VU-metere. Hvor nøyaktig er de egentlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Slik krangler man når det objektive får avgjøre.;) Takk for ny innsikt. sand amp?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Så på spørsmålet til trådstarter er svaret:

    Toleranse ±5%
    Stigetid 95% av full skala på 500µs

    Ja, Wattmeterne til McIntosh nyere transistorforsterkere er "state of the art" og måler ekte effekt.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Uten peak-meter/indikator, vil de fleste watt-metere ha en tids-utjevning,(treghet/demping), og er lite nøyaktig på moderene rytmisk musikk...

    Arne K
     

    H._Lecter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    77
    Vill jo heller stille spm på en annen måte.
    hvilken betydning har de på lyden.........
    Er jo en bling faktor, har i all tid irritert meg over lys på utstyr. Synes det er forstyrrende.
    Når pærene på SLP05 røyk satte jeg ikke inn nye.

    Steinar.
    Der er vi helt motsatt!
    Jeg vil ha mest mulig lys i alle forskjellige farger. Lysende forsterkere med VU metere gir meg en følelse av at maskinen lever :)
    I tilleg bruker jeg VU meterne som en indikator på hvor høyt jeg spiller, så ikke naboene skal bli plaget. Stoler ikke alltid på hørselen min. Etter noen drinker blir toleransen for lyd høyere
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    VU metere og peak metere er svært nyttige for meg. De viser når jeg er i ferd med å nå en grense for når det begynner å bli riskikabelt å skru opp mer. Jeg har hatt helt konkrete opplevelser hvor dette har vært til stor nytte. Dere som avfeier VU metere som bling må innse at alle har forskjellige behov og anlegg, ikke minst høyttalere.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Skulle akkurat påpeke det Polka. Det har gitt meg en ro når jeg vrir på, og har ved hjelp av Wattmeterne våget å strekke høyttalerne mer enn om jeg måtte sitte nervøst å nilytte etter evt overstrekk. Presentasjonen Soundgarden hadde i Horten ga meg i tillegg motet til til å la mine nåler danse rundt 600W merkene. C4 tar i mot effekten med stor glede.:)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.997
    Antall liker
    11.398
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    God morgen. 600W på kanskje 90 dB høyttalere, eller enda bedre? 105-110dB i lytteposisjon sånn til vanlig?? Enten har dere holdt på med galskapen så lenge at dere bare har rester av hørsel igjen, eller så er det dit dere stevner..... :) Bor dere i bunkere??
     
    A

    ANM

    Gjest
    Husk at jeg bruker remedier for å absorbere litt av lyden for å lineærisere kurven litt, samt at musikk med generøs dynamikk krever en del effekt. Mine ht er 88dB forresten
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    God morgen. 600W på kanskje 90 dB høyttalere, eller enda bedre? 105-110dB i lytteposisjon sånn til vanlig?? Enten har dere holdt på med galskapen så lenge at dere bare har rester av hørsel igjen, eller så er det dit dere stevner..... :) Bor dere i bunkere??
    Ikke langt unna sannheten det der. 400/800/1100 watt i 8/4/2 Ohm, totalt 4400 VA og opp til 10000 i dempefaktor. 89-90 dB høyttaler men som er strømkrevende. Godt dempet rom. Har sett 1090 watt i displayet på ene blokka, det er eneste gang høyttalern har protestert. Så nå følger jeg nøye med når jeg spiller høyt, og prøver å unngå over 900-1000 watt. Dette er jo peak, og produsenten har sagt til meg at de skal tåle det. Spiller jo ikke så høyt hele tida... men en del blir det. Og så spiller jeg en del klassisk, og der kan det jo lunte avgårde på en 20-30 watt lenge, for så å ta helt av. Da er mye effekt og peak meterne både morsomme og nyttige å ha. Syns jeg.

    Høyt? Jeg var hos sluket på besøk, HAN spilte høyt han. Eller kanskje jeg ble lurt av den voldsomme dynamikken på hornsystemet hans. Uansett ble jeg kalt kylling da jeg ba han skru ned :eek:

    Er ikke døv enda, men naboene hører dårlig begge to :)

    ANM: Stereophile målte C4 til 90 dB. Du har vel mk II, mulig det er litt forskjell. Mine er opplyst til 89... men altså målt litt høyere.
    Og, du har mer å gå på enn 600 watt. Værsågod for hjelpen ved å teste hvor mye juling de tåler :)
    Men jeg bør påpeke at jeg har dratt ned nivået en del i bassen. Bruker DSP/EQ.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    ANM: Stereophile målte C4 til 90 dB. Du har vel mk II, mulig det er litt forskjell. Mine er opplyst til 89... men altså målt litt høyere.
    Og, du har mer å gå på enn 600 watt. Værsågod for hjelpen ved å teste hvor mye juling de tåler :)
    Men jeg bør påpeke at jeg har dratt ned nivået en del i bassen. Bruker DSP/EQ.
    Nei, jeg har Platinum og 89 er det riktige tallet her også. Beklager.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    ANM: Stereophile målte C4 til 90 dB. Du har vel mk II, mulig det er litt forskjell. Mine er opplyst til 89... men altså målt litt høyere.
    Og, du har mer å gå på enn 600 watt. Værsågod for hjelpen ved å teste hvor mye juling de tåler :)
    Men jeg bør påpeke at jeg har dratt ned nivået en del i bassen. Bruker DSP/EQ.
    Nei, jeg har Platinum.
    Ok, er vel det samme som mk II men med flottere finish og annen farge på alu-detaljene på fronten. Coatingen på diskanten og noe justeringer av delefilter er vel forskjellen på Mk I og de som kom etterpå.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vill jo heller stille spm på en annen måte.
    hvilken betydning har de på lyden.........
    Er jo en bling faktor, har i all tid irritert meg over lys på utstyr. Synes det er forstyrrende.
    Når pærene på SLP05 røyk satte jeg ikke inn nye.

    Steinar.
    Der er vi helt motsatt!
    Jeg vil ha mest mulig lys i alle forskjellige farger. Lysende forsterkere med VU metere gir meg en følelse av at maskinen lever :)
    I tilleg bruker jeg VU meterne som en indikator på hvor høyt jeg spiller, så ikke naboene skal bli plaget. Stoler ikke alltid på hørselen min. Etter noen drinker blir toleransen for lyd høyere
    Hvis det er av hensyn til naboer og som en korrigering av egen hørsel ville jeg heller brukt en lyd nivå / lyd trykk måler med peak funksjon.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har metre på min B.M.C også.
    Tviler på nøyaktighet her. Men de skal visstnok vise ganske riktig om impedans på høyttaler er 4 ohm.
    Så i beste fall er de bare en dårlig pekepinn på hva ampen gir.

    Men ser kult ut. Disse kan dimmes. Men bare rundt 20%.
    Kan desverre ikke skrus av.
    Og selvfølgelig er det litt bling også.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Viskere er bare sååå snadder , og når dem danser rundt 50w på mine 501 blokker er det akkurat lagom til skikkelig rock'n roll :)
    Å tømme inn 500W er også moro i korte perioder av og til :)

    Og ja , jeg finner dem absolutt nyttige som flere nevner her!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg og. Jeg ser over tid hva som er OK peak output når andre i huset har lagt seg, og det endrer seg faktisk en del fra opptak til opptak avhengig av kompresjonsgrad.
    Jeg har to Accuphase hvor den ene har analoge nåler og den andre digitale peak-meter. Det digitale brukes også under tuning og eq for å se hvor mye effekt som går ved diverse tiltak. Ved normal lytting kan det gå mange dager før jeg ser utslag overhodet med så følsomme høyttalere jeg har, selv om jeg liker høy musikk.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Endelig noen som skjønner nytten av VU/peak metere :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.260
    Antall liker
    23.248
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har hatt peaker på 4,8, men det er j..lig høyt....:cool:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Da hadde smultringene mine tatt kvelden, og jeg tviler på om det var fint å høre på...? ;) Men er ikke Klipsch Palladium ganske lettdrevne? Dykk i impedansen sammen med skarpe fasevinkler? 4.8 kilowatt er insane.
    Får en jo også til å skjønne hvor mye bullshit det er i reklamen for effektforsterkere. "Overdimensjonert strømforsyning" og "driver alt" er noen gjengangere som er blank løgn hos enkelte.
     
    Sist redigert:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    VU metere er ihvertfall kult. Har vurdert å kjøpe en forsterker med metere bare for det at jeg liker det.
    Har en Sunfire forsterker med ett meter som måler energireserver i strømforsyningen, men det er litt kjedelig for det står bare i samme posisjon hele tiden.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
    Det er lyden av gode høyttalere kombinert med riktig forsterkeri. Oppleves som moderat, selv på kraftig volum.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
    Det er lyden av gode høyttalere kombinert med riktig forsterkeri. Oppleves som moderat, selv på kraftig volum.
    Hva mener du nå ANM?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    God morgen. 600W på kanskje 90 dB høyttalere, eller enda bedre? 105-110dB i lytteposisjon sånn til vanlig?? Enten har dere holdt på med galskapen så lenge at dere bare har rester av hørsel igjen, eller så er det dit dere stevner..... :) Bor dere i bunkere??
    Skal vi se.. nå åpner jeg spl kalkulatoren på nettsiden og taster inn tallene de, og får ut noe som ikke ligner på galskap, men mer som slik det er når en spiller musikk på realistisk lydnivå.

    Så hva sier tallene, da:

    balladur.png


    De sier 111.6dB fra en høyttaler i lp.
    Hvis en antar at peak summering minst av og til summerer i fase, så blir dette 117.6dB.

    Det er akkurat nok til å spille Ane Brun når jeg skal ha det som på konserten, for da er det +6dB, og slik:

    ane brun the light +6dB.png


    Da er lydnivået rundt 96-97dB.
    Dette er kraftfullt og høyt, men ikke mer enn det som er vanlig på konserter og live.

    Problemet med såpass høy effekt inn på høyttalerene er at de komprimerer temmelig solid lenge før du når disse lydnivåene.
    Det høres kanskje høyt ut, og en legger ikke nødvendigvis merke til forvrengning og komprimering uten å ha en referanse å sammenligne mot direkte.
    Det høres ut som det er høyere enn det egentlig er.


    Så slik var nå en gang fakta for hvordan dette egentlig forholder seg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
    Det er lyden av gode høyttalere kombinert med riktig forsterkeri. Oppleves som moderat, selv på kraftig volum.
    Er vel heller sykt kjedelige dinosaurer av høyttalere som aldri kan få nok effekt til å spille realistisk. ;)

    Musikk er ikke moderat på kraftig volum. Det er kraftig.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
    Må ha vært et ganske stort rom?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Reiner enkelt med blyant på en serviett... :)
    Dynaudio Censequence vs 110dB følsomhet hornsystem.
    Dynaudio må da dra ut over 500w for det som hornsystemet klarer ved 1w for å gi samme lydtrykk........på serviett kalkulatoren...

    Hva forsterker låter bedre ved over 500w enn en ved 1w?
    Og hvordan er da slaglengden og hvordan er da spolene i Dynaudio?


    Tar forbehold om at jeg har reinet feil. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hva forsterker låter bedre ved over 500w enn en ved 1w?
    -
    Vel, McIntosh låter fortreffelig. Mine kan skilte med 0,005% N+THD fra 250mW - 600W signal til støyforhold 124dB. Lurer på hvilket signal til støy man måler på 1W forsterker tilkoblet en trakt?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trekker meg stille og rolig unna lav vs høy følsomhet diskusjonen.
    Hver og en står fritt til å spille på det de liker best!! :)

    VU metere er topic vistnok.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Reiner enkelt med blyant på en serviett... :)
    Dynaudio Censequence vs 110dB følsomhet hornsystem.
    Dynaudio må da dra ut over 500w for det som hornsystemet klarer ved 1w for å gi samme lydtrykk........på serviett kalkulatoren...

    Hva forsterker låter bedre ved over 500w enn en ved 1w?
    Og hvordan er da slaglengden og hvordan er da spolene i Dynaudio?


    Tar forbehold om at jeg har reinet feil. :)
    Problemet er ikke å lage effekten, det går bra nå i dag, dette var verre for 30 år siden, da så kraftige forsterkere kanskje ikke var så gode eller var uspiselig dyre.

    Derimot så går det verre med små høyttalerelementer når en kjører på så mye effekt.
    Motorsystemet blir kraftig ulineært, spolen går varm, det er ikke nok slaglengde, summen av dette gir forvrengning og kraftig kompresjon.
    Ved noen få 100 watt så skal det veldig kraftige spoler til for å ikke få betydelig kompresjon.
    Dette fører til at en mister dynamikk ved høye lydvolum, transientene blir dempet.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
    Det er lyden av gode høyttalere kombinert med riktig forsterkeri. Oppleves som moderat, selv på kraftig volum.
    Jeg har et kapabelt anlegg i stua mi. Jeg hører ofte fra besøkende at selv om det spilles ganske høyt, kan vi snakke med normalt stemmenivå likevel. Så jeg forstår akkurat hva ANM sikter til.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hva forsterker låter bedre ved over 500w enn en ved 1w?
    -
    Vel, McIntosh låter fortreffelig. Mine kan skilte med 0,005% N+THD fra 250mW - 600W signal til støyforhold 124dB. Lurer på hvilket signal til støy man måler på 1W forsterker tilkoblet en trakt?
    Siden du spør, så er her et eksempel fra en klasse-A forsterker som riktignok ikke er 1W, den er litt mer.
    Her spilles det en -120dB 440hz tone, støygulvet drukner under -140dB.

    440hz -120dB 8R.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Er støyen målt ved traktens munn? Jeg mener om en ht er oppgitt til 110dB og en annen 90dB er det logisk at også all støyeffekt heves med 20dB i førstnevnte. Noe en forsåvidt godt kunne høre på den norske 2005 dokuen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
    Det er lyden av gode høyttalere kombinert med riktig forsterkeri. Oppleves som moderat, selv på kraftig volum.
    Er vel heller sykt kjedelige dinosaurer av høyttalere som aldri kan få nok effekt til å spille realistisk. ;)

    Musikk er ikke moderat på kraftig volum. Det er kraftig.
    Jeg tror kanskje han mener at det låter mindre anstrengt. Selv om det er høyt, så oppleves det ikke veldig ubehagelig.
    Det kan være kraftig OG uanstrengt. Det er vel de to egenskapene samtidig mange hifi nerder forsøker å oppnå.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Var på Soundgarden en gang det ble spilt på McIntosh 2 KW og Dynaudio Consequence. Selv med viskerne helt opp mot 8000 watt var det fortsatt veldig moderat volum.
    Det er lyden av gode høyttalere kombinert med riktig forsterkeri. Oppleves som moderat, selv på kraftig volum.
    Jeg har et kapabelt anlegg i stua mi. Jeg hører ofte fra besøkende at selv om det spilles ganske høyt, kan vi snakke med normalt stemmenivå likevel. Så jeg forstår akkurat hva ANM sikter til.
    Sitter også med et ganske kapabelt anlegg, og opplever det motsatte - en kan sitte å høre musikk på et nivå som bare føles behagelig høyt, og oppdager at man må heve stemmen betraktelig når man skal snakke med hverandre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn