Digitale avspillere Volumkontroll i DAC - fyfy?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ja, den er feil.

Den hadde vært riktig hvis man etter volumjustering normaliserte signalet tilbake til opprinnelig volum. Da hadde man mistet oppløsning.

Men hele poenget er at signalet jo SKAL dempes, og det vil miste oppløsning helt av seg selv fordi det nærmer seg støygulvet, og til slutt er signalet helt borte i støy.
Isåfall så har Wadia feil, for informasjonen kommer herfra.
 
S

Syncrolux

Gjest
Antagelig har noe blitt "lost in translation". Har du den opprinnelige infoen fra Wadia noe sted?
 
M

MusicBear

Gjest
En av de mest spennende tråder jeg har lest her. Fordi jeg aldri blir klok på forforsterkere & volumkontroller, og trolig det emne det er minst åpenbare fasit svar på som de mest oppegående her inne slutter seg til (Hehe, mener ikke med det at man bruker å være så enig i alle saker her).

Uansett; jeg (og trolig mange med meg) har fortsatt ikke svaret på om forforsterkere er bedre enn slike digitale volumkontroller, i den grad bedre like gjerne kan være det man oppfatter som annerledes.

Er det noen av de klokeste hi-fi hoder her som kan vise til direkte sammenligninger, utført av flere under kontrollerte former, som "avslører" om forforsterkere er bedre men ikke bare annerledes?

Sorry, hvis spørsmålet mitt høres dumt ut, men for meg tilhører det en uløst greie innenfor hi-fi....
...Samtidig som jeg registrerer at så godt som INGEN hi-fi anmeldere som prøver CD-spillere/DAc er med volumkontroll, "tør/vil/kan" mene hvor gode disse volumreguleringer er i forhold til forforsterkere. Hvorfor gjør de ikke det???
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg kastet preampen ut av den digitale kjeden for 15 år sida. Den ble dog beholdt for analoge kilder, men jeg hadde en switch før effektforsterkeren som skiftet mellom preamp og DAC m/volum.
 
M

MusicBear

Gjest
Hva med DAC er og styrken på signalet ut, er ikke det alfa omega uavhengig av selve dempingen?

Er ikke hele impedans tilpasningen (her også) alfa omega komponenter imellom?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Morsomt og følge tråden, virker som at min oppfattningen om at de fleste synes digital volumkontroll ikke er noe særlig er mer delt enn jeg trodde.
 
S

Syncrolux

Gjest
Antagelig har noe blitt "lost in translation". Har du den opprinnelige infoen fra Wadia noe sted?
Ikke umulig, da jeg oversatte dette basert på min forståelse.
Linken er nå brutt etter at nye eiere entret arenaen: http://www.wadia.com/technology/technicalpapers/Digital_Volume_Control_1.pdf
men Atkinson siterer noe herfra ifm. målingene av W850: Wadia 850 CD player Measurements | Stereophile.com
Sjekk under Fig.3.
Det framgår vel av det Atkinson sier at en korrekt implementert digital volumkontroll ikke påvirker oppløsningen, og at Wadia har gjort tingene sine riktig?
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Jeg er opptatt av en del av de tinga som nevnes på denne tråden her omdagen.Kan ikke formulere meg så teknisk som mange andre her.
Har en Adyton som jeg bruker på ganske effektive høyttalere(96db).Bruker en rørpre.på denne.Prøvde uten pre på en provisorisk løsning.
syntes lydbildet ble mere harmonisk og rolig.Det virker som om preampen "guffer"på litt ekstra som gjør at lydbildet blir litt hissig.Har nok
dynamikk i Adyton så det virker som om det blir litt for mye Møllers tran.Derfor vurderer jeg en passiv preamp muligens med stepp.att.
Det sitter jo mye deler og ledninger som lyden skal igjennom i en aktiv preamp også.Tenker kortest mulig signalveier osv.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Antagelig har noe blitt "lost in translation". Har du den opprinnelige infoen fra Wadia noe sted?
Ikke umulig, da jeg oversatte dette basert på min forståelse.
Linken er nå brutt etter at nye eiere entret arenaen: http://www.wadia.com/technology/technicalpapers/Digital_Volume_Control_1.pdf
men Atkinson siterer noe herfra ifm. målingene av W850: Wadia 850 CD player Measurements | Stereophile.com
Sjekk under Fig.3.
Det framgår vel av det Atkinson sier at en korrekt implementert digital volumkontroll ikke påvirker oppløsningen, og at Wadia har gjort tingene sine riktig?
Ja, det er bare usikkerhet rundt momentet knyttet til bitdybde.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Min Wadia 850 spiller definitivt dårligere når jeg benytter den som standalone og volumkontrollen benyttes helt ned til min.volum. På full line-out signal inn i pre spiller det helt klart bedre. Jeg trodde ikke det skulle gjøre det men vet jo hva jeg hører. Samme for passiv pre m/trafo, forøvrig.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Min Wadia 850 spiller definitivt dårligere når jeg benytter den som standalone og volumkontrollen benyttes helt ned til min.volum. På full line-out signal inn i pre spiller det helt klart bedre. Jeg trodde ikke det skulle gjøre det men vet jo hva jeg hører. Samme for passiv pre m/trafo, forøvrig.
Din opplevelse stemmer jo bra med teorien.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Faen veit..... tydelig var det ihvertfall. Så kan jo puristene slå meg ihjel med argumenter om at preamp tilfører forvrengning som er "ønsket" osv. men den kjøper jeg ikke helt. Jeg er ikke noen "varm lyd" romantisk drømmende rørnisse. Definitivt ikke da det samme resultatet viste seg med den passive høykvalitetspreen, den tilfører null og niks.
 
R

RL69

Gjest
Min Wadia 850 spiller definitivt dårligere når jeg benytter den som standalone og volumkontrollen benyttes helt ned til min.volum. På full line-out signal inn i pre spiller det helt klart bedre. Jeg trodde ikke det skulle gjøre det men vet jo hva jeg hører. Samme for passiv pre m/trafo, forøvrig.
Er ikke det ganske logisk da? Det står under "Specifications" at den har "Digital resolution: 21 bits."
Da vil du vel spise opp bitdybden på f.eks 16 bit ganske raskt om du skrur ned volumet. En slik bitdybde/oppløsning var vel ganske vanlig på 90-tallet. I dag har nok det fleste digitale volumkontroller (DSP forøvrig) 32-48-64 bits oppløsning.

MVH
KOL69
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Jo, i følge kalkylen, sunn fornuft, erfaring osv. så burde det være logisk. Men spør du digitalværstingene her inne så er restoppløsningen mer enn god nok....:cool:
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Jeg gjør også som ottone nevnte tidligere. Kjører coax fra cd spiller. Min lille pre står på ca kl11, og så justerer jeg volumet digitalt med min Essence Dac. Låter meget bra.
Hvor bra fungerer det om du kjører Essence Dac direkte i effektrinnet? Har ikke den digital volumkontroll?
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
MSB Technology som kanskje er "kongen på haugen" i dag?
De er vel digitalspesialisten over alle digitalspesialister?
De bruker en attuenator ut av en annen verden, og IKKE digital volumstyring!!
Deres Dac 4 familie har også en analoginngang for mulighet for og bruke denne
som en pre amp. De skriver til meg på mail at støygulvet bl.a. er så lavt at det
ikke bør "muddres" av en aktiv preamp.
Selv kjører jeg aktiv preamp,men med ekstreme reguleringer og støysvake strømforsyninger.
Hvis jeg ikke har misforstått noe som jeg dessverre gjør alt for ofte vil de ikke bruke
digital volumstyring uansett.

Takk for meg
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Jeg gjør også som ottone nevnte tidligere. Kjører coax fra cd spiller. Min lille pre står på ca kl11, og så justerer jeg volumet digitalt med min Essence Dac. Låter meget bra.
Hvor bra fungerer det om du kjører Essence Dac direkte i effektrinnet? Har ikke den digital volumkontroll?
Hei!
Kjøpte min Essence dac med tanke på å bruke den som en forforsterker i tillegg til dac. Synes ikke det fungerte så bra. Ble litt tam lyd. Særlig i bassområdet. Men som en dac er det meget god.
Har ikke fjernkontroll til min lille pre, så jeg bruker den digitale volumkontrollen til dacen. Veldig fornøyd med hvordan det låter. Kan programmere dacen for å bruke den med linjeutgang eller preutgang. Låter like bra begge deler. Selv om noen sikkert vil påstå noe annet. :rolleyes:
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Mulig jeg er litt tett Andy, men hva mente du egentlig her?

Uhyre interessant, denne tråden her, for hvilken gave om man KAN (???) unngår et ledd i kjeden.
Spesielt så lenge en forforsterker stort sett skal velge kilder og dempe lyden.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Mulig jeg er litt tett Andy, men hva mente du egentlig her?

Uhyre interessant, denne tråden her, for hvilken gave om man KAN (???) unngår et ledd i kjeden.
Spesielt så lenge en forforsterker stort sett skal velge kilder og dempe lyden.
Kanskje jeg forklarte meg dårlig, men hva var det du ikke forsto?
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
PeterSt (xxHighEnd) har utviklet software som det påstås er helt tapsfri.
Har brukt XXhighend i mange år, har først nå gått over til digital volume. (ingen pre amp)
PC - DAC - Aktive høyttalere.

Prøvde å kjøre uten pre i tidligere anlegg, samme dac/kilde som i dag men med forskjellige rør effekttrinn. Her var det uten tvil best med aktive pre. Antar matching her er alfa omega.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Kjøpte min Essence dac med tanke på å bruke den som en forforsterker i tillegg til dac. Synes ikke det fungerte så bra. Ble litt tam lyd. Særlig i bassområdet. Men som en dac er det meget god.
Har ikke fjernkontroll til min lille pre, så jeg bruker den digitale volumkontrollen til dacen. Veldig fornøyd med hvordan det låter. Kan programmere dacen for å bruke den med linjeutgang eller preutgang. Låter like bra begge deler. Selv om noen sikkert vil påstå noe annet.
Takk for svar. Men jeg forstod heller ikke helt hva du mener. På den ene siden beskriver du lyden med Essence dac som forforsterker som litt tam (særlig bassen) og at det ikke fungerte så bra. Men så avslutter du med at jo, dacen kan programmeres til å bruke både linjeutgang eller preutgang, og begge deler låter like bra?


Så hvordan fungerer denne dac`n EGENTLIG som forforsterker ;D
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Ja dacen kan brukes med linjeutgang og med preutgang. Jeg kobler den opp til min lille pre uansett hvilken utgang jeg bruker. Men skal jeg ha gleden av volumjustering med fjernkontrollen så må jeg jo bruke preutgangen på dacen. Iom at jeg ikke har fjernkontroll til min rene forforsterker.

Kobler cd spilleren til dacen med coaxial kabel slik at signalet går digitalt til dac. Essence dacen har en mengde innganger og utganger. Også analog inngang som jeg bruker til platespilleren min. Suveren liten sak. Varm og behagelig lyd. Men har ikke fått den til å låte helt topp hvis jeg bruker den som en pre rett i effektforsterkeren. Kobler jeg den gjennom forforsterkeren så låter det kjempebra. You see?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har ikke dette noe å gjøre gain også da?
Mener å ha lest at det ideelle for en forforsterker er et gain på rundt +18db, og at dette skal gi et bra "driv" i musikken.

Er dac'er med digital volumkontroll innenfor dette?
Eller er jeg helt på jordet nå?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ja dacen kan brukes med linjeutgang og med preutgang. Jeg kobler den opp til min lille pre uansett hvilken utgang jeg bruker. Men skal jeg ha gleden av volumjustering med fjernkontrollen så må jeg jo bruke preutgangen på dacen. Iom at jeg ikke har fjernkontroll til min rene forforsterker.
Normalt så fungerer vel volumkontroll både for pre og line, mens det faste nivået ligger på Rec out.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Har ikke dette noe å gjøre gain også da?
Mener å ha lest at det ideelle for en forforsterker er et gain på rundt +18db, og at dette skal gi et bra "driv" i musikken.

Er dac'er med digital volumkontroll innenfor dette?
Eller er jeg helt på jordet nå?
Normalt justerer du vel fra 0dB (+15 på audio prosessorer) og ned til mute (-99dB).
Noen opererer også med 100 - 0.
Preamper ligger ofte rundt +18dB maks.
Det man må være obs på er matching av sensitivitet når ting skal spille optimalt i sammen.
Normalt snakker vi vel om 1VRMS (2.8V p-p) på effekttrinn, men dette kan variere mye og balansert vs single ended (XLR) gain gir +6dB (dobling) i tillegg. Kilden har normalt veldig lav utgangsimpedans og effekttrinn har veldig høy inngangsimpedans. Snakker vi om 660Ohm vs 200kOhm så vil nok ikke IC spille så veldig mye inn her mhp. totalverdien i kretsen..
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: POB

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Impedansematching er viktig. Men samtidig kan det faktisk hende det låter tamt med lav forvrengning rett og slett fordi anlegget/rommet ikke presterer bedre. Og da trenger man gjerne tilført forvrengning.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Impedansematching er viktig. Men samtidig kan det faktisk hende det låter tamt med lav forvrengning rett og slett fordi anlegget/rommet ikke presterer bedre. Og da trenger man gjerne tilført forvrengning.
Men mener du ikke egentlig da at det er kilden, i dette tilfellet DAC'en, som ikke presterer bedre? Det jeg tenker er at en forforsterker kan maskere lydkvaliteten til en mindre bra kilde. Alex Peychev (APL) konstruerer konsekvent anleggene sine til å spille uten forforsterker med DAC rett i effektforsterker. Utvekslet litt mail med ham og han var av den oppfatning at årsaken til at det kunne låte bedre med en forforsterker var som nevnt at denne maskerte lydkvaliteten til DAC'er av lavere kvalitet.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Dette med at man "mister oppløsning" ved å ratte ned i det digitale domenet er ikke riktig. Oppløsningen er konstant, det som varierer er signalstyrken. Man kan sammenligne det å dra ned nivået med en svak passasje å musikken. F.eks kan et veldig svakt parti i klassisk musikk ligge nede ved -60 dB, som på CD vil tilsvare omtrent et 6-bits signal. Låter dette noe dårligere og har dårligere subjektiv oppløsning enn sterke partier?
Tror nok du har missforstått hvordan det fungerer i det digitale domenet. Man kan dempe med så mange ekstra bit som man har i forhold til det orginale signalet før man begynner å miste informasjon. F. eks. så kan man teoretisk dempe 48db i en 24bit digital volumkontrol med et 16bit signal for deretter å skru det opp igjen 48db uten tap. Går man lavere enn 48db så finnes det ikke plass til å lagre deler av signalene og man må begynne å fjerne informasjon for å kunne dempe videre. Dette forutsetter at implementasjonen den digitale volumkontrollen er matematisk korrekt. Det kan sammenliknes med å sette en bil inn i en garasje som blir mindre og mindre. Til slutt så blir garasjen så liten at man må hogge av deler av bilen for å få den inn.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har både digital og analog volumkontroll i DEQX'en. Bruker vanligvis den analoge etter D/A-konvertering, men må nok innrømme at jeg heller ikke hører noen degradering om den digitale volumkontrollen er aktiv. Implementeringen er nok viktigere enn hvilket prinsipp som brukes. Det er enda viktigere at gainstrukturen i kjeden er noenlunde riktig, f eks slik at man ikke har altfor høyt gain i effektforsterkerne og må kompensere med å ha volumkontrollen på "klokka åtte". Det kommer det ihvertfall ikke noe godt utav.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.231
Antall liker
4.853
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Martin Mallinson, som er sjefsteknolog hos ESS, har en grei gjennomgang. (Kortversjon: Analog volumkontroll er best, men ikke sånn helt uten videre)

 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Ja dacen kan brukes med linjeutgang og med preutgang. Jeg kobler den opp til min lille pre uansett hvilken utgang jeg bruker. Men skal jeg ha gleden av volumjustering med fjernkontrollen så må jeg jo bruke preutgangen på dacen. Iom at jeg ikke har fjernkontroll til min rene forforsterker.

Kobler cd spilleren til dacen med coaxial kabel slik at signalet går digitalt til dac. Essence dacen har en mengde innganger og utganger. Også analog inngang som jeg bruker til platespilleren min. Suveren liten sak. Varm og behagelig lyd. Men har ikke fått den til å låte helt topp hvis jeg bruker den som en pre rett i effektforsterkeren. Kobler jeg den gjennom forforsterkeren så låter det kjempebra. You see?
Ja, det er greit forklart. Jeg får sende en melding til PM audio om de har en overligger....
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dette med at man "mister oppløsning" ved å ratte ned i det digitale domenet er ikke riktig. Oppløsningen er konstant, det som varierer er signalstyrken. Man kan sammenligne det å dra ned nivået med en svak passasje å musikken. F.eks kan et veldig svakt parti i klassisk musikk ligge nede ved -60 dB, som på CD vil tilsvare omtrent et 6-bits signal. Låter dette noe dårligere og har dårligere subjektiv oppløsning enn sterke partier?
Tror nok du har missforstått hvordan det fungerer i det digitale domenet. Man kan dempe med så mange ekstra bit som man har i forhold til det orginale signalet før man begynner å miste informasjon. F. eks. så kan man teoretisk dempe 48db i en 24bit digital volumkontrol med et 16bit signal for deretter å skru det opp igjen 48db uten tap. Går man lavere enn 48db så finnes det ikke plass til å lagre deler av signalene og man må begynne å fjerne informasjon for å kunne dempe videre. Dette forutsetter at implementasjonen den digitale volumkontrollen er matematisk korrekt. Det kan sammenliknes med å sette en bil inn i en garasje som blir mindre og mindre. Til slutt så blir garasjen så liten at man må hogge av deler av bilen for å få den inn.
Og når du demper mer enn 48 dB begynner du å redusere det dynamikken i anlegget. Det gjør du nok uansett om du demper 48 dB analogt også, for du begynner å nærme deg støygulvet i anlegget/rommet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Martin Mallinson, som er sjefsteknolog hos ESS, har en grei gjennomgang. (Kortversjon: Analog volumkontroll er best, men ikke sånn helt uten videre)
...
Og her er presentasjonen: ESS Support Downloads.

I presentasjonen er den en idealisert tilnærming til analog volumkontroll og den ser ikke på totalsystemet. Praktiske volumpotmetre som brukes i mange tilfeller er ikke spesielt ideelle (de støyer - termisk støy som funksjon av effektiv kildemotstand (volumavhengig) + samvirke med strømstøyen i etterfølgende forsterkertrinn, har problemer med sporing og er utsatt for mekaniske slitasje). De fleste digitalt kontrollerte analoge volumkontroller har i stor grad de samme «problemene» som DAC-chiper, dvs støyen på utgangen er «gitt» og reduseres ikke med volum, på samme måte som alle vanlige aktive forforsterkere. Se f.eks. spec for PGA2320 fra TI (tidl BB) PGA2320 | Volume Control | Audio | Description & parametrics som har en spec for DNR på 120 dB dvs tilsvarende 20 bit.

I alle tilfeller, både analog og digital volumkontroll er det essensielt at signalnivåene passer sammen og at implementeringen er god, ref. Asbjørns innlegg over.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Dette med at man "mister oppløsning" ved å ratte ned i det digitale domenet er ikke riktig. Oppløsningen er konstant, det som varierer er signalstyrken. Man kan sammenligne det å dra ned nivået med en svak passasje å musikken. F.eks kan et veldig svakt parti i klassisk musikk ligge nede ved -60 dB, som på CD vil tilsvare omtrent et 6-bits signal. Låter dette noe dårligere og har dårligere subjektiv oppløsning enn sterke partier?
Tror nok du har missforstått hvordan det fungerer i det digitale domenet. Man kan dempe med så mange ekstra bit som man har i forhold til det orginale signalet før man begynner å miste informasjon. F. eks. så kan man teoretisk dempe 48db i en 24bit digital volumkontrol med et 16bit signal for deretter å skru det opp igjen 48db uten tap. Går man lavere enn 48db så finnes det ikke plass til å lagre deler av signalene og man må begynne å fjerne informasjon for å kunne dempe videre. Dette forutsetter at implementasjonen den digitale volumkontrollen er matematisk korrekt. Det kan sammenliknes med å sette en bil inn i en garasje som blir mindre og mindre. Til slutt så blir garasjen så liten at man må hogge av deler av bilen for å få den inn.
Og når du demper mer enn 48 dB begynner du å redusere det dynamikken i anlegget. Det gjør du nok uansett om du demper 48 dB analogt også, for du begynner å nærme deg støygulvet i anlegget/rommet.
Posten du quotet går på om en digital volumkontroll mister oppløsning når man skrur ned volumet en hvis mengde (fra et teknisk perspektiv) og det er ikke en sammenlikning mellom analoge og digitale volumkontroller. Når man demper mer enn en digital volumkontroll tåler så er det ikke nødvendigvis bare dynamikken som lider, ettersom man tar bort informasjon som er nødvendig for å rekonstruere de orginale lydkurvene.

Når det gjelder det å dempe 48db så er det veldig mange faktorer som spiller inn, og anlegget er den avgjørende faktor i et lytterom med normal bakgrunstøy. Den viktigste faktoren er hva lydnivået ut av høyttalerne er når det er 0db gain etter kilde. Dersom oppsettet har 130db (f. eks. horn eller andre lettdrevne ht) med 0db gain etter kilden så vil støygulvet i en normal stue være relativt ubetydelig, ettersom man vil ha ca 82 db lydnivå igjen, etter 48db demping og skal man spille lavt så demper man langt mer enn 48db. Har man lav sensitivitet og 105db ved 0db gain så vil rommet ha mye mer innvirkning da man sitter igjen med ca 58db. Gode volumkontroller og anlegg tåler å dempe 60db eller mer og fortsatt beholde mesteparten av dynamikkskalaen og detaljene så lenge lydvolumet ved 0db gain (og dermed ved -60db) er høyt nok. Det er også viktig å huske på at de aller fleste anlegg som når maksvolum drevet direkte fra en kilde med digital volumkontroll, ikke tåler å spille med 0db gain over tid og fort har -5db eller -10db demping på ht sitt maksvolum.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Typisk for denne typen diskusjoner er at flesteparten ikke holder tunga rett i munnen, problemstillingen er i beste fall todelt, men flere blander sammen begrep som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Det ene er digital volumkontroll vs analog volumkontroll, og det andre er ingen preamp vs preamp.

For å ta det første:
En ideell analog volumkontroll: En volumkontroll som ikke er i signalveien, men som styrer gain. S/N er konstant over hele fjøla uansett hvilket volum man spiller.
Eks: Ayre AX-5 integrert forsterker og Tact Millennium. Det nest beste er en høykvalitets resistor, som da blir en passiv forforsterker. Man beholder S/N fra kilden men jo mindre man demper jo høyere vil S/N være i hele kjeden. iogmed gain er fixed.

En ideell digital volumkontroll: Bruker dither og har nok bits å ta av slik at det matematisk alltid er nok oppløsning igjen til gjenskape de originale bits. Dette er i det digitale domenet. En DAC trenger nødvendigvis også en analogdel. Hvis denne analogdelen har uendelig stort s/n, og er uendelig linær, og vi f.eks har en volumkontroll på ørten digitale bits, da vil en ideell digital volumkontroll kunne nærme seg en ideell analog volumkontroll, selv hvis matching av gain er helt på trynet. (Vi kan bare skru volumet opp/ned så mye vi vil iogmed vi har nok bits å ta av og det analoge domenet har uendelig stort s/n og er uten forvrengning whatsoever).

Dessverre finnes ikke en ideell digital volumkontroll i praksis: Dvs. vi kan gjøre det så perfekt vi vil i det digitale domenet, vi kunne f.eks hatt en 128bits volumkontroll som lar justere volumet i flere trinn enn det er atomer i universet. Men på et eller annet punkt må digitale data omformes til analoge data. Det er ikke mulig å lage analoge kretser med uendelig s/n, det beste vi klarer er rundt 20bits som tilsvarer ca 120db. Demper man da signalet digitalt med 6DB, vil S/N synke tilsvarende. En PS Audio Directstream DAC har etter sigende en 55 bits digital volumkontroll, dette er mer enn nok, men dens oppløsning er kun rundt 17bits. Demper man signalet med f.eks 30-40DB som tilsvarer et typisk lyttenivå, vil den reelle oppløsningen fra kilden være et sted mellom 10-11bits, selv om den digitale volumkontrollen har nok bits. Dette er et typisk best case scenario hvor gain og følsomhet mellom komponentene er optimale. Flere DAC'er har mulighet til å justere utgangsnivået, og ironisk nok blir dette som oftest utført analogt med en resistor:)

Om folk foretrekker preamp eller ikke preamp er en annen sak. Noen trekker konklusjonen at siden den digitale volumkontrollen fungerer så fint, så er det automatisk det samme som at det er bedre uten en preamp. Dette er feil, det eneste det betyr er at en digital volumkontroll fungerer fint i deres oppsett, gjennom deres ører. Når ESS mener at digital volumkontroll, isolert sett, fungerer like bra som analogt, er forutsetningen at gain er optimalt og at deres DAC'er og analogt kretsløp har såpass lite forvrengning og er linære nok til at på det stadiet hvor man kanskje kunne hørt en degradring, så er volumet ut fra høyttalerene uansett så lavt at man IKKE gjør det. Det har strengt tatt ikke noe med om man foretrekker en analog preamp i kjeden eller ikke.

Mange opplever at lyden er mye bedre med en god preamp, og for at det skal være en god preamp er ihvertfall en av forutsetningene er at volumkontrollen er transparent nok, men det er ikke volumkontrollen i seg selv som gjør at lyden blir bedre. Man kan selvfølgelig idiotforklare det og påstå at alle som foretrekker en preamp også liker forvrengning, men så enkelt er det nok ikke.

Jeg var f.eks på Youtube for å sammenligne lyden av flere forskjellige portable bluetooth-høyttalere. Der er det en aller annen som har testet flere forskjellige høyttalere, med en Zoom H4 opptaker (e.l). Et av produktene som er testet er Bose sin Soundlink Mini. Lyden gjennom anlegget mitt fra youtube klippet, fra et opptak av nevnte høyttaler gjennom Zoom H4, rekomprimert minst 1-2 ganger var mye bedre enn den fysiske høyttaleren stående mellom anleggshøyttalerne mine. Det betyr ikke at jeg liker forvrengning, men jeg konstaterte likevel at lyden var *bedre*.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dette med at man "mister oppløsning" ved å ratte ned i det digitale domenet er ikke riktig. Oppløsningen er konstant, det som varierer er signalstyrken. Man kan sammenligne det å dra ned nivået med en svak passasje å musikken. F.eks kan et veldig svakt parti i klassisk musikk ligge nede ved -60 dB, som på CD vil tilsvare omtrent et 6-bits signal. Låter dette noe dårligere og har dårligere subjektiv oppløsning enn sterke partier?
Tror nok du har missforstått hvordan det fungerer i det digitale domenet. Man kan dempe med så mange ekstra bit som man har i forhold til det orginale signalet før man begynner å miste informasjon. F. eks. så kan man teoretisk dempe 48db i en 24bit digital volumkontrol med et 16bit signal for deretter å skru det opp igjen 48db uten tap. Går man lavere enn 48db så finnes det ikke plass til å lagre deler av signalene og man må begynne å fjerne informasjon for å kunne dempe videre. Dette forutsetter at implementasjonen den digitale volumkontrollen er matematisk korrekt. Det kan sammenliknes med å sette en bil inn i en garasje som blir mindre og mindre. Til slutt så blir garasjen så liten at man må hogge av deler av bilen for å få den inn.
Hele poenget med å dempe signalet er å "miste informasjon". Man senker jo signalet ned i støygulvet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Poenget mitt er da at uansett hvordan man regulerer volumet til et signal, så taper man oppløsning.

La oss først akseptere at vi kan detektere signaler som ligger mer enn 20 dB under støygulvet, både i den analoge og digitale verden.
Det hevdes at CD-mediet har en "oppløsning" på ca 120 dB, dvs vi kan detektere signaler ved -120 dB når det er lagt dither på.

Videre er støygulvet statisk både i den analoge og digitale verden, det ligger der det ligger.

Analogt eksempel:
Vi har en preamp med støygulv på -100 dBu, hvilket er ganske normalt.
Ved full guffe ut fra preampen har vi da en "oppløsning" på 120 dB. Ved dette nivået utstyrer vi normalt effektforsterkeren til max effekt.
Ratter vi volumet ned 30 dB, så har vi 120-30 = 90 dB "oppløsning" igjen, altså 30 dB mindre enn CD'en vi lytter på.

Hva skjer i det digitale domenet? Nøyaktig det samme.
 
Topp Bunn