Vokalmusikk-anbefalinger?

K

kbwh

Gjest
Krølltoppen omtales som "her partner" på reklamen til den siste plata deres.

Grått hår må det være forstår jeg.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, han heter visst Simon Rattle. Går knapt an å gå på konsert i Berlin lenger uten at Magdalena er på programmet.
;D

Hjelper på å være dirigent.... ;)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hun holdes som årsaken til at Sir Simon avsluttet sitt åtteårige ekteskap, noe som visst ble ansett som en aldri så liten skandale. Kanskje han følte at han trengte en mer passende partner for sin nye glamorøse Berlin-tilværelse.

Forøvrig kan jeg ikke fordra Cherubino, så en sangerinne som har dette som sin signaturrolle har store problemer med å slå igjennom her i gården.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Forøvrig kan jeg ikke fordra Cherubino, så en sangerinne som har dette som sin signaturrolle har store problemer med å slå igjennom her i gården.
Som en ekte Bach mann sliter du vel med Figaro`s bryllup? ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har du forresten hørt henne tolke Bach?

Ser hun har litt av ham på repertoaret også.
Bla.
St. Matthew Passion
og noen kantater:.
bla
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
Siehe zu, daß deine Gottesfurcht, BWV 179
Herr Jesu Christ, du höchstes Gut,
BWV 113

og arier

Schafe können sicher weiden · Ich esse mit
Freuden mein weniges Brot · Wie starb die
Heldin so vergnügt · Zerfließe, mein Herz,
in Fluten der Zähren · Wohl euch, ihr
auserwählten Seelen · Verstummt, verstummt,
ihr holden Saiten · Komm, komm, mein Herze
steht dir offen · Kommt, ihr angefochtnen Sünder
Erbarme dich · Et exsultavit · Laudamus Te
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Som en ekte Bach mann sliter du vel med Figaro`s bryllup? ;)
hehe, nei, Figaro går for det meste bra, spesielt i René Jacobs sin tolkning, og selv om jeg finner en slik urban farsekomedie er noe utiltalende på et estetisk grunnlag så er jo musikken ofte superb. Men jeg skjønner ikke helt hensikten med karakterer som don Basilio, hvis oppgave det er å hale ut tiden, i en opera som varer i tre timer.

Forresten har jeg aldri helt hatt sansen for prinsippet bak slike arie-plater som kjente sangere utgir, nemlig det klistre ansiktet på coveret og cashe inn. Om kvaliteten er aldri så bra: Å hente ut populære enkeltarier fra opera står for meg som nesten like ille som samleplater av typen adagio Karajan der man tar enkeltsatser fra større orkesterverker. Men det finnes jo unntak fra regelen, som når man henter arier fra veldig kjedelige operaer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest


Jeg er ingen ekspert på området, men korverket på side to (Ineo) er utrolig vakkert i mine ører.
 
K

kbwh

Gjest
Det finnes egentlig bare 3 operaer som ikke er kjedelige:

Figaros bryllup
Don Giovanni
Cosi fan tutte

Finnes det en gammel ordentlig operatråd her på forumet forresten? I vaskeseddelen på denne tråden skrev jeg at opera ikke hørte til her, men det blir jo litt vanskelig når pene mezzoer synger Cherubino i tide og utide.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det finnes egentlig bare 3 operaer som ikke er kjedelige:

Figaros bryllup
Don Giovanni
Cosi fan tutte

Finnes det en gammel ordentlig operatråd her på forumet forresten? I vaskeseddelen på denne tråden skrev jeg at opera ikke hørte til her, men det blir jo litt vanskelig når pene mezzoer synger Cherubino i tide og utide.
Tar ikke hintet i det hele tatt jeg...

Om du liker (eller også for den som ikke liker) Figaros bryllup anbefaler jeg denne DVD`n:



HYSTERISK morsom og tar ut alle klisjeene
 
K

kbwh

Gjest
Nå skjønner jeg hva du holder på med, johna. Måtte en tur innom Wikipedia.
Nu er det min bestemte mening at seriøs musikk ikke bør spøkes med! Fy!

Jeg har vært innom Heinichen her i tråden. Holder det med én messe derfra?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Å lese sine egne gamle innlegg kan ofte minne litt om å bli konfrontert med flaue bilder fra 80-tallet.
 
K

kbwh

Gjest
Men noen få bilder fra åttitallet står seg dog. Noen få.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå skjønner jeg hva du holder på med, johna. Måtte en tur innom Wikipedia.
Nu er det min bestemte mening at seriøs musikk ikke bør spøkes med! Fy!

Jeg har vært innom Heinichen her i tråden. Holder det med én messe derfra?
Tror nok at det holder med en messe fra ham ja.

Jeg synes det er fantastisk morsomt å spøke med "seriøs" musikk :)
Kan nevne i fleng.......


Seriøst igjen:
Hva med denne:




Nydelig å høre hvordan koret fraserer og beveger seg i "stemmingen" i forhold til de "vestlige" kor vi er vante med.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har deltatt i den selv ser jeg. Hm.

Jeg vil anbefale denne platen:

http://www.musicfromnorway.com/default.aspx?norwegian=album&music=9480
Anne-Lise Berntsen og Nils Henrik Asheim lager noe helt særegent av salmetekster, folketoner, og orgelimprovisasjon. theStig spilte et par spor for meg, og jeg ble frelst. "Til Fader Vor at ende", spor 7, kan ikke beskrives. Må høres.
Kjøpte denne på vinyl for 60,- for noen mnd. siden.
Absolutt å anbefale ja!
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Er for tiden inne i en veldig «åpen» periode, prøver å utforske mange musikalske landskap. Innen denne sjangeren har jeg ikke så mye å bidra med enda, men denne her har jeg spilt flere ganger:



Innspillingen er førsteklasses og lokalet gir virkelig en flott akustikk til den mektige musikken. Jeg satt en stund «på nåler» på jakt etter språkproblemer (japanere som prøver seg på vestlige språk kan innimellom ende opp litt komisk synes jeg). Men her fungerer det utmerket og det er bare å slappe av mens musikken griper tak.

PS: Mens jeg søkte etter bildet på amazon.co.uk la jeg merke til at vol. 32 er gitt ut i serien. Dette er min første.. Bach var en produktiv fyr gitt.. puh..
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Og de regner med å være omtrent halvveis i serien. Og det er jo bare de kantatene som har overlevd, under halvparten av antallet som ble skrevet.

Man er på trygg grunn med Masaaki Suzuki sine innspillinger.
 
K

kbwh

Gjest
Denne er visst en gammel referanse:

BACH Cantatas Nos. 170, 82 & 159.
Dame Janet Baker, John Shirley-Quirk, Robert Tear
Academy of St. Martin-in-the-Fields / Sir Neville Marriner. Decca ca.1965.

Eneste kantateplaten jeg har, plukket ut til meg av norges eneste celeb klassiskpusher.
Synes den er engasjerende som en ulldott. Hjelp meg med min første ordentlige kantateplate vær så snill. En av de tre over kan godt være med. Greit med sånne ja/nei-sammenlikninger av og til.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg må ta med en av mine yndlingskantater - en skikkelige øde øy plate:
Ich habe genug, BWV 82. Hans Hotter, Philharmonia Orchestra, Geraint Jones.

Sikkert ikke historisk korrekt, men som ren musikk uovertruffen!
Mitt eks har platenummer EMI CDH 7 63198 2.

LPA
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
En av de tre over kan godt være med. Greit med sånne ja/nei-sammenlikninger av og til. Eneste kantateplaten jeg har, plukket ut til meg av norges eneste celeb klassiskpusher.
Synes den er engasjerende som en ulldott. Hjelp meg med min første ordentlige kantateplate vær så snill.
Her er alt du trenger å vite om kantatene: http://www.bach-cantatas.com/

Det sier seg nesten selv at Marriner anno 1965 ikke er av mye interesse for moderne ører, kondisjonert med periodefremføringer som vi er. Ville unngått alle gamle navn i første omgang og gått for Gardiner (kan være kjedelig og dyr), Suzuki, Herreweghe, Koopman, Harnoncourt etc. Hvis denne platepusheren er den jeg tror, så har han sansen for det litt romantiske og storslagne. Men kantatene skal være bruksmusikk uten de helt store ytre effekter, de er jo protestantiske, ikke katolske. Det er menneskeligheten i dem som skal røre oss, ikke det seremonielle.
 
K

kbwh

Gjest
Takk for link og klart språk! Uttrykket "du skal få din lønn i himmelen" er riktig passende her nå.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gå for denne.

Vidunderlig lyd; herlig romgjengivelse rundt de få stemmene og tidvis instrumentene som snor seg i snirklete, intrikat sammenvevde vokallinjer og tidvis treffer sammen i oppsiktsvekkende dissonanser bygd på komposisjonsprinsipper som har lite å gjøre med dur og moll, kort og godt vidunderlig:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/SO_Zig/ZZT021002-2.htm
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og PS Kjell Hillveg - som jeg har stor sans for - har sin smak ja, her er det det romantiske og først og fremst KLANGEN som råder grunnen enten det er ensembler eller enkeltutøvere det dreier seg om, rytmikk, tekstuttale, frasering og transpars som jeg finner så uhyre vesentlig i barokkmusikk er nedprioritert. Så også i den omtalte innspilling - som selv om den var ganske avansert for sin tid med sikte på letthet i fremføringen lå langt etter feks Haarnoncourt og Leonhardt sine innspiller, og i dag kommer ganske til kort i forhold til standarden i ledende tidligmusikkensembler.

Vil dere høre hvordan det kunne gjøres på 70-tallet, få tak i ovennevnte Teldecinnspilling av kantate nr 21 - min favorittkantate, en del av korene her svinger så sinnsykt at det kunne vært jazz. Hvordan man får det til med 20-30 sangere i unison er ufattelig.
 
K

kbwh

Gjest
Rett skal være rett: Hillveg har også solgt meg denne en gang i tiden:

Jeg fikk alternativer å lytte til ved det tilfellet.

Jeg må legge til at det ikke var så mange innspillinger av kjente Bach-kantater å velge mellom for ni år siden som det er i dag, og at mandatet hans var å finne tre Bach plate som han likte til meg. Den ene av dem er spilt mye; fiolinkonserter med Mullova Ensemble (og hun er etter min mening verd kostnaden ved en plass på første rad, men det er off topic siden hun spiller fele).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Stoler på din innsikt og legger inn bestilling på Machaut, Erato. Ser ut som dener i min gate. Noen andre plater i Zig-Zag-kampanjen som man må ha?

PS: Milhaud-platen med Arabella Steinbacher som du anbefalte for en tid siden var også et godt kjøp.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for det! Veldig interessant platemerke med flotte produksjoner og musikk utenfor allfarvei. Men det spørs jo alltid hva du liker av musikk - har platen med barokk kammermusikk av Westhof og synes den er svært god - og har nettopp bestuillt CDen med Dufay - Flos Florum - den kan jeg av naturlige grunner ikke uttale meg om!
 
K

kbwh

Gjest
Det suverent beste kjøpet man kan gjøre innen denne sjangeren er boksen fra Archiv som har Gardiners innspillinger av Mattheuspasjonen, Johannespasjonen, Juleoratoriet og Messen i h-moll. Aner ikke hva den koster her på berget, men så den i Amsterdam for 30 Euro på en platesjappe.

Alle fire er referanseinnspillinger av respektive verker. Smaken er som baken osv, det finnes andre gode kandiater med en annen vinkling enn Gardiner. Men disse innspillingene er et must uansett, synes i alle fall jeg.
Da er det bare å forhåndsbestille. MDT har annonsert Universal-høstkampanje:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/4697692.htm
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det er virkelig enn god tid for klassisksamlere. Plateselskapene kjører jo nesten fast lavpris på sine kronjuveler. Selv har jeg masse førsteklasses plater liggende som jeg nesten ikke har fått hørt på ennå.
 
K

kbwh

Gjest
Det er ikke lett å begrense seg for tiden nei.

Nå ønsker jeg en anbefaling på Mozarts kroningsmesse KV317. Jeg har en Karajaninnspilling fra '76, men den passer meg ikke riktig. Jeg synes musikken er lysere enn det Hebbe gjør den til.
Noen av dere som har et alternativ dere liker?
 
A

Antonx

Gjest
Denne er nydelig :D


Stabat Mater/ Vivaldi/ Andreas Sholl/ harmonia mundi
 
K

kbwh

Gjest
Artig sammentreff Antonx. Jeg bestilte den i går ettermiddag!
 
A

Antonx

Gjest
Denne bestillte jeg av din anbefaling så "it better be good"  8)



Tror nok at det holder med en messe fra ham ja.

Jeg synes det er fantastisk morsomt å spøke med "seriøs" musikk  :)
Kan nevne i fleng.......


Seriøst igjen:
Hva med denne:




Nydelig å høre hvordan koret fraserer og beveger seg i "stemmingen" i forhold til de "vestlige" kor vi er vante med.
 
A

Antonx

Gjest
Artig sammentreff Antonx. Jeg bestilte den i går ettermiddag!
:) Jeg har ikke hørt på den på flere år så jeg måtte ta den frem nå. Husker et av sporene skilte seg ut.
Jepp..  gå rett på spor 5 når du får den :).

Og spor 11 :)
 
K

kbwh

Gjest
Gå for denne.

Vidunderlig lyd; herlig romgjengivelse rundt de få stemmene og tidvis instrumentene som snor seg i snirklete, intrikat sammenvevde vokallinjer og tidvis treffer sammen i oppsiktsvekkende dissonanser bygd på komposisjonsprinsipper som har lite å gjøre med dur og moll, kort og godt vidunderlig:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/SO_Zig/ZZT021002-2.htm
På ønskelisten denne. Må spre godsakene ut litt. Kommer tilbake med eventuell kjeft på nyåret, erato.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Setter alltid pris på tilbakemeldinger - eneste måte å lære noe på. Men for folk med åpne ører går dette kjempebra!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Fikk nettopp melding fra mdt om at de har sendt Machaut. Så nå gleder jeg meg. Samlingen min er fattig på god vokalmusikk utenom de vanligste verkene.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er såpass heldig at jeg fremdeles mangler mange av de vanligste verkene! Men målet mitt er å kjøpe et godt utvalg uvanlige mellom de vanlige.

Har tatt kjansen på Hogwood i kroningsmessen til Mozart (var det noen hjelp å få her på kort notis? Neida). Den har reist fra mdt. Gleder meg til å få et alternativ til Gud von Karajan.

Karajan kan kanskje være noe  i Bruckners Te Deum forresten?
 
Topp Bunn