VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    988
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med ny DAC (preamp/streamer). :)
    Regner med at Vega S1 er tiltenkt brukt primært som DAC sammen med Aries S1 streameren.
    Sjekk at også Vega S1 har siste sw (10.3.2)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Takk og jepp - kun som streamer.
    God påminnelse. Finner frem lupe og tar en titt på den mikroskopiske menyen 🙂

Edit: Og da kom jeg på at jeg må kable den til nettet for å gjøre settings via app. Nå er det Aries som har kablet nett og switch har jeg foreløpig ikke. Litt styrete, men en engangsjobb for såvidt.

Sist redigert:

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    988
    Torget vurderinger
    8
    Finner frem lupe og tar en titt på den mikroskopiske menyen 🙂
    Du kan bruke 5 siders oppsett menyen (LDS) til både Aries og Vega via ip adressene til disse i URL feltet på mac og pc.
    Anbefaler nettverket ditt å tildele statisk IP adresse både for Aries og Vega.

Skjermbilde 2025-08-08 kl. 10.33.47.png

Bruker du i iPhone/iPad og har Auralic LDS appen kan du også sjekke oppsett menyen under Device og additional operation.

Edit: Skal du bruke Vega S1 som rein DAC for Aries S1 trenger den ikke være tilkoblet nettverk hele tiden, kun ved nye sw oppdateringer. Men skal du ha flere digitale tilkoblinger til Vega DAC og skifte mellom disse kan en også bruke en fjernkontroll som kan "læres" fra den mikroskopiske menyen på Vega skjermen...

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Du kan bruke 5 siders oppsett menyen (LDS) til både Aries og Vega via ip adressene til disse i URL feltet på mac og pc.
    Anbefaler nettverket ditt å tildele statisk IP adresse både for Aries og Vega.

Vis vedlegget 1137725

Bruker du i iPhone/iPad og har Auralic LDS appen kan du også sjekke oppsett menyen under Device og additional operation.

Edit: Skal du bruke Vega S1 som rein DAC for Aries S1 trenger den ikke være tilkoblet nettverk hele tiden, kun ved nye sw oppdateringer. Men skal du ha flere digitale tilkoblinger til Vega DAC og skifte mellom disse kan en også bruke en fjernkontroll som kan "læres" fra den mikroskopiske menyen på Vega skjermen...
    Antar at også Vega må kobles opp mot nettet, slik at jeg enten må bytte over kabelen eller skaffe meg en switch?

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    988
    Torget vurderinger
    8
    Antar at også Vega må kobles opp mot nettet, slik at jeg enten må bytte over kabelen eller skaffe meg en switch?
    En switch gjør jobben. Greit å også ha Vega S1 tilkoblet nettet for betjening/valg av innganger og endre digital filtre osv...
    Sjekk også output fra XLR /RCA at du har valgt 2V til preamp-delen i ASK . 6V innstillingen er vel ment for direkte tilkobling til power amp.

• Liker

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.210
    Sted
    Makrokosmos
    Gratulerer med ny Dac til ny Streamer @vim ! Prepping i skafferiet er jo kjent fra før av, men gardering med 3 streamers i et anlegg er muligens den nye strømme-standarden i 2025. Ser frem til kontrollerte blindtest-inntrykk av DAC og streamer etterhvert :cool:.

• Haha

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med ny Dac til ny Streamer @vim ! Prepping i skafferiet er jo kjent fra før av, men gardering med 3 streamers i et anlegg er muligens den nye strømme-standarden i 2025. Ser frem til kontrollerte blindtest-inntrykk av DAC og streamer etterhvert :cool:.
    Takk og takk!
    Går for quadrofoni her, så må nok ha en streamer til 🤣

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Oppdatert og finjustert.
    Spiller som fyttirakkern!

Har ikke fått sammenlignet dacene direkte enda, men spranget fra Ask streamer og dac til Auralic streamer og dac er stort! Lett å switche mellom disse to løsningene. Verre med å måtte bytte kabling i trangt rom for å bytte dac- det krever litt mer tid.
    Jeg mener likevel klart at spranget er enda større enn da jeg bare byttet inn Aries streameren, men så var det det med lyd og hukommelse da. Det spiller i hvert fall uten tvil mer åpent og utilslørt. Mer analyse kommer.
    IMG_1656.jpeg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.854
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Det ble den ja😉 Gratulerer, dette både høres og ser bra ut🤗

gismo

Sist redigert:
    • Namaste

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.563
    Torget vurderinger
    1
    Ser frem til å lese din lyttevurdering av den nye DACen.

• Liker

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Etter nesten 5 timer med Metatrøbbel og hissig egeninnsats med gjenoppretting etter at kona ble hacket på FB, er det endelig tid for et glass og gjennomspilling av dagens fangst hos @jorwed_
    Hater hackere, hater Meta, men elsker disse to damestemmene.
    IMG_1660.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Ser frem til å lese din lyttevurdering av den nye DACen.
    Skal ta meg tid til å skrive litt etter hvert, men lar den få synke inn litt noen dager først. Skal også få tatt bryet med å sammenligne de to dacene (Vega og Ask). Venter nå mest på ny forsterkermodul til den ene suben. Kanskje på plass til uka.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.061
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Meget dyktig kar :) Har flere album med han men ikke denne du viser til
    Ha en fin kveld Mr

mvh

• Liker

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.907
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny dings!

- og puh, der kom det (endelig) et bilde av kverna igjen. 😄

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med ny dings!

- og puh, der kom det (endelig) et bilde av kverna igjen. 😄
    Takk, takk 😊
    Blir litt mindre vinyl for tiden ja, men den går ingen steder den «kverna». Blir en helt annen ro over det å sette på - og lytte gjennom- et helt album. Med streaming blir det mye hopping.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.157
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    DAC ska’ du ha!

Fikk endelig ånden over meg og ork til å dykke bak det trange slangebolet for å flytte litt på USB kabelen mellom dacene (hhv. Auralic Vega S1 og Bladelius Ask). Det foregår ikke helt uten anstrengelser, når det er null plass verken foran, mellom eller bak!

Hvis du er av typen som ikke klarer å se på at folk skriver at det ble bedre når de brukte mer penger, foreslår jeg å legge på røret nå. For alle andre, blir det en kort fortelling om at man fort kan få mer av alt ved å bruke det som listepris koster i underkant av 50´. Jeg kjøpte brukt, men prisen får bli selgers og min hemmelighet 🤐.

Koblet altså Auralic Aries S1 opp mot de to dacene og sammenlignet over en time med 4 forskjellige spor, samt har på forhånd bare spilt musikk uten veldig kritisk lytting, med én kveld på hver dac.
    Sporene jeg har spilt her på morgenen er Sett at vi sier det sånn (B. Zetlitz/B. Wesseltoft), Why (S. Zelmani), The loneliest monk (V. Wooten) og Let me show you (B. Guy).

Rett på sak: Dacen i Ask er god. Veldig god! Jeg kunne egentlig fint ha levd videre med å kjøre rett inn i den og som tidligere skrevet, er det stor forskjell på å kjøre streaming fra innebygget Raspberry PI basert streamer (med alle Volumios lyter inkludert) og det å hente ned musikken via Aries S1. Minst like stor forskjell som ved bytte av dac.
    Men altså: Det blir betydelig bedre med Vega S1 som ren dac (Jeg har bare såvidt testet å streame fra integrert streamer i Vega, så her snakker vi altså Vega S1 i ren dac modus).

Mest påfallende forskjell ligger i følelsen av nærvær. Vega her HER - Ask er DER. Ask er litt mer distansert, litt mindre kontrast og pinpointing, men ellers er de ganske like i klangbalanse ift. lys/mørk/varm/nøytral og størrelse på lydbilde i bredde/høyde. Dette er to dacer som begge har filterinnstillinger som tillater at man justerer inn litt mer/mindre varme, men filterne i Vega er langt mer hørbare. Jeg foretrekker det åpne og nøytrale og kjører Vega med tone i «Clear» modus og filter i «Balanced».

Bassen i Vega er tyngre og bedre definert. Det er litt mer av den, men den er likevel mer presis og det er lettere å følge bassgangene. Hvis man drar på, er også bassen i Vega mindre «boomy», om enn marginalt.

Toppen oppleves ganske lik med de to, men Vega litt inntrykk av å være litt mer oppløst. Det er hårfint, men likevel. Mtp. sibilanter, fornemmelse av rom/luft og om lyse toner generelt oppleves både behagelig og troverdig, er det ganske close race.

Men så var det det viktige mellomtonen da. Der alt som egentlig er viktig foregår. Der kjøtt og blod illuderes i et godt anlegg og vokalister i et heldig øyeblikk nesten kan lure deg til å tro at du har fått tilgang på verdens mest intime 1:1 konsert. Der briljerer Vega og tar en glatt trepoenger (for de mange som ikke liker fotball her, så er det altså en bra ting. Tar du mange trepoengere, kan du vinne serien og det er altså positivt 🤣).
    Det er nok her forklaring på følelsen av å ha musikerne HER ligger. Det er også her det viktigste illusjonen av dybde foregår tror jeg. Man kan se mer inn i rommet rundt musikerne, og både Bertine og Buddy har flyttet taburretten en meter eller to nærmere meg i lytteposisjon. De synger til meg og ikke bare for meg. Det er vanskelig å forklare forskjellen, for egentlig er det ikke mer «kropp», fylde eller varme det handler om. Som sagt, er de to dacene ganske like i klangbalansen, men likevel er det en annen totalopplevelse.

Noen minus?
    Den hikker innimellom når jeg hopper mellom forskjellige bitrater i Qobuz eller på harddisken jeg har alle rippede CDér. Det krever at man trykker play et par-tre ganger før filen spiller. Det er visstnok en bug i softwaren i Aries som de angivelig jobber på, men jeg er i ferd med å konvertere til SPDIF for å omgå den lille irritasjonen. Lydmessig hører jeg ingen forskjell mellom USB kabel og SPDIF i mitt oppsett uansett.

Summen av å ha konvertert fra integrert dac og streamer i Ask til komboen Aries S1 og Vega S1 (begge med ekstern PSU) er i mine ører betydelig, som nevnt før. Definitivt verdt pengene og jeg ser meg på ingen måte tilbake!

Men begge trumfes av blå himmel, hundelufting og frokost på plattingen, så nå får musikk være musikk i noen timer.
    IMG_1672.jpeg
    IMG_1667.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn