Vinyl presser, skjev LP ikke avspillbar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Moderne steikovner er vel stort sett stabile på temp, men hvor riktig innstilt temp er, kan være en annen skål..... dog - gode termometre er billige....
     

    kail

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2010
    Innlegg
    47
    Antall liker
    17
    Hva skjedde?
    Testet først med en verdiløs skive og alt var topp. Så gjentok jeg prosessen med hovedskiva som "smeltet/ble deformert" rundt omkring. Ingen aning hva som gikk galt. Kjøpte inn et digitalt termometer samt at jeg brukte et analogt i tillegg og holdt meg på 58-65grader. Kan være at steinene jeg brukte var for store og holdt på for mye varme underveis?!? Resultatet var i allefall nedslående.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Pussig at det gikk fint med plate 1 og ikke neste. Stenene magasinerer jo mye mer varme enn 6mm glassplate, men det skulle jo ikke ha betydning. Vet ikke om vekten kan ha bidratt.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Nedtur :( jeg hadde skum som krøllet seg en gang og da fikk jeg noe likt resultat
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Glassplatene som var tiltenkt prosjektet var dessverre for store. Innspill ønskes om kanskje 2 av denne kan gjøre samme nytte som glass:
    Tenker teste ut på en eller to andre vinyl mtp temp osv før jeg går til verks med hovedskiva.

    Ja, som sagt til det kjedsommelige. ;) Men da er det lurt å tre på et innercover på plata, tror jeg, siden steinene har littegrann ru overflate.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uff. Det var ille. Kanskje den var så skjev at den "brakk" i bøyene under den tunge vekta før den ble varmet opp, så materialet ble presset opp der eller noe? Uflaks. :(
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Var det et bilde her av skiva før retting?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.606
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min LP2 (av 5) av 2022-remasteren av Soltis berømte innspilling av Wagners Siegfried var borderline spillbar med min AT33PTG/II og ikke spillbar med min RigB5ML.
    I går fulgte jeg oppskriften i denne tråden sånn ca:
    2 pizzasteiner fra Biltema, LPen i innercover mellom dem
    Inn i ovnen. Kvikksølv-steketermometer.
    Kuttet varmen og lot den stabilisere seg på 65 grader lufttemperatur.
    Lot den ligge en halvtime uten varme. Lufttemperatur da jeg tok ut steinene var 55 grader.
    Lot dem kjøle til romtemperatur før jeg testet platen.
    Hurra, jeg har reparert en nesten uspillbar dyr LP der det smis et sverd på hele den ene siden!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jepp. Fungerer fint det der.
    Som nevnt tidligere i tråden har jeg rettet flere plater med tilsvarende metode.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Fungerer fint det der.
    Som nevnt tidligere i tråden har jeg rettet flere plater med tilsvarende metode.
    Dette gikk helt fint til meg å helt jeg traff på en plate med en muligens litt annen vinylblanding. Den ble aldri seg selv etterpå
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette gikk helt fint til meg å helt jeg traff på en plate med en muligens litt annen vinylblanding. Den ble aldri seg selv etterpå
    Trodde ikke det var/er nevneverdig forskjell i vinylblandingen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.606
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lærte i en video at klar vinyl presses ved lavere temperatur enn sort vinyl.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    294
    Antall liker
    415
    Det kan lønne seg å ha døren på gløtt, den vil alltid bli litt varmere enn antatt. Jeg gjør det når jeg lager Beef Jerkey. Den måten sørger man at den ikke hopper opp i grader, såfremt du ikke stoler 100% på ovnen. (Noe du ikke bør).
    Jeg bruker varmluft på 50 grader når jeg tørker kjøtt. Døren på gløtt, slik at man kan ha bedre kontroll på hva som skjer inni der. Temp måler har jeg ikke brukt, men blåser den 50 grader, og døren er lukket, så kan det raskt bli litt varmere enn man tror, derav dør åpen på gløtt.

    Ellers så kan jo LP'en saltes så den varer lengre... :D
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Kan jo bidra litt med helt ferske resultater. 2 pizzastein innkjøpt fra Biltema fredag. Har en svindyr "La folia" fra Harmonia Mundi, som har en lei brett, som skulle vært rettet. Testplaten var en tilsvarende dårlig "Stakkels Jim" med Gasolin. Stekeovnen er relativt ny, og jeg har ikke brukt løst termometer, men bare gradskalaen og termostaten på ovnen.
    LP i papir innercover uten poly i midterste rille i 45 minutter på varmluft. Liggende under stenen til avkjølt. Testspilling før neste økt.
    55 grader = ingen forskjell
    60 grader = ingen forskjell
    65 grader = betraktelig bedre, men ikke flat.
    70 grader + en tallerken på topp = ødelagt LP. Ikke spesielt synlig, men underlig lyd, og PU som ikke vil bli i rillene. Ytterkanter verst.
    På min ovn tror jeg 62 grader i minst en time er neste forsøk. Oppdatering følger når jeg har funnet den satans LP'en
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.606
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte et som likner dette. 40 kroner på Elkjøp.
    1712510443071.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville prøvd en helt annen fremgangsmåte:
    Legg et lag maskeringstape over label.
    2 plane flater (glass) litt større enn LP. Legg LP i midten.
    Legg sandwichen i vannbad, legg en vekt over sandwichen.
    Så kommer vi til poenget: Sous Vide ! denne kan innstilles på tiendedels grader.
    LPW.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.254
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Er det det noen som bruker Vinyl Flat eller Record Pi her? Og kan rapportere erfaringer ?Å putte LP in i stekeovn jeg vet har ujevn varme og dårlig temp kontroll frister ikke.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde @Valentino s oppskrift i #94 på en plate fra Cziffras Lisztboks. Den var såvidt spillbar før steikinga, men jeg måtte bruke platestrammer for å holde villskapen noenlunde i tømme. Plata må nok ha minst en omgang til i den gamle Grepa'en, gjerne på litt høyere temp enn de ca 55 jeg brukte, men den er nå ihvertfall brukelig uten strammer nå. Og det setter jo en gammel Dual pris på; for ikke å snakke om pickupen, som ikke lenger stanger i platesida på vei inn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn