Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt underlig debatt egentlig, sette formater hjemme hos audiofile opp mot hverandre som om noen må dø.

    Det er da virkelig ingenting i veien for å bruke både det ene og det andre, jeg vil da ikke konvertere til ren streaming den dagen lp-plater slutter å produseres. Jeg har da visserlig tusener av de, og vil da fortsatt bruke de. Samme med cd'er. Kan ikke se noen grunn til å knipe inn på antallet anvendbare formater i anlegget.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Det er vel igrunn noe av det jeg forsøker påpeke, hvor ofte har man ikke hørt av kompiser som har konvertert, "det er så enkelt, og så mye og gratis da", bekvemmelighet er en sterk drivkraft, også innen det å velge musikk format, imo...

    ...og det er ingen feil idet, "What ever floats your boat" osv
    Jeg snakker altså ikke om Spotify, MP3 eller iTunes. Jeg snakker om lossless formater med CD kvalitet eller bedre. MP3 og Spotify er virkelig en tragedie ut fra et High End perspektiv ...
     
    M

    musicus

    Gjest
    mikefish skrev:
    Hvis man kutter utgiftene til musikk med,la oss si et par tusen i måneden,kan man lease en helt ok familiebil.Det er viktig å opprettholde fasaden ikke sant ?

    mvh. s,
    Hehe, det er vet jeg ikke så mye om, og er vel ingen diskusjon man trenger ta i denne tråden ;)...

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    nistad skrev:
    Det er vel igrunn noe av det jeg forsøker påpeke, hvor ofte har man ikke hørt av kompiser som har konvertert, "det er så enkelt, og så mye og gratis da", bekvemmelighet er en sterk drivkraft, også innen det å velge musikk format, imo...

    ...og det er ingen feil idet, "What ever floats your boat" osv
    Jeg snakker altså ikke om Spotify, MP3 eller iTunes. Jeg snakker om lossless formater med CD kvalitet eller bedre. MP3 og Spotify er virkelig en tragedie ut fra et High End perspektiv ...
    Jeg tenkte vel rent generelt her, om at bekvemmeligheten kan være en stor drivkraft i å velge nytt, og som nevnt ikke noe feil i det, tvert om, men personlig finner jeg endel spm ved det som for meg ikke tikker av de rette boksene, jeg er en samler og selv om jeg for tiden bruker kun cd så er planen å skaffe seg en vinylsnurre igjen når guttungen er større og man har litt annerledes boforhold, men for meg igjen, holder det med to format. Og det vil være nok av brukte vinyl & cds så lenge jeg tusler rundt og har hørsel nok til å nyte ;)

    Selv tar jeg meg i å gå litt baklengs inn i musikk reprodusksjons fremtiden, med rør forsterkere og hornhøyttalere, samt en cdp med gamle NOS dac/chip fra 80 tallet og jammen er det ikke rør i den med, jeg har sjelden latt meg berøre mer musikalsk nu enn med den lyden jeg har for tiden....så får formater være hva det vil for meg, så lenge, men å erklære vinyl & cd for død, vel, det har man hørt før... :)

    mvh
     

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Jeg har både cd spiller og pc med stor musikksamling + spotify koblet opp mot anlegget. (Ikke vinyl tenker dere sikkert!!, det kommer nok etterhvert :) )
    Når jeg spiller fra pc tar jeg meg selv i å nesten aldri høre ferdig en låt, jeg sitter der litt småstressa å bytter mellom sanger jeg ser på den endeløse lista forran meg.
    Setter jeg på en cd derimot hører jeg ofte hele albumet uten å hoppe over en eneste sang, avslappende! :D

    Andre som har det slik?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Vinyl død?

    Da er det isåfall et meget oppegående lik som er i daglig bruk her.

    Og jeg kan ikke se for meg at det vil bli noe annerledes heller.

    Tilogmed cd lever her.
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror mange dømmer cd-vinyl og pc løsninger etter hvor god matsj dette ble i eget anlegg. Tenker da på hvor god matsj selve cd spilleren osv. ble med resten av anlegget, og har tatt egne bestemte meninger om at f.eks pc løsning spiller ringer rundt alt annet ???

    Tror alle disse formatene kan gi fantastiske opplevelser bare det blir gjort riktig i eget oppsett.


    Mvh
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Er jo litt mer snadder å holde dette i hånda ;D
     

    Vedlegg

    Gizmo76

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    9
    Sted
    Nordland
    Jeg bruker musikk på pc til bakgrunns musikk, men musikk fra cd og vinyl nyter jeg.
    Jeg klarer ikke nyte musikk fra pc, synes det blir unaturlig på en måte.
    Mulig det bare jeg som er sær og gammeldags?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Jeg har Vinyl - CD - SD kort spiller og PC basert avspilling...

    SD kort og PC basert avspilling av DXD (352.8k/24-32bit) mastere er i en egen divisjon,
    men gode gammle Vinyl plater produsert frem til midten av 60 tallet har fantastisk lydkvalitet.
    Også enkelte Vinyl plater som er produsert senere kan ha fremragende lydkvalitet.
    Fra ca. 1979 hvor "fremskrittet" inntok lydstudioene i form av OP amper og rør ble avleggs mistet også Vinylen mye av klang og stemning og den "kalde" lydsignaturen pga dette og etterhvert digitale opptak og mastere gjorde det ikke bedre...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kuttet ut hele cd- riggen til fordel for streaming. Har ikke så mye som et cd- drev der. Lydmessig mener jeg at det låter bedre enn cd.

    Og cd- riggen jeg kastet ut kostet 200+ Kkr......

    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Jeg har opplevd å få ståpels av musikk levert via både vinyl, CD og PC-lyd. Musikkopplevelsen må jo være det viktigste, formatet underordnet. At det er en betydelig større kosefaktor forbundet med vinyl er en helt annen sak.
    PC-lyd øker tilgjengeligheten både mht. pris på avspillere og tilgang på musikk.



    Mvh. RS
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    R.S. skrev:
    Jeg har opplevd å få ståpels av musikk levert via både vinyl, CD og PC-lyd. Musikkopplevelsen må jo være det viktigste, formatet underordnet. At det er en betydelig større kosefaktor forbundet med vinyl er en helt annen sak.
    PC-lyd øker tilgjengeligheten både mht. pris på avspillere og tilgang på musikk.



    Mvh. RS
    Vel,det kommer jo an på størrelsen på lommeboka ;D
    Digital is for people who can`t handle reality :-X
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    tkr skrev:
    Jeg har kuttet ut hele cd- riggen til fordel for streaming. Har ikke så mye som et cd- drev der. Lydmessig mener jeg at det låter bedre enn cd.

    Og cd- riggen jeg kastet ut kostet 200+ Kkr......

    mvh
    Flott for deg når dette fungerer best !
    Hos meg ble pc løsning gjort riktig i følge produsent uengasjerende og mistet den musikalske gløden som mitt cd-drivverk gjør mye bedre i 16/44.
    Føler at denne løsningen er for tidlig i og med for lite hd-matriale og gode nok løsninger på driversiden.
    Min dac kan ta opptil 24bit/96-192 og jeg kommer helt sikkert til gå for høyoppløst når det kommer gode nok løsninger.
    Vet at produsenten av min dac jobber med et mediesenter som jeg kommer til å prøve ut og kansje skifter mening :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    mikefish skrev:
    Hvis man kutter utgiftene til musikk med,la oss si et par tusen i måneden,kan man lease en helt ok familiebil.Det er viktig å opprettholde fasaden ikke sant ?

    mvh. s,
    Yepp! Eller langt på vei finansiere ei hytte, ta en sydentur med familien, gå på koserter osv osv. Mulighetene er uenderlig mange... ;D

    mvh. VilhelmW
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    mana skrev:
    R.S. skrev:
    Jeg har opplevd å få ståpels av musikk levert via både vinyl, CD og PC-lyd. Musikkopplevelsen må jo være det viktigste, formatet underordnet. At det er en betydelig større kosefaktor forbundet med vinyl er en helt annen sak.
    PC-lyd øker tilgjengeligheten både mht. pris på avspillere og tilgang på musikk.



    Mvh. RS
    Vel,det kommer jo an på størrelsen på lommeboka ;D
    Digital is for people who can`t handle reality :-X
    Tullball. Musikkopplevelse er temmelig uavhengig av budsjett og hifi-jåleri.


    Mvh. RS
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    R.S. skrev:
    mana skrev:
    R.S. skrev:
    Jeg har opplevd å få ståpels av musikk levert via både vinyl, CD og PC-lyd. Musikkopplevelsen må jo være det viktigste, formatet underordnet. At det er en betydelig større kosefaktor forbundet med vinyl er en helt annen sak.
    PC-lyd øker tilgjengeligheten både mht. pris på avspillere og tilgang på musikk.



    Mvh. RS
    Vel,det kommer jo an på størrelsen på lommeboka ;D
    Digital is for people who can`t handle reality :-X
    Tullball. Musikkopplevelse er temmelig uavhengig av budsjett og hifi-jåleri.


    Mvh. RS
    Jeg har vel aldri ment at musikkopplevelse har noe med hvor mye penger man har .Det jeg mente hvar jo at har man en stor lommebok så øker jo tilgjengeligheten til å kjøpe musikk hvorsomhelst og nårsomhelst .En annen ting er at du kan la vær å kalle folk for tullball,det høres ikke musikalsk ut. 8)
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    R.S. skrev:
    mana skrev:
    R.S. skrev:
    Jeg har opplevd å få ståpels av musikk levert via både vinyl, CD og PC-lyd. Musikkopplevelsen må jo være det viktigste, formatet underordnet. At det er en betydelig større kosefaktor forbundet med vinyl er en helt annen sak.
    PC-lyd øker tilgjengeligheten både mht. pris på avspillere og tilgang på musikk.



    Mvh. RS
    Vel,det kommer jo an på størrelsen på lommeboka ;D
    Digital is for people who can`t handle reality :-X
    Tullball. Musikkopplevelse er temmelig uavhengig av budsjett og hifi-jåleri.


    Mvh. RS
    Tiltredes!! Man bør kunne nyte den musikken man liker uavhengig av system. Selv om man gjerne finner frem den beste versjonen man har. Har man bare en MP3 av yndlingslåten, bør den likefullt engasjere og begeistre. Hvis det da er musikk man er opptatt av.

    Noen kan jo ha teknikk og selve veien til lydnirvana som hobby, og musikken tilpasses dette. Det er en interesse like god som å lytte til musikken for de som ønsker det.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner at det er på tide å oppgradere.
    Må vel følge med i tiden, på tide å få en cdspiller til hus....
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva man velger å spille musikken sin på, er et spørsmål om hva man synes er mest hensiktsmessig. Jeg har tre stereoanlegg - pluss en flyttbar Squeezebox Radio - og for kona og meg er det mest hensiktsmessig å ha musikken liggende på en felles harddisk. Da ligger musikken på sin faste plass ett sted, uavhengig av hvilket anlegg vi bruker og uavhengig av hvem av oss som bruker det. Min bror har bare ett anlegg - og han er det eneste brukeren av det - og han trives med CDer. Ingen grunn til å bli sinna på hverandre på grunn av en slik bagatell. Ja takk til alt sammen, hvis man vil.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Hos meg dør intet ;D

    Samler på gamle MC som ikke er blitt erstattet med f.eks. CD.

    Vinyl, og CD vil alltid snurre hos meg, så fremt jeg kommer meg frem til avspillere.

    MC blir også tidvis brukt, ser ikke bort fra at lydbåndopptakere kan bli ett alternativ + VHS som opptaksmedium med Chromedioksid bånd.

    MP3 er også ett alternativ der utgivelser ikke er å få fatt i som eksemplarer av vinyl eller CD.

    Ett dårlig og komprimert opptak er bedre enn ingenting hvis musikken er av interesse, frem til jeg får en bedre erstatning.

    Sier som Ole Brumm - ja takk til alt, bare økonomi forsvarer dèt og jeg har plass.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Streaming eller tilsvarende vil være fremtiden ja. Men det bør bli bedre enn det er idag, dersom vi audiofile skal overleve som rase. Uansett så vil ikke selv den hotteste streaming kunne spille de milliarder av vinylplater rundtom, så de vil fortsatt leve sitt liv på snurra til de dør. Og det er lenge til tror jeg.
    Det tror jeg også.

    To kilder her i gården: Squeezebox Touch (som er god nok synes jeg) og grammofon. Jeg liker å spille plater, men jeg liker også å høre på musikk. :)
    Glemte den tredje kilden: iPhone 3GS. Det er nok den jeg har brukt mest denne høsten. Det er vel fordi jeg liker å høre på musikk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    nistad skrev:
    Det er mulig at jeg banner i kirka og at jeg kommer til å bli ”doomed for all time". Men, jeg bekjenner meg herved ensidig til PC-streaming av musikk. Når det er gjort riktig gir det ufattelig mye bedre lyd pr. krone enn noe annet system. Årsaken til denne erkjennelsen er mitt møte med HRT MusicStreamer Pro, som til tross for en besynderlig lav pris spiller fletta av alt annet jeg har hørt innenfor fornuftige prisrammer.
    Hva er da potensialet når det kommer påkostede løsninger med like god arkitektur? For forutsetningen er ekte asynkron overføring via USB og ASIO eller tilsvarende som kobler vekk all dritt i operativsystemet. Men når det gjøres riktig, fy flate! Jeg har aldri, aldri, aldri ,aldri opplevd mer musikkglede etter at streamingløsningen kom på plass. Det verste er at jeg samtidig har fått en glitrende CD spiller med på kjøpet. J.Rivers mediaplayer buffrer nemlig digitalstrømen fra CD-spilleren og derved funker det nesten like bra som med hardiskavspilling.
    Oppsummert så er CD og vinyl døde fordi:

    • Høyoppløselige studio digitalformater blir tilgjengelig hjemme, og spiller bedre enn vinyl (siden det uansett er utgangspunktet for vinylen)
    • Rippede CDer i losless foramter spiller bedre i streamingløsninger enn via rene CD spillere.

    Jeg er allerede omvent og har aldri hatt bedre signalkilde (og knapt nok hørt det andre steder heller).
    CDer og vinyl er backup og nostalgi.
    Jeg har tanker om å gå over til digital lagring etterhvert, men det er en ulempe som jeg synes det er lite fokus på. Nemlig selve betjeningen. Har du en bærbar PC ved anlegget? Er det en god løsning? Pent? Praktisk og rimelig? Hva med fjernkontroll?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    PCen min står på et eget arbeidsrom - hvor den surrer og går døgnet rundt.

    Separat harddisk for musikken, router, modem og alt det som trengs for trådløs lyd i hele huset, står på roterommet:



    Det eneste som er synlig i stuen er Squeezeboxen og forforsterkeren:



    All kommunikasjon foregår trådløst. Fjernkontroll er et must - ikke noe problem.
     

    Vedlegg

    gunni2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    117
    Antall liker
    0
    Fjernkontroll til PC kan kjøpes så det er ikke noe problem. Koblet på 1 fjernkontroll som jeg bruker på Windows MP og denne virker både på filmer og cd plater.Plugg i mottaker på ledig usb port og du er klar.Kjøpte på Ebay for veldig lite penger.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    nistad skrev:
    Jeg snakker altså ikke om Spotify, MP3 eller iTunes. Jeg snakker om lossless formater med CD kvalitet eller bedre. MP3 og Spotify er virkelig en tragedie ut fra et High End perspektiv ...
    Du må ha det ganske trist hvis det er en tragedie.

    Nå har kanskje ikke jeg "high end", men Spotify (Premium) er den "kilden" jeg bruker mest, og det er fantastisk til å finne ny musikk, eller bare surre rundt i haugevis av gamle låter. Enkelt og raskt. Nei, det låter nok ikke like bra som med CD, LP, SACD eller lossless streaming, men det låter bra (NOK til at det ikke er noe "problem"), og gir gode musikkopplevelser.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    Streaming eller tilsvarende vil være fremtiden ja. Men det bør bli bedre enn det er idag, dersom vi audiofile skal overleve som rase. Uansett så vil ikke selv den hotteste streaming kunne spille de milliarder av vinylplater rundtom, så de vil fortsatt leve sitt liv på snurra til de dør. Og det er lenge til tror jeg.
    Det tror jeg også.

    To kilder her i gården: Squeezebox Touch (som er god nok synes jeg) og grammofon. Jeg liker å spille plater, men jeg liker også å høre på musikk. :)
    Glemte den tredje kilden: iPhone 3GS. Det er nok den jeg har brukt mest denne høsten. Det er vel fordi jeg liker å høre på musikk.
    Hører du ikke på musikk når du spiller plater?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jeg har tanker om å gå over til digital lagring etterhvert, men det er en ulempe som jeg synes det er lite fokus på. Nemlig selve betjeningen. Har du en bærbar PC ved anlegget? Er det en god løsning? Pent? Praktisk og rimelig? Hva med fjernkontroll?
    I stuen: Logitech Transporter som mater digitalsignal til DEQX HDP3, Logitech Controller fjernkontroll med bildevindu. Ingen bevegelige deler som kan lage støy.

    I naborommet: Netgear ReadyNAS som kjører SqueezeServer, kablet til trådløs router. Satt opp slik at serveren vekkes automatisk når Transporteren slås på (WOL magic packet). Serveren kjører backup og annet vedlikehold automatisk på natten før den slår seg av selv. Dessuten har jeg satt høyere prioritet i routeren på trafikk mellom ReadyNAS og Transporter enn all annen trafikk, slik at jeg kan høre på høyoppløsningsfiler uten avbrudd selv om ungene streamer video samtidig. Hvis jeg trenger å gjøre noe på serveren, kan jeg gå inn via web-interface fra hvilken som helst annen PC på lokalnettet. Trenger ingen fjernkontroll til den.

    Dessuten en bærbar Nationite S:Flo2 spilledåse med Etymotic ER4P og formstøpte silikonørepropper for bruk på reise, når jeg arbeider i hagen, etc.

    Det funker...
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Jeg er faktisk enig i at mange USB løsninger låter flatt og uengasjerende. Det skyldes ofte oppsettet og overføringsmetoden. Ekte asynkron overføring er etter min mening et must og det samme er ASIO etter min mening. Forskjellen er som natt og dag. (jeg mener dette ble dokumentert i en Fidelity test hvor en haug daker med USB inngang ble testet, og som først fikk liv når signalet ble reklokket i en egen boks og overført til DAKene med S/PDIF ...

    Noen har nevnt i tråden det typiske 20 sek syndromet, hvor en ender med å skippefra spor til spor fordi musikken ikke engasjerer. Det skjedde hele tiden før, men med HRT boksen sjer det simpelthen ikke. Både nye og gamle innspillinger har fått et nytt liv. Det handler om en nesten ubeskrivelig lettflytende gjengivelse hvor både timing og mikrodetaljer er på plass. Et eksempel. Hvor mange av dere hørerer f.eks. pustelydene fra en i bandet på Inger Marie Gundersens "By myself" spor 4 "One". Det er en test, selv om akurat den platen låter uanstendig bra nesten uansett! Det er årets audiofile julegave hvis du ikke har den fra før!

    Jeg har forøvrig PCen stående på en benk over anlegget. Praktisk og greit med tilgang til internett og Wikipedia og alt du evt lurer på når det gjelder musikk. Jeg har også en fjernkontroll som er koblet til PCen. Ser på en app, som evt kan gjøre iPaden om til fjernkontroll. Da blir det virkelig fett!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    nistad skrev:
    Jeg har forøvrig PCen stående på en benk over anlegget. Praktisk og greit med tilgang til internett og Wikipedia og alt du evt lurer på når det gjelder musikk. Jeg har også en fjernkontroll som er koblet til PCen. Ser på en app, som evt kan gjøre iPaden om til fjernkontroll. Da blir det virkelig fett!
    Jeg vil ikke ha en PC ved anlegget/Tv´n i stua. Jeg vil sitte i godstolen med en fjernkontroll som har touchscreen med artistvalg og gjerne bilder av covre. Og så synes jeg ikke det burde vært nødvendig med en masse duppeditter i stua eller på kottet. Og lekre ubevegelige lagringseneheter man kan ha ved anlegget. Da først snakker vi om fremtiden, imo.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    nistad skrev:
    Jeg har forøvrig PCen stående på en benk over anlegget. Praktisk og greit med tilgang til internett og Wikipedia og alt du evt lurer på når det gjelder musikk. Jeg har også en fjernkontroll som er koblet til PCen. Ser på en app, som evt kan gjøre iPaden om til fjernkontroll. Da blir det virkelig fett!
    Jeg vil ikke ha en PC ved anlegget/Tv´n i stua. Jeg vil sitte i godstolen med en fjernkontroll som har touchscreen med artistvalg og gjerne bilder av covre. Og så synes jeg ikke det burde vært nødvendig med en masse duppeditter i stua eller på kottet. Og lekre ubevegelige lagringseneheter man kan ha ved anlegget. Da først snakker vi om fremtiden, imo.
    Både Sonos-, Squeezebox- og PC-løsninger kan da gi deg alt dette.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hva er poenget med lagringsenheter ved anlegget?
    Den trådløse routeren er da oppfunnet...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    BT skrev:
    Hva er poenget med lagringsenheter ved anlegget?
    Den trådløse routeren er da oppfunnet...
    Jeg vil mye heller ha f.eks en slik en med flashminne (det tar veldig liten plass) og fjernkontroll med artistvalg. Så kan man spille av CD-plater i tillegg.




    Trådløst er greit for avspilling fra Spotify og å legge til nedlastede losless filer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes solid state-disker på en terabyte eller to, men hvis du har tatt jobben med å rippe 1000 CD'er, finne riktig cover art, korrigere diverse tags osv, så vil du også ha noe som både er driftssikkert og som har en velfungerende backupløsning. Du kunne eventuelt brukt det trådløse nettverket til å kjøre backup fra en slik musikkserver til en harddisk et annet sted, men da blir det kanskje hipp som happ om SqueezeServer kjører på dingsen som står i racket eller på dingsen som står et annet sted og hvordan den totale lagringskapasiteten er fordelt mellom de to dingsene. Eksempelvis har Transporter'en 8 MB audio buffer mens jeg har terabytene et annet sted.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lyngen skrev:
    nistad skrev:
    Jeg har forøvrig PCen stående på en benk over anlegget. Praktisk og greit med tilgang til internett og Wikipedia og alt du evt lurer på når det gjelder musikk. Jeg har også en fjernkontroll som er koblet til PCen. Ser på en app, som evt kan gjøre iPaden om til fjernkontroll. Da blir det virkelig fett!
    Jeg vil ikke ha en PC ved anlegget/Tv´n i stua. Jeg vil sitte i godstolen med en fjernkontroll som har touchscreen med artistvalg og gjerne bilder av covre. Og så synes jeg ikke det burde vært nødvendig med en masse duppeditter i stua eller på kottet. Og lekre ubevegelige lagringseneheter man kan ha ved anlegget. Da først snakker vi om fremtiden, imo.
    Helt enig angående det med PC ved anlegget. M.h.t. til å ha lekre ubevegelige lagringsenheter stående ved anlegget, er det fryktelig upraktisk når man har flere anlegg og en bærbar Squeezebox Radio som skal hente musikk fra én og samme lagringsenhet. Det er da disse duppedittene i kottet virkelig kommer til sin rett.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg liker å spille plater, men jeg liker også å høre på musikk. :)
    Hører du ikke på musikk når du spiller plater?
    Jo. Jeg tenkte mest på ritualet og det taktile ved det sorte gull og dertil tilhørende.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Lyngen skrev:
    Jeg vil ikke ha en PC ved anlegget/Tv´n i stua. Jeg vil sitte i godstolen med en fjernkontroll som har touchscreen med artistvalg og gjerne bilder av covre. Og så synes jeg ikke det burde vært nødvendig med en masse duppeditter i stua eller på kottet. Og lekre ubevegelige lagringseneheter man kan ha ved anlegget. Da først snakker vi om fremtiden, imo.
    Fremtiden er jo allerede her da vet du. Det du beskriver er akkurat det du får hvis du anskaffer de nyeste streamerne fra PS Audio (Perfect Wave Dac) eller Yamaha NP-S2000. Disse bruker begge en Ipod eller Ipad som fjernkontroll, som altså har touchscreen med bilder av covre, artistvalg osv. Og det finnes NAS servere beregnet på ripping av CD'er som ripNAS, hvor man enkelt kan sette inn CD'en og få den direkte rippet til harddisken.

    Det krever egentlig bare en relativt beskjeden kunnskap om data for å sette dette opp. Egentlig synd at såpass mange lar seg skremme av dette i tilfelle.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ketil skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg vil ikke ha en PC ved anlegget/Tv´n i stua. Jeg vil sitte i godstolen med en fjernkontroll som har touchscreen med artistvalg og gjerne bilder av covre. Og så synes jeg ikke det burde vært nødvendig med en masse duppeditter i stua eller på kottet. Og lekre ubevegelige lagringseneheter man kan ha ved anlegget. Da først snakker vi om fremtiden, imo.
    Fremtiden er jo allerede her da vet du. Det du beskriver er akkurat det du får hvis du anskaffer de nyeste streamerne fra PS Audio (Perfect Wave Dac) eller Yamaha NP-S2000. Disse bruker begge en Ipod eller Ipad som fjernkontroll, som altså har touchscreen med bilder av covre, artistvalg osv. Og det finnes NAS servere beregnet på ripping av CD'er som ripNAS, hvor man enkelt kan sette inn CD'en og få den direkte rippet til harddisken.

    Det krever egentlig bare en relativt beskjeden kunnskap om data for å sette dette opp. Egentlig synd at såpass mange lar seg skremme av dette i tilfelle.
    Det tviler jeg på. Det blir nok enda bedre løsninger, men så er det når da. Det er ikke så lett å vite. Sitter litt på gjerdet litt til.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det med bedre løsninger har du sikkert helt rett i. Jeg tenker likevel som så, at i en digital signalkjede gjelder det primært å ha en solid basis i form av en god DAC. Så får fremtiden vise hva det blir til av lagringsløsninger og hvordan signalene kommer frem til DACen. Det er jo ikke akkurat hifi-priser på slikt - så om jeg velger å oppgradere Squeezeboksene mine og spandere på meg et par mer strømlinjeformede harddisker når den tiden kommer, er det ikke akkurat slik at jeg har ruinert meg ved å kjøpe mitt nåværende oppsett. Jeg ser på det som et litt provisorisk oppsett som lett - og antageligvis rasende billig - kan oppgraderes når som helst. Ikke avgjørende på samme måte som det er å kjøpe ny DAC, ny forsterker og slikt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn