Vokalmusikk-anbefalinger?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Problemet for min del med vokalmusikk er at den er ofte er så høytidelig og storslagen at jeg sjelden finner humør eller anledning til å spille det. Setter liksom ikke på et requiem sånn uten videre, mens en Brandenburgkonsert rekker man før kaffekoppen er tom.
 
K

kbwh

Gjest
Så spørs det da hva slags humør man bør være i for å høre på ting som "Kreuzstab" og "Ich freue mich auf meinen Tod" da. Men klart, dødsmesser er dødsmesser. KV317 er riktig lystig egentlig (uten Karajan tror jeg).
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.519
Antall liker
9.669
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Michael Hydn har ett meget flott requiem på Hyperion. Man kan vel nesten ikke si om et requiem at det er en herlig plate, men det er det.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA67510.htm

Og selv om Karajan sjeldent trår feil i Bruckner, tror jeg at jeg ville gårtt for Jochum sin DG inspilling av Te Deum, en skikkelig klassiker.
 
K

kbwh

Gjest
:) Jeg har ikke hørt på den på flere år så jeg måtte ta den frem nå. Husker et av sporene skilte seg ut.
Jepp..  gå rett på spor 5 når du får den :).

Og spor 11 :)
Stemmen til Andreas Scholl bør alle unne seg å høre. Utrolig!
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Det finnes egentlig bare 3 operaer som ikke er kjedelige:

Figaros bryllup
Don Giovanni
Cosi fan tutte

Finnes det en gammel ordentlig operatråd her på forumet forresten? I vaskeseddelen på denne tråden skrev jeg at opera ikke hørte til her, men det blir jo litt vanskelig når pene mezzoer synger Cherubino i tide og utide.
Jeg vekker til live denne interessante traaden igjen, og det er flere anbefalinger her som frister veldig. Jeg er i Krakow for tiden og investerte i Figaros Bryllup fremfoert av Rene Jacobs til 180 NOK i dag. Jeg saa at de ogsaa hadde Cosi Fan Tutti til samme pris (Rene Jacobs nok en gang). Denne operaen har jeg ikke noe forhold til, og opera er generelt ikke det som spilles oftest hos meg. Burde jeg likevel slaa til?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg kjenner ikke Jacobs' Cosi, men sakser fra konklusjonen til Gramophone:

Cosi fan tutte has been well served on disc: there is an array of recordings in the catalogue, traditional ones and ‘period’ ones, of distinction. My own preference among the latter remains with Oestman, as the most appealingly intimate and the best balanced; but this new one does have unusual and arresting things to say about the work, and aficionados of the work will certainly want to hear it.

Stanley Sadie
Jeg hadde handlet til den prisen jeg!
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Jeg sto over denne investeringa, da jeg har klart å fylle opp alle Benno CD-hyllene mine. Nå kan jeg ikke kjøpe flere CD'er før noen andre går ut av samlinga :'(.

Derimot lånte jeg Østman "Cosi Fan Tutte" fra biblioteket i dag. Jeg har sett at flere regner Østman for å være referansen for "Don Giovanni" også, så den har jeg nettopp fått tilsendt fra Japan. Disse Østman-CD'ene på Decca er ikke så lett å finne for tiden.
 

allegro

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
haendel kunne også skrive vokalmusikk. anbefaler oratoriet saul på harmonia mundi med rene jacobs, riias kammerkor og concerto køln.
 
Topp Bunn