VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.044
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nok en nyanskaffelse. Skal si det går unna i bøttekottet.

Det er helt klart en annen kontroll, mer muskler, litt varmere klang, bedre separasjon og et større lydbilde enn med Ask
    Dette stemmer helt med min egen klassereise oppover i Dynamic Precision hierarkiet. Selv om de mindre forsterkerne hadde like lav målbar forvrengning, så var det klart bedre (større!) lyd fra de store forsterkerne. Større kapasitet/filtrering i strømforsyninger gir bedre lyd, rett og slett.
    Lyttetest med dynamisk last (musikk!) er her mer avslørende, enn målinger med statisk last (test-toner).

• Namaste
    Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.824
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Måtte jo få meg en halvtime musikk før dagens plikter.
    Nyter at jeg ikke trenger varmeovn i bøttekottet nå, men Juli kan bli interessant 🤔
    Ellers er jeg imponert over Bladelius sin nye fjernkontroll! MYE hyggeligere å holde i handa enn plastdingsen som følger Ask (og som også fulgte med Oden II)!
    Enkel (enklere enn Mjølner), pen (penere enn Mjølner) og blytung aluminium i matchende sort design til ampen 😍
    IMG_2127.jpeg
    IMG_2113.jpeg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.966
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Virker som du ikke trenger å frykte vinteren med kalde og mørke kvelder fremover. Kos deg med nyanskaffelsen 🎶🎶

• Namaste

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.073
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Stort grattis med bøs Alu-klump 😉
    Leste litt på nett........ bl.a. DENNE
    Imponerende sak. Hadde man penger 🤪
    Sitter jo bare med 2 klumper selv, som "bare klarer 80w Kl-A", så blev litt missunnelig (på den goe måten)(y)
    Ser frem til å høre om din opplevelse etter noen uker.

• Namaste

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    42.096
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer så mye med en lekker og tung Amp!!🤗👌
    Vil tru du har lært nå da…… større trenger du vel itte i fremtiden😅😂
    Den bør vel få stå der i årene fremover😎

gismo

• Namaste

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.824
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Puh! Tok noen timer å justere inn subene og justere litt på plassering av høyttalerne, i og med at Oden II pusher betydelig mer bass enn Ask gjorde.
    Blir ikke så ille det her og i hvert fall godt nok til å la det stå gjennom innspillingsperioden.
    Fikk til og med naboens skrikerunge i målingen (5000 Hz) 🤣, men nå får det være nok måling og tid for lytting.
    REW Waterfall 23 nov 25.jpg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    24.244
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ellers er jeg imponert over Bladelius sin nye fjernkontroll! MYE hyggeligere å holde i handa enn plastdingsen som følger Ask (og som også fulgte med Oden II)!
    Enkel (enklere enn Mjølner), pen (penere enn Mjølner) og blytung aluminium i matchende sort design til ampen 😍
    Vis vedlegget 1162345
    Flott fjernkontroll, men altfor avansert;)😆 Sånn skal gammel gubbe fjernkontroll være!
    IMG_9069.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.824
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Får vel fylle opp med litt musikk innimellom fjernkontrollene :)
    Etter å ha sniklyttet til erfarne fjellfolk i en annen(s) tråd, kjører vi denne en runde.
    1763931397891.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.824
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Skulle jo tatt seg ut å bare bruke originale gummiknotter under en snasen forsterker, men jeg er ikke helt klar for å kjøpe noe kostbart for øyeblikket. Kunne jo kjørt 6 stk. Stack Audio eller 4 stk. skreddersydde Egeland f. eks., men det får vente. Jeg har derimot god erfaring med disse, billige fra Ali og kjører de både under ampstanden (som er en DIY Sandwich av 2x18mm bambus og 5mm silikonlim) og mellom stand og Oden.
    Har ikke tenkt å AB teste med 75kg. så de til enhver tid valgte føtter blir plassert én gang for alle :)
    IMG_0361.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.824
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    En alt for kort helg (er de ikke alltid det?) går mot slutten og første 48 timer av bryllupsreisen er tilbakelagt.
    Oden II har stått på kontinuerlig siden fredag kveld og det har skjedd en hel del siden den søte, lille boksen ble pakket ut, rent lydmessig. Nå har jeg riktig nok brukt en god del tid på å temme bassen gjennom innstilling av suber, men man trenger ikke gullører og sjamanevner for å høre eller føle endringene. Jeg forventer at det vil skje mer i løpet av kommende uke, men trorvel at signaturen begynner å bli forståelig.

Som @nat sa det: Dette er IKKE en forvokst Ask!

Ask var god. Veldig god! Oden er bedre. På alt!
    Men det første jeg merket meg, var den voldsomme bassen. Det ble rett og slett for mye, med en saftig festkul i rommets akilleshel rundt 50-60 Hz.
    Effekten var ganske nøyaktid den samme som med Ask og Ø Frigg 2, der det rett og slett ble for mye energi i dette området, for hva rommet takler.
    Ved bruk av Google og ChatGPT, fant jeg at Arendal angivelig selv sier det ikke ville bli en automatisk dB økning bare ved at jeg har byttet fra RCA til XLR, men jeg nå 5dB lavere på begge subene okke som.
    Bassen er mer muskuløs og eksplosivt dynamisk! Fyldigere og varmere, men oppleves likevel som raskere, i mangel av bedre begrep.

Sammenlignet med Ask, er mellomtonen kanskje den største forskjellen. Vokalister av kjøtt og blod sitter klistret der de skal i lydbildet og det låter både større og dypere. Man lukter ikke bare whiskyånden til Tom Waits, men kan formelig lukte at han har fått et par Old Bushmills :) Adele 21 veier mer enn Adle 30 og selv Iggy Pop høres ut som han har fått mat den uka. Det spiller varmere, fyldigere, med mer ro og det er kanskje et lite hakk lettere å skille detaljer og plassering.

Toppen kan jeg ikke si så alt for mye skråsikkert om enda - med såpass kort innspillingstid, men i sum oppleves Oden II en del varmere enn Ask - også oppover. Målinger her tilsier at Oden har litt mindre energi i toppen, men det kan vel snarere skylles at den har mer i mellomtone og bass. Det spiller minst like detaljert og veloppløst allerede uansett, og jeg forventer at det vil utvikle seg ytterligere i løpet av de neste 50-100 timene. Så langt har jeg en følelse av at Oden gir en mer behagelig og mer naturlig topp, uten den ekstra lille energien som på Ask kunne bli litt i overkant på noen innspillinger.

Og den fysiske varmen fra ampen er til å leve med og i low bias mode, er det ikke noe verre enn Ask, så dette skal gå bra :)
    Og rett før legging her, ble Oden II også Shi-Tzu approved, så da er vi alle…

Happy!
    IMG_2143.jpeg
    IMG_2144.jpeg

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.567
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Kan være effekten av økt headroom du hører. Var vel min opplevelse når jeg gikk fra Mc 600W til 1200. Mer pondus og en mindre anstrengt topp/varmere

Sist redigert:
    • Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn