Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er mulig at jeg banner i kirka og at jeg kommer til å bli ”doomed for all time". Men, jeg bekjenner meg herved ensidig til PC-streaming av musikk. Når det er gjort riktig gir det ufattelig mye bedre lyd pr. krone enn noe annet system. Årsaken til denne erkjennelsen er mitt møte med HRT MusicStreamer Pro, som til tross for en besynderlig lav pris spiller fletta av alt annet jeg har hørt innenfor fornuftige prisrammer.
    Hva er da potensialet når det kommer påkostede løsninger med like god arkitektur? For forutsetningen er ekte asynkron overføring via USB og ASIO eller tilsvarende som kobler vekk all dritt i operativsystemet. Men når det gjøres riktig, fy flate! Jeg har aldri, aldri, aldri ,aldri opplevd mer musikkglede etter at streamingløsningen kom på plass. Det verste er at jeg samtidig har fått en glitrende CD spiller med på kjøpet. J.Rivers mediaplayer buffrer nemlig digitalstrømen fra CD-spilleren og derved funker det nesten like bra som med hardiskavspilling.
    Oppsummert så er CD og vinyl døde fordi:

    • Høyoppløselige studio digitalformater blir tilgjengelig hjemme, og spiller bedre enn vinyl (siden det uansett er utgangspunktet for vinylen)
    • Rippede CDer i losless foramter spiller bedre i streamingløsninger enn via rene CD spillere.

    Jeg er allerede omvent og har aldri hatt bedre signalkilde (og knapt nok hørt det andre steder heller).
    CDer og vinyl er backup og nostalgi.
    Høres fantastisk og enkelt ut, desverre har allt jeg har hørt av streaming ikke vært serlig imponerende. Kaldt og sisst er det jeg sitter igjen med som konklusjon, desverre. For det er jo utrolig praktisk da :)

    mvh
    Svein
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har Sonos med HD-Bibliotek på svær NAS disk siden 2005. Har supplert med WiMP HiFi og Spotify Premium i nyere tid.

    Bruker faktisk WiMP HiFi mest (80%), låter like bra som CD og er ekstremt brukervennlig.

    En ulempe med streaming er at noen utgivelser er nye remastere, er derfor sjeleglad for at jeg ikke har solgt CD samlingen min med førsteutgavene fra 80 og tidlig 90 tall med den gode gamle susete, naturlige og dynamiske gjengivelsen (AAD). Disse er rippet selvfølgelig men jeg beholder den som backup.

    Jeg har også 50-60 SACD plater pakket ned hvorav noen sjeldenheter. Disse er rippet med PS3. Her bruker jeg JRiver på PC for avspilling. Spiller det aldri men kjekt og ha, får se til neste år da jeg skal fikle litt på dac fronten.

    Har i dag bestilt ny pickup, Ortofon Cadenza Black til snaue 20K, fordi det er "noe" med vinyl som er bedre enn med digitalt, særlig fylden og glattheten på vokal. Jeg har diskutert i flere tråder om at kvinnevokaler på enkelte såkalte kvalitetsinnspillinger kan skrike litt på svært oppegående oppsett. Jeg mistenker at digital "overstyring" på en eller annen måte har skylda. Ellers er det mye knot og knitring med vinyl.

    Derfor vil jeg ikke si at et format er bedre enn et annet for entusiastene. For massene så er dessverre Spotify det eneste som gjelder.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er faktisk enig i at mange USB løsninger låter flatt og uengasjerende. Det skyldes ofte oppsettet og overføringsmetoden. Ekte asynkron overføring er etter min mening et must og det samme er ASIO etter min mening. Forskjellen er som natt og dag. (jeg mener dette ble dokumentert i en Fidelity test hvor en haug daker med USB inngang ble testet, og som først fikk liv når signalet ble reklokket i en egen boks og overført til DAKene med S/PDIF ...

    Noen har nevnt i tråden det typiske 20 sek syndromet, hvor en ender med å skippefra spor til spor fordi musikken ikke engasjerer. Det skjedde hele tiden før, men med HRT boksen sjer det simpelthen ikke. Både nye og gamle innspillinger har fått et nytt liv. Det handler om en nesten ubeskrivelig lettflytende gjengivelse hvor både timing og mikrodetaljer er på plass. Et eksempel. Hvor mange av dere hørerer f.eks. pustelydene fra en i bandet på Inger Marie Gundersens "By myself" spor 4 "One". Det er en test, selv om akurat den platen låter uanstendig bra nesten uansett! Det er årets audiofile julegave hvis du ikke har den fra før!

    Jeg har forøvrig PCen stående på en benk over anlegget. Praktisk og greit med tilgang til internett og Wikipedia og alt du evt lurer på når det gjelder musikk. Jeg har også en fjernkontroll som er koblet til PCen. Ser på en app, som evt kan gjøre iPaden om til fjernkontroll. Da blir det virkelig fett!
    "Pustelydene" høres, men ikke bare på den låten, også på låt nr. 1
    Kan det være at dette ikke er pustelyder da de ikke stemmer helt med vokalen.
    Takker for musikk tips;D
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Det er mulig at jeg banner i kirka og at jeg kommer til å bli ”doomed for all time". Men, jeg bekjenner meg herved ensidig til PC-streaming av musikk. Når det er gjort riktig gir det ufattelig mye bedre lyd pr. krone enn noe annet system. Årsaken til denne erkjennelsen er mitt møte med HRT MusicStreamer Pro, som til tross for en besynderlig lav pris spiller fletta av alt annet jeg har hørt innenfor fornuftige prisrammer.
    Hva er da potensialet når det kommer påkostede løsninger med like god arkitektur? For forutsetningen er ekte asynkron overføring via USB og ASIO eller tilsvarende som kobler vekk all dritt i operativsystemet. Men når det gjøres riktig, fy flate! Jeg har aldri, aldri, aldri ,aldri opplevd mer musikkglede etter at streamingløsningen kom på plass. Det verste er at jeg samtidig har fått en glitrende CD spiller med på kjøpet. J.Rivers mediaplayer buffrer nemlig digitalstrømen fra CD-spilleren og derved funker det nesten like bra som med hardiskavspilling.
    Oppsummert så er CD og vinyl døde fordi:

    • Høyoppløselige studio digitalformater blir tilgjengelig hjemme, og spiller bedre enn vinyl (siden det uansett er utgangspunktet for vinylen)
    • Rippede CDer i losless foramter spiller bedre i streamingløsninger enn via rene CD spillere.

    Jeg er allerede omvent og har aldri hatt bedre signalkilde (og knapt nok hørt det andre steder heller).
    CDer og vinyl er backup og nostalgi.
    Høres fantastisk og enkelt ut, desverre har allt jeg har hørt av streaming ikke vært serlig imponerende. Kaldt og sisst er det jeg sitter igjen med som konklusjon, desverre. For det er jo utrolig praktisk da :)

    mvh
    Svein
    Dette har jeg litt vansker med å forstå egentlig. Mener ikke rettet mot deg Svein, men CD spillerens oppgave er i prinsippet to-delt, finne info, og konvertere info. Når info streames skal det i prinsippet fra WIMP være samme info som leses med laser på et bevegelig medium, hvis konverterer er den samme og infoen er lik, så vil lyden bli den samme. WIMP hi-fi skal være lik CD og da er kun konverteringen som påvirker sluttresultatet. Driver WIMP å føkker med å late som om det CD?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    har selv de tanker om at lyden ofte like gjerne kan dreie seg mer om hvordan hardwaren er konstruert fremfor det aktuelle lydfomatet ,oppsampling osv når det gjelder cd avspilling , har ikke så god erfaring med streaming men finner det også lite interessant da jeg finner lyden mye mer musikalsk i cd avspilling så for min del er ikke cd-en død enda ,velger heller å ha noe håndfast medie enn å gjøre alt enklest muig litt for hobby kosens del og :) alt skal jo gå på rullebånd i disse dager ;)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    har selv de tanker om at lyden ofte like gjerne kan dreie seg mer om hvordan hardwaren er konstruert fremfor det aktuelle lydfomatet ,oppsampling osv når det gjelder cd avspilling , har ikke så god erfaring med streaming men finner det også lite interessant da jeg finner lyden mye mer musikalsk i cd avspilling så for min del er ikke cd-en død enda ,velger heller å ha noe håndfast medie enn å gjøre alt enklest muig litt for hobby kosens del og :) alt skal jo gå på rullebånd i disse dager ;)
    Fidelity no 63 er netop kommet på gaden, blandt meget annet med flere interessante artikler og kommentarer netop omkring dette emne - og som hælder i samme retning. Altså at CDens dårlige rygte skyldes dels teknisk mindre gode cd avspillere, dels jo at Loudness War startende i 90erne hvor cd formatet dominerede.
    Ikke ved jeg, men har i hvert fald ikke tænkt mig at kaste mine CDer.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fortsatt noen hundre CDer stående fremme, og avspiller CD nesten daglig. Selv om det kan være praktisk å bruke lange spillelister, enten i forbindelse med strømming eller lagret musikk, synes jeg CD er minst like lettvint for korte lytteøkter.

    En annen fordel med CD kontra strømming er at man har full kontroll på hvilken versjon av utgivelsen man spiller. Man kan for eksempel håndplukke en original-CD fra 1992, isteden for å måtte strømme en overkomprimert 2015-utgave av samme plate. (Etter mine observasjoner er det nye re-masters som er klart mest utbredt på strømmetjenestene).
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Heldigvis finnes det forskjellige oppfatninger om hva som lager god lyd.Tenk om alle skulle like det samme. Tenk om alle biler var beige Toyota Corollaer, all rødvin var 4 liter på kartong, all husmaling var bonderød og all musikk måtte streames. Jeg streamer musikk, men det slår ikke dette - aldri i verden :)
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er enig med trådstarter, streaming er fremtiden, alt annet er go' følelsen av å reise bakover i tid.
    Og det er klart det er kos med forskjellige media. Enten det er vinyl, tape, cd eller md.
    Jeg hadde greid meg med Bluesounden, rørforsterkeren, høyttalerne og iPaden. Men dette er jo ikke nok for meg og tydeligvis mange andre her inne :) Jeg må derfor bygge meg et nytt stereomøbel i sommer hvor jeg skal få plass til ytterligere 7-8 "unødvendige" deilige bokser. Driver man med unødvendige ting så beviser vel det at man har en hobby ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er ikke udelt enig i dette. Personlig har det med penger som allerede er brukt, backup, tilgang etc å gjøre. Derfor spiller jeg LP, CD og streamer. Når jeg sitter på den originale CDen og streamingselskapene har en ødelagt remaster så er valget enkelt. Og når vinylen ikke er tilgjengelig på andre formater likeså. Det er mange aspekter ved dette og jeg er heller ikke så lat at jeg ikke kan reise meg for å betjene platespilleren. Som dessuten spiller fantastisk og levende. På reise er iPhone med nedlastede album fra Tidal hifi flott. Alt til sin bruk.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Innholdet på en cd, nedlastet fil eller strømmet for den saks skyld ser ut slik ut.
    Data binær.jpg

    Så lenge det ikke er pakketap i form av lesefeil eller dårlig nettforbindelse så skal innholdet som ankommer d/a være likt.
    Ergo, strømming og cd er samme sak om man sammenligner samme utgivelser med samme bit/khz.
    Det er etter min fattige forstand på området fra d/a (oversetteren av data) som avgjør hva som formidles videre, deretter kan ikke signalet forbedres.
    Det kan spilles av så naturlig som mulig av nøytrale komponenter, med så lite forvrenging og innstrålt støy som mulig, samt et tunet rom fri for lyter, for de som ønsker dette.
    Men også her er vi forskjellige, med alle de forskjellige preferanser man besitter.
    De færreste av oss har vel vært i sweetspot i studio når de låtene vi hører har blitt innspilt, og i så måte kan hevde når man hører det på eget anlegg, at dette er nøyaktig hva artisten/produsenten formidlet.
    Vinyl har jeg ikke men vil gjerne ha da det er noe eget med vinyl lyden (samt stor flotte cover).
    Cd har jeg mindre interesse for, men skjønner de som allerede har store cd samlinger og/eller gode cd spillere som de liker egenskapene til.
    Vi kaller cd for lossless men bit/Khz kan sammenlignes med bildeverdens bildepunkter/bilder per sek eks. 576p/25fps eller dagens uhd 4096x2160 pixler/60fps.
    Så min mening er at cd også er komprimert, mastertapen er "fotografert" med en gitt oppløsning med en gitt fps for å få plass på formatet cd som har plass til 700 mb data.
    Når det gjelder ny innspillinger av vinyl som er trykket fra en digital fil så tror jeg ikke det er snakk om cd kvalitet som overføres, mener de som holder på med dette har utstyr og lagringsplass nok til å gjøre opptakene i hi-res.
    Når nyere vinyl utgivelser høres flate eller kalde ut så tror jeg ikke det er det digitale som har skylden, men produsenten/artisten/utstyret.

    Ha en flott hifi søndag Folkens ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn