Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Audiomix skrev:
    Du er godt i gang!
    Kommer du til å lage dobbelt sett av akslinger og spacere slik at du kan vaske og tørke samtidig? Får litt høyere virkningsgrad da :)
    Jeg vasket siste del av platesamlingen min mens det var på det varmeste i ferien. Da økte temperaturen i karet faretruende. Jeg vet ikke hva som er trygg margin for vinyl, men jeg stoppet da termometeret viste 40°C. Da hadde den vel gått ca 3 timer i en omgivelse opp under 30°C. Effektforbruket til vaskeren blir til varme og noe går over i rensevæsken. Lager du en "intercooler" også? ;)
    Tenkte jeg skulle nøye meg med en aksling til å begynne med. Når det gjelder problemer med varme, er vi ikke så plaget av akkurat det her hvor jeg bor ;D

    mvh Trond Kjetil
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Da er min ankommet 8).
    Jeg har lagd en provisorisk, midlertidig løsning for å få prøvd den, mens planene for en varig sak klekkes. Jeg håper jeg får vasket de første platene i løpet av morgendagen. Alt skjer manuelt og i all enkelhet. Kanskje jeg får lagt inn noen bilder også, etterhvert som prosessen går.

    Hilsen Tommy
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Jøsses...
    Det høres ut som om jeg har pusset vinduene.
    Har hørt rask på et par plater, og ble overrasket. Forskjellen var så framtredende at jeg trodde jeg hadde volumet høyere enn ellers, men ved sjekk var det faktisk lavere. Dette blir morro og utforske videre.

    Hilsen Tommy
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    empty skrev:
    Jøsses...
    Det høres ut som om jeg har pusset vinduene.
    Har hørt rask på et par plater, og ble overrasket. Forskjellen var så framtredende at jeg trodde jeg hadde volumet høyere enn ellers, men ved sjekk var det faktisk lavere. Dette blir morro og utforske videre.

    Hilsen Tommy
    Moro, ikke sant! ;D

    Kjøp deg en asfaltplate på biltema til 50 spenn, klipp den opp i passende biter og legg i innvendig. Da blir den mye tystere også. Dette hjelper veldig på støyen, (hvis den plager deg ;)

    mvh
    Lars
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Det har gått noe tid siden temaet var hot. I mellomtiden har det blitt importert et antall ultralyd vaskemaskiner til landet. Hva brukes de til tro?
    - Hva brukes de til tro? Ja det samme spør jeg om!
    Kan rett og slett ikke innbille meg at vasking uten "fysisk berøring", for å si det slik, kan funke i noen særlig grad.

    Ultralyd?(vel, fikk kjennskap til disse lydbøløgene da vi ventet tvillingene) Synes at det høres litt sånn sci-fi ut i hi-fi sammenheng da. ;)

    Men uansett, hvorfor ikke forklare dette prinsippet litt nærmere, Hans, - for oss tungodde - jeg er rett og slett nysgjerrig!
    Unnskyld min skepsis, men ... ;)
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Da spilte ikke hukommelsen meg et puss alikevel, jeg syntes din var vesentlig tystere enn min. Takk for tipset.
    Jeg spurte søsteren min, som er kjemiker og driver labb, om hun kunne skaffe meg isopropanol. Etter mye forklaring ble hun fullstendig satt ut. De bruker ultralyd til rengjøring på labben, men hun ante ikke at det var noe musikkentusiaster kunne ha interesse av. Dette er et profesjonelt verktøy for de som virkelig skal rengjøre i dybden. Det sier seg vel selv at audiofile kan trenge noe slikt til vinylen sin ;D. Nok en bekreftelse på hvor psyk storebror er.

    Hilsen Tommy




    sclalars skrev:
    empty skrev:
    Jøsses...
    Det høres ut som om jeg har pusset vinduene.
    Har hørt rask på et par plater, og ble overrasket. Forskjellen var så framtredende at jeg trodde jeg hadde volumet høyere enn ellers, men ved sjekk var det faktisk lavere. Dette blir morro og utforske videre.

    Hilsen Tommy
    Moro, ikke sant! ;D

    Kjøp deg en asfaltplate på biltema til 50 spenn, klipp den opp i passende biter og legg i innvendig. Da blir den mye tystere også. Dette hjelper veldig på støyen, (hvis den plager deg ;)

    mvh
    Lars
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    anekdoten skrev:
    Audiomix skrev:
    Det har gått noe tid siden temaet var hot. I mellomtiden har det blitt importert et antall ultralyd vaskemaskiner til landet. Hva brukes de til tro?
    - Hva brukes de til tro? Ja det samme spør jeg om!
    Kan rett og slett ikke innbille meg at vasking uten "fysisk berøring", for å si det slik, kan funke i noen særlig grad.

    Ultralyd?(vel, fikk kjennskap til disse lydbøløgene da vi ventet tvillingene) Synes at det høres litt sånn sci-fi ut i hi-fi sammenheng da. ;)

    Men uansett, hvorfor ikke forklare dette prinsippet litt nærmere, Hans, - for oss tungodde - jeg er rett og slett nysgjerrig!
    Unnskyld min skepsis, men ... ;)
    Enkelt og genialt:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasonic_cleaner
    og
    http://wingevapen.no/index.php?name=VAaPENPLEIE/HAaNDVAaPEN_RENS.html

    Og noe helt annet enn børsteløs bilvask ;D ;D

    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg vet ikke om alle skeptikere er beroliget. Vaskemaskinen har vært i flittig bruk siden den ble laget. Først vasket Lars sine plater. Deretter jeg mine. Nå har en kollega gjort det samme med sine. Elvis låter som da han var ung ;)
    Godt å se at vinylhygienen blir tatt på alvor :)







     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Men i svarte.! De glinser jo som om de skulle vært nye.! :eek:
    Verry nice, Hans ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De blir som nye :)
    Riper har vi ikke funnet noe middel mot ennå.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå får vi se og høre om vinylen lar seg påvirke av ultralydskudd. Langtidstesten er i gang. Jeg tror ikke en LP vil ta skade, men har "ofret" en til testen.



    Nå står plata i fast posisjon slik at bare en sektor blir utsatt for vasking. Til nå har den gått 12 omganger a 30 minutter. Jeg lar vaskemaskinen gå når jeg er i rimelig nærhet for å kunne følge med. Kan noen gi tips om hvor lenge jeg bør holde på? 20 timer - 50 timer - 100 timer?
    Hvor mye vasking er realistisk å regne med i løpet av et liv. Enten et LP liv eller en vinylentusiasts '.
    Jeg har dekket til med plastfolie for å redusere fordampingen noe.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Audiomix skrev:
    Nå får vi se og høre om vinylen lar seg påvirke av ultralydskudd. Langtidstesten er i gang. Jeg tror ikke en LP vil ta skade, men har "ofret" en til testen.



    Nå står plata i fast posisjon slik at bare en sektor blir utsatt for vasking. Til nå har den gått 12 omganger a 30 minutter. Jeg lar vaskemaskinen gå når jeg er i rimelig nærhet for å kunne følge med. Kan noen gi tips om hvor lenge jeg bør holde på? 20 timer - 50 timer - 100 timer?
    Hvor mye vasking er realistisk å regne med i løpet av et liv. Enten et LP liv eller en vinylentusiasts '.
    Jeg har dekket til med plastfolie for å redusere fordampingen noe.
    Du kjøper en brukt plate og gir den en real omgang. Hvis du behandler den etter forskriftene :) deretter, hvor mage vask vil den da egentlig trenge iløpet av et liv ... 2 ? 5 ? Aldri mer enn 10 vel ?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tror heller ikke at 10 ganger vask av vinyl er aktuelt. Men la oss si det da og overvaske med en faktor på 10. Det blir 100 ganger. Hvis det etter så mye vasking ikke kan registreres slitasje, må vel den største skeptikker være overbevist :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå har jeg snart vasket 70 omganger a 30 minutter. Avslutter trolig i løpet av dagen. Så gjenstår det å se / høre om noe har tatt skade.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ingen grunn til å bekymre seg for slitasje karer.Du må kjøre mye lenger enn dette Hans.No way at slik kattevask ;D gjør ugang
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Én vask skulle vel være nok!

    En annen ting er om en slik rå vasking avslører noe som er blitt nevnt i forbindelse med slike vibratorengjøringer, nemlig at den kan avdekke/få frem mulige "luftblærer" i vinylen. (Dette er noe jeg bare har hørt omtalt, og i den utstrekning jeg har lest om det, uten noen form for belegg.) Artig å se om noe slikt viser seg/kan høres når du spiller den utvaskede.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå er testen avsluttet. Det ble nesten 70 timer med ultralyd bombing mot vinylen og nesten 200 timer nede i rensevæsken. Hva som er tøffest er ikke godt å si.
    Det jeg la merke til var et tydelig merke i "vannlinja". Omtrent som der sjøen står inn mot fjellet. Ikke så ille da ;)
    Kommer tilbake når jeg har lyttet og sett litt på den delen av vinylen som har blitt testet.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende!

    Finnes det tilgang på foreks. elektronmikroskop? ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    emotikon skrev:
    Spennende!

    Finnes det tilgang på foreks. elektronmikroskop? ;)
    Nå er vel ikke rillene så små......................
    Jeg har mikroskop, men det er til litt andre formål enn å studere vinyl.
    Uansett skal jeg nok få et nærbilde av de rillene som er "utvasket" og de som bare er rengjort.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Audiomix skrev:
    emotikon skrev:
    Spennende!

    Finnes det tilgang på foreks. elektronmikroskop? ;)
    Nå er vel ikke rillene så små......................
    Jeg har mikroskop, men det er til litt andre formål enn å studere vinyl.
    Uansett skal jeg nok få et nærbilde av de rillene som er "utvasket" og de som bare er rengjort.
    Og undersøk "strandlinja" godt. Den kan muligens si noe?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg var sjømann hadde jeg en kollega som mente at det var kjedelig på sjøen og kjedelig på land. Men kanten er morsom! sa han.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Audiomix skrev:
    emotikon skrev:
    Spennende!

    Finnes det tilgang på foreks. elektronmikroskop? ;)
    Nå er vel ikke rillene så små......................
    Jeg har mikroskop, men det er til litt andre formål enn å studere vinyl.
    Uansett skal jeg nok få et nærbilde av de rillene som er "utvasket" og de som bare er rengjort.
    Wie geht's?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå fikk jeg endelig hørt litt på vinylen som har fått 200 timer og 70 omganger med vask.
    Ikke noe alvorlig å høre bortsett fra litt støy i "strandsonen".
    Om ikke lenge får vi sett på rillene i et stereomikroskop :)
    En tidligere kollega og HiFi + vinylentusiast har lovt å hjelpe:
    Hei Hans.
    Joda, vi har et stereomikroskop. Det må jo være midt i blinken, he-he.
    Tviler på om det blir noe greie på å bruke noen av de andre mikroskopene.
    Dette er jo høyst interessant så det må vi få til.
    Vi bruker også ultralyd til å rense div. med.
    Denne uke er det armer og bein her så jeg tror vi tidligst kan få til noe neste uke.
    PS: hvilken forstørrelse har du til rådighet hos deg ?
    Håkon
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vannlinja er et spennende sted.... Jeg tenkte at jeg skulle gjøre det enkelt, med manuell drift på min vasker. Jeg har latt den gå på samme sted på platene i 10min, så har jeg dreid platene til neste punkt. Det har blitt 5 punkter for å ta alt på platene. Det burde fungere for en teknisk analfabet, tenkte jeg. Men, så var det det med vannlinja. Her legger det seg en rand med fint "pulver". Jeg har prøvd flere metoder for å fjerne dette støvet, og borte blir det, men endel legger seg ned i rillene igjen :p. Dette er veldig hørbart ???. Etter en del eksperimentering fram og tilbake, er konklusjonen:

    Den må ha kontinuerlig rotasjon!

    Synd for meg, for jeg er lite teknisk anlagt. Henda mine har ikke plass til alle tommeltottene, og kreativiteten på området går i minus. Jeg må derfor fri til dere som egner dere til litt mer avanserte ting enn lego. Har noen en oppskrift å dele? En svært enkel bruksanvisning, med henvisninger til nøyaktig hva som trengs, og hvordan det skal brukes? Eventuelt noen som enkelt snekrer sammen noe funksjonelt, mot en belønning?

    Hilsen Tommy
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Så er min USC-vinylvasker endelig i drift. Den har fått motordrift med en motorenhet som kan løftes over på et tørkestativ. Platene gjør en omdreining på 4 minutter.









    Motoren får 5V fra en pc-strømforsyning. Tørkeenheten har en vifte som også får 5V, setter luften passelig i bevegelse for å framskynde tørkingen. Jeg lar platene rotere mens de tørker.
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    Dette blei jo skam bra!! Likte motoren din. Såg veldig greit ut.
    Kor har du egentlig fått tak i den??
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    Denne motoren, går ikkje den veldig fort rundt? minimum 9.6 rpm og opp til 1148???
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Den ser jo ut til å bli ganske nedgearet med det store tannhjulet på akslingen.
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Psychonaut skrev:
    Denne motoren, går ikkje den veldig fort rundt? minimum 9.6 rpm og opp til 1148???
    Ved 5V gjør den ca 3rpm, noe som gir meg 1 omdreining på 4 min med de ekstra hjulene jeg har der..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Virkelig flott og funksjonell :)

    Alt går ikke som planlagt og mikroskopundersøkelsen av rillene som har blitt "overvasket" måtte utsettes. Kanskje til uka.

    Snakket med Gunnar Brekke på messa i Horten. Han sa det var omtalt eller annonsert en slik vaskemaskin i siste nummer av et eller annet HiFi blad.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    denne ble virkelig flott,bra utførelse og gjør sikkert en glimrende jobb.
    hva ble kostnaden på denne?

    mvh
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    motoren skrev:
    denne ble virkelig flott,bra utførelse og gjør sikkert en glimrende jobb.
    hva ble kostnaden på denne?

    mvh
    Motoren kom på vel 600 kroner. Plexien fikk jeg gratis (et kassert varedisplay fra en butikk) Strømforsyninga fikk jeg også gratis - plukket fra en kassert pc. Så alt i alt har mine kostnader til nå ikke oversteget 3000 kr for hele greia.
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Et bilde til av "tørkestativet" :)

     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    oppfinnsomt og genialt Trond Kjetil,gratulerer med en flott vinyl vasker/tørker :)

    mvh
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Takk for det, motoren


    mvh
    Trond Kjetil
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn