VU-metere. Hvor nøyaktig er de egentlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Jeg tror kanskje han mener at det låter mindre anstrengt. Selv om det er høyt, så oppleves det ikke veldig ubehagelig.
    Det kan være kraftig OG uanstrengt. Det er vel de to egenskapene samtidig mange hifi nerder forsøker å oppnå.
    Selvfølgelig var det det jeg mente, prøvde om enn mislykket å spille videre på 8X12=96 formulering.;) Fortere enn faen kommer disse haterne ut av sine hull i den råtne veggen de bor i og spyr ut sine vittige sleivspark..
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Kraftig & uanstrengt, her:


    V.U Metere 003.jpg
    kan skrues ytterligere opp.....


    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt, mye "defence" ute å går.. Skjønner ikke at folk gidder.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Neida, vi har det bare morsomt! ;) Slutt nå opp med all sutringen din å gå og legg deg! :p
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, vi har det bare morsomt! ;) Slutt nå opp med all sutringen din å gå og legg deg! :p
    Sutrer ikke pus.. Men skjønner ikke helt "gleden".. Fanboys are always waisted.. Knock yourself out :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    ^^ Pilene vises ikke. Legger ut nytt foto:



    V.U. meter 002.jpg
    anstendig lyd, som seff. kan skrus ennu høyere.


    mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har fysisk lyd i stua her nå, peakmeterne har fortsatt ikke flytta på 0.000W.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, faen glemte meg bort! Bor i Norge! Her skal man pokker ikke slå seg for hardt på brystet over egne prestasjoner eller glede seg åpent over egne eiendeler! :(Beklager HC, skal ta meg sammen!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, faen glemte meg bort! Bor i Norge! Her skal man pokker ikke slå seg for hardt på brystet over egne prestasjoner eller glede seg åpent over egne eiendeler! :(Beklager HC, skal ta meg sammen!
    Du kan ta det helt med ro. Liker Mac veldig godt jeg.. En produsent som har et veldig edruelig forhold til kabler.. :). Og forsterkere dine er lekre helt klart :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror kanskje han mener at det låter mindre anstrengt. Selv om det er høyt, så oppleves det ikke veldig ubehagelig.
    Det kan være kraftig OG uanstrengt. Det er vel de to egenskapene samtidig mange hifi nerder forsøker å oppnå.
    Selvfølgelig var det det jeg mente, prøvde om enn mislykket å spille videre på 8X12=96 formulering.;) Fortere enn faen kommer disse haterne ut av sine hull i den råtne veggen de bor i og spyr ut sine vittige sleivspark..
    Bedre å spy vittige sleivspark ut av den råtne veggen enn å råtne i veggen full av sleivsparka spy..
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har fysisk lyd i stua her nå, peakmeterne har fortsatt ikke flytta på 0.000W.
    0 watt er 0 lyd, så det kommer nok fra sneipen, din bedre halvdel har jeg aldri hørt noe leven fra - sikkert en av de godt oppdratte
    Ellers har jeg lagt inn noen heftige kutt på musikkpinnen din. Hadde vært moro å hørt de på et ennå vassere anlegg enn mitt eget. Skal se om vi ikke får viserne litt ut på tur
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.201
    Antall liker
    22.874
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da hadde smultringene mine tatt kvelden, og jeg tviler på om det var fint å høre på...? ;) Men er ikke Klipsch Palladium ganske lettdrevne? Dykk i impedansen sammen med skarpe fasevinkler? 4.8 kilowatt er insane.
    Får en jo også til å skjønne hvor mye bullshit det er i reklamen for effektforsterkere. "Overdimensjonert strømforsyning" og "driver alt" er noen gjengangere som er blank løgn hos enkelte.
    P-39 har en oppgitt følsomhet på 99db. De har høy følsomhet, men de er ikke lettdrevne. Som du sier har de dykk i impedansen og skarpe fasevinkler. Uansett så spiller de utrolig høyt ved sånne pådrag og ørene har absolutt ikke godt av det...:rolleyes:

    IMG_6258.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Hvis du har spisseffekter opp mot 4800 watt, så holder jo en 20 ampere kurs akkurat til en monoblokk... :p
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvis du har spisseffekter opp mot 4800 watt, så holder jo en 20 ampere kurs akkurat til en monoblokk... :p
    Husk at spisseffekten er tilgjengelig siden effekten fra forsyning er et integral av tid og effektbelastningen på nettet.:)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Mener og ha lest et sted et par år tilbake at disse målerne til McIntosh faktisk er ganske nøyaktige i en måling. Husker selvfølgelig ikke hvor! Uansett så har jeg ennå ikke hatt et besøk her der noen ikke digger utseendet på den ??????
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.252
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    VU metere og peak metere er svært nyttige for meg. De viser når jeg er i ferd med å nå en grense for når det begynner å bli riskikabelt å skru opp mer. Jeg har hatt helt konkrete opplevelser hvor dette har vært til stor nytte. Dere som avfeier VU metere som bling må innse at alle har forskjellige behov og anlegg, ikke minst høyttalere.
    Helt enig Polka!

    Etter å ha hatt dette på MC501 og MC1.2KW hadde det vært fattig å leve uten. Som en sportsbil uten turteller og speedometer? For meg gir de definitivt nyttig informasjon når jeg spiller. Ikke alltid lett å skjønne om det er "høyt" fordi jeg koster på med effekt eller om det er forvrengning i innspillingen. Eventuelt kan man sammenligne med å kjøre i 200 på autobanen og deretter bremse ned - uten speedometer er det ikke lett å vite om man kjører i 120 eller 80. Den aha-opplevelsen er det vel mang en nordmann som har fått når de har svingt inn på en tysk bensinstasjon i 100 km/t.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hvis du har spisseffekter opp mot 4800 watt, så holder jo en 20 ampere kurs akkurat til en monoblokk... :p
    En 20A sikring med b-karakteristikk tåler korte impulser på inntil 100A eller 23kW, så det burde gå fint. ;)
    Den skal også greie 29A i en time før den løser ut.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    For meg er den aller største nytten at peak meterne på mine monoblokker fungerer som beskyttelse for høyttalerne. Uten disse, ville jeg ikke visst når jeg kommer til en grense som kan være potensielt skadelig for høyttalerne.
    Det overrasker meg at VU metere blir avfeid som kosmetikk av enkelte som burde vite bedre. "Har jeg ikke bruk for det, er det bling" er liksom argumentet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvor nøyaktig er egentlig VU-metere på en forsterker? Hvis det står "watt" på dem, viser de faktisk hvor mange watt som går til høyttalerne?
    I så fall så er 1watt veldig høyt...
    Er det ikke mest for Bling Faktoren?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    For meg er den aller største nytten at peak meterne på mine monoblokker fungerer som beskyttelse for høyttalerne. Uten disse, ville jeg ikke visst når jeg kommer til en grense som kan være potensielt skadelig for høyttalerne.
    Det overrasker meg at VU metere blir avfeid som kosmetikk av enkelte som burde vite bedre. "Har jeg ikke bruk for det, er det bling" er liksom argumentet.
    Ups havde ik læst dit indlæg før jeg postede. Jeg mener ørerne registrer om du spiller for højt og det virker mye bedre end VU metrene.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Synes ihvertfall målemafian skal være jævli forsiktig....;)
    Som støttemedlem i målemafiaen, har jeg selv lyst på effekt-meter. Problemet er at jo mer jeg leser om det jo dyrere og mer komplisert blir de.
    Skulle gjerne hatt noe som måler strøm og spenning på alle mine forsterkere. ;)
    Pga lang avstand mellom forsterkere og lytteposisjon, bør det gjerne kombineres med klipping indikatorer.

    Utviklerene av amp control modulene jeg bruker snuser på mulighet for webgrensesnitt med datalogging for overvåking av temperatur, bias etc, så jeg håper at jeg kan få det på en skjerm etter hvert. ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg mener ørerne registrer om du spiller for højt og det virker mye bedre end VU metrene.
    Nei, man trenger hverken lys til å indikere av/på eller en scala på volumknotten, faen en trenger egentlig ikke pluss/minus merking på høyttalerpolene heller. Ørene kan fortelle om alt er på stell.
    Gå en tur og få op humøret ditt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    For meg er den aller største nytten at peak meterne på mine monoblokker fungerer som beskyttelse for høyttalerne. Uten disse, ville jeg ikke visst når jeg kommer til en grense som kan være potensielt skadelig for høyttalerne.
    Det overrasker meg at VU metere blir avfeid som kosmetikk av enkelte som burde vite bedre. "Har jeg ikke bruk for det, er det bling" er liksom argumentet.
    Ups havde ik læst dit indlæg før jeg postede. Jeg mener ørerne registrer om du spiller for højt og det virker mye bedre end VU metrene.
    Jeg vet sånn ca. hvor grensen går, både for ørene og høyttalerne. Men, jeg har forsterkere som ved max ytelse kan være skadelige for høyttalerne. Ved visse typer musikk spilt på svært høye volum, er peak meterne et nyttig verktøy. Dette gjelder for kanskje halvparten av musikken jeg spiller.
    Mine høyttalere tåler 400 watt kontinuerlig, og korte impulser på rundt 3 ganger dette. Men da er jeg på grensen, og når den grensen nærmer seg avhenger mye av type musikk.

    Jeg har ikke ører med innebygget måler for effekt. Har du?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.942
    Antall liker
    11.345
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ørene ( eller naboens) som bestemmer nåe det er for høyt....? Store VU-metre er da kule, bling eller ikke? men nødvendige - neppe....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har fysisk lyd i stua her nå, peakmeterne har fortsatt ikke flytta på 0.000W.
    0 watt er 0 lyd, så det kommer nok fra sneipen, din bedre halvdel har jeg aldri hørt noe leven fra - sikkert en av de godt oppdratte
    Ellers har jeg lagt inn noen heftige kutt på musikkpinnen din. Hadde vært moro å hørt de på et ennå vassere anlegg enn mitt eget. Skal se om vi ikke får viserne litt ut på tur
    Vassere og vassere fru blom, det er vel heller skrudd sammen på forskjellig vis. Men tar gjerne noen testspor om jeg får en periode tilgjengelig for full blås :)
    Meterne får garantert en tur, med stadig mer åpen volumkontroll er effektforbruket eksplosiv. Fullåpen på et testspor her om dagen, da var jeg oppe i 8W.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jo Polka jeg kan let høre hvornår det er højere end højttalerne synes om. Har 700 w monoblokke og har aldrig i hele mit liv spillet så højt at noget er gået i stykker.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er vel ørene ( eller naboens) som bestemmer nåe det er for høyt....? Store VU-metre er da kule, bling eller ikke? men nødvendige - neppe....
    Visst er de kule.;)

    Masse unødvendig som forsvant når amatørene tok over forsterkerloddinga, kanalvelgere, tonekontroll, VU, integrert RIAA. Slike rottereir-hobbyloddere som Drossel klarer ikke implementere slikt. Bare klatter ned halvferdige kretset i linolje og bomull til applaus fra sine degenererte, kjemisk lobotomerte, platttyske landsmenn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn