Så så, nå er ikke jeg noen biolog. Vær obs på at en av de tre blekksprutartene vi kjenner til i dag er utdødd, og flere underarter der igjen i de artene vi har nå er også utdødd, etter som hva jeg har forstått er blekkspruten en blind inne evolusjonen.Brasse skrev:Du kan da pokker ikkje komme her og sei at blekkspruten som knapt har forandret seg på over 480 millioner år "IKKE ER ET FERDIG PRODUKT"![]()
Det er bare en forsvinnende liten del av alle dyre- og plantearter som har eksistert, som lever i dag. Det har vært fasinerende mange masseutryddelser oppigjennom tidene.Roberth skrev:...
Så så, nå er ikke jeg noen biolog. Vær obs på at en av de tre blekksprutartene vi kjenner til i dag er utdødd, og flere underarter der igjen i de artene vi har nå er også utdødd, etter som hva jeg har forstått er blekkspruten en blind inne evolusjonen.
Nå begynner diskusjonen å spore av.KJ skrev:Det er bare en forsvinnende liten del av alle dyre- og plantearter som har eksistert, som lever i dag. Det har vært fasinerende mange masseutryddelser oppigjennom tidene.Roberth skrev:...
Så så, nå er ikke jeg noen biolog. Vær obs på at en av de tre blekksprutartene vi kjenner til i dag er utdødd, og flere underarter der igjen i de artene vi har nå er også utdødd, etter som hva jeg har forstått er blekkspruten en blind inne evolusjonen.
mvh
KJ
3/4 av planeten er dekket av vann, men selene sliter riktignok med at mennesker er ved å fiske havet tomt, men de klarer seg nok.Roberth skrev:Nå begynner diskusjonen å spore av.KJ skrev:Det er bare en forsvinnende liten del av alle dyre- og plantearter som har eksistert, som lever i dag. Det har vært fasinerende mange masseutryddelser oppigjennom tidene.Roberth skrev:...
mvh
KJ
Uansett mitt poeng var, ville dere ha designet en blekksprut eller en sel slik de er i dag? Det hadde ikke jeg.
Her må en legge til en hel drøss med forutsetninger for å kunne svare.Roberth skrev:Hvis alt på jorden skulle hatt en skaper, skulle ikke ting vært litt mer intelligent skapt?
Uansett mitt poeng var, ville dere ha designet en blekksprut eller en sel slik de er i dag? Det hadde ikke jeg.
Hvis du ikke kan svare ja eller nei. Så har du et problem, spørsmålet er så enkelt som det ser ut til å være.ØivindJ skrev:Her må en legge til en hel drøs med forutsetninger for å kunne svare.Roberth skrev:Hvis alt på jorden skulle hatt en skaper, skulle ikke ting vært litt mer intelligent skapt?
Derfor er det ikke mange gode konklusjoner en kan trekke.
Det er slik celler fungerer, men nå er dette heller ikke så smart, siden ofte gjør de feil, og da utvikler det seg kreft. Og igjen enda et eksempel på noe som åpenbart ikke er særlig gjennomtenkt...vredensgnag skrev:Det aller mest imponerende ved levende vesener er at de uten unntak er i stand til å selvreparere.
Verdt å tenke over.
Tull og tøys. Setningen din er fylt med vås og polemikk. Begrunn "siden ofte de gjør feil, og da utvikler det seg kreft." Du mener kanskje - noen ganger, en sjelden gang (i forhold til den konstante selvreparasjonen som foregår i en organisme.)Roberth skrev:Hvis du ikke kan svare ja eller nei. Så har du et problem, spørsmålet er så enkelt som det ser ut til å være.ØivindJ skrev:Her må en legge til en hel drøs med forutsetninger for å kunne svare.Roberth skrev:Hvis alt på jorden skulle hatt en skaper, skulle ikke ting vært litt mer intelligent skapt?
Det er slik celler fungerer, men nå er dette heller ikke så smart, siden ofte gjør de feil, og da utvikler det seg kreft. Og igjen enda et eksempel på noe som åpenbart ikke er særlig gjennomtenkt...vredensgnag skrev:Det aller mest imponerende ved levende vesener er at de uten unntak er i stand til å selvreparere.
Verdt å tenke over.
ØivindJ skrev:Her må en legge til en hel drøss med forutsetninger for å kunne svare.
Da har du allerede gjort dette.Roberth skrev:, spørsmålet er så enkelt som det ser ut til å være.
Du missforstår meg, nå snakker jeg ikke om "ofte" i en kropp, men om befolkning generelt. Beklager jeg utdypet meg dårlig på akkurat det.vredensgnag skrev:Tull og tøys. Setningen din er fylt med vås og polemikk. Begrunn "siden ofte de gjør feil, og da utvikler det seg kreft." Du mener kanskje - noen ganger, en sjelden gang (i forhold til den konstante selvreparasjonen som foregår i en organisme.)Roberth skrev:Hvis du ikke kan svare ja eller nei. Så har du et problem, spørsmålet er så enkelt som det ser ut til å være.ØivindJ skrev:Her må en legge til en hel drøs med forutsetninger for å kunne svare.Roberth skrev:Hvis alt på jorden skulle hatt en skaper, skulle ikke ting vært litt mer intelligent skapt?
Verdt å tenke over.
Det er uhyre godt gjort av organismer å ha denne egenskapen, spesielt når man vurderer hvordan den er blitt til.
Organismers selvreparerende egenskaper er simpelthen mirakuløs (og utnyttes naturligvis av en mengde håndspåleggere og andre lurendreiere.)
Ville du designet selen slik den er i dag i det miljøet dens arter lever i?ØivindJ skrev:ØivindJ skrev:Her må en legge til en hel drøss med forutsetninger for å kunne svare.Da har du allerede gjort dette.Roberth skrev:, spørsmålet er så enkelt som det ser ut til å være.
Spørsmålet er langt fra så enkelt.
Og fordi du garantert tenker at jeg ikke vet svaret på det, så føler du at du har bevist at det er en skaper bak det?vredensgnag skrev:@Roberth
Her er noe å tenke over.
Når en sædcelle og et egg smelter sammen, så inneholder disse all informasjon som skal til for å konstruere sluttorganismen som skal utvikles. At vekst setter i gang mener vi å forstå - men hvordan vet organismen at den skal slutte å vokse i en bestemt retning. Hvordan vet organismen at den skal sikte mot en ideell funksjonell symmetri for det utviklingstrinnet den befinner seg på, i hvert av organismens funksjonsledd?
;D
Kanskje ;DRoberth skrev:Ville du designet selen slik den er i dag i det miljøet dens arter lever i?
Tror du misforstår litt. Jeg har ingen som helst formeninger om hvorvidt det finnes en skaper eller ei - jeg er bare fascinert av hvordan naturens organismer er.Roberth skrev:Og fordi du garantert tenker at jeg ikke vet svaret på det, så føler du at du har bevist at det er en skaper bak det?vredensgnag skrev:@Roberth
Her er noe å tenke over.
Når en sædcelle og et egg smelter sammen, så inneholder disse all informasjon som skal til for å konstruere sluttorganismen som skal utvikles. At vekst setter i gang mener vi å forstå - men hvordan vet organismen at den skal slutte å vokse i en bestemt retning. Hvordan vet organismen at den skal sikte mot en ideell funksjonell symmetri for det utviklingstrinnet den befinner seg på, i hvert av organismens funksjonsledd?
;D
Dessverre, men jeg drar ikke svaralternativene av ræva og hvis de høres bra ut så svelger jeg dem rått.
Kan jo legge til at selv dette åpenbart IGJEN, heller ikke er feilfritt, som resulterer at det forekommer missdannelser.
Ok, for meg hørtes det mest ut som du tenkte slik "Dette er jo bare helt fantastisk, dette må det ha vær en skaper bak".vredensgnag skrev:Tror du misforstår litt. Jeg har ingen som helst formeninger om hvorvidt det finnes en skaper eller ei - jeg er bare fascinert av hvordan naturens organismer er.Roberth skrev:Og fordi du garantert tenker at jeg ikke vet svaret på det, så føler du at du har bevist at det er en skaper bak det?vredensgnag skrev:@Roberth
Her er noe å tenke over.
;D
Dessverre, men jeg drar ikke svaralternativene av ræva og hvis de høres bra ut så svelger jeg dem rått.
Kan jo legge til at selv dette åpenbart IGJEN, heller ikke er feilfritt, som resulterer at det forekommer missdannelser.
Slik det er i dag for selen.ØivindJ skrev:Kanskje ;DRoberth skrev:Ville du designet selen slik den er i dag i det miljøet dens arter lever i?
Hehe, unnskyld. Prøver ikke å være frekk. Er jeg litt kort, direkte og vrang, så får jeg skylde på at jeg er trøtt i trynet.
Men mener det er flere spørsmål som må besvares før en kan svare på ditt:
- Er selens overlevelse eventuelt veldig viktig for en skaper av hele planeten?
- Bør noen arter starte som ferdig utviklet i et miljø som forandrer seg over (lang)tid?
- Kan selen forbruke mer okygen under en kort periode(jakt) etter noen mavedrag over vannflaten?
osv..
Signerer denvredensgnag skrev:Jeg har ingen som helst formeninger om hvorvidt det finnes en skaper eller ei
Kutt ut klagingen, og gjør noe med det. Da kan også du nyte denne flotte sangen, selv om du synes teksten er litt feil for deg.Sniff skrev:lars_erik skrev:Setter på Imagine med John Lennon, jegEspen R skrev:Universet.
Er det ikke rart å tenke på at det alltid har vært? Eller har det det? Har det kanskje vært en tid før tiden? Hvis det ikke var noe før Universet, ingen energi, ingen mørk energi, absolutt ingenting! Hvor kom det lille knappenålshodet da fra?
Imagine no religion.
Fint du koser deg med den sangen. Men jeg får dessverre helt flass av den.
Allergi kan ikke kureres med symptombehandling, med plagene kan jo begrenses. Er dog redd flassproblemet er kroppsdekkende. Fysj a meg. Merker jeg blir irritert bare av å tenke på den sullen.baluba skrev:Kutt ut klagingen, og gjør noe med det. Da kan også du nyte denne flotte sangen, selv om du synes teksten er litt feil for deg.Sniff skrev:lars_erik skrev:Setter på Imagine med John Lennon, jegEspen R skrev:Universet.
Er det ikke rart å tenke på at det alltid har vært? Eller har det det? Har det kanskje vært en tid før tiden? Hvis det ikke var noe før Universet, ingen energi, ingen mørk energi, absolutt ingenting! Hvor kom det lille knappenålshodet da fra?
Imagine no religion.
Fint du koser deg med den sangen. Men jeg får dessverre helt flass av den.
![]()
Det er ikke religionene i seg selv som skaper faenskapet. Religionene er bare en unnskyldning og et middel.lars_erik skrev:Ja, spesielt siden gud er bevist
Ingenting,gjentar,ingenting har skapt mer faenskap enn religion! Og om gud finnes, er han verdens største forbryter og morder. Ref; hele det gamle testamentet, med syndefloden som nummer 1 på massemorderlista!
Ja fordi sjangsen for at en trollmann har tryllet fram alt er så mye mer sannsynlig.orso skrev:Hadde det eksistert klokkeklare bevis på mutasjon, så skulle jeg ha lyttet til darwinistene. Levninger av alle disse mellomleddene i jordlagene hadde også hjulpet.
Ja, er det noe å lure på da?Roberth skrev:Ja fordi sjangsen for at en trollmann har tryllet fram alt er så mye mer sannsynlig.orso skrev:Hadde det eksistert klokkeklare bevis på mutasjon, så skulle jeg ha lyttet til darwinistene. Levninger av alle disse mellomleddene i jordlagene hadde også hjulpet.
Mutasjoner skjer hele tiden, også blant mennesker. Se deg rundt. Mange sykdommer, syndromer, og så enkle ting som at vi her nord kan fordøye kumelk som voksne (mens asiater har mye mer effektiv fordøyelse av ris) skyldes spontane mutasjoner som har etablert seg i befolkningen, kanskje fordi de ga en eller annen fordel. Sigdcellesykdom blant afrikanere gir også immunitet mot malaria, så den er her fortsatt i en viss %-del av alle vestafrikanere. En mutasjon, som under visse omstendigheter ga økt evne til overlevelse, selv om den fremkaller sykdom senere i livet.orso skrev:Hadde det eksistert klokkeklare bevis på mutasjon, så skulle jeg ha lyttet til darwinistene. Levninger av alle disse mellomleddene i jordlagene hadde også hjulpet.
Religion er ikke annet enn ymse samlinger av overtro, vrangforestillinger, eventyr og nevroser som har gått i arv i generasjoner, stort sett med en blanding av vold og lokking. I dag er magi, religion, astrologi, alkymi og andre merkverdige og utdaterte forklaringsmetoder erstattet med vitenskap.BT skrev:Er det en slags motsetning mellom religion og vitenskap?
Snakker selvsagt om art som har mutert til enn annen art ja. Synes ikke eksemplene i linkene er gode. Slik jeg tolker det, er det langt mer snakk om en viss tilpasing. At en sommerfulg kan skifte farge, tar jeg ikke som et bevis på at en art utvikler seg til en helt annen art.Asbjørn skrev:Det du kanskje mente var eksempler på at arter har utviklet seg til andre arter ved å samle opp tilstrekkelig mange mutasjoner over tid. Det finnes det mange godt dokumenterte eksempler på, f eks her:
http://biomed.brown.edu/Courses/BIO48/23.Cases.HTML
http://www.skepticfiles.org/evolut/observd3.htm
Min kjære Orso. Egentlig gidder jeg ikke, men det du kaller darwinismen,, er ikke noen tese eller noe som enkelte tror på . Det er fakta!orso skrev:Snakker selvsagt om art som har mutert til enn annen art ja. Synes ikke eksemplene i linkene er gode. Slik jeg tolker det, er det langt mer snakk om en viss tilpasing. At en sommerfulg kan skifte farge, tar jeg ikke som et bevis på at en art utvikler seg til en helt annen art.Asbjørn skrev:Det du kanskje mente var eksempler på at arter har utviklet seg til andre arter ved å samle opp tilstrekkelig mange mutasjoner over tid. Det finnes det mange godt dokumenterte eksempler på, f eks her:
Vi har diskutert darwinismen før på sentralen hvor jeg trakk fram flere eksempler hvor læren faller på det helt grunnlærende, og jeg vet ikke om jeg har verken lyst eller ork til en ny runde. Det er også tidskrevende og virkelig sette seg inn i det.
http://www.skabelse.dk/artikler/pdf/1034.pdf
http://darwin2009.dk/data/762.pdf
Gi meg bevis på at religion ikke er overtro. Har da ingenting med hersketeknikker å gjøre. Det klarer da dere på ytterste høyre fløy eller stokk konservative kristne godt selv.orso skrev:Du sa noe om hersketeknikker lars_erik........
Jeg liker og holde meg til konkrete fakta og bevis når man diskuterer og ikke bare bruk av makt og fordumming av den andre part.
Her er jeg helt enig med deglars_erik skrev:Min kjære Orso. Egentlig gidder jeg ikke, men det du kaller darwinismen,, er ikke noen tese eller noe som enkelte tror på . Det er fakta!orso skrev:Snakker selvsagt om art som har mutert til enn annen art ja. Synes ikke eksemplene i linkene er gode. Slik jeg tolker det, er det langt mer snakk om en viss tilpasing. At en sommerfulg kan skifte farge, tar jeg ikke som et bevis på at en art utvikler seg til en helt annen art.Asbjørn skrev:Det du kanskje mente var eksempler på at arter har utviklet seg til andre arter ved å samle opp tilstrekkelig mange mutasjoner over tid. Det finnes det mange godt dokumenterte eksempler på, f eks her:
Vi har diskutert darwinismen før på sentralen hvor jeg trakk fram flere eksempler hvor læren faller på det helt grunnlærende, og jeg vet ikke om jeg har verken lyst eller ork til en ny runde. Det er også tidskrevende og virkelig sette seg inn i det.
http://www.skabelse.dk/artikler/pdf/1034.pdf
http://darwin2009.dk/data/762.pdf
Nå kommer du kanskje med lange avhandlinger, men det står fast:utviklingslæreen er fakta, religion er overtro.