Vokalmusikk-anbefalinger?

K

kbwh

Gjest
Tenker ikke i retning opera nå, men mer i retning kirkemusikk/religiøs musikk. Profan musikk á la Orffs Carmina Burana hører også til i sekken.
Fin historie å ta av, fra Hildegard von Bingen omtrent til i dag.

Bring it on.
 
K

kbwh

Gjest
A capella musikk eller?
Også a capella. Ser for meg at vi holder oss innen den "seriøse" (livsfarlig ord å bruke her inne) musikktradisjonen.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.911
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Både Theatre of Voices og Hilliard Ensemble har jo mye spennede, denne her er ren magi:




Ellers mottok jeg denne i går, meget bra kor som også har flere innspillinger:




Må hjem å rote litt i samlingen før jeg kommer opp med mer ;)
 
T

theStig

Gjest
Kan jo komme med noe JEG liker da, som er litt forskjellig, men selvsagt med kor...

Grieg: Fire salmer (for kor, hans siste opus), mange sanger for solostemme også
Pärt: Te Deum, Berliner Messe, Magnificat
Brucker: masse fine motetter
Bach: Motetter... Magnificat, påskeoratorium, mye mer
Nystedt: Han skrev i det hele tatt mye religiøs kormusikk, som er verdt å sjekke ut. Dårlige med gode innspillinger dessverre.
Durufle: Requiem
Faure: Requiem
Verdi: Requiem
Mozart: Requiem
Brahms: (ein Deutsches) Reqiuem, Fünf Gesänge opus 104, Liebieslieder Waltzer op 52
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.911
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Det var ikke mye respons på tråden her, så nå har jeg rota litt i samlingen. Mye spennende vokalmusikk hvis man søker litt utenfor det mest kjente. Starter med litt sakral Chanting fremført av en nonne med en utrolig stemmeprakt:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...9826/sr=1-1/ref=sr_1_25_1/202-7490213-8303820

Arvo Part er allerede nevnt, men vil også fremheve KANON POKAJANEN med Estonian Philarmonic Chamber Choir, som er en ren vokalplate:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...0170/sr=1-2/ref=sr_1_10_2/202-7490213-8303820

Jeg nevnte Theatre of Voices tidligere, og vil legge til en annen spennende plate med samme: THE AGE OF CATHEDRALS:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...40293/sr=1-1/ref=sr_1_0_1/202-7490213-8303820

Når vi da er inne på gammel musikk vil jeg nevne et par innspillinger avCRISTOBAL DE MORALES:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...454/sr=1-13/ref=sr_1_0_13/202-7490213-8303820

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...40499/sr=1-2/ref=sr_1_0_2/202-7490213-8303820

ANONYMOUS 4 er en annen spennede vokalgruppe, som fremfører middelalder musikk. Flere innspillinger å sjekke ut her.

Eller har vi THOMAS TALLIS, bl.annen denne:http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...0635/sr=1-7/ref=sr_1_11_7/202-7490213-8303820

Hildegard of Bingen synes jeg må nevnes, har en veldig bra innspilling med GOTHIC VOICES med bl.annet Emma Kirkby:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...0768/sr=1-1/ref=sr_1_18_1/202-7490213-8303820

Når jeg er inne på Hildegard of Bingen må jeg ta med en av mine favoritter, en plate som også har med musikk av Meredith Monk - fremført av MUSICA SACRA:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000003ELP/qid=1146940883/202-7490213-8303820
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Kanskje litt på siden at det du tenkte deg, men Sondre Bratland har spilt inn en del religiøse folketoner (riktignok med enkelt akkompagnement).
Det hender jeg snurrer denne:
 
K

kbwh

Gjest
Flotte greier! Mye å ta tak i.

Nå skal jeg være spesifikk: Bachs Magnificat. Hvilken innspilling bør jeg velge (liker Gardiners juleoratorium, men ser at Hurwitz på classicstoday.com slakter hans Magnificat)?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er et nydelig verk for vokal og "orkester"



Naxos har også en meget bra innspilling for en billigere penge..

Ellers har vi jo en meget dyktig trio bestående av en svensk og to norske vokalister på topp internasjonalt plan:
TRIO MEDIAEVAL

Anbefaler deres tre plater.



Sjekk deres hjemmeside
http://www.triomediaeval.no/news.htm
 
T

theStig

Gjest
Jeg har en fantastisk Bach påskeoratorium med Herreweghe... han er ikke helt på jordet når det gjelder Bach synes jeg.
 
N

nb

Gjest
Det suverent beste kjøpet man kan gjøre innen denne sjangeren er boksen fra Archiv som har Gardiners innspillinger av Mattheuspasjonen, Johannespasjonen, Juleoratoriet og Messen i h-moll. Aner ikke hva den koster her på berget, men så den i Amsterdam for 30 Euro på en platesjappe.

Alle fire er referanseinnspillinger av respektive verker. Smaken er som baken osv, det finnes andre gode kandiater med en annen vinkling enn Gardiner. Men disse innspillingene er et must uansett, synes i alle fall jeg.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har Beethovens Missa solemnis med Karajan i det som for meg er en umulig innspilling å skjønne seg på. Så fikk jeg høre Gardiner og eureka! Anbefales!

John Eliot er generelt langt fra viddene.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Også a capella. Ser for meg at vi holder oss innen den "seriøse" (livsfarlig ord å bruke her inne) musikktradisjonen.
Jeg er ikke helt sikker på om det er seriøst nok, det er uansett et steg bort fra det klassiske, men svenske Real Group er tidvis meget underholdende. Sjekk ut Unreal og Nothing but the Real Group.

Real Group er mye av de samme som Manthattan Transfer. Av sistnevnte anbefaler jeg Extensions, Offbeat of avenues og Swing.

«Verdens største vokalfenomen» bør også nevnes - Bobby McFerrin: Hans samarbeid med Chick Corea synes jeg er helt eksepsjonelt og fullstendig undervurdert, hør på Play. Hør også på Circlesongs.

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Han Bobby er et fenomen. Gjør alle sjangere, og veldig flink til å formidle gleden ved musikken også. Bøgen husker kun "Don't worry, be happy", hvis den husker såpass da.
 
T

theStig

Gjest
Jeg var og hørte Bobby i Hamardomen for et par år sida. En meget spesiell opplevelse!

Real Group er en av mine store favoritter, men jeg liker best det eldre repertoiret, kanskje aller best det som de synger på svensk. Har også hørt de live flere ganger, og det avslører at platene deres IKKE er studio-triks! De er kanskje enda bedre live enn på plate. Julekonsertene de pleier å ha i Konserthuset i Oslo pleier å være en højdare.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Denne er også fabelaktig, selv om Litany kanskje fortsatt er favoritten fra Arvo...



O.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Siden Bach allerede er nevnt: Kantatene hans er en nesten utømmelig kilde. Det finnes vel rundt 200 av disse religiøse "mini-operaene". Johann Sebastian måtte skrive en kantate i uken i årevis, det var jobben hans, og alle er mirakuløst nok regnet for å være bra. De japanske innspillingene på Bis har godt rykte på seg, det samme har Harnoncourt og selvsagt Gardiner.
 
T

theStig

Gjest
Bach skrev 224 kantater. Imponerende mange!

Ellers takk for hele tre Arvo Pärt tips i denne tråden, dette må jeg sjekke ut.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach skrev 224 kantater. Imponerende mange!

quote]

Han skrev mellom 2 og 3 ganger så mange, men manuskriptene er tapt. Dette var bruksmusikk, ikke for evigheten. En del av notene ble rotet bort, solgt, pantsatt osv av en av hans pengeløse sønner. Han skrev over 20 motetter også, men bare 6 har overlevd.
 
T

theStig

Gjest
Du har helt sikkert rett i at mye gikk tapt. Men det er 224 gjenlevende som finnes på noter i dag, så vidt jeg vet.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Beste vokalister;

Stevie Wonder
Michael Jackson
Josh Groban
Freddie Mercury
Michael McDonald
Jussi Bjørling
Eva Cassidy
Harry Belafonte
IZ
James Taylor
Patti Labelle

bare for å nevne noen, regner med dette er det mest malplaserte innlegget i forumet noensinne, kommer ikke tilbake til tråden for å sjekke tilbakemeldinger :)

Er det noe, så bruk PM....
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Noen anbefalinger:

Mozart:
- Grosse Messe (C-moll). Den ble vel ikke fullført av Wolfgang, men 'Et incarnatus est' sunget av Sylvia McNair er rent gull.

Rachmaninovs sakrale musikk:
- Vespere
- Liturgien til Johannes Krysostomos (St. John Chrystostom på engelsk)

Tsjaikovsky:
- Liturgien til Johannes Krysostomos

Rachmaninov og Tsjaikovsky har hatt samme utgangspunkt men har endt opp med svært forskjellig musikk. Rachmaninovs er mest 'konsertant' og bruker flere stemmer(?) enn Tsjaikovsky som har holdt seg nærmere en tradisjonell ortodoks liturgi.

I samme gate :vil jeg anbefale Liturgies Orthodoxes (fransk Harmonia Mundi) - en boks med fire CDer, deriblant også en fremføring av Johannes Krysostomos-liturgien samt min favoritt - Chants de la liturgie Slavonne - sunget av Benediktinermunker fra Chevetogne.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du har helt sikkert rett i at mye gikk tapt. Men det er 224 gjenlevende som finnes på noter i dag, så vidt jeg vet.
Stemmer det, og jeg er svært glad i denne musikken. Bachs kantater er enestående, men det er litt rart å tenke på hvor mange mesterverker som kan ha gått i søpla....
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det må ha vært en av tidenes store musikkopplevelser å være kirkegjenger i Thomas-menigheten i Leipzig under Bach sin tid som kantor. Å bli servert nykomponerte kantater ukentlig og å høre kantorens egen legendariske musisering må ha vært en opplevelse. Og om man ikke hadde fått nok kunne man jo besøke Zimmermansche Kaffehaus to ganger i uken for å høre fremføringene av konserter etter italiensk manér og annen lystmusikk med Collegium Musicum, studentorkesteret som han ledet på fritiden.

Men profet blir man jo ikke i eget land, og det var vel ingen som skjønte rekkevidden av det de hørte den gangen. Antagelig ville de nok ha foretrukket Telemann, samtidens mest anerkjente musiker og tidenes mest produktive komponist, og som så mange andre stjerner, neglisjert etter sin død. Også Johann Sebastian Bach selv gikk i glemmeboken og det ble inntil videre opp til hans tallrike sønner å holde familienavnet i hevd. At så mye som 224 kantater overlevde å bli behandlet som gammelt skrot er slett ikke dårlig.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg fikk denne her til bursdagen min. Gardiner og Monteverdikoret kan Brahmse også de:


Verker på platen:
Liebeslieder-Walzer, op.52
Gesänge, op.17
Weltliche Gesänge, op.42
Quartette, op.92
Gesänge, op.104
 
T

theStig

Gjest
Gratttttulerer med dagen mister!

Jeg har denne Brahms skiva.... deilig deilig.... Fünf Gesänge op. 104 er noen av mine favoritter, spesielt den siste "Im Herbst".
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har slitt med Mozarts Requiem i laaang tid. Heldigvis herpet yngstemann min Schreier på Philips fra '82:

Det er en inspilling som etter min mening ikke yter hverken Mozart eller Süssmayr rettferdighet.

MDT hadde sommersalg på Deutsche Harmonia Mundi, og da ble det orden på sakene for £10:

Nikolaus Harnoncourt må gjerne ta med seg gjengen og spille i min begravelse. Skal sitte på en sky og la meg bevege...
 
K

kbwh

Gjest
Mozart:
  - Grosse Messe (C-moll). Den ble vel ikke fullført av Wolfgang, men 'Et incarnatus est' sunget av Sylvia McNair er rent gull.
Antar at du refererer til Gardiners innspilling her. Jeg synes Camilla Tilling gjør sakene bra for Paul McCreesh, og at det vel er disse to innspillingene (Gardiner og McCreesh sine) man har å velge mellom hvis man ikke vil grave i historien (Friscay f.eks.).
 
K

kbwh

Gjest
Ingen hjalp meg da jeg spurte om veiledning til Haydns Skapelse, så jeg safet:

Dette er så bra som musikk kan få blitt! Dette er ikke en symfoni om dagen-Haydn (og Sylvia McNair er med). Skal si det blir lys!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vil på det varmeste anbefale denne DAMEN.

For de som ikke har oppdaget henne, finn ut av henne snarest!  :)
Hun formiddler sangene med nerve og nærvær som det er lenge siden jeg har hørt på "nye" artister.
Hun har allerede et stort antall innspillinger bak seg.

Her er tre jeg har selv:







Flere skal det bli.
Og det at innspillingene holder meget god standard, er vel heller ikke å forakte  :)
 
K

kbwh

Gjest
Så henne gjøre en super Cherubino fra Salzburg på Wolfis 250årsdag. Hvilken liker du best av de tre platene, Akle? Må starte med en av dem trur eg.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så henne gjøre en super Cherubino fra Salzburg på Wolfis 250årsdag. Hvilken liker du best av de tre platene, Akle? Må starte med en av dem trur eg.
Spør du meg eller Akle som du skrev?

Om du spør meg, liker jeg best "La Belle Immagini"
Men alle tre er jevnlig i spilleren for tiden.

Meldte meg jaggu inn i fanklubben hennes inatt.... ::)
 
K

kbwh

Gjest
Her har øya gått i kryss ja. Sorry johna, mente deg.
Har en loop med henne gående på maskinen nå. Hun er både god og pen på bildene fra Praha. Har hun fanklubb? Meg! meg!
 
C

Cyber

Gjest
Hun hadde en fantastisk stemme. Kunne nesten kjøpt en, men får begrense meg litt nå :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her har øya gått i kryss ja. Sorry johna, mente deg.
Har en loop med henne gående på maskinen nå. Hun er både god og pen på bildene fra Praha. Har hun fanklubb? Meg! meg!
;D
Den tiden jeg studerte på det som den gang hette Musikkonservatoriet i Trondheim, hendte det faktisk at vi gikk for å SE på en konsert.
Mange vakre pianister m kjole her i verden ;)

Når det gjelder denne damen her, få man i pose og sekk.

Her er link til fanklubben

http://www.kozena.cz//core.php?section=fan&lmut=1&li=8&PHPSESSID=021b2915f6bbe832b98d13354f830f10
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Har hun fanklubb?
Ja, han heter visst Simon Rattle. Går knapt an å gå på konsert i Berlin lenger uten at Magdalena er på programmet.
 
Topp Bunn