VTA settings

Petrucci

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
276
Hei alle,

har akkurat fått en Acoustic Signature TA-2000 NEO tonearm. Det var et hakk opp i realisme og detaljer, men jeg føler den er mer sensitiv mtp VTA enn tidligere armer. Nå har jeg prøvd å ha den helt parallell (tror jeg i det minste) og det hjalp litt. Men usikker på om den burde være parallell, eller settes litt høyere ved basen? Hva regnes som «default»?

Beklager klønete formulering! Spiller med en Hana ML.
IMG_2038.jpeg

IMG_2037.jpeg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.157
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Som nevnt så er neppe en tonearm mer eller mindre kjenslig for VTA. Det er det PU`n som er.
En del PU`r yter best om de er litt bakpå. Dvs armen litt lavere ved basen. Men det er ingen regel.
Verd å merke seg er at å løfte/senke en 9» arm ved basen kun utgjør ca 0,27 grader. Mao må man løfte eller senke en arm 4mm ved basen for å endre nålvinkel med 1 grad.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.022
Torget vurderinger
2
Vi har en undersøkelse ang VTA effekter her…med shims .. tydelig at VTA påvirker forvregning… men ikke så mye frekvensgang som folk tror, ulik forvregning kan jo tenkes at oppfattes som endretfrekvensgang.
Sjekk om VTA er høy og senk i så fall, og lytt igjen.. det finnes faktisk nålerPU som er laget med for høy VTA, faktisk er de fleste det i følge Wally Tools..men jeg ville ikke senke VTA så mye at SRA kommer under 91-92 grader..ta frem usb mikroskopet folkens…

Post in thread 'Fun with vinyl measurements'
https://www.audiosciencereview.com/...un-with-vinyl-measurements.20278/post-2478564

mine detaljer her .

Sist redigert:

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
323
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Krysslaser er mye mer nøyaktig, og like lett å sette opp.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.469
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så den er mer horisontal enn noe annet som som er horisontalt? Den andre dingsen tar jeg ut av skuffen, bruker og legger tilbake på under ti sekunder. Det er kjapt nok for meg.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.223
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Om man bruker papp plate eller gjennomsiktig pleier glass eller laser til VTA er da ikke så kritisk, alle gjør jobben om øyene er gode nok?
Problemet er om PU/SRA krever noe annet enn parallelt armrør?

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
323
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om man bruker papp plate eller gjennomsiktig pleier glass eller laser til VTA er da ikke så kritisk, alle gjør jobben om øyene er gode nok?
Problemet er om PU/SRA krever noe annet enn parallelt armrør?
Poenget her var vel at trådstarter hadde, og brukte kryss laser, men ble anbefalt plastikk dingsen i stedet.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.223
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Har god syn, den laser linjen fra første innlegg er ikke noe lettere og bruke imo. ville gjort som ptb og Valentino sier.

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
125
Torget vurderinger
5
Jeg synes krysslaser fungerer supert. Her ved oppsett av min kamerat sin Acoustic Solid. 😁 SME har også fine linjer på siden av tonearmen til innsikting. 20251130_145748.jpg

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
29.575
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Brukte den enkle varianten i går, fungerer meget godt. Pro-Ject armen har også slik linje. Genialt.

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.570
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Plastic dims. Godt med lys, og håb på at der er lige linjer i pick-up huset samt at fabrikanten har gjort sit job godt.
Gode øjne og ikke mindst ører, gør jobbet.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.469
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Poenget her var vel at trådstarter hadde, og brukte kryss laser, men ble anbefalt plastikk dingsen i stedet.

Det var da vel ingen anbefaling til trådstarter :rolleyes: gitt at det ikke var spørsmålet hans. Kun nevnt som et billig og veldig greit verktøy for andre som leser tråden og kunne trenge noe slikt.

Topp Bunn