Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    No vet eg korleis eg skal bygge min;);) hehe
    Genialt tørkestativ også!!!
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Den ser veldig fin fin ut, godt jobba :D.
    Takk til flere for gode ideer på PM. Prosessen godt igang og flere løsninger har tatt form på tengnearket. Jeg har 4 løsninger som ser ut til å være funksjonelle, hvem jeg velger avhenger av løsning på motor og strømforsyning. Siden jeg er lettere evneveik på dette feltet, kommer jeg til å bruke god tid. Fortsettelse følger.

    Hilsen Tommy
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    empty skrev:
    Den ser veldig fin fin ut, godt jobba :D.
    Takk til flere for gode ideer på PM. Prosessen godt igang og flere løsninger har tatt form på tengnearket. Jeg har 4 løsninger som ser ut til å være funksjonelle, hvem jeg velger avhenger av løsning på motor og strømforsyning. Siden jeg er lettere evneveik på dette feltet, kommer jeg til å bruke god tid. Fortsettelse følger.

    Hilsen Tommy
    Jeg har en ledig 12V (kan reduseres) strømforsyning maken til den du så da du var innom :)
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Er også i planleggingsstadiet. Har en motor fra en Technics 1200 på gang, men det tar visst sin tid.

    Hvor får man tak i akslinger, lager, drivreimer etc?

    Mvh
    Geir
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Geir_O skrev:
    Er også i planleggingsstadiet. Har en motor fra en Technics 1200 på gang, men det tar visst sin tid.

    Hvor får man tak i akslinger, lager, drivreimer etc?

    Mvh
    Geir
    elfa har mye av dette.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Har forsøkt å gjennomgå trådene vedr. denne vaskeren, mye om diy-tilpassingen til vårt formål (og om felles gruppekjøp som ikke lenger er aktuelt skjønner jeg) men står det noen plass en henvisning til HVOR vi får tak i disse USC-vaskerne?

    Jeg vil også ha en slik en :D

    mvh.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Er det noen som har gjort seg opp en mening om hvor lenge platene bør være i badet pr arealenhet før de er rene?
    Spørsmålet er motivert av at jeg kanskje ikke gidder å bygge meg motordrift om det ikke er absolutt nødvendig.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    TJ skrev:
    Er det noen som har gjort seg opp en mening om hvor lenge platene bør være i badet pr arealenhet før de er rene?
    Spørsmålet er motivert av at jeg kanskje ikke gidder å bygge meg motordrift om det ikke er absolutt nødvendig.
    På "loppis plater" har jeg kjørt vaskeren 1 - 1.5 timer lastet med 12 plater.
    Mine egne har klart seg med en halv time / 12 plater (/ 30++ år ;)).
    Hastigheten platene roterer med er ca 4 min. / omdreining.
    Hvor mye det blir pr arealenhet?
    Det blir i hvert fall rent :)
    Platene bør rotere med konstant og sakte fart for å få lik vaskeeffekt over alt og for at det ikke skal bli liggende smuss igjen i "strandsonen".
    Gidder ikke?
    Det er absolutt bryet verdt å gidde når en har sett og hørt resultatet :)
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Jeg kan bare underskrive på at jeg får bedre effekt av å la platene rotere konstant i badet. Så jeg vil så absolutt anbefale det.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    TJ skrev:
    Er det noen som har gjort seg opp en mening om hvor lenge platene bør være i badet pr arealenhet før de er rene?
    Spørsmålet er motivert av at jeg kanskje ikke gidder å bygge meg motordrift om det ikke er absolutt nødvendig.
    Bruk ein gjennomgåande aksling med vasshjul, og plassér dette under springen! ;D
    Eller koble akslingen til ergometersykkelen med passande utveksling! ;D
    Mvh
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Audiomix skrev:
    TJ skrev:
    Er det noen som har gjort seg opp en mening om hvor lenge platene bør være i badet pr arealenhet før de er rene?
    Spørsmålet er motivert av at jeg kanskje ikke gidder å bygge meg motordrift om det ikke er absolutt nødvendig.
    På "loppis plater" har jeg kjørt vaskeren 1 - 1.5 timer lastet med 12 plater.
    Mine egne har klart seg med en halv time / 12 plater (/ 30++ år ;)).
    Hastigheten platene roterer med er ca 4 min. / omdreining.
    Hvor mye det blir pr arealenhet?
    Det blir i hvert fall rent :)
    Platene bør rotere med konstant og sakte fart for å få lik vaskeeffekt over alt og for at det ikke skal bli liggende smuss igjen i "strandsonen".
    Gidder ikke?
    Det er absolutt bryet verdt å gidde når en har sett og hørt resultatet :)
    Poenget er at om det holder med et par omdreininger over et minutt så er det vel ingen vits å kjøre timesvis!

    Om man forenkler og sier at man dypper heile plata! Hvor lenge bør den ligge før den er ren? 1 minutt? 10 sekunder? 2 timer? Dette er interessant!

    TJ
     

    klyngmo

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Smallparts.com hadde de delene jeg trengte til min vasker. Som drivrem bestilte jeg en platespiller rem fra www.turntableneedles.com. Begge leverte varene svært raskt, hadde delene innen en uke.

    Motoren kjøpte jeg på ebay, kostet meg rundt en hundrings.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    TJ skrev:
    Audiomix skrev:
    TJ skrev:
    Er det noen som har gjort seg opp en mening om hvor lenge platene bør være i badet pr arealenhet før de er rene?
    Spørsmålet er motivert av at jeg kanskje ikke gidder å bygge meg motordrift om det ikke er absolutt nødvendig.
    På "loppis plater" har jeg kjørt vaskeren 1 - 1.5 timer lastet med 12 plater.
    Mine egne har klart seg med en halv time / 12 plater (/ 30++ år ;)).
    Hastigheten platene roterer med er ca 4 min. / omdreining.
    Hvor mye det blir pr arealenhet?
    Det blir i hvert fall rent :)
    Platene bør rotere med konstant og sakte fart for å få lik vaskeeffekt over alt og for at det ikke skal bli liggende smuss igjen i "strandsonen".
    Gidder ikke?
    Det er absolutt bryet verdt å gidde når en har sett og hørt resultatet :)
    Poenget er at om det holder med et par omdreininger over et minutt så er det vel ingen vits å kjøre timesvis!

    Om man forenkler og sier at man dypper heile plata! Hvor lenge bør den ligge før den er ren? 1 minutt? 10 sekunder? 2 timer? Dette er interessant!
    Ingen som mener de har noe konkret om dette?
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Vel, hvis veldig skitne plater (som roterer) blir helt rene i løpet av en halv times vask, og vi antar at hvert punkt på plata er i væske i 2 av 5 minutters rotasjonstid, så bør utregnet tid i badet være 12 minutter for en plate som ligger helt og fullt senket.

    Altså vil jeg si et sted mellom 10 og 15 minutter for veldig skitne plater, selfølgelig mindre for mindre skitne plater.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Trond Kjetil skrev:
    Vel, hvis veldig skitne plater (som roterer) blir helt rene i løpet av en halv times vask, og vi antar at hvert punkt på plata er i væske i 2 av 5 minutters rotasjonstid, så bør utregnet tid i badet være 12 minutter for en plate som ligger helt og fullt senket.

    Altså vil jeg si et sted mellom 10 og 15 minutter for veldig skitne plater, selfølgelig mindre for mindre skitne plater.
    Helt nedsenket er vel neppe gunstig for labelen...........
    Men om den roteres for hånd slik at ca 1/3 av plata er nede i badet (bør vel kunne dekke hele plata med 3 posisjonerda....) skulle man også få renset ila en drøy halvtime. Men i mitt hode virker det absolutt mer fornuftig å la plata være i bevegelse hele tida........
    Mvh
     

    Nickhifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.07.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Finner man disse vaskerne på ebay? noen som har en link?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nickhifi skrev:
    Finner man disse vaskerne på ebay? noen som har en link?
    Gå på ebay og søk på BRANSON.
    Eller Ultrasonic cleaner. Da får du sikkert opp flere merker.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Audiomix skrev:
    Nickhifi skrev:
    Finner man disse vaskerne på ebay? noen som har en link?
    Gå på ebay og søk på BRANSON.
    Eller Ultrasonic cleaner. Da får du sikkert opp flere merker.
    Det var da mye forskjellig å finne , noen som har peil på hvilken modell (betegnelse hadde nok vært det safeste) som diy`rne i tåden har brukt?

    Litt tungt for det her serru

    mvh
     

    Nickhifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.07.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    bestilte ikke mange her disse fra Hong Kong? jeg finner kun fra usa på ebay. Jeg er i Kina, så hadde vært praktisk å funnet et kinesisk merke (og sikkert billigere).
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Den som er nevnt er kinesisk
    Eumax UD150SH-6L

    Det eneste (nesten) som er viktig er størrelsen.
    En Branson modell som ser grei ut heter PC620. 230V utgave uten heater heter PC620E-1.
    Den har tank dimensjon: 495mm x 159mm x 152mm.
    Den har ikke noe kontrollpanel og heller ingen heater i 230V utgaven. Varmeelement er noe du absolutt ikke trenger til vinyl. Kontrollpanel med timer?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå er den LP'n som ble ofret til forsøket inspisert i mikroskop. Stereomikroskop :)
    Vi benyttet to forkjsllige mikroskop for å se om rillene er skadet etter 70 timer aktiv vasking og 200 timer i vaskemaskinen totalt.
    Det mest skadelig i denne testen var inspeksjonen under mikroskopet. Vinylen ble for varm og plata er nå endelig ødelagt.
    Det er umulig å se noen forskjell på rillene i den sektoren som har blitt vasket i lang tid og den som bare er rengjort.
    I "vannkanten" (plata roterte ikke i løpet av den lange testen) er det derimot mye søppel som har grodd fast.
    Ved lyttetest er det ikke mulig (for meg) å høre at noe er skadet bortsett fra støy i strandsonen.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Si meg har du undersøkt noen plater før og etter vask?
    ev evaluert forskjellen mellom andre vaskemetoder og denne?
    Eller stekes platene så fort at det er vansklig å gjøre slike sammenlikninger?
    Om du begynner å rake opp for dårlige plater, så har jeg en kasse med plater som aldri burde ha vært utgitt ;D. møkkete er de også ;D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Testen som er gjort har nok noen vitenskaplige "hull". Etter det som er gjort, sett og hørt føler jeg meg trygg på at metoden er helt utmerket (den beste faktisk :)), effektiv (12 -14 lp / vask) og uskadelig for vinyl.
    Nå skal jeg bare nyte musikken uten knittring :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    DA står min variant av denne vaskeren og gjør sin første jobb :D
    Ble raskt realisert, fikk tak i USC vaskeren på søndag kveld og ved hjelp av min for lengst pensjonerte far (som har slikt at gjøre ;)) har den nå fått motor m.m (ble en omdr. på ca tre og et halvt minutt her)

    Spent på hvordan dette blir 8
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bilde og beskrivelse takk?
    mvh
    Leif
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    LMC skrev:
    bilde og beskrivelse takk?
    mvh
    Leif
    Bilde har jeg ikke forstand på å få inn her, men det burde jeg vel snart lært meg.

    Det skal sies at den er laget med tanke på funksjonalitet og ikke estetikk. Den skal stå i hobbyrommet, ikke akkurat stuemøbel dette, bråker jo uansett også endel disse vaskerne).
    Min nevnte hjelper (og far) er gammel radio/tv reparatør fra GAMLE dager da det meste hadde rør ;). han er også ivrig bygger av HF utstyr /har vært radioamatør siden krigen omtrent tenker jeg ;). Mannen er notorisk samler av gammel elkronikk, eller deler av dette så det finnes som regel en råd når noe trengs (selv om han ved god hjelp av min mor jo har måttet krype til korset og kastet mer enn en ting med alt annet en smil om munnen). Vel da skjønner vi at dette er bygd ut fra "man tager hva man haver" prinsippet. Motoren er gearet til 2,5 omdr.pr, min. så en reimskive til akslingen som ga passende utveksling ble funnet. Til reimskive på motoren ble en gammel bakkelitt bryter saget over (den inndre delen hadde jo rett diameter til motorakslingen,settskrue og nogenlunde passende ytterdiameter til formålet. spor til reim ble "dreid" inn (dreibenken var en drill i stativ :))
    Konstruksjonen består av en vannfast kryssfiner plate som det er tilpasset vaskeren (ca 4 cm overmål rundbaut skåret ut i midten tilsvarende innermålet på tanken og satt lister under utvendig slik at den ligger godt ann og ikke stikker av). opplagringsbukker og spacere er laget av noe vi tror er vinduer til noen stridsvogner ;) Det er 13mm t. og seigere en vanlig plexiglass (også hardere å skjære ut, men skal det være "skuddsikkert" så....). Bukkene har utskåret et spor tilpasset diametern på akslingen som bare legges opp i. Akslingen er en fornikklet alu (tror jeg)strikkepinne i nr. 7 :). Motoren er skrudd på en brakket med en arm som er opplagret i enden av tanken slik at den ved hjelp av sin egen vekt strammer drivreima. Særlig mere er det vel ikke å si bort ett fra noen stoppere laget av akryl med settskruer. Funker som f.... max 8 plater av gangen, er vel tykkere spacere enn vel flere her har brukt.

    Dette var vel en begripelig forklaring tenker jeg 8) Ser ut som DIY, meget enkel å betjene, detta har jeg tro på!

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er det selve vaskeren som bråker eller motor /gear assy?
    mvh
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    LMC skrev:
    er det selve vaskeren som bråker eller motor /gear assy?
    mvh
    USC`n bråker, stepmotoren er knapt hørbar, diy opplegget er støyfritt ;)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har hørt rykter om ny fellesbestilling?????. Noen hadde hørt at noen hadde sagt at noen trodde ...på Hifimessa.

    Jeg en del bruktplater som ser ut som om de er brukt som underlagsmatte til søndagsfrukosten dagen derpå.
    Dollerprisen er kanskje ikke den mest gunstige for oss for tiden.
     

    ask4me2

    Fersking
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Dette var jo en stilg løsning på et kjennt vinyl problem. Det eneste jeg lurer litt på er den tørke metoden med en vifte og såpass utbrett bruk av plexiglass. Blir det noen problemer med statisk elektrisitet og at støve i lufta vil kunne feste seg til platene igjen?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ask4me2 skrev:
    Dette var jo en stilg løsning på et kjennt vinyl problem. Det eneste jeg lurer litt på er den tørke metoden med en vifte og såpass utbrett bruk av plexiglass. Blir det noen problemer med statisk elektrisitet og at støve i lufta vil kunne feste seg til platene igjen?
    I vaskemaskinen er det ikke noe problem med støv :)
    Tørking tar kanskje 30 minutter. I et vanlig innemiljø er det ikke så mye støv at 30 min eksponering har noen betydning. Dessuten står platene vertikalt. Statisk elektrisitet pga bruk av acryl / plexiglass har jeg ikke merket noe til.
    En kan eventuelt benytte andre materialer.
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    ask4me2 skrev:
    Dette var jo en stilg løsning på et kjennt vinyl problem. Det eneste jeg lurer litt på er den tørke metoden med en vifte og såpass utbrett bruk av plexiglass. Blir det noen problemer med statisk elektrisitet og at støve i lufta vil kunne feste seg til platene igjen?
    I går fikk jeg i hus en plate som knitret og spraket så jævlig at jeg trodde den var uspillbar. Lot den gå 30 min i vaskeren, pluss at jeg tørket den med vifteforsynt luftsirkulasjon. Dette er en 12V vifte som jeg kjører på 5V, så det blåser ikke akkurat storm ;D. Litt støv sirkulerer, men jeg har ingen plager med statisk elektrisitet så dette blir overflatestøy som lett fjernes med karbonfiberbørsten jeg uansett bruker før avspilling av plater.

    Plata ble faktisk helt fin den. Til tross for mye inngrodd dritt i rillene.
     

    HelgeGr

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Hm, ingen i Oslo-området som har ein slik ein a? Og som kunne latt en stakkars med 10 tomler og null muligheter for "snikkarbod" komme å få vaska noen plater a? Ferdigvaskede plater kan jo byttes i noe drikkbart kanskje? Kult at dere har funnet en super metode for å vaske plater, men alle trenger vel ikke sitte med hver sin ;). Anyone? Jeg stiller selvfølgelig med zalo og blårens også...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du har jo på en måte annonsert her ;)
    Det beste vil være om noen går sammen om å bygge en slik vasker. For så å la den gå på omgang.
    Tilfeldig fikk jeg sammenligne resultatet av en Ultralyd vasker og annen anerkjent platevasker. Det ER virkelig forskjell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn