Vitenskapen kan ikke bevise fraværet av en skaper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette blir mye enklere den dagen TROENDE innrømmer at dette er noe de TROR, og IKKE noe de VET.
    Mange framstiller troen sin som vitenskap og sannhet. Det er jo ikke! Men de oppfører seg som om de VET. Derfor har vi oppgjennom årtusene hatt utallige kriger i religionens navn, strekkbenker, heksebrenning, avkapping av hoder, steining osv..Alt i god gammeltestamentlig ånd!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    vredensgnag skrev:
    En tosk av en pastor i Florida har bestemt seg for å brenne en bunke Koraner. Rushdie-opptøyene blir småtterier i forhold.
    Den samme tosken setter nu iaf lyset der det hører hjemme, skal man knebøye seg for slike fanatisk religiøse idioter, respekter våre hellige bøker og personer mens vi pisser på deres, synes som en passende beskrivelse av deres form for respektfull sameksistens ..

Fanatisk og forkvaklende.

mvh
    Den pastoren og hans mikroskopiske forsamling er syyyke sataner, det er helt sikkert. Dumme, dumme mennesker er farlige for alle. Spesielt når de tror de er på hellig oppdrag. Huff og huff. Stakkars de som fortsatt sitter fast i Irak eller Afghanistan hvis han gjennomfører sine planer. De klarer nok å forsvare seg, men det blir sikkert en mer hektisk og farlig hverdag for dem. Men livet til soldater som ofrer sin sikkerhet i utlandet er visstnok underordnet den hellige hensikt... ::)

M

musicus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Dette blir mye enklere den dagen TROENDE innrømmer at dette er noe de TROR, og IKKE noe de VET.
    Mange framstiller troen sin som vitenskap og sannhet. Det er jo ikke! Men de oppfører seg som om de VET. Derfor har vi oppgjennom årtusene hatt utallige kriger i religionens navn, strekkbenker, heksebrenning, avkapping av hoder, steining osv..Alt i god gammeltestamentlig ånd!
    Du mener vel egentlig at alle burde se det slik du gjør? og er du interessert i hodekapping, steining mm... så finns det nyere og mer "moderne" trossamfunn som holder de skikkene ved lag i dag, våkn opp mann...

mvh

M

musicus

Gjest
    baluba skrev:
    musicus skrev:
    vredensgnag skrev:
    En tosk av en pastor i Florida har bestemt seg for å brenne en bunke Koraner. Rushdie-opptøyene blir småtterier i forhold.
    Den samme tosken setter nu iaf lyset der det hører hjemme, skal man knebøye seg for slike fanatisk religiøse idioter, respekter våre hellige bøker og personer mens vi pisser på deres, synes som en passende beskrivelse av deres form for respektfull sameksistens ..

Fanatisk og forkvaklende.

mvh
    Den pastoren og hans mikroskopiske forsamling er syyyke sataner, det er helt sikkert. Dumme, dumme mennesker er farlige for alle. Spesielt når de tror de er på hellig oppdrag. Huff og huff. Stakkars de som fortsatt sitter fast i Irak eller Afghanistan hvis han gjennomfører sine planer. De klarer nok å forsvare seg, men det blir sikkert en mer hektisk og farlig hverdag for dem. Men livet til soldater som ofrer sin sikkerhet i utlandet er visstnok underordnet den hellige hensikt... ::)
    Dumme religiøse mennesker er farlige uansett farge og fasong på troen.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    musicus skrev:
    lars_erik skrev:
    Du mener vel egentlig at alle burde se det slik du gjør? og er du interessert i hodekapping, steining mm... så finns det nyere og mer "moderne" tros samfunn som holder de skikkene ved lag i dag, våkn opp mann...

mvh
    Ventet meg den reaksjonen,ja. Slå mot andre når man ikke har argumenter. Ingen har drept så mange som kristendommen! At Islam følger etter, gjør ikke kristendommen bedre!
    Og vitenskapen "ser" ikke, min gode mann, den finner sannheter. Religion er basert på TRO! Må du og andre huske det.TRO!!!

M

musicus

Gjest
    lars_erik skrev:
    musicus skrev:
    lars_erik skrev:
    Du mener vel egentlig at alle burde se det slik du gjør? og er du interessert i hodekapping, steining mm... så finns det nyere og mer "moderne" tros samfunn som holder de skikkene ved lag i dag, våkn opp mann...

mvh
    Ventet meg den reaksjonen,ja. Slå mot andre når man ikke har argumenter. Ingen har drept så mange som kristendommen! At Islam følger etter, gjør ikke kristendommen bedre!
    Og vitenskapen "ser" ikke, min gode man, den fiunner sannheter. Religion er basert på TRO! Må du og andre huske det.TRO!!!
    Slå mot andre? men at du selv rakker ned på folks meninger du selv ikke tror på er ok?
    Det var i gamle dager noe som het å feie for egen dør først osv....

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting gjør meg mer irritert og forbannet enn religiøse, sneversynte fanatikere med et sneversynt verdensbilde!
    Ikke godt for hjerte dette,må nok spille noe musikk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    lars_erik skrev:
    Enig i at det er noe de tror, men det samme må sies om hedningene.

Når det gjelder all faenskapen så er religionen bare et middel og et skalkeskjul for maktsyke mennesker.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Fordelen med å være agnostiker som meg selv, er at jeg har anledning til å krangle med begge sider. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    lars_erik skrev:
    musicus skrev:
    lars_erik skrev:

mvh
    Og vitenskapen "ser" ikke, min gode mann, den finner sannheter. Religion er basert på TRO! Må du og andre huske det.TRO!!!
    Siker på at ikke kommunismen har drept flere?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kommunismen har prøvd hardt. Men den har bare hatt i underkant av 100 år på seg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    M

musicus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Ingenting gjør meg mer irritert og forbannet enn religiøse, sneversynte fanatikere med et sneversynt verdensbilde!
    Ja du verden, slit det med helsa, og for ordens skyld så behøver man ikke være religiøs (hva nå du legger i det begrepet) for å ligne en sneversynt fanatiker med snevert verdensbilde.

mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    lars_erik skrev:
    Kommunismen har prøvd hardt. Men den har bare hatt i underkant av 100 år på seg.
    Sant nok, men den har vist seg langt mer effektiv.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    lars_erik skrev:
    Syndefloden tok nok en del, den også....
    Kristendommen kom etter syndefloden. Kristendommen er bare knapt 2k år gammel.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    En erkjennelse du kanskje burde kommet fram til for flere sider siden...
    Hva?
    En erkjennelse du kanskje burde kommet fram til for flere sider siden...
    Nok en gang: Hva?
    Vet ikke helt hvordan jeg skal oppfatte den.

Du er ikke helt kjapp i oppfattelsen før lunch, skjønner jeg... ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Var lett å tolke kommentaren din negativt, baluba, derfor "hva?".

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    musicus skrev:
    HC skrev:
    musicus skrev:
    Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, jeg misliker sterkt fanatisme og ekstremisme, uansett hva det tar seg form av, religion, anti-religion, politikk, hifi eller hva som helst.

Og Deph er igjen i storform på sitt korstog, likheten mellom dine anti religiøse teser og floskler er helt på lik linje med en speeda pinse pastor, og like forkvakla fanatisk, det er litt sånn pest eller kolera over det hele...

mvh
    Hva er det å være anti religiøs? Slik jeg ser det er man enten religiøs eller man er det ikke. Det er, i likhet med graviditet, ikke mulig å være det litt, man kan ikke være religiøs i den forstand at man tror litt på skapelse.
    Jeg har snakket med, og kjenner flere, som verken er religiøse nuts eller hodeløse evolusjonister, agnostikere kaller noen av de seg, som faktisk er både litt troende men samtidig holder sterkt på vitenskapen.

mvh
    Jeg kjenner også mange slike og felles for de jeg kjenner er at de ikke har tenkt igjennom hva de egentlig tror i særlig grad. De holder døra oppe for litt av hvert men har distansert seg fra de helt bokstavelige skapelsesberetningene. Det at disse menneskene ikke er konsekvente i sin tankegang er dog ikke noe argument for at man kan være gravid og ikke gravid på samme tid. En agnostiker er forøvrig en som ikke har tatt noe standpunkt men det betyr heller ikke at begge deler kan være riktig på samme tid.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    BT skrev:
    lars_erik skrev:

Når det gjelder all faenskapen så er religionen bare et middel og et skalkeskjul for maktsyke mennesker.
    Ikke enig, det er religion som er fellesnevneren her, religion muliggjør moralsk forkastelige handlinger. Overlatt til seg selv vil onde mennesker utøve ondskap mens gode mennesker stort sett vil gjøre gode ting. Skal man ha et godt menneske til å utføre en moralsk forkastelig gjerning så er religiøs innprenting tingen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Som unitarisk innstilt så holder jeg meg stort sett borte fra disse ufruktbare debattene om religion, der de samme personene slår hverandre i hodet med de samme argumentene, side opp og side ned. Slikt kan umulig være godt for hjertet. Og jeg er alltid forundret over at mange tilbringer mer tid til å diskutere slike ting, enn å lytte til og skrive om musikk.

For å komme med et innspill, så synes jeg dette er treffende: Teologien oppstod da Bibelen ble uforståelig.

M

musicus

Gjest
    HC skrev:
    musicus skrev:
    HC skrev:
    musicus skrev:
    Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, jeg misliker sterkt fanatisme og ekstremisme, uansett hva det tar seg form av, religion, anti-religion, politikk, hifi eller hva som helst.

Og Deph er igjen i storform på sitt korstog, likheten mellom dine anti religiøse teser og floskler er helt på lik linje med en speeda pinse pastor, og like forkvakla fanatisk, det er litt sånn pest eller kolera over det hele...

mvh
    Hva er det å være anti religiøs? Slik jeg ser det er man enten religiøs eller man er det ikke. Det er, i likhet med graviditet, ikke mulig å være det litt, man kan ikke være religiøs i den forstand at man tror litt på skapelse.
    Jeg har snakket med, og kjenner flere, som verken er religiøse nuts eller hodeløse evolusjonister, agnostikere kaller noen av de seg, som faktisk er både litt troende men samtidig holder sterkt på vitenskapen.

mvh
    Jeg kjenner også mange slike og felles for de jeg kjenner er at de ikke har tenkt igjennom hva de egentlig tror i særlig grad. De holder døra oppe for litt av hvert men har distansert seg fra de helt bokstavelige skapelsesberetningene. Det at disse menneskene ikke er konsekvente i sin tankegang er dog ikke noe argument for at man kan være gravid og ikke gravid på samme tid. En agnostiker er forøvrig en som ikke har tatt noe standpunkt men det betyr heller ikke at begge deler kan være riktig på samme tid.
    Jeg tror vel ikke på den kirkelige bokstavelig skapelses beretningen, så jeg forstår de godt, og jeg tror du har ett poeng i at mange egentlig ikke har tenkt igjennom hva de egentlig tror selv, kanskje mye miljø og oppvekst som blir føringen på hva man ender op med.

Men jeg holder fortsatt på det at man kan holde to tanker i hodet samtidig, det er imo, ikke feil å tro på ett høyere vesen og samtidig ha både respekt og tiltro til vitenskapen.

Enten har man pult eller så har man det ikke, men det betyr ikke at enten er du troende eller så er du det ikke, det er mange nyanser derimellom, imo :)...

mvh

M

musicus

Gjest
    HC skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:

Ikke enig, det er religion som er fellesnevneren her, religion muliggjør moralsk forkastelige handlinger. Overlatt til seg selv vil onde mennesker utøve ondskap mens gode mennesker stort sett vil gjøre gode ting. Skal man ha et godt menneske til å utføre en moralsk forkastelig gjerning så er religiøs innprenting tingen.
    Enig, faktisk! man har ett personlig ansvar oppi det hele og hvilken moralkodeks man velger og graden av påvirkning spiller inn.

mvh

M

musicus

Gjest
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:

For å komme med et innspill, så synes jeg dette er treffende: Teologien oppstod da Bibelen ble uforståelig.
    +1

Dette skrev jeg i svar #390 i denne tråden, og mener det fortsatt:

ang troen..., er den dessverre mange ganger formalisert slik at det gir mennesker med urette og større tanker om seg selv enn sunt er, muligheter til urett bruk av den.

Religion, Politikk, Kapital, er de bærende elementene, godt infiltrert i hverandre på en ukjærlig måte.

mvh

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    musicus skrev:
    HC skrev:
    musicus skrev:
    HC skrev:
    musicus skrev:

mvh

mvh
    Jeg tror vel ikke på den kirkelige bokstavelig skapelses beretningen, så jeg forstår de godt, og jeg tror du har ett poeng i at mange egentlig ikke har tenkt igjennom hva de egentlig tror selv, kanskje mye miljø og oppvekst som blir føringen på hva man ender op med.

Men jeg holder fortsatt på det at man kan holde to tanker i hodet samtidig, det er imo, ikke feil å tro på ett høyere vesen og samtidig ha både respekt og tiltro til vitenskapen.
    Det kan jeg ha forståelse for men man snakker da om en skapelse eller skapende kraft før naturens lover oppstod og man kommer også opp i "hvem skapte skaperen" problematikk. Man er også langt fra tradisjonell religion.

M

musicus

Gjest
    HC skrev:
    musicus skrev:
    HC skrev:
    musicus skrev:
    HC skrev:
    musicus skrev:

mvh

mvh

Det kan jeg ha forståelse for men man snakker da om en skapelse eller skapende kraft før naturens lover oppstod og man kommer også opp i "hvem skapte skaperen" problematikk. Man er også langt fra tradisjonell religion.
    Presis! og såkalt tradisjonell religion har jo også en historie som ikke akkurat taler til dens fordel, eller fremtid for den del.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har lyst til å imøtegå noen av utsagnene om at "Bibelen er fylt med forferdelige beretninger og Gud er hevngjerrig og ondskapsfull."

Bibelen tjener flere formål.
    Den legitimerer en mosaisk kongelinje, ved å beskrive dennes historie.
    Og den illustrerer hva som skjer om man ikke følger "De ti bud."

Disse budene kommuniseres tidlig, og er en konsekvens av at mennesket fikk kløkt og vidd - det er dette som er essensen i at mennesket fikk "smake på fruktene fra Kunnskapens tre."

Det blir feil å bruke Bibelens skrekkeksempler mot Bibelen og den kristne tro. Det er barnslig kritikk av kristendommen, og hele poenget med at vi fikk smake av Kunnskapens tre var at vi skulle vite å bruke denne kunnskapen, på en klok måte, og helst i henhold til de moralske reglene som De ti bud overfører.

På begge punkt - å bruke vår fornuft og å følge De ti bud - har mennesket selvsagt feilet dramatisk, i ettertid.

Autoritetstro bibellesere henger seg opp i Syndefallet, og tror Adam og Eva ble sendt ut av Edens hage fordi de ikke fulgte Guds forbud, og heller lot seg friste av djevelen, i Slangens skikkelse.

Men det som egentlig står i Bibelen, i klartekst, dersom man er i stand til å lese teksten.

"Og Herren Gud lot alle slags trær vokse opp av jorden, herlige å se på og gode å spise av, og midt i hagen livets tre og treet som gir kunnskap om godt og ondt."

"Og Herren Gud gav mannen dette påbud: «Du kan spise av alle trærne i hagen. 17 Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.»"

"Da sa slangen til kvinnen: «Dere kommer slett ikke til å dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»"

"Nå fikk kvinnen se at treet var godt å spise av og herlig å se på – et prektig tre, siden det kunne gi forstand."

Mange får ikke med seg at det er to trær de ikke får spise av. Gud frykter at de etter å ha spist av Kunnskapens tre også vil spise av Livets tre, og derfor forviser han dem fra Edens hage.

"Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig."

===

De fleste henger seg opp i at Adam og Eva nå kan se at de er nakne, og forstår ikke den større sammenhengen: at de er blitt som Gud, ved at de kan skille godt fra ondt, og derigjennom sette seg ut over den opprinnelige naturens orden.

Det er derfor Gud senere finner det nødvendig å overbringe noen leveregler til menneskene, så de skal kunne navigere valgmulighetene de står overfor.

===

Jeg er ikke kristen, og nektet i sin tid å konfirmere meg, men jeg har respekt for Bibelen og har lest mye i den (og i andre religiøse tekster.) Bibelen er kjernen i vår sivilisasjon, og vi gjør klokt i å forsøke å forstå den - gjerne befridd for søndagsskolepjattet.

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg har lyst til å imøtegå noen av "Bibelen er fylt med forferdelige beretninger og Gud er hevngjerrig og ondskapsfull."

Bibelen tjener flere formål.
    Den legitimerer en mosaisk kongelinje, ved å beskrive dennes historie.
    Og den illustrerer hva som skjer om man ikke følger "De ti bud."

Disse budene kommuniseres tidlig, og er en konsekvens av at mennesket fikk kløkt og vidd - det er dette som er essensen i at mennesket fikk "smake på fruktene fra Kunnskapens tre."

Det blir feil å bruke Bibelens skrekkeksempler mot Bibelen og den kristne tro. Det er barnslig kritikk av kristendommen, og hele poenget med at vi fikk smake av Kunnskapens tre var at vi skulle vite å bruke denne kunnskapen, på en klok måte, og helst i henhold til de moralske reglene som De ti bud overfører.

På begge punkt - å bruke vår fornuft og å følge De ti bud - har mennesket selvsagt feilet dramatisk, i ettertid.
    Tankevekkende og gode poenger Vreden :) ...

mvh

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    Som unitarisk innstilt så holder jeg meg stort sett borte fra disse ufruktbare debattene om religion, der de samme personene slår hverandre i hodet med de samme argumentene, side opp og side ned. Slikt kan umulig være godt for hjertet. Og jeg er alltid forundret over at mange tilbringer mer tid til å diskutere slike ting, enn å lytte til og skrive om musikk.

Konstruktivt innspill. Må dog få skyte inn at teologi nok ikke er en særkristen disiplin og langt eldre enn bibelen. Snarere er bibelen slik den foreligger i sine ulike versjoner produkter av teologi.

Ellers bør vreden berømmes for sitt bibel-destillat og for å sette det hele i et perspektiv hvor kløkt og vidd kan komme til anvendelse.

Mvh
    Sniff

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    vredensgnag skrev:
    Jeg er ikke kristen, og nektet å konfirmere meg, men jeg har finlest Bibelen, og det syns jeg man skal, den er kjernen i vår sivilisasjon.
    Bibelen er på ingen måte kjernen i vår sivilisasjon, den er en del av vår fortid og nåtid i likhet med veldig mye annet.

Jeg synes forøvrig at det er betimelig å ta tak i de delene av hellige skrifter som muliggjør umoral i religionens navn. I bibelen står det svart på hvitt at homoseksualitet er synd og det har utvilsomt hatt og har fremdeles store konsekvenser for homofile. I Hadith står det at frafall skal straffes med døden og det har skjedd og skjer fremdeles. I Norge har man moderert seg bort fra bokstavelig tolkning av mye som står i bibelen men det står der likeså og noe av det har fremdeles meget uheldige konsekvenser selv i et moderne og utviklet land som Norge.

V

vredensgnag

Gjest
    Bibelen er kjernen i vår sivilisasjon. Punktum.

Man kan gjerne skape en annen sivilisasjon, og vi er nok på vei - nå som vi mener å ha løsrevet oss fra det som Bibelen ga støtet til. Men man skal være grundig blind om man ikke ser hvilken enorm innflytelse, på alle plan, Bibelen har hatt på utviklingsgangen i denne delen av verden.

Men jeg avslutter heller med noe som kan være gøy å se. Jeg var på Magdalen College i Oxford en tid tilbake, i kapellet der. Passet da på å ta et bilde av Jesu' Nattverd som henger i vestibylen før man går inn i selve kapellet.
    Dette er en kopi malt noen år etter at da Vincis fresco var ferdig, og kopien ble malt med oljemaling og har hengt slik at fargene har stått seg uten å behøve nevneverdig restaurasjon. Jeg syns dette illustrerer diskusjonen vi har nå på godt vis.

Først bildet slik vi kjenner det - falmet og utbleket, skadd fordi det har hengt på uegnet sted, og i tillegg vandalisert fordi man trengte å lage en dør i veggen under. Bildet er også offer for mange dårlige forsøk på restaurering, og detaljene er utvasket. Ansiktstrekk er ødelagt, o.a.

Deretter slik det opprinnelig ble skapt av da Vinci, med fargene det i sin tid også hadde i frescoversjonen.

Vedlegg

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    vredensgnag skrev:
    Bibelen er kjernen i vår sivilisasjon. Punktum.

Man kan gjerne skape en annen sivilisasjon, og vi er nok på vei - nå som vi mener å ha løsrevet oss fra det som Bibelen ga støtet til. Men man skal være grundig blind om man ikke ser hvilken enorm innflytelse, på alle plan, Bibelen har hatt på utviklingsgangen i denne delen av verden.
    Hvordan er bibelen kjernen i vår sivilisasjon og hva har den gitt støtet til?
    Kristendommen har utvilsomt hatt en god del å si for måten mange stater har utviklet seg på men det er fint lite av levereglene og etikken (inkl. de 10 bud) fra bibelen som oppstod der. Det meste er rappet fra tidligere skrifter så man kan i beste fall se på bibelen som en distribusjonskanal for noen etiske retningslinjer.
    Skal man gi bibelen kreditt for disse retningslinjene så må man også mene at denne type etikk ikke hadde oppstått uten kristendommen, noe som virker usannsynlig når man ser på samfunn hvor kristendommen ikke er utbredt og hvordan ting utviklet seg der.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Historien ser nå en gang ut som den gjør. I vesten har kirken vært institusjonen hvor det ble tenkt og skrevet. Det var internt i kirken debattene om moral, verdensbilde, antropologi etc. foregikk. Hele veien har tolkning av bibelen vært en grunnleggende del av dette. At andre religiøse skrifter og livssyn har vært bærere av de samme grunnleggende moralske læresetninger som kristendommen har først blitt interessant i vår tid med de kulturelle forutsetninger vi i dag. Det bare er slik at vår sivilisasjon har sitt fundament fra en tid og visse vilkår. Det er ikke snakk om cred eller skyld eller ansvar. Det bare er slik. En helt annen sak er hva som skjer og hvordan vår sivilisasjon nå skal møte andre strømninger, ideer og moraltradisjoner i en verden som ser fullstendig annerledes ut og hvor makt, kunnskap osv ser helt annerledes ut.

Mvh
    Sniff

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Sniff skrev:
    Historien ser nå en gang ut som den gjør. I vesten har kirken vært institusjonen hvor det ble tenkt og skrevet. Det var internt i kirken debattene om moral, verdensbilde, antropologi etc. foregikk. Hele veien har tolkning av bibelen vært en grunnleggende del av dette. At andre religiøse skrifter og livssyn har vært bærere av de samme grunnleggende moralske læresetninger som kristendommen har først blitt interessant i vår tid med de kulturelle forutsetninger vi i dag. Det bare er slik at vår sivilisasjon har sitt fundament fra en tid og visse vilkår. Det er ikke snakk om cred eller skyld eller ansvar. Det bare er slik. En helt annen sak er hva som skjer og hvordan vår sivilisasjon nå skal møte andre strømninger, ideer og moraltradisjoner i en verden som ser fullstendig annerledes ut og hvor makt, kunnskap osv ser helt annerledes ut.

Mvh
    Sniff
    Dette er forsåvidt sant men hvis man ønsker å se på det fra en religiøs synsvinkel blir det mer aktuelt å se hvor disse ideene egentlig stammer fra og hvorvidt det er mulig å ha tilsvarende moral og etikk uten at man bringer religion inn som en faktor. Et argument som stadig brukes av religiøse er at man ikke kan ha etikk uten at det er hugget i stein av Gud, dvs en absolutt standard og sannhet. Dette bestrider jeg på det sterkeste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn