Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    Det med bedre løsninger har du sikkert helt rett i. Jeg tenker likevel som så, at i en digital signalkjede gjelder det primært å ha en solid basis i form av en god DAC. Så får fremtiden vise hva det blir til av lagringsløsninger og hvordan signalene kommer frem til DACen. Det er jo ikke akkurat hifi-priser på slikt - så om jeg velger å oppgradere Squeezeboksene mine og spandere på meg et par mer strømlinjeformede harddisker når den tiden kommer, er det ikke akkurat slik at jeg har ruinert meg ved å kjøpe mitt nåværende oppsett. Jeg ser på det som et litt provisorisk oppsett som lett - og antageligvis rasende billig - kan oppgraderes når som helst. Ikke avgjørende på samme måte som det er å kjøpe ny DAC, ny forsterker og slikt.

    Godt innlegg Ulf :). Tror du har gode poenger der.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Jeg tenker likevel som så, at i en digital signalkjede gjelder det primært å ha en solid basis i form av en god DAC. Så får fremtiden vise hva det blir til av lagringsløsninger og hvordan signalene kommer frem til DACen.
    Men problemene ligger jo nettopp i signalveien. Hvis DAKen blir "koblet" til kokka i en annen enhet via f.eks adaptiv USB eller S/PDIF så vil en aldi kunne hente ut de gevinstene som f.eks asynkron USB gir. Derfor har jeg vanskelig for å se på DAKen som en isolert enhet.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ser ikke helt problemet her. USB er kan hende ikke optimalt - men så bruker jeg ikke dette så veldig mye. Det går litt i USB på den DACen som jeg har - hadde (det blir litt omrokeringer nå i f.m. flytting) - på PCrommet. SPDIF via Squeezebox fungerer helt utmerket på alle mine DACer - verken hifigærninger på besøk eller jeg har klart å høre den minste forskjell på dette og ganske oppegående dedikerte CDspillere og CDdrivverk. For ørene mine er dette et ikke-problem - selv om det godt kan være et teoretisk problem for dem som går dypt inn i den digitale materien.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.671
    Antall liker
    3.367
    Novise i det digitale som jeg er spør jeg kanskje litt dumt her men asynkron usb har vell sin styrke når kilden er en datamaskin først og fremst. Når man spiller fra dedikerte maskiner som SB med jevn og fin klokkefrekvens, er det ikke da like bra (eller bedre) med s/pdif. Hva skulle ellers dCs Puccini u-clock være?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dazed skrev:
    nistad skrev:
    Jeg snakker altså ikke om Spotify, MP3 eller iTunes. Jeg snakker om lossless formater med CD kvalitet eller bedre. MP3 og Spotify er virkelig en tragedie ut fra et High End perspektiv ...
    Du må ha det ganske trist hvis det er en tragedie.

    Nå har kanskje ikke jeg "high end", men Spotify (Premium) er den "kilden" jeg bruker mest, og det er fantastisk til å finne ny musikk, eller bare surre rundt i haugevis av gamle låter. Enkelt og raskt. Nei, det låter nok ikke like bra som med CD, LP, SACD eller lossless streaming, men det låter bra (NOK til at det ikke er noe "problem"), og gir gode musikkopplevelser.
    "Bra nok"?
    Ingenting annet enn minimum lossless er "bra nok" Ellers blir det muzak. Er enig i at spotify er en grei måte å finne ny musikk på, men for seriøs lytting? Aldri.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skink_123 skrev:
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
    Samme her.
    Men den dagen det er minst like bra som en high-end rigg, og man slipper å bruke pc, vil det kunne være aktuelt.
    Vi er vel på jakt etter best mulig lyd? Jeg er i hvertfall det. Ikke "bra nok" lyd. Best.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
    Samme her.
    Men den dagen det er minst like bra som en high-end rigg, og man slipper å bruke pc, vil det kunne være aktuelt.
    Vi er vel på jakt etter best mulig lyd? Jeg er i hvertfall det. Ikke "bra nok" lyd. Best.
    Har dere sammenlinket med de to forskjellige kildene i samme anlegget?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    lars_erik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
    Samme her.
    Men den dagen det er minst like bra som en high-end rigg, og man slipper å bruke pc, vil det kunne være aktuelt.
    Vi er vel på jakt etter best mulig lyd? Jeg er i hvertfall det. Ikke "bra nok" lyd. Best.
    Stotter denne! Vil ikke ha 10 tusen ekstra kabler, PC og 30 tusen settinger + en data nerd som god venn for aa faa anlegget til aa virke ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JK skrev:
    lars_erik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
    Samme her.
    Men den dagen det er minst like bra som en high-end rigg, og man slipper å bruke pc, vil det kunne være aktuelt.
    Vi er vel på jakt etter best mulig lyd? Jeg er i hvertfall det. Ikke "bra nok" lyd. Best.
    Stotter denne! Vil ikke ha 10 tusen ekstra kabler, PC og 30 tusen settinger + en data nerd som god venn for aa faa anlegget til aa virke ;D
    Hei!
    Har du ikke nettopp lagt inn dette da og det via en PC eller mac (ikke veit jeg)
    Jeg svarer deg nå fra min iMac, samtidig som det strømmer herlig kvalitetsmusikk (og lydkvalitet) ut av anlegget.
    10 tusen kabler ;D..............vel fra min mac går det ingen, men dog har jeg en optisk fra min Airport Express der borte ved anlegget og inn i min EMM Labs Dac2.
    Det er den eneste kabelen jeg trenger for å få godlyden ut på anlegget.
    Ikke har jeg noen datanerder som venner heller (så langt jeg husker) som oftest heller ikke behov når en bruker mac.
    Kabelen jeg bruker koster hele 6-700 kroner, Airport Express koster hele 790 kroner og iMacen ville jeg uansett
    skaffet meg altså 1500 har det kostet meg ekstra.
    Nå må jeg forresten sette på noe nytt skiva var ferdig...........................og det tok litt lenger tid enn å skrive de 30 punktumene for noen ord siden ;)

    Mvh.KW
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    KW skrev:
    JK skrev:
    lars_erik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
    Samme her.
    Men den dagen det er minst like bra som en high-end rigg, og man slipper å bruke pc, vil det kunne være aktuelt.
    Vi er vel på jakt etter best mulig lyd? Jeg er i hvertfall det. Ikke "bra nok" lyd. Best.
    Stotter denne! Vil ikke ha 10 tusen ekstra kabler, PC og 30 tusen settinger + en data nerd som god venn for aa faa anlegget til aa virke ;D
    Hei!
    Har du ikke nettopp lagt inn dette da og det via en PC eller mac (ikke veit jeg)
    Jeg svarer deg nå fra min iMac, samtidig som det strømmer herlig kvalitetsmusikk (og lydkvalitet) ut av anlegget.
    10 tusen kabler ;D..............vel fra min mac går det ingen, men dog har jeg en optisk fra min Airport Express der borte ved anlegget og inn i min EMM Labs Dac2.
    Det er den eneste kabelen jeg trenger for å få godlyden ut på anlegget.
    Ikke har jeg noen datanerder som venner heller (så langt jeg husker) som oftest heller ikke behov når en bruker mac.
    Kabelen jeg bruker koster hele 6-700 kroner, Airport Express koster hele 790 kroner og iMacen ville jeg uansett
    skaffet meg altså 1500 har det kostet meg ekstra.
    Nå må jeg forresten sette på noe nytt skiva var ferdig...........................og det tok litt lenger tid enn å skrive de 30 punktumene for noen ord siden ;)

    Mvh.KW
    Greit ;D
    Men: HVOR bra er LYDEN. I forhold til om du hadde brukt f.eks. EmmLabs eller dCS Puccini?
    Det, min kjære Watson er spørsmålet. Ikke brukervennligheten, men lyden.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvor bra lyden er her og i mitt tilfelle kan sikkert kunne diskuteres, vi oppfatter, liker og synser forskjellig.
    Men jeg har sterk tro på at dette ikke går på hvorvidt lyden kommer fra mac eller drivverk, dette er noe jeg har svært lyst til å invitere folk på blindtest til/på ved et fremtidig tilfelle.

    Jeg bruker jo Emmlabs (skrev jo det).
    Det jeg jo kan legge til i stedet er et spørsmål om du eventuelt tror jeg er lam i hue, siden jeg velger den løsningen jeg har gjort opp mot kostnaden av resten av anlegget, dersom det skulle være tydelig forskjell om noe.
    Jeg ville heller hevde at jeg måtte være lam i hue om jeg anskaffet et drivverk til over 100K, tror nok jeg heller ville brukt de på annet med en langt mer reell forbedring som resultat.

    Har forøvrig brukt dette systemet (avspilling mac) i ca. 5 år og da jeg startet hadde jeg den todelte MFKW riggen, hvorav dacen hadde optisk inn, sluttet ganske så raskt å bruke drivverket siden jeg ikke greide å ense forskjell på de to alternative avspillingsmåtene, det var bare såå mye enklere.

    Noen hevder at det er bedre med HD avspilling, det tror jeg heller ikke, tror det er likeverdig bare det er gjort mest mulig riktig i begge tilfellene.


    Bare for ordens skyld, jeg snakker om cd/redbook formatet (har ikke annet utenom en 8-10 sacder)

    Mvh.KW
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    nistad skrev:
    Jeg tenker likevel som så, at i en digital signalkjede gjelder det primært å ha en solid basis i form av en god DAC. Så får fremtiden vise hva det blir til av lagringsløsninger og hvordan signalene kommer frem til DACen.
    Men problemene ligger jo nettopp i signalveien. Hvis DAKen blir "koblet" til kokka i en annen enhet via f.eks adaptiv USB eller S/PDIF så vil en aldi kunne hente ut de gevinstene som f.eks asynkron USB gir. Derfor har jeg vanskelig for å se på DAKen som en isolert enhet.
    Hvorfor er asynkron USB bedre enn S/PDIF som er bitperfect?
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Det er enormt mange her som gjør alt de kan for å beskytte invisteringen sin. Og uten å ha sjekket ordntlig dømmer alt som er billig nord og ned. Jeg tokk en samenligning av spotefy, flac og cd her om dagen. Etter første sjekk var jeg ikke i tvil om at cd og flac var fulstendig overlegen. Det låt mye åpnere, klarere og med bedre bass. (Hørte ingen forskjell mellom cd og flac).

    Jeg synes forskjellen var så stor at det var litt merkelig, faktisk hørtes det høyere ut. Etter å ha hørt mye nøyere og prøvd forskjellig musikk fant jeg ut at det var volumforskjell på forskjellige "plater". Samenligning ble veldig vanskelig. Jeg prøvde og juster volum, og resultatet ble at på noen plater kunne jeg ane forskjeller på andre klarte jeg ikke å høre det.

    Mulig jeg har for dårlig annlegg eller for dårlig ører. Dere for tro det dere som har brukt mere penger på drivverk og kabler en på høytalere ellers vil jo invisteringen deres vise seg å være idioti.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    "Bra nok"?
    Ingenting annet enn minimum lossless er "bra nok" Ellers blir det muzak. Er enig i at spotify er en grei måte å finne ny musikk på, men for seriøs lytting? Aldri.
    For deg. Og "Seriøs lytting"? Hva er egentlig det. I 99,99% av tilfellene hører jeg på musikk for musikkens del, og for de opplevelsene musikken gir meg. Det får jeg til og med med Spotify.

    Hvis "seriøs lytting" betyr å sitte og lytte etter forskjeller i lydkvalitet eller å vurdere anlegget, skjønner jeg at du vil ha så godt kildemateriale som mulig, men det gjør jeg bare i noen timer hver gang jeg har fått noe nytt utstyr. Deretter er jeg tilbake til å høre på musikken, med så god lyd jeg til enhver tid får til.

    Forøvrig så er det vel egentlig ingen grunn til at en PC eller en musikk-streamer-dings som spiller digitalfiler ikke skal låte like bra som et drivverk som spiller av digitalfiler (ja) fra CD-plater?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Og høre på musikk er seriøst. Og bruke musikk som lydtapet/bakgrunnstøy er noe annet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Aubi skrev:
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Lyden må reproduseres på høyverdig vis!
    Så "seriøs lytting" for deg, er altså å høre på musikk gjennom høyverdige komponenter, eller er det noe annet du snakker om?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    rolfozzy skrev:
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Og høre på musikk er seriøst. Og bruke musikk som lydtapet/bakgrunnstøy er noe annet.
    det forklarer hvorfor så få er aktive på musikksidene. For mange seriøse lyttere her, som ikke har tid til skriblerier som oss andre dødelige. ;)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    rolfozzy skrev:
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Og høre på musikk er seriøst. Og bruke musikk som lydtapet/bakgrunnstøy er noe annet.
    det forklarer hvorfor så få er aktive på musikksidene. For mange seriøse lyttere her, som ikke har tid til skriblerier som oss andre dødelige. ;)
    Det er nok noe i det. Er nok veldig mange som er mest opptatt av og analysere om lyden er høyverdig nok til at musikk kan nytes.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Skink_123 skrev:
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
    I utgangspunktet er det ingenting som tilsier at det skal låte annerledes i det hele tatt. Verken bedre eller dårligere. Hos meg er det ingen tvil om at det er kvaliteten på DACen som er avgjørende - hvorvidt de digitale signalene kommer fra en CDspiller eller kommer fra en harddisk spiller overhodet ingen rolle. Jeg forutsetter at folk er såpass oppegående at de ikke trekker bastante konklusjoner basert på sammenligning av epler og pærer - eller av lossless sammenlignet med mer eller mindre komprimert MP3.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Sputnik blir ikke det samme med dårlig lyd.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    slipper å bruke pc
    Der er vi jo nå.

    Selvsagt må du lagre filene dine ett eller annet sted, men du akn jo bare ha et lagringskabinett (NAS) et eller annet sted i huset/nettverket. Både Sonos og Squeezebox, samt streamere fra mer "high end" produsenter som du sikkert vil sette pris på, støtter jo slike løsninger. Du trenger ikke så mye som se på PC-en din for å spille musikk med slike løsninger.

    Hvis du ikke vil ha et NAS i noe nettverk, kan du bare koble en usb-disk rett til Squeezebox-en (eller hva du nå ville velge), men da ville du jo miste en del funksjonalitet, som f.eks. at du ikke kunne spille av musikken med flere anlegg uten å kopiere filene til flere steder.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Dazed skrev:
    Aubi skrev:
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Lyden må reproduseres på høyverdig vis!
    Så "seriøs lytting" for deg, er altså å høre på musikk gjennom høyverdige komponenter, eller er det noe annet du snakker om?
    For "meg" er alterdimensjonen det viktigeste. Musikk fra PC gir ingenting av det.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et alter kan være så mangt. Evnen til musikkfordypelse og følelsen av andektighet ligger i hver enkelt av oss - og der, som på andre områder, er vi sikkert forskjellige.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Aubi skrev:
    For "meg" er alterdimensjonen det viktigeste. Musikk fra PC gir ingenting av det.
    At en PC som kilde rett og slett ikke ser flott nok ut, altså?

    Jeg kan se den, men man kan jo fremdeles ha et sjuhelveters tøft anlegg som den er koblet til.

    Det finnes pene "digital streaming players" også. Linn, Transporter, etc.

    Forøvrig er det vel ingen som sier at man ikke kan ha begge deler. Vinyl OG streaming, f.eks. Da har man det beste fra begge verdener. Mest sjarm i den ene enden, og mest praktisk i den andre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Hva er alterdimensjon?
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Hvorfor er asynkron USB bedre enn S/PDIF som er bitperfect?
    Fordi den eliminerer tidsfeil. Både for adaptiv USB og S/PDIF skjer overføring og tolking av data i sanntid. Det betyr at det oppstår varierende grad av jitter som følge av kabler, klokker, feilkorrigering i CD-drevet etc.etc.

    Asynkron overføring innebærer pakkeoverføring av data. Det betyr at lyden behandles som et helt vanlig datasignal og at f.eks 1000 samples overføres i en pakke fra PCen til DAKen. DAKen buffrer opp disse pakkene og klokker digitalsignalet på nytt. Om alt gjøres riktig genereres et "perfekt" signal som kan kjøres rett til DA-konvertering. Det blir ikke 100% jitterfritt, men problemet reduseres dramatisk. Jeg tror at fordelene med denne måten å overføre signalet på, nettopp er grunnen til at f.eks HRT produktene spiller så bra.

    Jeg tror egentlig ikke folk skjønner hvor revolusjonerende dette er - og hvor UTROLIG god lyd det bor i slike løsninger. Nå har jeg holdt på med HighEnd HiFi siden jeg begynnte å skrive i Audio nr 19. Jeg har rett og slett aldri opplevd slik musikkglede før - og heller aldri vært i nærheten av så god lyd i mitt annlegg verken fra vinyl eller cd. Jeg solgte forøvrig ut min DP RIAA også ....
    For meg handler det om musikk, og da koster det meg lite å ha en PC stående. Forøvrig har jeg vel egentlig aldri hatt et enklere oppsett hos meg. En PC, en kabel til en USB disk, en til en USB DAK og to signalkabler fra den inn i forrforsterkeren. Plagsomt stygt er det heller ikke. En svart bærbar PC med lokket igjen i høyglanset pionolakk til 5.400 - og en fjerkontroll. DP A1 virker egentlig stygg i forhold ... Og datakyndig? Her i huset spiller nå alle på dette anlegget ... fordi det er så enkelt ...og så god lyd!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    korleis vil du lydmessig beskrive tildigare opplevde tidsfeil over s/pdif i forhold til asynkron usb i ditt anlegg?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Logitech Squeezebox Touch som Home Music Server og Plug computers

    Logitech Squeezebox Touch som Home Music Server uten datamaskin
    Dazed skrev:
    Hvis du ikke vil ha et NAS i noe nettverk, kan du bare koble en usb-disk rett til Squeezebox-en (eller hva du nå ville velge),
    Dette gjelder Logitech Squeezebox Touch og er rett.

    Se nedenfor og "Squeezebox Touch as a Home Music Server" http://wiki.slimdevices.com/index.php/Squeezebox_Touch_as_a_Home_Music_Server

    Dazed skrev:
    men da ville du jo miste en del funksjonalitet, som f.eks. at du ikke kunne spille av musikken med flere anlegg uten å kopiere filene til flere steder.
    Dette gjelder også Logitech Squeezebox Touch og er galt:

    Liotheles skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hvis du har en Squeezebox Touch + et annet Squeezebox-produkt (f.eks. en Transporter, Duet eller Touch nr. 2), kan du koble en USB-disk til Squeezebox Touch egen USB-port. Deretter tror jeg at det andre Squeezebox-produktet kan aksessere musikk fra denne USB-disken via Squeezebox Touch og dens innebygde Squeezebox Server. Squeezebox Touch + USB-disk kan altså betjene/forsyne både seg selv og andre Squeezebox-produkter i samme nettverk.
    Minner igjen om denne for de som kan lese engelsk:

    http://wiki.slimdevices.com/index.php/Squeezebox_Touch_as_a_Home_Music_Server


    Der står bl.a å lese:
    How Many Players?
    We cannot recommend using Squeezebox Touch Server with more than 2 additional Squeezebox players. Above that, a PC or Mac running Squeezebox Server is recommended.
    3 Squeezeboxer rekker vel langt for de fleste(?)

    Plug computers
    CDWMcInSpots skrev:
    Dazed skrev:
    stejorge skrev:
    Squeezeserver må du ha innstallert en eller annen plass, uten den kan du ikke spille av filer. Da er du begrenset til streaming fra nettet. Så enten må du ha innstallert SS på Touch/PC eller NAS.
    Tror ikke det er mulig (ihvertfall ikke uten videre) å kobble NAS til Touch og spille av musikken, den innebyggde Squeezeserver er begrenset til USB/SD kort.
    Takk. Det var det jeg trodde, men fikk litt forhåpninger da jeg leste innlegget jeg siterte over her.
    Hvis man ønsker å unngå å ha en (stor) datamaskin stående påslått 24 timer i døgnet for å kjøre Squeezebox Server, kan en "plug computer" være løsningen. En "plug computer" er en liten datamaskin i en boks á la en strømvorte, derav "plug"-delen av navnet. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Plug_computer og http://plugcomputer.org/.

    SqueezePlug er en utgave av Squeezebox Server for "plug computers". Se http://squeezeplug.de/ og http://plugcomputer.org/plugforum/index.php?topic=1489.0.

    NB: Jeg har ikke selv noen erfaring med "plug computers".
     

    Vedlegg

    Hasnes-OHC

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.12.2010
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Parelius skrev:
    lars_erik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg har enda til gode å høre et "dataoppsett" som spiller bedre enn "skiver".
    Samme her.
    Men den dagen det er minst like bra som en high-end rigg, og man slipper å bruke pc, vil det kunne være aktuelt.
    Vi er vel på jakt etter best mulig lyd? Jeg er i hvertfall det. Ikke "bra nok" lyd. Best.
    Har dere sammenlinket med de to forskjellige kildene i samme anlegget?
    Selvfølgelig.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    korleis vil du lydmessig beskrive tildigare opplevde tidsfeil over s/pdif i forhold til asynkron usb i ditt anlegg?
    Timing og lettflytende gjengivelse. Før kefir .. nå vann ...

    Bedre dynamisk forløp. Bassen er mye mer nyansert, med pulser og detaljer jeg aldri har lagte merke til før.

    Mye bedre oppløsing. Hard diskant og "s" syndromet er borte.

    Mikrodetaljer!!!!!

    Musikalitet!

    Luft og rom.

    Alt er rett og slett bedre!

    Men obs ... du slipper ikke unna. Resten av oppsettet må også funke. Jeg måtte f.eks. lodde egne Silk signalkabler for å få det til å spille. Med et par andre kabler var bassen en ren og skjær katastrofe ...

    Også finnes det helt sikker andre USB-Daker som kan være like bra. HRT kommer jo også med sin HD versjon ...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grader av musikklytting

    Begrepet alterdimensjon er fremmed for meg. Jeg kjenner at jeg blir gredd mothårs (og det lugger).

    Derimot finnes det ulike grader av musikklytting fra heismusikk, via mens man lager mat eller spiser, til god konsert med god plass/godt sete i Grieghallen el.l.

    En del hører på musikk hjemme på samme måte som, eller enda mer konsentrert/intens måte enn, man gjør på f.eks. symfoniorkesterkonsert i Grieghallen. Dette forbinder jeg med begrepet "seriøs musikklytting" og gjerne -nytelse.

    11.-12.12.2010 hørte jeg på McIntosh MCD500 -> SPL Phonitor -> beyerdynamic T 1/Sennheiser HD 800. McIntosh MCD500 ble dels benyttet som CD-spiller og dels som DAC for Logitech Squeezebox Touch med Apple Lossless fra USB-minne. Formålet var å vurdere SPL Phonitor generelt og mot NuForce Icon HDP.

    Det meste av tiden gikk imidlertid med til spilling dvs. musikklytting (og -nytelse) fordi den var så bra. Når Mahalia Jackson sang "In the upper room", tok hun meg nettopp dit, og Willie Nelson sang så øynene langt fra var tørre. Vivaldi var heller ikke dum.

    Når man kan hengi seg slik til musikken og tidvis bli satt ut av den, er det både en meget god opplevelse, og noe helt annet enn lytting mens man spiser, enn si i matbutikken eller heisen.

    Jeg snakker altså om musikklytting, ikke (teknisk test)lytting på anlegg/komponenter, opptaks- og studiofeil el.l. Det første gjør jeg bare når jeg vurderer om jeg er interessert i/skal kjøpe en komponent. Det siste er jeg egentlig ikke særlig interessert i. Jeg kan ikke gjøre noe med opptakene, og ønsker derfor et anlegg som gjør det beste ut av ethvert opptak. Jeg ønsker som Vidar P, å kunne spille og ha glede av ethvert opptak (inkl. opptak fra 1920-tallet) og ikke ha et anlegg som er avhengig av (audiofile) superopptak.
     

    Hasnes-OHC

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.12.2010
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    ErosLoveking skrev:
    rolfozzy skrev:
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Og høre på musikk er seriøst. Og bruke musikk som lydtapet/bakgrunnstøy er noe annet.
    det forklarer hvorfor så få er aktive på musikksidene. For mange seriøse lyttere her, som ikke har tid til skriblerier som oss andre dødelige. ;)
    Nåja, noen hører musikk hele døgnet og lytter like mye kritisk som noen andre lytter til musikk, ca 1 time, men i forhold så er jo den ene timen en dråpe i havet når en hører på musikk 15 timer til i døgnet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Og høre på musikk er seriøst. Og bruke musikk som lydtapet/bakgrunnstøy er noe annet.
    Dette er essensen. For meg er det viktigste best mulig lyd. Derfor må jeg være sikker på at å konvertere til dataverden på dette området vil gi meg bedre lyd enn det jeg har nå. Hvis ikke, er det meningsløst å gjøre det. For meg er ikke dette en teknisk hobby, men en hobby som dreier som om lytting til best mulig reproduksjon av all den fantastiske musikken som fins. Derfor vil jeg også høre hele plater, ikke bare enkelte låter. Og jeg vil ha en, høyst to bokser til dette- sammen med forsterkere. Jeg vil heller ikke ha data koblet til. Linns dyreste boks KAN kanskje være et alternativ. Noen som har erfaring med den?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Jeg bruker DACen i CD-spilleren også til streaming, siden den har digitale innganger, og er ikke i stand til å høre forskjell på om det er fra CD eller harddisk det spilles. Vinylen går forøvrig også gjennom CD-spilleren siden den også har analoge innganger, men bruker da kun forforsterkerdelen. Der er det lett å høre forskjell og vanligvis til fordel for vinylen, etter min smak. Særlig etter at jeg fikk puen jeg har nå.

    Jeg spiller sjeldent CD lenger. Avspilling fra PC er langt mer brukervennlig, og da bruker jeg iPod som fjernkontroll. Men skal jeg virkelig nyte mysikk blir det vanligvis å finne fram noe stort og svart. ::)
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Hasnes-OHC skrev:
    ErosLoveking skrev:
    rolfozzy skrev:
    Brasse skrev:
    Kva skiller "seriøs lytting" og det å høyre på musikk?
    Og høre på musikk er seriøst. Og bruke musikk som lydtapet/bakgrunnstøy er noe annet.
    det forklarer hvorfor så få er aktive på musikksidene. For mange seriøse lyttere her, som ikke har tid til skriblerier som oss andre dødelige. ;)
    Nåja, noen hører musikk hele døgnet og lytter like mye kritisk som noen andre lytter til musikk, ca 1 time, men i forhold så er jo den ene timen en dråpe i havet når en hører på musikk 15 timer til i døgnet.

    Jeg vil heller høre på musikk femten timer i døgnet, en å høre på "alteret" i en!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    nistad skrev:
    korleis vil du lydmessig beskrive tildigare opplevde tidsfeil over s/pdif i forhold til asynkron usb i ditt anlegg?
    Timing og lettflytende gjengivelse. Før kefir .. nå vann ...

    Bedre dynamisk forløp. Bassen er mye mer nyansert, med pulser og detaljer jeg aldri har lagte merke til før.

    Mye bedre oppløsing. Hard diskant og "s" syndromet er borte.

    Mikrodetaljer!!!!!

    Musikalitet!

    Luft og rom.

    Alt er rett og slett bedre!

    Men obs ... du slipper ikke unna. Resten av oppsettet må også funke. Jeg måtte f.eks. lodde egne Silk signalkabler for å få det til å spille. Med et par andre kabler var bassen en ren og skjær katastrofe ...

    Også finnes det helt sikker andre USB-Daker som kan være like bra. HRT kommer jo også med sin HD versjon ...
    Så det du sier er at asynkron dac med asynkron USB er overlegen enhver cd spiller?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn