Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Det var jammen klimaanlegg!
    Ingen grenser for hvor langt dette prosjektet kan strekkes?
    Temperatur og tid er viktig. Har ikke tenkt på hva som kan være optimalt. Da jeg startet kom jeg til at en omdreiningshastighet på 3-5 min pr runde var passe. Har forsøkt å holde meg under 30C, men det er kanskje pysete?
    Tja 35 - 36 grader går fint som bare det, driver å renser loppis plater nå og er ikke fremmed for å kjøre en langtest på høyere temperatur, 40grader burde være innen rekkevidde,
    Tror ikke platene sliter med temperaturen det er heller det at de skal ned i badet fra romtemperatur, pleier å rotere platene når jeg senker de ned i vannet.

    Ser at noen få plater har noe klin på etter rensing, noe slags seigt kvaeaktig fett, litt sånn som limet etter etikketter, omtrent umulig å få av.
    Litt usikker på på hva det er men siden det stort sett befinner seg langs kanten av lpen regner jeg med at det er fra møkkete fingre.
    Sjekker uansett platene før de går i coveret og etter litt manuell behandling er de ren som gull.
     

    ebronken

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2010
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Audiomix skrev:
    Det blir utrolig mye bunnfall selv om platene ikke ser så ille ut.
    I verste fall kan det jo hende at dette bunnfallet er oppløst vinyl ;)

    Vann og sprit... Hm...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ebronken skrev:
    Audiomix skrev:
    Det blir utrolig mye bunnfall selv om platene ikke ser så ille ut.
    I verste fall kan det jo hende at dette bunnfallet er oppløst vinyl ;)

    Vann og sprit... Hm...
    Slapp av. Dette har vi testet 100-vis av timer og kanskje 1000-vis av plater.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vi 6 til med hver vår Eumax-vasker som skal bygge vinylvaskemaskin. Siden det er blitt bygd en del nå bør det finnes en del erfaringer med hva som fungerer og ikke fungerer av delevalg etc.

    Det vil settes stor pris på om det for vellykkede, enkle konstruksjoner som ikke fordrer spesialverktøy kan oppgis hvilke deler (typebetegnelser etc) som er benyttet, og hvor disse er kjøpt. Alt er av interesse, og jeg nevner i fleng:
    -motor
    -gir
    -aksling
    -kobling mellom motoraksling og aksling til platene
    -"låseskruer" som klemmer plater og spacere sammen.
    -ting jeg ikke har tenkt på.

    Illustrative bilder er alltid nyttig.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    totte skrev:
    Nå er vi 6 til med hver vår Eumax-vasker som skal bygge vinylvaskemaskin. Siden det er blitt bygd en del nå bør det finnes en del erfaringer med hva som fungerer og ikke fungerer av delevalg etc.

    Det vil settes stor pris på om det for vellykkede, enkle konstruksjoner som ikke fordrer spesialverktøy kan oppgis hvilke deler (typebetegnelser etc) som er benyttet, og hvor disse er kjøpt. Alt er av interesse, og jeg nevner i fleng:
    -motor
    -gir
    -aksling
    -kobling mellom motoraksling og aksling til platene
    -"låseskruer" som klemmer plater og spacere sammen.
    -ting jeg ikke har tenkt på.

    Illustrative bilder er alltid nyttig.
    Strengt tatt burde du fått en liten smekk og beskjed om å gå tilbake til start (dvs lese denne tråden fra begynnelsen) men siden jeg er litt grei så kan du få noen hint


    -motor Elfa 54-500-02
    -gir Elfa f.eks 54-499-70 (jeg har faktisk en slik til salgs (girer ned 1/300) nå bruker jeg en 54-499-96 (1/1800)
    -aksling 7mm sølvstål www.magneterogverktoy.no/
    -kobling mellom motoraksling og aksling til platene: Dreies i alu plast eller SS. mulig magneterogverktoy har noe brukanes
    -"låseskruer" som klemmer plater og spacere sammen: 4mm innvendige gjenger inn i stanga
    -ting jeg ikke har tenkt på: plexiglass ,lexan eller alu til ramme, kan ev. støpes i glassfiber, sjekk isåfall Biltema


    Tut å kjør

    P.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    pellesmil skrev:
    totte skrev:
    Nå er vi 6 til med hver vår Eumax-vasker som skal bygge vinylvaskemaskin. Siden det er blitt bygd en del nå bør det finnes en del erfaringer med hva som fungerer og ikke fungerer av delevalg etc.

    Det vil settes stor pris på om det for vellykkede, enkle konstruksjoner som ikke fordrer spesialverktøy kan oppgis hvilke deler (typebetegnelser etc) som er benyttet, og hvor disse er kjøpt. Alt er av interesse, og jeg nevner i fleng:
    -motor
    -gir
    -aksling
    -kobling mellom motoraksling og aksling til platene
    -"låseskruer" som klemmer plater og spacere sammen.
    -ting jeg ikke har tenkt på.

    Illustrative bilder er alltid nyttig.
    Strengt tatt burde du fått en liten smekk og beskjed om å gå tilbake til start (dvs lese denne tråden fra begynnelsen) men siden jeg er litt grei så kan du få noen hint


    -motor Elfa 54-500-02
    -gir Elfa f.eks 54-499-70 (jeg har faktisk en slik til salgs (girer ned 1/300) nå bruker jeg en 54-499-96 (1/1800)
    -aksling 7mm sølvstål www.magneterogverktoy.no/
    -kobling mellom motoraksling og aksling til platene: Dreies i alu plast eller SS. mulig magneterogverktoy har noe brukanes
    -"låseskruer" som klemmer plater og spacere sammen: 4mm innvendige gjenger inn i stanga
    -ting jeg ikke har tenkt på: plexiglass ,lexan eller alu til ramme, kan ev. støpes i glassfiber, sjekk isåfall Biltema


    Tut å kjør

    P.
    Jeg får vel begynne med å komme med en takk for innspill av den type som ble etterspurt.

    Jeg har vært gjennom hele tråden, men mente allikevel at var helt greit å komme med spørsmål om hvilke konkrete komponenter, salgssteder og løsninger som per nå synes å være særlig egnede. At jeg burde få en smekk for dette er jeg ikke enig i, og den slags mugne kommentarer har jeg generelt lite sans for, men jeg gir mest faen. Dersom den generelle stemningen på HFS blir/er at man skal settes på plass hver gang man kommer med et spørsmål man strengt tatt kunne unngått å stille ved å lese seg opp får jeg heller finne meg et annet forum med noe større takhøyde.

    totte
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    :eek: :-\

    totte: jeg velger å tro at pelle glemte å sette på et aldri så lite smil i innlegget sitt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Audiomix skrev:
    Det var da platene var tørre og skulle inn i coveret igjen at jeg opdaget dette. Platene er trolig så gamle som du antyder, men i svært god stand.
    Nå fikk jeg beskjed om at han hadde vasket bort merkene. Da må det ha vært noe støvlignende i overflaten på vanndråpene. Kan nok stemme at det på disse ble liggende noen dråper, mens på andre randt vannet tilbake langs rillene.
    Nå har det blitt vasket en god del flere plater. Både quadrofoni og vanlig. Har ikke sett noe mer til problemet.
    Siste vaskerunde ble unnagjort sist søndag. Platene så relativt rene ut, men bunnfallet etter vask viste noe annet. Han som kom med platene trodde knapt det han så.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Nå har det blitt vasken en god del flere plater. Både quadrofoni og vanlig. Har ikke sett noe mer til problemet.
    Siste vaskerunde ble unngjort sist søndag. Platene så relativt rene ut, men bunnfallet etter vask viste noe annet. Han som kom med platene trodde knapt det han så.
    Ja det rart hvor mye guff som kan gjemme seg i rillene gitt, jeg tok en god bunke for en stund sia og etter ca 60 plater var det mye grums i bunn av karret, i tillegg var det ingen sirkulasjon i "intercooleren" i tillegg var filteret (et Biltema bensinfilter) potte tett.
    En grei sak å bytte filter men om det er mulig jeg går for en litt mindre ekstrem kjølepakke.
    Tror det holder å sette 50mm pc vifter inn i hver ende av vaskeren.
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Har fått mye inspirasjon og ideer fra dere som har bygget vasker, både her på HFS og på diyaudio. Kommer nok likevel ikke til å kopiere noen
    direkte når jeg lager min, det blir nok en miks av ideer herfra blandet med egne og utnyttelse av diverse "skrot" en har samlet på seg oppigjennom. Så får vi se hva det blir utav det... :)

    Det kunne vært interessant å hørt fra dere som har bygget platevasker og brukt den en tid om det er noe dere ville endret på eller gjort annerledes om dere skulle bygge en ny?

    mvh
    SvErD
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Slutter meg til SvErD her.

    Et helt konret spørsmål: Løsningene med gir fra vinkelslipere på 4-5:1 er kompakte og gjør at man kan montere motoren stående, dessuten ligner det på snekkedrevet på en 30+ år gammel luftkjølt Ducatiti-motor (kamskafter) og det er jo ikke feil. Til spørsmålet: Hvilken løsning velger man for å unngå at drevet på akslingen med platene flytter seg bort fra drevet på motoren? En stoppeskive e.l. på den andre enden av akslingen med platene er kanskje OK, men jeg ser for meg at jo tightere man lar skiven gå inntill en eller annen stoppekant, jo mer friksjon og motstand for motoren får man. Hva med et lager? Er dette et ikke-reelt problem? Har jeg misforstått noe?

    totte
     

    PeterD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2005
    Innlegg
    165
    Antall liker
    18
    Hei, jeg har et litt banalt spørsmål, kanskje.

    Hvordan får en LP'ene til å bli med den roterende akslingen på en grei måte?
    Det opplagte er jo en skrue som skrus på selve akslingen. Men, det virker litt 'tungvint'. Fins det en raskere metode?

    Den akslingen jeg prøver nå er glatt og nøyaktig 7 mm. Hullet i en LP er noen tideler større (varierer).
    Vurderer å bruke en gjenget aksling og sette på en krympet strømpe. Som så vil skape nok friksjon til å dra LPe'ene rundt.

    Tror ikke dette'problemet' har vært diskutert her på HS.

    PeterD
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    PeterD skrev:
    Hei, jeg har et litt banalt spørsmål, kanskje.

    Hvordan får en LP'ene til å bli med den roterende akslingen på en grei måte?
    Det opplagte er jo en skrue som skrus på selve akslingen. Men, det virker litt 'tungvint'. Fins det en raskere metode?

    Den akslingen jeg prøver nå er glatt og nøyaktig 7 mm. Hullet i en LP er noen tideler større (varierer).
    Vurderer å bruke en gjenget aksling og sette på en krympet strømpe. Som så vil skape nok friksjon til å dra LPe'ene rundt.

    Tror ikke dette'problemet' har vært diskutert her på HS.

    PeterD
    Hei
    det skal ikke store friksjonen for i hele tatt å holde platene fast, når du trer på platene på stanga må du ha spacere imellom platene, lag spacerene like store eller litt større enn labelen på plata, når du har stablet opp alle platene med spacerene så fester du det hele sammen med en strammehylse. Denne kan du feks lage som en rørbit med 7mm hull og ca 4mm gjenger inn fra siden som strammer mot akslingen.
    Jeg bruker en litt annen strammer ved at jeg har gjenget opp akslingen innvendig med 3mm gjenger og så har jeg en strammer som skrues inn i akslingen, dette krever noe mere arbeid (dreiing) enn første eksempel

    PS hold deg til stanga du har , gjengestang blir bare kål når du skal prøve å tre platene over gjengene.
     

    PeterD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2005
    Innlegg
    165
    Antall liker
    18
    Takk for svar! En strammehylse ser ut til å være en fornuftig og liketil løsning på prolemet.

    "gjengestang blir bare kål" ;-) den var ny for meg - tror jeg skjønner hva det betyr.

    PeterD
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    PeterD skrev:
    Tror ikke dette'problemet' har vært diskutert her på HS.

    PeterD
    Det har nok ikke vært noe problem skal du se.
    "Problemet" er at det er vanskelig å finne aksling med ideell diameter. Det finnes. En jeg traff i Lier hadde skaffet.
    Om akslingen er litt tynn, sitter platene såpass godt klemt melom spacere at de aldri blir hengende igjen.
    Et annet "problem":
    Det renner aldri reseveske inn på label. Det lille som følger med opp renner tilbake langs rillene.
     

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Audiomix skrev:
    PeterD skrev:
    Tror ikke dette'problemet' har vært diskutert her på HS.

    PeterD
    Det har nok ikke vært noe problem skal du se.
    "Problemet" er at det er vanskelig å finne aksling med ideell diameter. Det finnes. En jeg traff i Lier hadde skaffet.
    Om akslingen er litt tynn, sitter platene såpass godt klemt melom spacere at de aldri blir hengende igjen.
    Et annet "problem":
    Det renner aldri reseveske inn på label. Det lille som følger med opp renner tilbake langs rillene.
    Jeg har 7mm aksling i syrefast.
    Har igjen et par meter som jeg kan dele opp i ønsket lengde og gi bort hvis noen trenger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva så da?
    Det som nevnes her er stort sett skader som kan oppstå på polert aluminium.
    Det er vinyl vi vasker her.
    Det nevnes også at faren for skade reduseres vesentlig om objektet som vaskes er i bevegelse.
    Det er nettopp dette vi gjør ved å rotere platene.
    Dessuten har jeg testet en enkelt plate i 200 timer uten tegn til skade.
    Jeg føler meg helt trygg på at ultralydvasking er uskadelig og overlegent den beste metoden for vask av vinyl.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå har jeg mast litt på Audiomix via PM, men kan tenkes at det er flere som lurer på samme som meg og at flere kan svare.

    Er på utkikk etter å bygge en slik vasker selv, og har funnet en på Ebay jeg lurer på om jeg kan bruke - ønsker fortrinnsvis å handle på ebay:

    http://www.ebay.co.uk/itm/6L-PROFES...t=LH_DefaultDomain_0&hash=item256ec53aad#shId

    prismessig er vel dette ganske ok?

    Men det store spørsmålet er om denne er stor nok?

    De målene som stod i forrige powerbuy var:
    Tank size: 6L
    Tank Dimension: 327 (L) x 176 (D) x 150 (H) mm
    Unit Dimension: 327 (L) x 190(D) x 280 (H) mm

    mens på denne her står det følgende:

    Tank size
    300*155*150 (L*W*H)mm
    Overall size
    330*180*310 (L*W*H)mm

    men står jo 6 liter på begge, så det er litt rart.

    Alle innspill mottas med takk!

    nå fant jeg forøvrig dette innlegget her:

    sclalars skrev:
    Det viktige er innvendig mål. Målene på min, som er minimum er : 300 x 150 x 150 L x B x D

    Noe særlig mindre enn det, passer bare for singler ;)

    mvh
    Lars
    så da er det vel bare å løpe å kjøpe :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    sirant skrev:
    Nå har jeg mast litt på Audiomix via PM, men kan tenkes at det er flere som lurer på samme som meg og at flere kan svare.

    Er på utkikk etter å bygge en slik vasker selv, og har funnet en på Ebay jeg lurer på om jeg kan bruke - ønsker fortrinnsvis å handle på ebay:

    http://www.ebay.co.uk/itm/6L-PROFES...t=LH_DefaultDomain_0&hash=item256ec53aad#shId

    prismessig er vel dette ganske ok?



    Men det store spørsmålet er om denne er stor nok?

    De målene som stod i forrige powerbuy var:
    Tank size: 6L
    Tank Dimension: 327 (L) x 176 (D) x 150 (H) mm
    Unit Dimension: 327 (L) x 190(D) x 280 (H) mm

    mens på denne her står det følgende:

    Tank size
    300*155*150 (L*W*H)mm
    Overall size
    330*180*310 (L*W*H)mm

    men står jo 6 liter på begge, så det er litt rart.

    Alle innspill mottas med takk!

    nå fant jeg forøvrig dette innlegget her:

    sclalars skrev:
    Det viktige er innvendig mål. Målene på min, som er minimum er : 300 x 150 x 150 L x B x D

    Noe særlig mindre enn det, passer bare for singler ;)

    mvh
    Lars
    så da er det vel bare å løpe å kjøpe :)

    Ser ut som en gull vasker ;D
    rimelig og bare 39$ i frakt, om det stemmer at den er på 42Khz og 180W gjør denne til et kupp. (de fleste andre er på 40Khz 150W) og i tillegg går timeren til 99min noe som kansje kan lønne seg i ekremtilfeller (mange andre vaskere går bare til 30min)
    At vaskeren i de forrige gruppekjøpet har såpass store mål høres litt rart ut, (det ene målet er ihvertfall feil 327mm er likt utvendig og innvendig??)
    Om vaskeren skal funke best så skal en bruke max 2/3 av 6L som er max nivå.
    Har vaskeren en stor/bred tank vil nok nivået i tanken bli noe lavere om en ønsker å kjøre 2/3 regelen,
    Jeg har Eumax 6L vaskeren med 300x150x145 mm tankmål, (som gir et teoretisk volum på 6,52L) og når jeg har senter av plata ca 20mm over kanten av vaskeren vil volumet allikevel bli noe høyere enn anbefalte 2/3 av max. (mener vaskeren min er fylt med ca 5L )

    Anbefaler derfor at du prøver å oppfylle 2/3 "regelen" i størst mulig grad, og prøv å senk platene lavest mulig i karret.

    Det blir ihvertfall neste mod på min vasker, om jeg legger akslingen omtrent på kanten av vaskeren tror jeg at platene skal gå klar både i bunn og på kantene og nivået i tanken synker med ca 2cm = ca 4L som gir 4/6 = 2/3 tankvolum

    Lykke til

    Per
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for godt svar. Tar sjansen på å bestille en sånn ila morgendagen tenker jeg.

    Blir spennende å teste dette etterhvert og ser ikke bort ifra at jeg har masse spørsmål underveis!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har dobbelt sjekket at den fungerer på 230v/50hz og tar derfor en sjangs på å bestille denne.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har allerede vaskeren ankommet, utrolig med den lave prisen for frakta. Ble sendt i går kveld fra england og var i mine hender ca klokka 11 idag. Bra service.

    Har kun pakket ut og sjekket at den fungerer på norsk strøm, noe den gjorde.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer!
    Fra England er det vanligvis ikke noe problem i forhold til nettspenning. De har 240/50.
    Bare et rart støpsel.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    sirant skrev:
    Da har allerede vaskeren ankommet, utrolig med den lave prisen for frakta. Ble sendt i går kveld fra england og var i mine hender ca klokka 11 idag. Bra service.

    Har kun pakket ut og sjekket at den fungerer på norsk strøm, noe den gjorde.
    Flott,
    hva er de eksakte målene i "kummen"

    P.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Går litt trått med vaskemaskinen min, men satte meg ned for å bestille motor nå - men på RS så sendte de kun til firmaer, og ikke til privatpersoner....

    Så da ser det ut som det blir bestilling fra elfa, selv om det ble endel dyrere... Får man pakken på posten der eller "må" man velge pakke levert på dør?

    EDIT:

    Svarer meg selv, pakken blir sendt med tollpost og ankommer da nærmeste utleveringsted for tollpost.

    Motor og gir er bestilt, så jeg håper jeg kan begynne å bygge neste uke.
     
    Sist redigert:

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Får ikke til å legge inn bilder......., sykt irriterende....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Går litt trått med vaskemaskinen min, men satte meg ned for å bestille motor nå - men på RS så sendte de kun til firmaer, og ikke til privatpersoner.....
    Et alternativ er å bestille i navnet til firmaet der du jobber. Da går det fortere også.
    Hvis du betaler med kort, går det helt greit.
    Hvis det følger med faktura, må du sørge for å få tatt den til deg før andre tar den.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det hadde vært en mulighet. Men nå er motor og gir på vei fra elfa. Gleder meg til å komme igang.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg måtte frem med PC'n

    Se så, denne er bygd av rester fra en diy Moth platevasker(mislykket konstruksjon) og byggesett fra Elfa(ac motor regulering) den roterer nå med ca. 1/4 RPM.
    Hvis jeg nå lykkes ned å få tak i teknisk sprit......
    IMG_0042.jpg
    IMG_0037.jpg
    IMG_0038.jpg
    IMG_0039.jpg
    IMG_0040.jpg
    IMG_0041.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Teknisk sprit får du nesten over alt.
    I hvert fall i alle Jernia butikker. Den heter Blåsprit / Blårens / Isopropanol.
    Da jeg begynte med dette, kostet 1l kr 99,-.
    Nå tror jeg den koster 129,-.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ser meget stilig ut!
    Teknisk sprit får du nesten over alt.
    I hvert fall i alle Jernia butikker. Den heter Blåsprit / Blårens / Isopropanol.
    Da jeg begynte med dette, kostet 1l kr 99,-.
    Nå tror jeg den koster 129,-.
    Tenkte jeg skulle få tak i noe uten farge o.s.v. , jeg husker fra rens av lydhoder og/eller videohoder at "blårens" la igjen et slags slør, ren alkohol derimot gjør helt rent. Tror jeg får hjelp av en rørlegger jeg kjenner som bruker dette som kjølemedie, han har lovet at det blir sølt ut noen liter til uken:cool:
     

    Emigrant

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    Har også begynt å samle deler til en vasker. Er det noen som kjenner til spacere som kan kjøpes så godt som ferdige?
    Eventuelt egnede matrialer en kan få kjøpt og som kan bearbeides uten å ha tilgang til et verksted?

    mvh
    Espen
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har også begynt å samle deler til en vasker. Er det noen som kjenner til spacere som kan kjøpes så godt som ferdige?
    Eventuelt egnede matrialer en kan få kjøpt og som kan bearbeides uten å ha tilgang til et verksted?

    mvh
    Espen
    Hvis du har en drill med hullsag kan du bruke skjære fjel fra Ikea, tror de kostet 19,-pr.stk og ga 4 spacere.
    De hvite av plast altså.....
    M.v.h
    Rolf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn