Digitale avspillere Volumkontroll i DAC - fyfy?

S

Syncrolux

Gjest
De fleste effektforsterkere har for høy gain for optimal gainstruktur hvis man kobler en DAC direkte. Gain på 30 dB er dessverre helt vanlig. 10-15 dB hadde vært mer anvendbart synes jeg. Men det kommer an på følsomhet i høyttalere og hvor høyt man skal spille.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Det stemmer, man kommer ikke utenom analog volumkontroll. (Men å direkte justere gain ved teknisk inngripen i forsterkerne er nok lite praktisk) I dspen vil man justere utgangsnivået slik at det sammenfaller med gain til effektforsterkerne, samt følsomheten til elementene. Når dette er satt, er det fritt til fram å ratte kurver som man måtte ønske. Altså inneforstått: gudd løkk uten mulighet for analog volumkontroll.
 
S

Syncrolux

Gjest
Du har et poeng. Man bør ha analog nivåtilpasning når man driver med DSP. Jeg har heldigvis en multi-kanal DAC med analogt justerbare nivåer ut.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.156
Antall liker
5.085
Poenget er man i praksis ikke kan standardisere dette uten å ta forbehold om fullskalanivået.
Sett nå at man har 2 forsterkere som er på henholdsvis 50 og 200w, men er ellers like. Da vil inngangsfølsomheten pr. definisjon være 6db høyere på den på 200W. Spørsmålet da blir, skal 200W tilsvare 2Vrms eller skal 50W tilsvare 2Vrms?
Hvis 50w skal tilsvare 2Vrms, så vil 200w tilsvare 4Vrms, som igjen er 6db høyere enn halvstandarden på 2Vrms som bransjen opererer med. Så har man i tillegg ytterpunktene: forsterkere på 1-5W og forsterkere på 1000W+, hvor begge deler skal passe inn i halvstandarden på 2Vrms. Da går det ikke å ha lik gain for alt, både med tanke på kompatibilitet, men også med tanke på høyest mulig SNR.
Det er fortsatt spenningsdrift, så det er spenningen ut fra effektforsterkeren som må nivåmatches, ikke effekten. Men jeg skjønner da poenget, en forsterker på 50W@8ohm kan ikke levere 40V over høyttalerklemmene fordi dette tilsvarer 200W@8ohm. Imidlertid må man uansett dempe volumet før effektforsterkeren, så der vil SNR bli redusert likt uavhengig av om volumstyringen er med en analog pre eller digital kontroller. Det er fortsatt bare et spørsmål om støybudsjett. Og digitale volumkontrollere er fortsatt fullstendig lineære mens analoge ikke er det.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De fleste effektforsterkere har for høy gain for optimal gainstruktur hvis man kobler en DAC direkte. Gain på 30 dB er dessverre helt vanlig. 10-15 dB hadde vært mer anvendbart synes jeg. Men det kommer an på følsomhet i høyttalere og hvor høyt man skal spille.
Enig, men det problemet er der også om man ikke kobler en DAC direkte.

Interessant fotnote: De fleste forsterkere har høyt open loop gain ved audiofrekvenser, og det er feedback-nettverket som setter gain. Lavt gain betyr høy negativ feedback (og lav forvrengning, lav utgangsimpedans, etc). Hvis man føler trang til å annonsere med "minimal bruk av NFB" er den enkleste måten å gjøre det på å øke gain med noen dB. Det vil dessuten få forsterkeren til å spille høyere, og en dB eller to ekstra gjør som kjent at lyden oppleves "bedre" ved en kjapp A/B-test i butikken.
 
M

MusicBear

Gjest
For oss som ikke vet så mye teknisk som enkelte av dere andre her - uhyre lite som skal gå galt mht. misstilpasning til apparaturer man tror kan plugges rett i hverandre med optimalt resultat...

Sagt på en annen måte; uhyre lite som skal til for å få ting til å spille optimalt sammen - FORUTSATT at man kan mye om det som over her er nevnt som negativt.

Jeg heller mer og mer til å benytte produkter fra en og samme produsent, hvor man skulle tro ting er laget for å spille optimalt sammen. Eller DAC/forforsterker/effektforsterker integrert i en og samme boks. Men da med visse begrensninger, da de færreste skjønner å lage dette hvor alle tre deler er på øverste nivå.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Forstår jeg det sånn at dere mener det BARE er negative sider ved litt høy gain? Vurderer monoblokker fra Job, de har jo rykte på seg for null bling og bullshit, men har en høy gain i sine forsterkere. Det virker jo da som et merkelig designvalg om målet nettopp er å tas seriøst. Planen er å bruke disse i bassene på på 2-veis aktiv delt dipol, styrt via en Groundsound. Denne har forøvrig analog nivåjustering av utgangene, dog styrt digitalt, om jeg ikke har misforstått specs. Er konsensus her da at det vil være et dumt valg?
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Hver utgang kan justeres -15db > 0db på Groundsound'en om jeg ikke husker mye feil. Dette skal brukes sammen med et par rørblokker jeg ikke kjenner dette tallet på, men tenkte dette uansett kunne nivåmatches med litt hardware. Virker da her som om jeg må i tenkeboksen nok en gang.
Beklager OT.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Forstår jeg det sånn at dere mener det BARE er negative sider ved litt høy gain? Vurderer monoblokker fra Job, de har jo rykte på seg for null bling og bullshit, men har en høy gain i sine forsterkere. Det virker jo da som et merkelig designvalg om målet nettopp er å tas seriøst. Planen er å bruke disse i bassene på på 2-veis aktiv delt dipol, styrt via en Groundsound. Denne har forøvrig analog nivåjustering av utgangene, dog styrt digitalt, om jeg ikke har misforstått specs. Er konsensus her da at det vil være et dumt valg?
Det kommer jo an på hva som kommer foran og etter. Setter man gain for lavt på en forsterker med NFB kan man få stabilitetsproblemer i stedet, og det er jo ikke så moro. Så har du eksotiske konstruksjoner uten gain i det hele tatt, og da skal nok høyttalerne ha veldig høy følsomhet for at det skal bli noe særlig lyd. Generelt vil jeg vel ha gain tidlig i kjeden for å slippe å forsterke opp egenstøy mer enn nødvendig. Denne har vært linket til flere ganger, men tåler sikkert en gang til: What is Gain Structure? - diyAudio

35 dB virker som veldig høyt gain. Da risikerer du å ikke komme over "klokka ni" på volumkontrollen med en hårfin overgang fra "for lavt" til "for høyt".
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Det kommer jo an på hva som kommer foran og etter. Setter man gain for lavt på en forsterker med NFB kan man få stabilitetsproblemer i stedet, og det er jo ikke så moro. Så har du eksotiske konstruksjoner uten gain i det hele tatt, og da skal nok høyttalerne ha veldig høy følsomhet for at det skal bli noe særlig lyd. Generelt vil jeg vel ha gain tidlig i kjeden for å slippe å forsterke opp egenstøy mer enn nødvendig. Denne har vært linket til flere ganger, men tåler sikkert en gang til: What is Gain Structure? - diyAudio

35 dB virker som veldig høyt gain. Da risikerer du å ikke komme over "klokka ni" på volumkontrollen med en hårfin overgang fra "for lavt" til "for høyt".
Det steppes 0,5db analogt (master -100 >0), så jeg har vel tenkt at GS'n skulle være fintfølende nok. Mine tanker har ligget rundt nivåmatch med rørblokkene, samt en viss bekymring for forsterkning av eksisterende støy, hvilket du er inne på. Jeg hadde først Holton 500L sånn halvveis på blokka da jeg oppdaget Job og syntes de virker spennende å prøve. Også Holton ligger vel på ca 30db om jeg ikke husker feil, og Job har dempefaktor på 250 kontra Holton's 100, hvilket jeg har ansett som en god ting da de kun skal drive woofere. Æsj, haifai ække enkelt for den som er best til å pille reker :)

Takk for link, den var oppklarende.

Men nå er vi vel i ferd med å skli et stykke vekk fra trådens egentlige tema her.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja, den står oppført med max 6Vrms er det vel, imp på 200Ω. Balansert.
Det er brutalt mye. Med 35 dB gain i forsterkeren ender vi opp med ca 337V ut, tilsvarende ca 14 kW....

Selv med en forsterker med så lavt gain som 20 dB er 6V i meste laget.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
^ Usikker på hvorfor de har valgt å legge dette så høyt, eller om det i realiteten finnes en justeringsmulighet jeg ikke har fått med meg. Det er jo nå en del på sentralen som har GS i hus, men ingen har vært innpå temaet tidligere etter hva jeg har sett.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg klarer ikke i farta å tenkte meg en eneste forsterker som trenger 6V inn, så det er egentlig unødvendig høyt.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg hadde et tilfelle hvor det var 6dB forskjell i følsomhet mellom fronter og sidehøyttalere samt brukte en egen amp for disse.
Sleit med å kompensere på en god måte og endte opp med 2 Rothwell attenuatorer for å komme i mål.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
^ det var noe slikt jeg hadde som en slags plan b. Men om det nå er såpass skepsis uansett til disse Job blokkene, så spørs det vel om jeg gidder ta risken på å hente disse inn til landet. Valutaen taler jo heller ikke akkurat til dettes favør for øyeblikket. Jeg er fremdeles forundret over at en gjeng som jobber såpass under radaren og tilsynelatende er langt mer opptatt av lyd enn bling og salgstall, velger en løsning som skaper hoderisting, men man burde vel kanskje ikke overraskes av stort i denne hobbyen :)
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Har ikke greie på alt det tekniske. Benchmark foretrekker analog volum kontroll. Hegel foretrekker digital volum kontroll. Begge kan brukes som preamp. Vil allikevel den beste løsningen pr. idag være å kjøre en av disse direkte(fixed) med 100% volum direkte inn i preamp som stuyrer volum kontroll analogt?

Vil det da ha noe å si om den ene(fks. Benchmark) har analog og den andre(fks. Hegel) har digital volum kontroll når volum kontrollen forbikjøres ved velge fixed output, da volum kontrollen i begge tilfeller blir forbikjørt? Volumkontroll spørsmåle analog vs. digital også forbikjøres ved at volum kontrallene ikke blir brukt og ei heller vil ha noen innvirkning på lydsignalet negativt?

Stiller spørsmålstegn ved prisene på preamp. Er de virkelig så dyre å produsere? Tenker da på ren preamp med kun analoge innganger og volumkontroll.
 
M

MusicBear

Gjest
Har ikke greie på alt det tekniske. Benchmark foretrekker analog volum kontroll. Hegel foretrekker digital volum kontroll. Begge kan brukes som preamp. Vil allikevel den beste løsningen pr. idag være å kjøre en av disse direkte(fixed) med 100% volum direkte inn i preamp som stuyrer volum kontroll analogt?

Vil det da ha noe å si om den ene(fks. Benchmark) har analog og den andre(fks. Hegel) har digital volum kontroll når volum kontrollen forbikjøres ved velge fixed output, da volum kontrollen i begge tilfeller blir forbikjørt? Volumkontroll spørsmåle analog vs. digital også forbikjøres ved at volum kontrallene ikke blir brukt og ei heller vil ha noen innvirkning på lydsignalet negativt?

Stiller spørsmålstegn ved prisene på preamp. Er de virkelig så dyre å produsere? Tenker da på ren preamp med kun analoge innganger og volumkontroll.
Innmaten i en preamp forteller som regel hvor mye markedet er villig til å betale for denne komponent, som i svært mange tilfeller hverken inneholder komponenter eller avansert utvikling bak som forsvarer sin høye pris.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det er fortsatt spenningsdrift, så det er spenningen ut fra effektforsterkeren som må nivåmatches, ikke effekten. Men jeg skjønner da poenget, en forsterker på 50W@8ohm kan ikke levere 40V over høyttalerklemmene fordi dette tilsvarer 200W@8ohm. Imidlertid må man uansett dempe volumet før effektforsterkeren, så der vil SNR bli redusert likt uavhengig av om volumstyringen er med en analog pre eller digital kontroller. Det er fortsatt bare et spørsmål om støybudsjett. Og digitale volumkontrollere er fortsatt fullstendig lineære mens analoge ikke er det.
Kort spm angående det siste: Analoge volumkontrollere som i potensiometer? Jeg mener det også er vanlig med digitalt styrte analoge volumkontrollere som holder ulinæriteten under ett bit FS. Disse er implemenetert med on-chip resistor networks som kan produseres med god nøyaktighet. Disse volumkontrollerene er teknisk sett også analoge.
 

Audio_Physic

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
85
Antall liker
7
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
2
Bare lufter et sp om mitt oppsett idag her. Kjører et eldre Gryphon effekttrinn med Nad M51 som DAC og pre. Er det anbefalt å få inn en egen pre på sikt? Hva da evt? Virket på trådstarter som at det ikke er opptimalt å bruke DAC som pre? Om jeg forstod riktig?
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.156
Antall liker
5.085
...vi kan gjøre det så perfekt vi vil i det digitale domenet, vi kunne f.eks hatt en 128bits volumkontroll som lar justere volumet i flere trinn enn det er atomer i universet.
En liten digresjon; Heisenbergs usikkerhetsrelasjon gir ca 46 bits oppløsning ved 192kHz fs, så høyere oppløsning enn det er ikke mulig å oppnå i det fysiske universet. Om virkeligheten er analog eller digital blir egentlig bare et spørsmål om hvordan man betrakter den.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Grunnen til at man bruker (veldig) mange bits i intern prosessering er for å holde kvantiseringsfeil under kontroll. Spesielt dersom det skal benyttes rekursive filter, som IIR. Hvis man f.eks. skal prosessere frekvenser som er relativt lave i forhold til samplingraten, som er tilfelle med prosessering i dypbassområdet på et signal med 48kHz eller 96kHz samplingrate, er man avhengig av koeffesienter med mange bits. Derfor regnes det som god praksis med 32 bits prosessering når man har 24 bits DAC eller lavere. 64 eller 128 bits prosessering hørest, vel, overkill ut. Kanskje fordi prosessorer er billig og dagens CPUer like best å jobbe med bitbredden den er laget for, altså 64-bit med dagens CPUer?
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
(...)
Derfor regnes det som god praksis med 32 bits prosessering når man har 24 bits DAC eller lavere. 64 eller 128 bits prosessering hørest, vel, overkill ut. Kanskje fordi prosessorer er billig og dagens CPUer like best å jobbe med bitbredden den er laget for, altså 64-bit med dagens CPUer?
64 bits er riktignok standard bredde for GPRs i CPUer for servere og desktop-PCer, men det blir noe annet. De har en mye større fleksibilitet, varmeutvikling og effektbruk. De har også mange ganger flere pinner og stiller generelt høyere krav til plattformen rundt. DAC-chiper kan i langt større grad spesialiseres, noe som gir god ytelse innenfor et snevrere felt, selv med langt lavere effektbruk (og dermed varmeutvikling).
 

Medisinmann

Medlem
Ble medlem
23.03.2011
Innlegg
29
Antall liker
13
Uten å ha lest hele tråden, kan jeg supplere med at jeg ikke hører forskjell fra analog og digital volum justering - dog, dette med spotify som kilde. Kjører lyden igjennom min Audiolab 8200CDQ som er både DAC og analog preamp.
 
Topp Bunn