Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Noen bilder av min prototype.

    Bruker en vanlig plastkasse mens jeg venter på en vasker skal dukke opp. Som gammel bueskytter har jeg brukt piler til å bygge opp akslingen som giret er tredd innpå.

    Giret fikk jeg tak i hos ett service-verksted for el-verktøy. Det er faktisk plukket fra en vinkelsliper , og har utveksling 1:4.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    El-motoren drives av denne saken her. Kan justeres mellom 12- 9- 7.5- 6- 4.5 - 3 volt. Kjøpt på Biltema og koster 189.-

    mvh
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mitt prosjekt er fortsatt bare et prosjekt
    MEN jeg har fått gjort unna alt annet som stod på vent + reparert riaa´n min som streiket i helgen etter 5800 timers prikkfri drift
    det viste seg bare å være en motstand i en snubberkrets på det ene(av 4) likeretter-rør
    det verste er å bære riaa´n ned til verkstedet og opp igjen med en samlet vekt på nærmere 80 kg på 2 chassis
    heldigvis haddde junior besøk så jeg fikk hjelp
    likte den vinkelssliper løsningen
    akkurat sånn jeg hadde tenkt å gjøre det med motoren opp på siden av ultralydenheten
    så man bare kan legge akslingen med platene på oppå gearet til motoren
    kan tom ha 2 stenger til plater så man kan alternere.
    eneste som gjenstår da er en pc vifte i ene enden for tørk
    får se om jeg rekker å lage en før båt sesongen begynner
    mvh
    Leif
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei musicman
    Flott løsning,mon tro om ikke jeg har noe slikt liggende.
    Hvilken motor bruker du?
    Mvh Jan I
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leif : Det var du som satte meg på ideèn med giret og løs aksling, nettopp for å kunne flytte den over i "tørke-karet" på en enkel måte. Mye sannsynlig jeg bruker det karet som er på bildene til tørking.

    Jan I : Motoren er den samme som "Geir O " lenger fremme i tråden har. Kjøpt hos Elfa. Muligens litt overkill, den er råsterk. Kom på vel 600.- inkl frakt.

    Nå gjenstår det bare å finne seg en vasker. Den løsningen som er vist på bildene blir den som vil bli brukt, muligens små justeringer vil tvinge seg frem etterhvert .

    mvh
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.073
    Torget vurderinger
    2
    musicman skrev:
    Noen bilder av min prototype.

    Bruker en vanlig plastkasse mens jeg venter på en vasker skal dukke opp. Som gammel bueskytter har jeg brukt piler til å bygge opp akslingen som giret er tredd innpå.

    Giret fikk jeg tak i hos ett service-verksted for el-verktøy. Det er faktisk plukket fra en vinkelsliper , og har utveksling 1:4.
    Hvor skal den komme fra ? Prøver å finne en sånn på ebay fra noen som er villig til å shippe til oslo....
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    superhkm skrev:
    musicman skrev:
    Noen bilder av min prototype.

    Bruker en vanlig plastkasse mens jeg venter på en vasker skal dukke opp. Som gammel bueskytter har jeg brukt piler til å bygge opp akslingen som giret er tredd innpå.

    Giret fikk jeg tak i hos ett service-verksted for el-verktøy. Det er faktisk plukket fra en vinkelsliper , og har utveksling 1:4.
    Hvor skal den komme fra ? Prøver å finne en sånn på ebay fra noen som er villig til å shippe til oslo....

    Jeg og en kompis har nett bestilt en fra Hongkong som sannsynligvis kommer neste uke. Den kommer på ca. 2400 inkl frakt + mva. En Eumax 6 liter som er bilder av tidligere i tråden. Ved gruppekjøp får man opp til 20 % rabatt.

    Hvis noen er intressert kan jeg jo alltid sende mailadressen til selger. Men det kan jo være lurt å vente til vi har fått den og sjekket at alt er i orden.

    James
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått vaskeren min :).

    En stor takk til " James " her på forumet, som tipset meg om en selger i Hong Kong.
    Den kom på 2400.- inkl, frakt + mva.

    Her på bildet ser vi en liten , men viktig sak når en skal vaske flere plater i slengen. Vet ikke helt hva jeg skal kalle den, men kanskje " stable- plattform" kan passe ?
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Som Spacere har jeg brukt disse. 105 mm i diameter. Dekker da greit labelen. Ingen fuktighet trenger inn på platene. Viktig at disse er dreid helt plane selvsagt. Noen av Spacerne har jeg limt på 2mm tykk gummireim. Med superlim går det greit.

    Nå ser det imidlertid ut som om gummien ikke trengs, så det blir bare med disse to.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Treklossene som akslingen ligger i / på , blir nok byttet ut med noe som ser litt bedre ut. Det fungerer utmerket som det nå er, men ser jo litt trasig ut da. Mest feelgood faktoren som spiller inn her.

    Platene bruker 1 min på en runde i vaskeren. Det virker ikke som det går for fort, for de blir gullende rene. Blir en del dritt som legger seg i bunnen på vaskeren, så det er tydelig en effektiv og rasjonell måte og stelle "gullet" på. :)

    Til alle som er glad i vinyl så anbefaler jeg på det sterkeste og anskaffe seg en platevasker i en eller annen form. :)
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Se der ja. Da er vi i gang. Vi kommer med litt bilder senere. Dvs. vi er ikke helt kommet igang. 8).
    Har du testet lydmessig? Jeg kom drassende hjem med 35 bruktvinyl i går og gleder meg til å sette igang.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei " James " :)

    Ja, da er vi igang. Har brukt oppskriften lenger fremme i tråden. 6-7 deler vann, 1 del Isopropanol og noen dråper Zalo.

    Om det funker ? Gjett om det gjør :). Vasket alle Dire Straits platene mine, da det har irritert meg grenseløst at jeg ikke har kunnet nyte musikken uten all grumsen og knitringen på disse platene. Nå er ikke dette noe problem lenger, kjempebra resultat etter en halvtime i vaskeren. Har ikke prøvd hverken lenger eller kortere tid. Er vel avgjørende hvor mye skit som må fjernes. Har en gammel Jon English plate som jeg ikke har brukt da den var for jævlig møkkete, rett og slett uspillbar i mine ører. Etter en halvtime med vaskeren var den ikke til å kjenne igjen, herlig, utrolig deilig når en har ventet noen uker og det endelige resultatet blir så bra. Slengte klokka mi oppi og den ble gullende ren den også.

    En ting som jeg har oppdaget når jeg skal vaske plater er hvor viktig den plattformen som akslingen er tredd nedpå, når en skal stable mange plater etterhverandre. Uten denne vet jeg ikke hva jeg skulle gjort.

    mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med elegant løsning og flott resultat!
    Pussig at noen i det hele tatt driver på med disse kommersielle vaskemaskinene med børster og "støvsuger".
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Gratulerer med elegant løsning og flott resultat!
    Pussig at noen i det hele tatt driver på med disse kommersielle vaskemaskinene med børster og "støvsuger".
    Takk Hans :)

    Det er din "skyld" hele greia ;D Stor takk til deg for å ha löftet frem ideèn med ultralydvasking. Var ikke klar over denne måten å vaske plater på.

    mvh, Tommy
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Har fått noen henvendelser angående hvor vi kjøpte vår vasker fra.
    Pris som nevnt ca. 2400 inkl. frakt + mva. Han halverer verdi på forsendelse, så mva. blir også halvert. Like det eller ikke. Helt greit for meg. ;D

    Så her er mailadressen til Edmond Choi:

    yaushen@netvigator.com
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Da er min vasker blitt grundig brukt/testet, og den fungerer helt glimrende. Dette er en skikkelig "enkel mann, enkel konstruksjon", men den gjør jobben til gangs. Jeg har dratt unna en solid haug med skiver, og resultatet er meget tilfredstillende.
    Jeg har lagd min stasjonær. Etter å ha slått fra meg forskjellige løsninger, valgte jeg noe jeg fant på hylla. Veldig enkelt og greit.

    Trenger egentlig bare ett hjul, da platene sørger for likevekt på akselen, men den er enklere å håndtere med to. Bare å ta av hele røklet og sette det til tørk. Jeg har ordnet meg dobbelt sett, så jeg kan virkelig være effektiv.

    Takk til alle for uvurdelig hjelp, både når det gjelder deler, tekniske råd og kreativ stimulering. Jeg hadde aldri fått somlet meg til å gjøre noe slik uten dere.

    Hilsen Tommy
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Strømforsyningen kom til nytte ser jeg :)
    Lar du motoren gå på 12V eller har du droppet spenningen for å få ned hastigheten?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bra jobba M:
    er det gearet fra den vinkelsliperen?
    da kan man jo får et billig gear fra en ny vinkelsliper på tilbud til noen skarve hundrelapper
    elegant med den tørkepucken
    den kan også skrus/monteres mot vegg slik at stangen står ut og platene henger vertikalt
    min vasker er fortsatt bare et prosjekt som har druknet i lydforbedrende tiltak
    de har forøvrig gitt gode resultater
    imo
    mvh
    Leif
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Audiomix skrev:
    Strømforsyningen kom til nytte ser jeg :)
    Lar du motoren gå på 12V eller har du droppet spenningen for å få ned hastigheten?

    Ja, strømforsyningen lever, hjertelig takk for den. Motoren går på 12V. Det er en 24V version, men med 12V kommer jeg ned i hele 9min pr. runde. En skikkelig snegle :). Mer enn nok krefter har den også.

    Hilsen Tommy
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takk Leif !

    Isteden for å kjøpe en vinkelsliper, finner du ett serviceverksted for e-verktøy. Betalte 120.- for begge drevene. Da slipper du demontering av gammel sliper.

    Å henge akslingen på veggen går ikke for min del, da den er hul og vil bøye seg. Men har en derimot en i stål er ikke dette noe problem. Jeg løfter bare akslingen med alle 10 platene over i ett kar, der de står en times tid og tørker av seg selv. Vil forøvrig nevne at min aksling er 7.2 mm tykk, og den passer perfekt.

    Empty !

    Gratulerer med ferdig vasker. Tipper du er fornøyd med deg selv ;D Morro å se de forskjellige løsninger som den enkelte har valgt. Det viktigste er jo resultatet av vaskingen, og DET er suverent.

    mvh
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    Da har jeg samlet nesten alle delene til min vasker,men mangler slike mellomleggsringer.
    Hvor mange har dere av disse?
    Noen som kan lage slike? (slik at de blir helt runde)
    Mvh Jan I
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jan_I skrev:
    Hei
    Da har jeg samlet nesten alle delene til min vasker,men mangler slike mellomleggsringer.
    Hvor mange har dere av disse?
    Noen som kan lage slike? (slik at de blir helt runde)
    Mvh Jan I
    Du mener "spacere" mellom platene?
    Ikke så nøye. Ikke behøver de å dekke labelen heller. Det blir aldri noe fuktighet lenger inn mot sentrum enn der vannet står når platene er på plass i vaskemaskinen.
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg har gjordt det enkelt med spacere. Jeg fant endel simlinger i en eske og tredde dem på aksen. Fungerer helt glimrende. Ikke søl på labelen og ikke snurrer platene på aksen under vask. Man kan nesten bruke hva som helst, så lenge de ikke drysser dritt ned i karet.

    Hilsen Tommy
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Jeg lagde spacere av plexi (en eller annen skuddsikker variant, benyttet i noe militært tror jeg, min gamle far hadde dette liggende) , skåret ut med vanlig hullsag i en søylebormaskin.
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Jeg fikk laga spacere av akryl samme sted jeg fikk laga "stativet" til å sette på vaskeren. Funker utmerket

    Mvh
    Geir
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker for råd og tips.
    Har vel da en forhåpentlig fungerende vasker.
    Er akkurat ferdig med denne,så jeg har ikke fått testet.
    Må også lage slike spacere mellom platene så...
    Noen bilder tatt i full fart


    Den hvite plata er en plast skjærefjøl som passer akkurat til kanten av vaskeren.
    Det svarte er også en litt tykkere skjærefjøl fra clasern.
    alt er limt med Tremco PL400 (får se om dette holder over tid)


    Gearet er fra en 100kroners vinkelsliper på netthandelen auksjon og er ca 3,15:1
    Batterieliminatoren er en justerbar mascot, men har kun 4,5Volt som laveste.
    Dette gir ca 45sek på en runde.
    Vet ikke om dette kan bli litt mye enda. Test kommer så snart jeg får tak i mer isopropanol.
    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja, Jan. Blir veldig bra dette. 45 sek pr runde tror jeg ikke er noe problem. Mine plater bruker 1 minutt. Blir gullende rene. Blir spennende å høre hva du syntes når du har fått vasket noen plater.( Eller hva du ikke hører blir nok riktigere å si. ;D )

    mvh
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Ja takker for påpushing ++ musicman.
    prøver nå en vask uten sprit i karet, ingen problem med renning inn på labelen.
    prøver en " TESTPLATE SOM IKKE SKAL SPILLES" nå
    Får se hvordan denne blir, det var flust med fingermerker, støv +++ så dette blir spennende

    Hvilken temperatur bruker dere i karet ved platevask?

    Mvh Jan I
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvd opp til 30 grader, men kan ærlig talt ikke si om det er bedre enn å vaske i kaldt vann. Blir rent uansett, men kanskje ekstra skitne plater blir renere i litt temperert vann ?

    mvh
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Har nå vasket denne platen som hadde "inngrodd" skitt/fingermerker/fett+ + +
    Hadde kun vann og 2 dråper zalo i dette.
    stilte på 30 grader og 1/2 time vask.
    plata ble helt som ny :eek: :eek: :eek: ( ja foruten hakkene i denne da)
    Trodde aldri at det ble slik forskjell.
    Må prøve en til for å teste de lydmessige gevinstene.

    Mvh en strålende fornøyd Jan I
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Temperatur er ikke viktig. Med unntak av at det ikke må bli for varmt for vinylen.
    Trolig er rent vann like effektivt som en blanding av vann og isopropanol.
    Ikke sikkert at Zalo betyr noe heller.
    Det er selve det ultrasoniske renseprinsippet som gjør jobben her. Ikke vaskemidelet som ved vanlig rengjøring.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    WOW :eek: :eek: :eek:
    At det skulle være SÅ STOR forskjell på før og etter vask. ??
    Alle som vurderer å bygge denne, bare sett i gang det er verd det og litt til.
    Takk til musicman som virkelig pushet på meg slik at jeg bygde denne ferdig. :)
    Eneste negative med dette er:
    Jeg bare MÅ vaske alle platene nå :-X :-X :-\ ;D ;)

    Mvh Jan I
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Supert :)

    Bare å kjøre på. Kjekt å vite at man greier 10 i slengen med " vår" vasker ;) ;D

    mvh
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Isopropanol - blårens - kan dere kjøpe hos Mega/COOP for kr 50 pr l

    Mvh
    Geir
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det finnes veldig mye informasjon om ultralyd rensing på nettet. Noe av det som står der skaper en viss bekymring hos noe skeptikere.
    Vær obs på at det vi bruker til vinylrens er små systemer med liten effekt sammenlignet med slike som benyttes i industrien. Som f.eks. tar store motorer.
    En artig kommentar fra en scotte som har laget vaskemaskin etter vår oppskrift:
    Currently getting good results with Scottish tap water - which is similar to the Norwegian variety !- with a tiny drop of washing up liquid
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Scottish tap water... Er ikke dette det samme som whiskey ? ;) ;D ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn