Typisk for denne typen diskusjoner er at flesteparten ikke holder tunga rett i munnen, problemstillingen er i beste fall todelt, men flere blander sammen begrep som ikke har noe med hverandre å gjøre.
Det ene er digital volumkontroll vs analog volumkontroll, og det andre er ingen preamp vs preamp.
For å ta det første:
En ideell analog volumkontroll: En volumkontroll som ikke er i signalveien, men som styrer gain. S/N er konstant over hele fjøla uansett hvilket volum man spiller.
Eks: Ayre AX-5 integrert forsterker og Tact Millennium. Det nest beste er en høykvalitets resistor, som da blir en passiv forforsterker. Man beholder S/N fra kilden men jo mindre man demper jo høyere vil S/N være i hele kjeden. iogmed gain er fixed.
En ideell digital volumkontroll: Bruker dither og har nok bits å ta av slik at det matematisk alltid er nok oppløsning igjen til gjenskape de originale bits. Dette er i det digitale domenet. En DAC trenger nødvendigvis også en analogdel. Hvis denne analogdelen har uendelig stort s/n, og er uendelig linær, og vi f.eks har en volumkontroll på ørten digitale bits, da vil en ideell digital volumkontroll kunne nærme seg en ideell analog volumkontroll, selv hvis matching av gain er helt på trynet. (Vi kan bare skru volumet opp/ned så mye vi vil iogmed vi har nok bits å ta av og det analoge domenet har uendelig stort s/n og er uten forvrengning whatsoever).
Dessverre finnes ikke en ideell digital volumkontroll i praksis: Dvs. vi kan gjøre det så perfekt vi vil i det digitale domenet, vi kunne f.eks hatt en 128bits volumkontroll som lar justere volumet i flere trinn enn det er atomer i universet. Men på et eller annet punkt må digitale data omformes til analoge data. Det er ikke mulig å lage analoge kretser med uendelig s/n, det beste vi klarer er rundt 20bits som tilsvarer ca 120db. Demper man da signalet digitalt med 6DB, vil S/N synke tilsvarende. En PS Audio Directstream DAC har etter sigende en 55 bits digital volumkontroll, dette er mer enn nok, men dens oppløsning er kun rundt 17bits. Demper man signalet med f.eks 30-40DB som tilsvarer et typisk lyttenivå, vil den reelle oppløsningen fra kilden være et sted mellom 10-11bits, selv om den digitale volumkontrollen har nok bits. Dette er et typisk best case scenario hvor gain og følsomhet mellom komponentene er optimale. Flere DAC'er har mulighet til å justere utgangsnivået, og ironisk nok blir dette som oftest utført analogt med en resistor
Om folk foretrekker preamp eller ikke preamp er en annen sak. Noen trekker konklusjonen at siden den digitale volumkontrollen fungerer så fint, så er det automatisk det samme som at det er bedre uten en preamp. Dette er feil, det eneste det betyr er at en digital volumkontroll fungerer fint i deres oppsett, gjennom deres ører. Når ESS mener at digital volumkontroll, isolert sett, fungerer like bra som analogt, er forutsetningen at gain er optimalt og at deres DAC'er og analogt kretsløp har såpass lite forvrengning og er linære nok til at på det stadiet hvor man kanskje kunne hørt en degradring, så er volumet ut fra høyttalerene uansett så lavt at man IKKE gjør det. Det har strengt tatt ikke noe med om man foretrekker en analog preamp i kjeden eller ikke.
Mange opplever at lyden er mye bedre med en god preamp, og for at det skal være en god preamp er ihvertfall en av forutsetningene er at volumkontrollen er transparent nok, men det er ikke volumkontrollen i seg selv som gjør at lyden blir bedre. Man kan selvfølgelig idiotforklare det og påstå at alle som foretrekker en preamp også liker forvrengning, men så enkelt er det nok ikke.
Jeg var f.eks på Youtube for å sammenligne lyden av flere forskjellige portable bluetooth-høyttalere. Der er det en aller annen som har testet flere forskjellige høyttalere, med en Zoom H4 opptaker (e.l). Et av produktene som er testet er Bose sin Soundlink Mini. Lyden gjennom anlegget mitt fra youtube klippet, fra et opptak av nevnte høyttaler gjennom Zoom H4, rekomprimert minst 1-2 ganger var mye bedre enn den fysiske høyttaleren stående mellom anleggshøyttalerne mine. Det betyr ikke at jeg liker forvrengning, men jeg konstaterte likevel at lyden var *bedre*.