Vitenskapen kan ikke bevise fraværet av en skaper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Godalive skrev:
    Takk for linkene. Har aldri hørt om altruisme, så der lærte jeg noe nytt. Jeg er glad for at det også finnes vitenskapelige bevis for at mennesket er en høyerestående skapning.
    Hvilke kriterier stiller du for at et vesen skal være "høyerestående" enn et annet?
    Ordet "skapning" impliserer vel at det har skjedd en skapelse?
    Et greit ord å bruke i de fleste sammenhenger, men i denne debatten gjør ordets implikasjon at jeg ville bruke noe mer nøytralt, f.eks. "vesen", "organisme" etc.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Godalive skrev:
    asbjbo skrev:
    Nå nei, Godalive, riktig så enkelt er vi ikke skrudd sammen (med unntak av visse aksjemeglere og lignende bunnfall). Det skjedde noe et sted rundt sjimpansestadiet i utviklingen:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4766490.stm
    http://www.amren.com/mtnews/archives/2005/01/israeli_researc.php
    http://www.sciencedaily.com/releases/2005/02/050212191635.htm
    Takk for linkene. Har aldri hørt om altruisme, så der lærte jeg noe nytt. Jeg er glad for at det også finnes vitenskapelige bevis for at mennesket er en høyerestående skapning.
    Litt til: http://plato.stanford.edu/entries/altruism-biological/
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    BBking skrev:
    Begrepet "skaper" er totalt irrasjonelt og vrøvlete. Ingen kan naturligvis bevise eksistensen av en slik. "Skaperen" eksisterer inne i hodene til bløthjerner.
    Endelig noe fornuftig i denne dustete tråden.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    570
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    roffe skrev:
    Godalive skrev:
    Takk for linkene. Har aldri hørt om altruisme, så der lærte jeg noe nytt. Jeg er glad for at det også finnes vitenskapelige bevis for at mennesket er en høyerestående skapning.
    Hvilke kriterier stiller du for at et vesen skal være "høyerestående" enn et annet?
    Ordet "skapning" impliserer vel at det har skjedd en skapelse?
    Et greit ord å bruke i de fleste sammenhenger, men i denne debatten gjør ordets implikasjon at jeg ville bruke noe mer nøytralt, f.eks. "vesen", "organisme" etc.
    Ja, jeg innrømmer at jeg brukte "skapning" med vilje... :)
    Jeg har ikke høyere utdanning, som mange av dere, og vil ha problemer med å føre noe vitenskapelig bevis for at mennesket er mere høyerestående enn andre vesener (..!), men mine personlige kriterier er :
    * Høyere intelligens. Selv om det er grader av intelligens hos dyr, er likevel menneskets intelligens på et annet nivå. Vitenskapens mange prestasjoner er vel et bevis for dette?
    * Evnen til langsiktig planlegging og gjennomføring av oppgaver
    * Evnen til medfølelse
    * Evnen til retorikk
    * Evnen til humor
    * Evnen til å be om tilgivelse

    De jeg kom på i farten. Fullstendig klar over at noen av disse egenskapen er til stede hos andre levende vesener på kloden, men da i tilfelle lavt på en millimeterskala. Mennesket scorer høyt på en kilometerskala.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Godalive skrev:
    Ja, jeg innrømmer at jeg brukte "skapning" med vilje... :)
    Jeg har ikke høyere utdanning, som mange av dere, og vil ha problemer med å føre noe vitenskapelig bevis for at mennesket er mere høyerestående enn andre vesener (..!), men mine personlige kriterier er :
    * Høyere intelligens. Selv om det er grader av intelligens hos dyr, er likevel menneskets intelligens på et annet nivå. Vitenskapens mange prestasjoner er vel et bevis for dette?
    * Evnen til langsiktig planlegging og gjennomføring av oppgaver
    * Evnen til medfølelse
    * Evnen til retorikk
    * Evnen til humor
    * Evnen til å be om tilgivelse

    De jeg kom på i farten. Fullstendig klar over at noen av disse egenskapen er til stede hos andre levende vesener på kloden, men da i tilfelle lavt på en millimeterskala. Mennesket scorer høyt på en kilometerskala.
    Svakheten med en slik framstilling er at mennesket scorer høyt på menneskets skala. Det er ikke utenkelig at delfiner eller elefanter scorer høyt på delfiner eller elefanters skala, men så lenge vi har begrenset mulighet til å kommunisere med dem så blir det et visst element av spekulasjon.

    Jeg er f.eks overbevist om at katter føler seg langt hevet over dumme mennesker som stresser fram og tilbake.

    -k
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    570
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    knutinh skrev:
    Jeg er f.eks overbevist om at katter føler seg langt hevet over dumme mennesker som stresser fram og tilbake.

    -k
    Hva har overbevist deg om dèt...?
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    570
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Du har ikke hatt katt skjønner jeg... :)
    ;D

    Joda, opptil flere, og har ikke blitt imponert over bevissthetsnivået hos noen av dem. Men så har jeg ikke vært inne på catnet og sjekket hva de diskuterer for tiden, heller...
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    570
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Men hvis det viktigste for deg er at du og andre skal være glade og oppleve glede og velbehag i kropp og sjel, er da vel kristendommen et pussig valg av livsfilosofi. Er ikke en rendyrket hedonisme mye bedre egnet til dette da?

    Du må jo huske at ”Hver gledesstund du fikk på jord betales skal med sorg”. Så å være glad på jorden, vil jo ha en høy pris for deg og andre siden. Kanskje du dømmer du deg og mottakeren av gaven, som ble glad, til lange pinsler som straff for slik frivoldighet?
    Gjestemedlem skrev:
    * Jeg er egentlig bare et viderekommet dyr, som i litt større grad enn andre dyr klarer å maskere mine
    intensjoner.
    Korrekt.
    Må innrømme at jeg har vært, og er, i villrede om hvordan jeg skal besvare innleggene. Mange mulige vinklinger, men det var vel kanskje også meningen?
    Først har jeg lyst til å be om unnskyldning, på vegne av alle kristne, for at vi har forledet deg til å tro at vi har en kjedelig og gledesløs tilværelse. Kan forsikre deg om at det overhodet ikke er tilfelle. Det er faktisk noen fordeler i dette livet også. Sier som Finn Kalvik : "Ja jeg tror på et liv før døden". Jeg er dessuten veldig spent på hvilke morsomme ting dere empiri-tilhengere gjør som du mener jeg ikke kan gjøre fordi jeg er kristen?
    Minner forresten om at jeg ihht til bibelen faktisk er en hedning.

    Så til katten.
    Den dukket opp utenfor huset en dag, var veldig kontaktsøkende og snill, så vi tok den inn og gav den mat og kos. Den trivdes åpenbart med dette, for den gav ingen tegn på å ville forlate oss. Etter et par dager merket vi at den var konstant søvnig og utmattet, så vi tok den med til dyrlegen. Til mine barns fortvilelse anbefalte dyrlegen avliving, fordi den var alvorlig syk. Vi fulgte anbefalingen. Er dette også en kurant metode for behandling av menneske-dyret?

    Det er selvfølgelig et retorisk spørsmål. Jeg tror at en livsanskuelse som tar utgangspunkt i at vi er dyr, og derfor ikke trenger å ta andre menneskers (eller våre egne for den saks skyld)problemer/følelser så veldig høytidelig, fører til tomhet, smerte og apati hos mennesker. Iveren etter å fylle tomheten eller å døyve smerten kan gi seg mange utslag. Ansvarsunnvikelse, kjøpetrang, stoffmisbruk, selvskading m.m. Jeg tror at mennesket er påvirket av en faktor til, nemlig ånd. Nei, jeg kan ikke bevise det, det er basert på min observasjon av menneskene rundt meg og min tro på Guds Ord. Dessuten synes jeg det er ulogisk at alt har blitt til av seg selv. Guds tilbud er å bytte ut menneske-ånden med sin egen, slik at livet får et mer positivt innhold, og vi får endret synet vi har på oss selv og andre mennesker. Kall meg gjerne "bløthjerne" eller andre ting, men det gir i hvertfall livet en mening.
    Det er ikke dermed sagt at jeg synes alle ikke-kristne er dårlige mennesker, spesielt ikke her på HFS :) :) :)

    Det er Din dag i dag, Herre, Gud, for en herlig dag!
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.151
    Antall liker
    2.666
    Dagbladet i dag :

    44% av folket tror på Gud.
    33% av folket tror på et liv etter døden.

    Det er en permanent trend i Vesten at andelen religiøse går ned. Blant de troende øker hovedsakelig gruppen som tror litt, mens gruppen som tror mye faller, sier forskningssjef Hans Stifoss-Hansen i Stiftelsen kirkeforskning

    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/19/530124.html
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Godalive skrev:
    Først har jeg lyst til å be om unnskyldning, på vegne av alle kristne, for at vi har forledet deg til å tro at vi har en kjedelig og gledesløs tilværelse. Kan forsikre deg om at det overhodet ikke er tilfelle.
    Ingen grunn til å unskylde seg. Jeg har god større respekt for de kristne som tar boken på ramme alvor og tar konsevensen av dette ved å leve et trist og gledesløst liv. Gladkristne bli litt som gamle damer som er for si på ginflasken. De har det sikkert greit de også, men det er ikke pent å se på. :)


    Minner forresten om at jeg ihht til bibelen faktisk er en hedning.
    Da burde du jo grue deg noe voldsomt til du dør. Pittaren slipper nok bare inn de rettorende, de andre skal jo få evig forsakelse og slett ingen plass på jesu fang.




    Til mine barns fortvilelse anbefalte dyrlegen avliving, fordi den var alvorlig syk. Vi fulgte anbefalingen. Er dette også en kurant metode for behandling av menneske-dyret?

    Det er selvfølgelig et retorisk spørsmål.
    Det burde det ikke være. Det finnes tilfeller der mennsker som er uhelbredelig syke og som kun lever en meningsløs tilværelse i smerte og fornedrighet som mer enn noe ønsker å si at nok er nok. Men her skal de pines til siste slutt med alle hjelpemidler selv om det strider mot deres eget indelige ønske, kun fordi noen setter sin egen religøse angst og forskrudde etikk høyere enn menneskets egen vilje, og umyndiggjør og piner denne fordi de selv er for feige til å ta en vanskelig avgjørelse.


    Ansvarsunnvikelse, kjøpetrang, stoffmisbruk, selvskading m.m.
    Du kan gjerne ta med religion på denne listen også.


    Jeg tror at mennesket er påvirket av en faktor til, nemlig ånd. Nei, jeg kan ikke bevise det, det er basert på min observasjon av menneskene rundt meg og min tro på Guds Ord.
    Helt greit egentlig. Men vær fornøyd med det da, og slutt å ivre etter bekreftelser som du aldri vil finne likevel da...



    Dessuten synes jeg det er ulogisk at alt har blitt til av seg selv.
    Du har likevel ikke forklart noe som helst vet å innføre et nytt ledd som "har laget det hele" fordi du er uvitende om hvordan livet og alt det andre henger sammen. Da blir forestillingen om en gud bare et annet ord på den uvitenheten. Og det er greit nok i og for seg. Men hvorfor skal man samtidig tilbe uvitenheten?




    Guds tilbud er å bytte ut menneske-ånden med sin egen, slik at livet får et mer positivt innhold, og vi får endret synet vi har på oss selv og andre mennesker. Kall meg gjerne "bløthjerne" eller andre ting, men det gir i hvertfall livet en mening.
    M.a.o. selge din sjel for litt jordisk lykke? :)



    Det er ikke dermed sagt at jeg synes alle ikke-kristne er dårlige mennesker, spesielt ikke her på HFS :) :) :)
    Nei spesielt ikke her :)


    Det er Din dag i dag, Herre, Gud, for en herlig dag!
    Måtte den vare til i morgen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Dagbladet i dag :

    44% av folket tror på Gud.
    33% av folket tror på et liv etter døden.

    Det er en permanent trend i Vesten at andelen religiøse går ned. Blant de troende øker hovedsakelig gruppen som tror litt, mens gruppen som tror mye faller, sier forskningssjef Hans Stifoss-Hansen i Stiftelsen kirkeforskning

    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/19/530124.html
    Ja, håpet er større en forstanden.

    Nå er det heldigvis bare et lite mindretall av disse som for alvor forkaster vitenskapen og i stedet ender opp som kreasjonister eller tilhengere av intelligent design våset.

    Skal det være plass til både religion og vitenskap, skal man ikke forurense det ene med det andre. Da ender man opp med et ubrukelig misfoster av en bastard som kun er til skade for alt og alle.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    I min nye tilværelse som musikkfilosof kun skal jeg unnlate å komme med tanker og påstander i slike tråder - men jeg kan vel komme med henvisninger?

    A. J. Jacobs har nettopp gitt ut en bok om det å leve i henhold til Bibelen i ett år. En rekke kristne, som har sin bibeloppfatning fra Illustrerte klassikere, hadde sikkert funnet det nyttig å gå gjennom boken.
    Han fulgte reglene til punkt og prikke - noe som et fåtall kristne og jødiske organisasjoner også gjør, men de er i fåtall.

    http://www.ajjacobs.com/books/yolb.asp


     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    570
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Skal det være plass til både religion og vitenskap, skal man ikke forurense det ene med det andre. Da ender man opp med et ubrukelig misfoster av en bastard som kun er til skade for alt og alle.
    Vet ikke helt om jeg tør å ta dette som et forsøk på forsoning, men skitt au, jeg henger meg på, uten forbehold.
    Måtte alle nyte god musikk og lyd i ferien, og beriket av dette stille opplagt på jobb over helgen!
    :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Godalive skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Skal det være plass til både religion og vitenskap, skal man ikke forurense det ene med det andre. Da ender man opp med et ubrukelig misfoster av en bastard som kun er til skade for alt og alle.
    Vet ikke helt om jeg tør å ta dette som et forsøk på forsoning, men skitt au, jeg henger meg på, uten forbehold.
    Måtte alle nyte god musikk og lyd i ferien, og beriket av dette stille opplagt på jobb over helgen!
    :)
    Jepps. Er vi enig om dette, så er vi enig om det viktigste i denne tråden. Så får jeg være overbærenede ellers med dine valg og livsmotivasjon og du med mine uhøytidelig betraktninger av fenomenet.

    Måtte alle også tenke på hva påsken egentlig handler om, og for en kort stund glemme det materielle og bruke litt tid på det åndssvake i tilværelsen også. La påskeharen komme til heder og verdighet igjen, og la oss for en stakket stund glemme jobb, penger, religion og alt det andre som volder problemer. La oss takke haren for de egg han gir oss, og den glede han sprer blandt små barn som har fått oppleve han. En tradisjon som står svakere for hver dag som går her i det kalde nord.

    Måtte påsken forøvrig fylles med appelsiner, malte egg, hemningsløs sex og god vin.


     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.151
    Antall liker
    2.666
    Gjestemedlem skrev:
    Måtte påsken forøvrig fylles med appelsiner, malte egg, hemningsløs sex.

    God påske!
    Vi har da ikke hemningsløs sex i påsken. Vi har da sympati med Jesu lidelse på korset, ikke sant ?

    :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Måtte påsken forøvrig fylles med appelsiner, malte egg, hemningsløs sex.

    God påske!
    Vi har da ikke hemningsløs sex i påsken. Vi har da sympati med Jesu lidelse på korset, ikke sant ?

    :)
    Whatever Floats Your Boat.. :eek:

     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.151
    Antall liker
    2.666
    Huff..en søt liten S/M Duck, dette hadde nok ikke bestemor satt pris på å se ::)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.578
    Antall liker
    35.501
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, nei, neineinei, coolbiz! Alle vet da vel at det var gnister fra Muspelheim som blandet seg med tåke fra Nivlheim midt i Ginnungagap, og at resultatet var urjotnen Ymer og kua Audhumbla. Senere slikket Audhumbla frem Bure, så begynte Ymer å knoppskyte, og dermed var vi i gang.

    Eller så var det noe med skilpadder.

    Det grunnleggende problemet er fortsatt at, nei, vitenskapen kan ikke bevise fraværet av en skaper, like lite som religion kan bevise nærværet av en slik. En slik "hypotese" er ikke etterprøvbar, og ligger derfor utenfor hva (natur)vitenskapen egentlig kan si noe om. Men hypotesen, hvis vi skal kalle den det, støter på Occams razor og et større problem med induksjon generelt, nemlig at enhver observasjon kan forklares med uendelig mange forskjellige teorier. For eksempel, om jeg snubler i trappen i kveld kan det skyldes klønete beinføring, feilkonstruert trapp, en eller annen guds vilje, mitt manglende brennoffer til trappeguden, det Onde Øye fra nabolagets heks, osv. Og hvordan kan nabolagets heks bevise at hun ikke hadde noe med det å gjøre? Vannprøven?

    Men ditt poeng om ørtenhundre forskjellige religioner som ikke er enige om noe som helst er en ganske god indikasjon på at de aller fleste av dem nødvendigvis må ta feil.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.151
    Antall liker
    2.666
    Universet.

    Er det ikke rart å tenke på at det alltid har vært? Eller har det det? Har det kanskje vært en tid før tiden? Hvis det ikke var noe før Universet, ingen energi, ingen mørk energi, absolutt ingenting! Hvor kom det lille knappenålshodet da fra?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Vi mennesker er rare vi.
    Livet er umulig og forstå, så vi lager alle slags rare teorier om verden og universet
    så vi ikke skal føle oss så borte .....
    Det er best å pakke universet inn i båser og skuffer og religioner og guder,
    så er det trygt og godt.

    Eller kanskje ikke? :D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.278
    Nå må dere slutte å skape dere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Espen R skrev:
    Universet.

    Er det ikke rart å tenke på at det alltid har vært? Eller har det det? Har det kanskje vært en tid før tiden? Hvis det ikke var noe før Universet, ingen energi, ingen mørk energi, absolutt ingenting! Hvor kom det lille knappenålshodet da fra?
    Setter på Imagine med John Lennon, jeg :D
    Imagine no religion.
     

    Vedlegg

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Erhm....

    Hvis alt på jorden skulle hatt en skaper, skulle ikke ting vært litt mer intelligent skapt?

    La oss ta noen eksempler....

    Hva er logiskt med at vi spiser og puster gjennom samme hull? Det er jo en dødsfelle.
    Blakspruten har hjernen sin som en smultring rundt spiserøret, hvis den spiser for mye, får den så alvorlige hjerneskader at den dør.
    En sel er et dyr som trenger å pust på land for å leve men har ikke føtter eller armer noe som gjør at den kun kan svømme og ergo er avhengig av havet for å få mat, i tilleg har den store problemer med å bevege seg på land. Sistnevnte punkt gjelder pingvinen også.

    Finnes nok mange andre eksempler.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    De artene du nevner som eksempler er nå en gang fortsatt her da.. ;)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Bare fordi artene fortsatt eksisterer i dag, gjør ikke at "feilene" jeg har påpekt blir noe mer riktig. Blir akkurat det samme som å si at kommunisme er en bra måte å styre et samfunn på bare fordi den ikke har utryddet noen sivilisasjon.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    lars_erik skrev:
    Espen R skrev:
    Universet.

    Er det ikke rart å tenke på at det alltid har vært? Eller har det det? Har det kanskje vært en tid før tiden? Hvis det ikke var noe før Universet, ingen energi, ingen mørk energi, absolutt ingenting! Hvor kom det lille knappenålshodet da fra?
    Setter på Imagine med John Lennon, jeg :D
    Imagine no religion.

    Fint du koser deg med den sangen. Men jeg får dessverre helt flass av den. En av de mest totalitære sangene som har klart å få trukket på seg en saueham. ”Tenk om vi alle var like, alt var flatt, ingen friksjon, ingen energi- Tenk om vi slapp å være tolerante fordi det ikke var noe å tolerere”
    Mvh
    Sniff
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Roberth skrev:
    Bare fordi artene fortsatt eksisterer i dag, gjør ikke at "feilene" jeg har påpekt blir noe mer riktig.
    Jeg tror dessværre ikke det er så veldig mange fornuftige konklusjoner en kan trekke ut av det alikevel.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    ØivindJ skrev:
    Roberth skrev:
    Bare fordi artene fortsatt eksisterer i dag, gjør ikke at "feilene" jeg har påpekt blir noe mer riktig.
    Jeg tror dessværre ikke det er så veldig mange fornuftige konklusjoner en kan trekke ut av det alikevel.
    Hva med å heller si at jeg har rett enn å komme med det tåkete svaret?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.278
    Roberth skrev:
    ØivindJ skrev:
    Roberth skrev:
    Bare fordi artene fortsatt eksisterer i dag, gjør ikke at "feilene" jeg har påpekt blir noe mer riktig.
    Jeg tror dessværre ikke det er så veldig mange fornuftige konklusjoner en kan trekke ut av det alikevel.
    Hva med å heller si at jeg har rett enn å komme med det tåkete svaret?
    Alle dyreartene har jo sin plass i en næringskjede. Ingen er tjent med at en art blir alt for levedyktig. Se på lemenet - som bare står og frøser når den blir skremt. De er guds gave til reven.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Roberth skrev:
    Hva med å heller si at jeg har rett enn å komme med det tåkete svaret?
    Når jeg mener at grunnlaget for å trekke konklusjoner er altfor tynt, så kan jeg naturligvis ikke det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Roberth skrev:
    Bare fordi artene fortsatt eksisterer i dag, gjør ikke at "feilene" jeg har påpekt blir noe mer riktig. Blir akkurat det samme som å si at kommunisme er en bra måte å styre et samfunn på bare fordi den ikke har utryddet noen sivilisasjon.
    Ikke det samme
     
    N

    nb

    Gjest
    Roberth skrev:
    Erhm....

    Hvis alt på jorden skulle hatt en skaper, skulle ikke ting vært litt mer intelligent skapt?

    La oss ta noen eksempler....

    Hva er logiskt med at vi spiser og puster gjennom samme hull? Det er jo en dødsfelle.
    Blakspruten har hjernen sin som en smultring rundt spiserøret, hvis den spiser for mye, får den så alvorlige hjerneskader at den dør.
    En sel er et dyr som trenger å pust på land for å leve men har ikke føtter eller armer noe som gjør at den kun kan svømme og ergo er avhengig av havet for å få mat, i tilleg har den store problemer med å bevege seg på land. Sistnevnte punkt gjelder pingvinen også.

    Finnes nok mange andre eksempler.
    Det biologisk sett mest optimale større dyret er visstnok en haiart (husker ikke nøyaktig hvilken), den har visstnok knapt utviklet seg på mange millioner av år. Perfekt til formålet.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    nb skrev:
    Roberth skrev:
    Erhm....

    Hvis alt på jorden skulle hatt en skaper, skulle ikke ting vært litt mer intelligent skapt?

    La oss ta noen eksempler....

    Hva er logiskt med at vi spiser og puster gjennom samme hull? Det er jo en dødsfelle.
    Blakspruten har hjernen sin som en smultring rundt spiserøret, hvis den spiser for mye, får den så alvorlige hjerneskader at den dør.
    En sel er et dyr som trenger å pust på land for å leve men har ikke føtter eller armer noe som gjør at den kun kan svømme og ergo er avhengig av havet for å få mat, i tilleg har den store problemer med å bevege seg på land. Sistnevnte punkt gjelder pingvinen også.

    Finnes nok mange andre eksempler.
    Det biologisk sett mest optimale større dyret er visstnok en haiart (husker ikke nøyaktig hvilken), den har visstnok knapt utviklet seg på mange millioner av år. Perfekt til formålet.
    Sier ikke at alt er uferdig. Poenget mitt er at dyr som sel og blekksprut åpenbart ikke er et ferdig produkt. Hadde det vært en skaper alt dette hadde det ikke vært noen uferdige produkter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn