Plateretting for gjerrigknarker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er sikker ikke den eneste som har irritert meg veldig på skjeve plater og sterkt vurdert å kjøpe inn en "Vinyl Flat". Jeg har ikke tatt meg råd, men nå ordnet jeg en ghettoløsning. :)

    Fikk en plate for et par dager siden som jeg hadde ventet en stund på. Den var så vinglete, og hadde så kraftig fruktskål-form at den egentlig kunne avskrives.

    Etter jobben i dag stakk jeg innom Jula og kjøpte to pizzasteiner til 100 Kr. pr. stk.

    https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/griller-og-ildsteder/grilltilbehor/pizzastein-763079/


    Puttet plata i et polylined innercover, la den mellom pizzasteinene og puttet hele sandwichen i stekeovnen på 65 grader i 45 minutter. Slo så av ovnen, tok stabelen ut etter en times tid, og lot den ligge i kjelleren til den ble kald.

    Nå er plata NESTEN PERFEKT. For en suksess!
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kult, that's the spirit! :)

    La meg se om jeg forstår deg rett nå:

    Etter 45 min så slo du av ovnen, men lot stabelen fortsatt være der i 60 min til?

    Og hva er en "polylined innercover" og hvordan ser en slik ut (bilde)?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg fikk en gang Dizzy Gillespie/ Portrait of Jennie av Bodil på Bare Jazz. Tipper reklamasjon, for den var drøyt skakk. Den ble reddet av en tur i ovnen mellom to glassplater. Funker som bare det, og riktig bra skive i tillegg.

    OVK har en Vinyl flat i fellesskap, men den er lite brukt . Scrooge har testet uten å bli overveldet av effekten, jeg har ikke hatt den på test enda, stort sett ender det meste av skeive skiver i hylla, og migrerer langsomt til overflaten igjen. Det kan ta måneder eller år, men det er som regel rett og fint når det skal på spilleren igjen.

    Med stekeovn tror jeg forresten det er klokt å måle med et pålitelig termometer i tillegg til termostaten.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    IS569755-01-01-BIG.jpg

    Rett på Jula i morgen. Klarte å la to plater ligge i solsteiken her om dagen..... Dette må testes..
    Kult, that's the spirit! :)

    La meg se om jeg forstår deg rett nå:

    Etter 45 min så slo du av ovnen, men lot stabelen fortsatt være der i 60 min til?

    Og hva er en "polylined innercover" og hvordan ser en slik ut (bilde)?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kult, that's the spirit! :)

    La meg se om jeg forstår deg rett nå:

    Etter 45 min så slo du av ovnen, men lot stabelen fortsatt være der i 60 min til?

    Og hva er en "polylined innercover" og hvordan ser en slik ut (bilde)?
    Jepp, det stemmer. Mulig det kan fintunes, selvsagt. Prøvde bare å la plata nedkjøles saaakte.

    Tror det er viktig at temperaturen er høy nok til at spenningene i materialet slipper, men selvsagt ikke i nærheten av smeltepunktet til pvc på langt nær.

    Tror også det er viktig at plata nedkjøles sakte, mens den fremdeles ligger i press mellom steinene, som sagt. (Tidlige eksperimenter der jeg varmet plata med en diger stekepanne med 70 graders vann i, oppå plata som lå på den plane komfyrtoppen, og tok den ut mens plata var varm, laget noe som liknet mest på Pringles. ;) Det kan også skyldes at den panna var litt mindre enn plata, så kanten kanskje ikke ble like varm som midten av plata. Minst like sannsynlig at det var problemet, egentlig.)

    Polylined er et vanlig "foret" innercover slik Jorwed har lagt ut bilde av, ja. Tenkte det var snillest mot plata. Bare glatt ut evt. skrukker. Går sikkert å bruke noe annet også, men i alle fall. Poenget var å beskytte plata mot overflaten på pizzasteinene, naturligvis. Smart å sørge for at plata er helt ren først også, selvsagt.

    Som Zomby skriver er det nok lurt å kvalitetssikre temperaturen i stekeovnen sin.

    En annen god idé kan være å kikke på bruksanvisningen til Vinyl Flat på nettet, hvis man trenger mer support. ;)

    Jeg har snakket med Vinyl Flat-eiere som sier den virker helt fint, men jeg tror ikke man må være for pysete med temperatur og tid. Tør du ikke satse, lar du bare være. ;) Jeg kom frem til at 65 grader burde være passe og trygt, og det virket for meg denne gangen. :D
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har du prøvespilt platen etter behandlingen ?

    Varmen kommer utenfra og synd om rillene forsvinner, men 60 grader skulle ikke være noe problem
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Helt i orden. Har ikke spilt hele, men ser og høres helt fin ut. Suksess.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med all mulig ydmykhet tror jeg at de 65 gradene er ganske bra. Jeg har bakgrunn fra konstruksjon av støpeverktøy for termoplast etc, men har ikke lett etter materialegenskaper o.l. Smeltepunktet til PVC lgger på 100 til 260 grader avhengig av additiver. Nøyaktig når spenningene slipper vet jeg ikke men det ser altså ut til at 65 grader holder.

    Men "feel free" til å lete og eksperimentere og poste spesifiseringer her. ;)

    Den artikkelen var grei, men litt preget av synsing, eh... synes jeg. ;) Punktet om hvorfor man ikke bør lagre plater liggende, f.eks. Begrunnelsen der er litt tynn. ;)

    Googler du «annealing temperature pvc» og kanskje inkluderer «stress relieving», kan du lese til øyet blir stort og vått. ;)
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dazed.

    Rigtig god ide.

    Har før prøvet opvaske vinylplader med varmeste vannet fra hanen (60/63gr).
    Måtte efterfølgende mase meget med genoprette pladerne, og nøjedes derfor nu med opvaske plader i kun 40gr.
    Men med de der Pizza-sten til genopretning, skulle jeg måske forsøge igen, opvaske plader i 60/65gr varmt vand.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Vinylflat har jeg bare dårlige erfaringer med. Selv om platen blir flat så blir lyden forvrengt. Samme konklusjon i test i Stereophile. Regner med at det samme er tilfelle med stekeovnløsninger
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vinylflat har jeg bare dårlige erfaringer med. Selv om platen blir flat så blir lyden forvrengt. Samme konklusjon i test i Stereophile. Regner med at det samme er tilfelle med stekeovnløsninger
    Ja vel. Det har jeg aldri hørt. Skal lese mer. Hørte ikke noe slikt fra min raske test i går kveld. Kanskje det kan skje hvis man overdriver varmen eller har for skjeve plater som utgangspunkt. Link?

    Plater som er så skjeve at de er uspillbare er det jo uansett ingen risiko å teste med, og min ble altså bra.

    Erfarne vinylfolk her på HFS har altså rapportert gode erfaringer med Vinyl Flat til meg.

    Hvis det hjelper, finnes det en mye dyrere variant av temaet, som sikkert garanterer high end-lyd:

    http://www.analogueseduction.net/ca...high-end-audio-vinyl-lp-record-flattener.html

    Edit: Dette skal jeg forresten ganske enkelt finne ut av. Plata det var snakk om, var nemlig en erstatning for en jeg fikk for noen uker siden, og jeg slapp å sende dn første i retur pga. fraktkostnaden. Den første var av de skjeveste jeg har, så jeg klaget og fikk en ny, som til min voldsomme irritasjon hadde akkurat samme fasong. Jeg tipper det er en eller annen issue med en batch plater fra trykkeriet.

    Nå har jeg i alle fall to eks. av Bob Mould - Silver Age. Den ene er skjev slik den kom fra forhandleren. Den andre har gjennomgått to svært mislykkede forsøk på retting med varme og kompresjon med en stor kjele 70 graders vann oppå plata på komfyrtoppen vår før den vellykkede rettingen som beskrevet over. Hvis den ikke har tatt skade av denne herjingen, tror jeg at jeg trygt kan friskmelde prosessen. Oppdatering vil følge.


    Jeg skal også finne en vindskjev plate til i samlingen, og dokumentere prosessen og resultatene.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så er det jo bare å prøve seg frem da med noen plater som det ikke er så nøye med, hvor grensen går for temperatur.
    Jeg lagde noe boller av noen gammle raskeplater en gang.
    De rammla sammen rundt den temperaturen som er nevnt her.
    Så de er ganske myke ved 65 grader.
    Tror avkjøling er det kritiske pkt her.
    2 tykke glassplater hadde hvert moro å prøvd.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pizzasteinene funket jo. De er enkle å skaffe, holdbare, passe store, passe tunge, mer holdbare, holder jevnt og lenge på varmen, er plane og billige. Skjønner ikke hva glass skal gjøre bedre.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Interessant! To av platene i min "Ten Year War" Black Sabbath vinylboks har fruktfat-form. "Black Sabbath" og "Master Of Reality".
    Dette må prøves:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Interessant! To av platene i min "Ten Year War" Black Sabbath vinylboks har fruktfat-form. "Black Sabbath" og "Master Of Reality".
    Dette må prøves:)
    Lykke til. Jeg valgte å prøve med noe med minimal risiko først. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Smart tenkt ut det der, men jeg bare lurer på om det ikke er en fare for at vinylen kan komprimeres under varme og tyngden fra pizzasteinen så det går utover rillene?

    Kanskje man kunne brukt en spacer i samme tykkelse som plata, men som gikk utenfor den og sørget for at plata ble rett uten mulighet for komprimering.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Smart tenkt ut det der, men jeg bare lurer på om det ikke er en fare for at vinylen kan komprimeres under varme og tyngden fra pizzasteinen så det går utover rillene?

    Kanskje man kunne brukt en spacer i samme tykkelse som plata, men som gikk utenfor den og sørget for at plata ble rett uten mulighet for komprimering.
    Det skjedde altså ikke, og holder man seg langt unna smeltetemperaturen burde det heller ikke være mulig. Spesielt ikke siden plater er tykkest på kanten og ved labelen. Ellers er det jo mulig å legge mellom noen avstandsstykker rundt periferien, for å hindre overdreven kompresjon, men trykket er jo en del av prosessen, så jeg tror det vil ødelegge effekten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg ser for meg at en plate varmes opp til spenningene i materialet slipper som du sier, men med en spacer rundt selve plata (tenk på et vaffeljern) så holdes bare vinylen fast i en rett mal helt uten fare for å bli komprimert.

    Jeg leste at det ikke skjedde, jeg tenker bare på at muligheten er der hvis man bruker for mye varme og at en spacer vil være en failsafe.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En tanke som slår meg når det gjelder pizzastein og glassplater i forhold til Vinyl flat:

    De aller fleste plater har en profil hvor de er tykkere ved label og langs ytterkanten. Det er gjort sånn for å gjøre dem mer mostandsdyktige/ mindre utsatt for riper. Dette gjør at glass og pizzastein antageligvis kan være 'så tunge de vil' uten at rillene med musikk settes under mer press enn de trenger/har godt av. Pizzasteinen rir jo i alle fall på label og ytterkant så snart resten er rettet ut. Vinyl flat, derimot, har utskjæring for label, og vekten ligger på musikkrillene.


    Noen pressinger er helt plane, gjerne nyere audiofile, og da stiller det seg annerledes.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser for meg at en plate varmes opp til spenningene i materialet slipper som du sier, men med en spacer rundt selve plata (tenk på et vaffeljern) så holdes bare vinylen fast i en rett mal helt uten fare for å bli komprimert.

    Jeg leste at det ikke skjedde, jeg tenker bare på at muligheten er der hvis man bruker for mye varme og at en spacer vil være en failsafe.
    Joda, men da måtte man ha en slik spacer som var bittelitt lavere enn tykkelsen på plata for hver variant av plater. Går selvsagt an å prøve. Virker det like bra og man føler seg tryggere, er det jo flott.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En tanke som slår meg når det gjelder pizzastein og glassplater i forhold til Vinyl flat:

    De aller fleste plater har en profil hvor de er tykkere ved label og langs ytterkanten. Det er gjort sånn for å gjøre dem mer mostandsdyktige/ mindre utsatt for riper. Dette gjør at glass og pizzastein antageligvis kan være 'så tunge de vil' uten at rillene med musikk settes under mer press enn de trenger/har godt av. Pizzasteinen rir jo i alle fall på label og ytterkant så snart resten er rettet ut. Vinyl flat, derimot, har utskjæring for label, og vekten ligger på musikkrillene.


    Noen pressinger er helt plane, gjerne nyere audiofile, og da stiller det seg annerledes.
    Ja, men jeg tror det skal mye til for at rillene deformeres permanent ved en temperatur langt under smeltepunktet. Pizzasteinene veier vel ikke mye over 1 Kilo eller to. Skal veie.

    Skal gjøre flere tester med egnede plater.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser for meg forskjellige konfigurasjoner av fjærbelastede strammemekanismer og spacere i komprimerbart materiale, men tror ikke jeg drar det lenger akkurat nå. :)

    Bra det funket, greit å ha i bakhodet hvis det skulle oppstå et behov.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vinylflat har jeg bare dårlige erfaringer med. Selv om platen blir flat så blir lyden forvrengt. Samme konklusjon i test i Stereophile. Regner med at det samme er tilfelle med stekeovnløsninger
    Ja vel. Det har jeg aldri hørt. Skal lese mer. Hørte ikke noe slikt fra min raske test i går kveld. Kanskje det kan skje hvis man overdriver varmen eller har for skjeve plater som utgangspunkt. Link?

    Plater som er så skjeve at de er uspillbare er det jo uansett ingen risiko å teste med, og min ble altså bra.

    Erfarne vinylfolk her på HFS har altså rapportert gode erfaringer med Vinyl Flat til meg.

    Hvis det hjelper, finnes det en mye dyrere variant av temaet, som sikkert garanterer high end-lyd:

    ORB DF-01ia High-end Audio Vinyl LP Record Flattener

    Edit: Dette skal jeg forresten ganske enkelt finne ut av. Plata det var snakk om, var nemlig en erstatning for en jeg fikk for noen uker siden, og jeg slapp å sende dn første i retur pga. fraktkostnaden. Den første var av de skjeveste jeg har, så jeg klaget og fikk en ny, som til min voldsomme irritasjon hadde akkurat samme fasong. Jeg tipper det er en eller annen issue med en batch plater fra trykkeriet.

    Nå har jeg i alle fall to eks. av Bob Mould - Silver Age. Den ene er skjev slik den kom fra forhandleren. Den andre har gjennomgått to svært mislykkede forsøk på retting med varme og kompresjon med en stor kjele 70 graders vann oppå plata på komfyrtoppen vår før den vellykkede rettingen som beskrevet over. Hvis den ikke har tatt skade av denne herjingen, tror jeg at jeg trygt kan friskmelde prosessen. Oppdatering vil følge.


    Jeg skal også finne en vindskjev plate til i samlingen, og dokumentere prosessen og resultatene.
    Testet. Hører ingen forskjell på den skjeve og den opprettede, bortsett fra at den som ble rettet opp har fått en skrapelyd i lead in-sporet på begge sider. Antar at dette er der det største kastet var. Evy om den kan ha stukket litt ut av innercoveret. Skal se om dette blir bedre med vask. Skrapingen er ikke der nåe musikken starter, innenfor den litt tykke leppa på kanten av plata.

    Skal se om jeg får lastet opp video.

    Fant også en ny kandidat. En uspillbar Janis Joplin - Greatest Hits.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    E95DD5ED-366D-4674-854D-4EC413EE02CB.jpg


    Etter noen timers nedkjøling nå, så får vi se. Spennende. Den var ganske jævlig, så har ikke så store forhåpninger .
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sannhetens øyeblikk.


    Ikke perfekt, men sinnssykt mye bedre, og definitivt spillbar. ...og den plata var en "lost cause".

    Det kaller jeg "proof of concept"!
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tanken min med glass er at du ikke trenger noe for å beskytte plata.
    8/10 mm glass har jeg en god følelse av at er perfekt.
    Ved 65 grader er vinylen veldig myk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo sant. Men å finne to 33x33 cm 10mm glass er sikkert ikke helt enkelt. Hos glassmester er det sikkert litt kostbart, og det innercoveret er jo ingen krise.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ingen tvil om at det hadde god effekt når man ser på før og etter av den Janis Joplin plata iallfall.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skal til å prøve her. Sikker på at det trengs 45 minutter? Testet du med kortere/lengre tid, Dazed?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skal til å prøve her. Sikker på at det trengs 45 minutter? Testet du med kortere/lengre tid, Dazed?
    Fail. Med min ovn får jeg ikke den stabile varmen jeg trenger. Termometeret makser ut etter 68grader, så det hele ble litt jall....
    Får ta utstyret med til noen som har kjøkkenutstyret på stell
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Veldig bra fix Dazed!
    pizzastener skal kjøpes inn og plater rettes. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skal til å prøve her. Sikker på at det trengs 45 minutter? Testet du med kortere/lengre tid, Dazed?
    Nei, men det var der jeg stakk fingeren i lufta og valgte. 100% sikker på at plata blir barm tvers gjennom da, og den smelter jo ikke ved 65 grader hverken etter 5 minutter eller 5 timer. ;) Eksperimentér i vei og fortell om resultatene i tråden.

    Lurt å bruke etinnercover som faktisk dekker hele plata, og ikke et slik jeg hadde der 2-3mm stakk utenfor.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skal til å prøve her. Sikker på at det trengs 45 minutter? Testet du med kortere/lengre tid, Dazed?
    Fail. Med min ovn får jeg ikke den stabile varmen jeg trenger. Termometeret makser ut etter 68grader, så det hele ble litt jall....
    Får ta utstyret med til noen som har kjøkkenutstyret på stell
    Tviler på at du trenger helt stabil temperatur, bare ikke toppene blir for høye. Klarer du å sette ovnen slik at termostaten ikke slipper den over 65-66 grader, vil jo dessuten godset i steinene stabilisere temperaturen som når plata.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da er platene ute av ovnen og ligger på kjøkkenbenken til avkjøling. Glemte å filme en snutt før operasjon.
    Termometeret viste minst 69-70 grader, så jeg har nok pushet grensen litt ift temp.
    Gikk høyt ut og la inn en kostbar plate som var lost case. Elektrisk Regn, Steinbyen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Interessant, og noe som absolutt skal testes.
    Bare lurer på om det kunne vært en idé å kuttet til 2 stk "shims" i passe tynn papp/kartong som er åpne fra slutten av "run-in". Dvs - slik at det kun er "run-in" delen av platen som ligger i press.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn