Vinyl presser, skjev LP ikke avspillbar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kail

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2010
    Innlegg
    47
    Antall liker
    17
    Hei!
    Har kjøpt meg en LP som jeg betalte 2500kr for og som ble sendt fra Italia. Underveis har denne blitt utsatt for unødvendig trykk/press fra andre pakker og blitt skjev på ene siden og er ikke spillbar lengere. Selger sendte meg en haug med bilder før kjøp, pakket veldig godt og alt var ok.
    Så det jeg lurer på om noen har en presse som kan fikse dette? Har prøvd selv nå i 2 uker ved å la skiva ligge i press under vekt på et rett og stabilt underlag men uten noe positivt resultat.
    Ser på nett at man kan "bake den i stekeovn mellom 2 glassplater" men dette er en absolutt siste løsning.
    Håper det er noen entusiaster her inne som kan komme med forslag. Betaler selvfølgelig for jobben dersom noen har en presse:)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Opplevde det samme. Plata var uspillelig. Prøvde ovnstrikset men desverre ble ovnen tydeligvis for varm:oops::LOL:. Anbefales ikke...
    Heldigvis kostet min plate 200kr. Den gikk på tapskontoen...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ovntrikset virker helt bra...... HVIS....... man har full kontroll på temperatur.
    ALT over 40-55 grader anbefales ikke 😁
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I min (Siemens) stekeovn har dette fungert fint - ved flere tilfeller. Brukte selvfølgelig med et par verdiløse plater når jeg "forsket" på temperatur (kontroll m/separat temp-probe) og "baketid".
    Føler meg helt trygg og komfortabel med prosessen i min ovn.

    Å la en plate ligge i press - uten å tilføre varme tar i beste fall laaaaaaang tid. Endte vel opp med ca 55 grader i en halvtime til 3 kvarter. Lenge siden sist gang nå, så må i såfall lete tilbake til disse "data" som jeg har notert et eller annet sted - i tillegg til å formidle det her på HFS.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her fant jeg raskt tilbake til det jeg skrev i egen tråd:
    De glassplatene jeg bruker er noen ekstra hyller til et vitrineskap. 6mm tykke og ca 34x38 cm og de veier ca 1900gram. Det er ikke nødvendig å bruke noe lodd i tillegg.
    Forvarmer ovnen til 55 grader (er forholdsvis sikker på at temperaturen er nogenlunde riktig da den er under 1 år gammel) og lar platen ligge i 45 minutter. Tar den ut, fortsatt mellom glassplatene, og lar den ligge og avkjøle til romtemperatur.

    Tipper at IKEA´s hylleplater til 40cm kjøkkenskap vil fundere fint selvom de er litt tynnere. De koster under 100,- pr. par.

    Eksperimenterte i starten med plater det ikke var noe fare om det gikk til hæ.... med. Prøvde først å rette noen plater med samme metode i solen i sommer. Det fungerte også, men de platene var marginalt skjeve før retting. Hadde også en plate som lå en 1/2 time på 58 grader. Den ble ikke helt rett. Økte til 62 grader og 45 minutter. Da ble den rett. Om det var temperaturøkningen, eller tiden, eller kombinasjon som var årsaken er ikke godt å si, men jeg tror det var tiden.

    Det er jo ingen eksakt vitenskap det her, og hvor nøyaktige ulike stekeovner er kan man jo heller ikke si. Det som virker å være sikkert er at selve vinylen ikke tar skade av så lave temperaturer som under 60 grader, men temperaturen er tilstrekkelig til at spenninger "slipper".

    Vinyl Flat baserer seg jo på akkurat samme prinsipp.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Brukte 2 stk 8mm glassplater en gang med platen imellom.
    Holdt meg under 50 grader, lot den stå på en times tid.
    Skrudde av ovnen og lot den kjøle seg ned. ble helt rett. Hadde ikke noe press på den utenom vekten av platene.
    Lå på rist uten varmluft. Handler mye om jevn nedkjøling også.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en eller annen form for varmebehandling i press som må til. Den beste løsningen som jeg kjenner til er Furutechs LP Flattener. PM Audio er norsk forhandler - kanskje Paul kunne være behjelpelig om du har et kundeforhold, eller kjøper en halv kasse plater av han 😁
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ ... og til den nette sum av ca 50K gjør den tilnærmet akkurat det samme som stekeovnsbehandlingen - dvs varmer platen opp til ca 57 grader under press.
    Men - den ser jo mer fancy ut, om ikke annet;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er før/etter bilde på den "værste" jeg har rettet. Den trodde jeg ikke det var mulig å redde, da det var en temmelig markert, rett, krapp bue som gikk fra run-in og litt inn på spor 2 :

    Skjev plate før.jpg


    Skjev plate etter.jpg

    Både avspilling og rille-studie i mikroskop i etterkant viste at den utrolig nok ikke hadde tatt skade hverken av da den ble bøyd, eller av rettingen.
    Unntaket er omtrent ett sekund med litt "fuzz" i 2 riller akkurat der den værste buen var - selvom det ikke er mulig å se noe skade i rillene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    ^ ... og til den nette sum av ca 50K gjør den tilnærmet akkurat det samme som stekeovnsbehandlingen - dvs varmer platen opp til ca 57 grader under press.
    Men - den ser jo mer fancy ut, om ikke annet;)
    Får mye god drikke for 50K :=)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Får mye god drikke for 50K :=)
    Nå tilhører ikke jeg de som nødvendigvis søker "budsjettløsninger" i mange sammenhenger, men når man allerede har i hus en fullt fungerende løsning - og alternativt kun må supplere med et par glassplater eller pizza-steiner, så...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge du har styr på vekten av glasplatene, er det heller ikke noe problem.
    Jeg går heller for lite mindre varme og litt lengere tid ovnen :)
    Så lenge det er nok varme til at spenningen slipper.

    Mye vekt bør heller ikke være noe problem så lenge du har temperaturen på stell. Ytterkanten og labelen er tykkere enn rillene uansett, så det blir ikke mye krefter på dem.
     

    kail

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2010
    Innlegg
    47
    Antall liker
    17
    Takker for alle svar og innspill! Har sendt en pm til jbh samt en mail til pmaudio. Pmaudio sa at jeg kunne kontakte de igjen om 3 uker vedr hjelp til pressing så det er jo positivt.
    Når jeg leser alle de vellykkede opplevelsene med stekeovn frister det selvfølgelig å prøve dette. Problemet ligger vel kanskje i å oppnå korrekt temperatur for at det skal fungere. Har ikke en high end ovn som viser temp men en 2 år gammel analog sak. Men tenker at så lenge jeg ikke overstiger 50grader og måler gjevn før platen blir lagt inn burde det gå. Kjenner at jeg blir litt svett av tanken på å la en såpass dyr skive bli bakt i ovnen så må se hva jeg finner ut av.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker for alle svar og innspill! Har sendt en pm til jbh samt en mail til pmaudio. Pmaudio sa at jeg kunne kontakte de igjen om 3 uker vedr hjelp til pressing så det er jo positivt.
    Når jeg leser alle de vellykkede opplevelsene med stekeovn frister det selvfølgelig å prøve dette. Problemet ligger vel kanskje i å oppnå korrekt temperatur for at det skal fungere. Har ikke en high end ovn som viser temp men en 2 år gammel analog sak. Men tenker at så lenge jeg ikke overstiger 50grader og måler gjevn før platen blir lagt inn burde det gå. Kjenner at jeg blir litt svett av tanken på å la en såpass dyr skive bli bakt i ovnen så må se hva jeg finner ut av.
    "Alle" bruker 150 grader Farenheit, eller altså 65 grader Celsius. Bare skaff et steketermometer og sjekk først.

    Det er en lang tråd om dette her inne også. :)

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Min Velvet Underground Banan skive, ble ordentlig banan etter å ha hvilt mot en varm radiator.
    Anbefales ikke!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ ... og til den nette sum av ca 50K gjør den tilnærmet akkurat det samme som stekeovnsbehandlingen - dvs varmer platen opp til ca 57 grader under press.
    Men - den ser jo mer fancy ut, om ikke annet;)
    ...tilnærmet samme funksjon, ja. Jeg har oppfattet at kjernen i ulikheten er at DF-2 generelt har en bedre kontroll på både temperaturstigning og prosess. DF-2 gir i hovedsak de beste resultater med en lavere risiko for "wreckdown".

    OVK har en Vinyl Flattener til bruk i "stekeovn", men den har aldri vært noen ubetinget suksess, til tross for metodisk utprøving. -Kanskje vi ikke har peil nok, eller har for store krav. Derfor synes jeg at det er supert om du (@kail) har blitt tilbudt bistand fra Paul, eller @jbh. Spesielt om det er en plate som du virkelig ønsker å ta vare på.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå tilhører ikke jeg de som nødvendigvis søker "budsjettløsninger" i mange sammenhenger, men når man allerede har i hus en fullt fungerende løsning - og alternativt kun må supplere med et par glassplater eller pizza-steiner, så...
    Ikke jeg heller søker budsjettløsninger, men de smarteste løsningene. 50 laken er helt på jordet.
    Samme gjelder oppsettet mitt i furtebua mi.
    Men da gjelder det å kunne håndtere verktøy.
    Men de som har ti tommeltotter og en montert midt i hånden er det jo ikke lett🤣😂
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg heller søker budsjettløsninger, men de smarteste løsningene. 50 laken er helt på jordet.
    Samme gjelder oppsettet mitt i furtebua mi.
    Men da gjelder det å kunne håndtere verktøy.
    Men de som har ti tommeltotter og en montert midt i hånden er det jo ikke lett🤣😂
    Nå har vel ALDRI Furutech DF-2 kostet kr. 50.000,- heller.

    Pris har selvsagt en betydning for alle, men ikke nødvendigvis når man diskuterer mulige løsninger - i dette tilfelle en som vil redde en verdifull plate. -Sånn sett synes nå jeg at det begrenser diskusjoner på hfs - både i denne tråden og enkelte andre - når produkter latterliggjøres midt i en helt annen diskusjon - og atpåtil feilaktig. :(.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    I min (Siemens) stekeovn har dette fungert fint - ved flere tilfeller. Brukte selvfølgelig med et par verdiløse plater når jeg "forsket" på temperatur (kontroll m/separat temp-probe) og "baketid".
    Føler meg helt trygg og komfortabel med prosessen i min ovn.

    Å la en plate ligge i press - uten å tilføre varme tar i beste fall laaaaaaang tid. Endte vel opp med ca 55 grader i en halvtime til 3 kvarter. Lenge siden sist gang nå, så må i såfall lete tilbake til disse "data" som jeg har notert et eller annet sted - i tillegg til å formidle det her på HFS.
    Jep samme temperatur som man varmer chokolade op til, når det skal på noget.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå har vel ALDRI Furutech DF-2 kostet kr. 50.000,- heller.

    Pris har selvsagt en betydning for alle, men ikke nødvendigvis når man diskuterer mulige løsninger - i dette tilfelle en som vil redde en verdifull plate. -Sånn sett synes nå jeg at det begrenser diskusjoner på hfs - både i denne tråden og enkelte andre - når produkter latterliggjøres midt i en helt annen diskusjon - og atpåtil feilaktig. :(.
    Var ikke jeg som kom med prisen. Det får andre stå inne for.
    Er det feilinfo er jo slikt dumt.
    Men 36,500- er fortsatt en helt idiotisk pris. Når denne jobben kan gjøres for 200,-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Var ikke jeg som kom med prisen. Det får andre stå inne for.
    Er det feilinfo er jo slikt dumt.
    Men 36,500- er fortsatt en helt idiotisk pris. Når denne jobben kan gjøres for 200,-
    om man skal si at en pris er idiotisk så bør en kanskje si noe om premissene? 1) At det er idiotisk å bruke så mye penger på å kjøpe funksjonaliteten eller 2) at prisen er idiotisk høy for nevnte produkt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Yepp, my bad. Jeg googlet og fant en veil pris på 4995,- USD og det er langt fra unormalt at pris i Norge er omtrent USD x 10.
    Men, registrerer at PM i så måte har en høyst edruelig prissetting i forhold til det :)
    Om mine innlegg har blitt lest og forstått som «latterliggjøring» av produktet, så har på ingen måte det vært noen intensjon.
    Er selv altfor lettangripelig, i form av eierskap av ymse andre kostbare HiFi- og lydrelaterte saker, til at det skulle ha noen form for troverdighet.
    Og - det er vel løsninger på trådstarters spørsmål som var/er tema, eller…?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    om man skal si at en pris er idiotisk så bør en kanskje si noe om premissene? 1) At det er idiotisk å bruke så mye penger på å kjøpe funksjonaliteten eller 2) at prisen er idiotisk høy for nevnte produkt.


    Og ingen burde vel tillate seg å stille seg til dommer over pkt. 1
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke jeg som kom med prisen. Det får andre stå inne for.
    Er det feilinfo er jo slikt dumt.
    Men 36,500- er fortsatt en helt idiotisk pris. Når denne jobben kan gjøres for 200,-
    Du kan da ikke skylde på andre for at du selv skriver noe feilaktig. Men, la det være med det. Du og ptb er ellers to veldige ålrighte fyrer som jeg respekterer. Peace out, jeg tror allikevel at du forstår poenget mitt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    synes ikke det var så tåka.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det finnes alternativer og
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt tips LMC. ORB lager jo fantastiske kvalitetsprodukter som denne i tillegg til verdens mest nøyaktige (serieproduserte) pickup-vekt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    buksepressa mi fra Corby har flate på 35x70cm og timer...legger plata mellom 2 stykk 1mm teflon-ark imorgen og tester...teflon arkene er spekket til 280c og slipper ingen forurensende stoffer
    en slik har jeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    om man skal si at en pris er idiotisk så bør en kanskje si noe om premissene? 1) At det er idiotisk å bruke så mye penger på å kjøpe funksjonaliteten eller 2) at prisen er idiotisk høy for nevnte produkt.
    Begge deler. Men @Grumpy jeg siterte en som kom med prisen, ok? Håper du klarer å se det på en litt annen måte en att jeg kom med "påstanden" om prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn