beslektede trinn. Du forsto heller ikke mitt tilsvar til ditt "Nemlig".
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - jeg leste det - om igjen... :) Men siden på nå er så jævlig påståelig,så regner jeg med at du kan forklare hvordan denne meterforsterkeren også kan lese strømmen. Inngan til metrene er øverst til venstre - fra en tapping på utgangstrafoen. Selv om som det står "we decided to provide extra output current to drive these mismatched low impedances and to indicate the real output power required to drive them" er trafotappen likevel en spenningstapping. Vedlagt skjema for meterforsterkene i 2102.

    Met-2102.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dette er skjemaet til MC2102 ikke 1201. Kan heller ikke se at det skrytes av True Power meters... Skulle gjerne sett mer av skjemaet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Disse metrene på MC1201 er vel tilkoblet på forsterkersiden av utgangstrafoen, og kan saktens stemme om høyttalerne ikke er altfor ulineære i impedansen og de er kobla til et uttak på trafoen somatcher impedansen.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Legg forøvrig merke til hva Stereophile skriver om metrene under kapitelet om målinger:
    The power level indicated on the giant meter, by the way, was correct when the output tap matched the load.
    Dette er en klar indikasjon på at meteret ikke måler strøm, men at det henter spenning, og stoler på at utgangstrafoen skal sørge for korrekt måling iht skalaen. Om høyttaleren er sterkt ulineær i bassen, slik at det som nominelt er en 8 ohm høyttaler har en bassrefleksavstemming, der søkket mellom resonanspuklene går ned i 3 ohm, så vil dette bli misvisende.

    Dette er uansett av akademisk interesse - det er liten nytteverdi i et watt- eller VU-meter for en vanlig forbruker. En MC1201 vil jeg forutsette har effekt nok for det meste av praktiske formål...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda- det der ligner absolutt noe, og er nettopp det som er nødvendig. Så da har vi begge rett - med hvert vårt Mc skjema..... :) God helg
    501 er vel en "sand amp" ??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn