VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.580
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Helgeslutt og en siste økt med gogutten Parker :)
    Satans at livet nok en gang består av kompromisser!

Tilbake er den tighte og kontrollerte bassen og det harmoniske og homogene lydbildet. Borte er litt varme, litt dybde og den morsomme, men akk så overdrevne bassresponsen. Ikke minst er det litt mindre kropp bak stemmene med Marten.
    Tror jeg skal leke litt mer med subene på et senere tidspunkt og se om ikke en aldri så liten festkul rundt 40-50hz kan være et forsøk verdt.

Steve Guttenbergs test av Ø Frigg 02 og sammenligningen han gjorde med Dynaudio Contour Legacy minner veldig om de forskjellene jeg hører på Frigg og Marten. Han sa vel noe sånt som at med Ø Frigg 02, hadde sangeren gått opp noen kilo i vekt. Det er presist beskrevet hva jeg hører her. Frigg 02 har en helt nydelig kropp i mellomtonen, smooth topp, stort og dypt lydbilde og enorm bass for en så liten høyttaler. Den spiller rett og slett som en langt større høyttaler. enn den beskjedne størrelsen skulle tilsi.

@GSolie og jeg har hatt en PM dialog i dag og han sier at lengre eller innvendig filtkledd bassport kan løse min utfordring med bassen i mitt lille rom og det kan nok høres svært sannsynlig ut. Med delvis tettet port og begge suber i negativ 180 grader fase, var bassen fint temmet. Dessverre forsvant også litt av magien og noe av den lettpustetheten Frigg briljerer med forsvant. Med subene fasevendt og porten tettet, ble det også litt mer målbar uro over hele frekvensspekteret. Om det er årsaken til at jeg opplever at den puster tyngre og mister noe av det imponerende lydbildet, skal jeg ikke spekulere i.

Litt mer testing blir det i morgen kveld, men jeg er redd hjemmelaget stikker av med en trepoenger denne gang.

Så er det bare å fundere videre da, på om litt varmere/smoothere elektronikk (les: Luxmans største integrerte eller Accuphase) eller kanskje en liten oppgradering av enkelte delefilterkomponenter er verdt å sjekke nærmere... :)
    Begge deler kan (kanskje) gi den lille ekstra kroppen i opplevd mellomtone og en litt mer avslappet diskant, som jeg nå har fått smake på.
    På den annen side: Fy steike som det spiller på Marten her nå 😅 😅
    1750022705628.png

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.813
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for at du deler inntrykk 👍😊 Lett å skape seg et bilde av hvordan det låter fra dine gode beskrivelser!
    Høres ut som Frigg ville vært mitt valg også 😅
    mvh

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.161
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Mitt inntrykk av Accuphase (E800) er allt annet enn varm/romantisk lyd som noen påstår? den fremstår som neutral/detaljert i lyden, Pass Labs som blev erstattet er mere fyldig i lyden snillere signatur.
    Snakket litt med Sluket om dette som har en del erfaring med Accu, fikk høre hans meninger vi var nok enige.

• Liker
    Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.580
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Mitt inntrykk av Accuphase (E800) er allt annet enn varm/romantisk lyd som noen påstår? den fremstår som neutral/detaljert i lyden, Pass Labs som blev erstattet er mere fyldig i lyden snillere signatur.
    Snakket litt med Sluket om dette som har en del erfaring med Accu, fikk høre hans meninger vi var nok enige.
    Tenker det samme om det jeg har hørt av Luxmans toppmodeller siste par år. Oppleves overhodet ikke slik jeg husker dem fra den-gang-da.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.751
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Hva er nøytralt ?
    Alle amper farger på en eller annen måte. Både Luxman og Accuphase heller over til den etter min mening den varme siden. Pass er fyldigere men snillere ?. E-800 har jeg kun hørt noen få minutter på, så skal ikke si noe om den😁.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.161
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva er nøytralt ?
    Alle amper farger på en eller annen måte. Både Luxman og Accuphase heller over til den etter min mening den varme siden. Pass er fyldigere men snillere ?. E-800 har jeg kun hørt noen få minutter på, så skal ikke si noe om den😁.
    Pass har en mere laidback fyldig mellanton og bassen er fetere ikke så stram/detaljert som hos Accu, der mellantonen er mere på slankere. det er mine erfaringer på JBL 4365.

Sist redigert:

Musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    410
    Sted
    Std
    Med den plassen/rommet til rådighet på Parker Duo kommer du også langt på vei med lillebror E-650 (30 W kl A) en alldeles nydelig formidler, den oppleves som lite mer romantisk/varm enn E-700 (35 w kl A) som har en noe mindre romantisk varme enn forgjengeren. Jeg tar meg på noen innspillinger å savne E-650 mens PRaT'n på
    E-700 som har en noe annen formidling, observert på Accordoene vel å merke!
    Ikke minst er Accuphase AD 50/60 ikke helt fy skam i disse ampene heller om man vil integrere riaa'n :sneaky:

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det er det som er irriterende med dette, når du endelig egentlig er fornøyd og setter deg ned for å nyte musikken så begynner du å tenke hvisomatte og så er det påan igjen. Det er faktisk moro å sette sammen komponenter og få de til å fungere sammen i et gitt rom.

• Liker

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    945
    Torget vurderinger
    8
    Synes hele albumet er fantastisk bra, men denne og Heavy Love har vært testspor her i mange år.
    Tøfft.! Likte spesielt trommelyden og den litt "skranglete" distinkte skarptrommen til Richie Hayward (fra Little Feat) her.

• Liker

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.580
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Tøfft.! Likte spesielt trommelyden og den litt "skranglete" distinkte skarptrommen til Richie Hayward (fra Little Feat) her.
    Prøv å gjett om jeg lette etter dårlige rør i eget anlegg første gang jeg hørte den introen! Viste seg å være Buddy Guys Fender som trengte en kjærlig hånd 🤣

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    79.917
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Smooth jazz og smooth whisky. Må jo være en god kombo 😊

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.580
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Smooth jazz og smooth whisky. Må jo være en god kombo 😊
    Spørs om Chris Stapleton hadde vært like smooth om han hørte deg kalle det jazz, men jeg satt på litt Sade for å redde deg inn 😅

• Liker
    Reaksjoner: TTs

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    79.917
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spørs om Chris Stapleton hadde vært like smooth om han hørte deg kalle det jazz, men jeg satt på litt Sade for å redde deg inn 😅
    Pøh, CS er vel noe av de ypperse @TT hviler øret til, og da må det vel falle inn under smooth jazz begrepet 🤔😊

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.580
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Tok deg pent inn der :)
    Føler likevel vi får ta det litt fra scratch her - bare sånn i tilfelle...
    1750437189848.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.580
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Hifitest.de har skrevet sånn cirka nøyaktig som jeg skulle sagt det selv om Ø Frigg 02 i denne testen, som jeg ikke har lest før jeg fikk ChatGPT til å oversette litt bedre enn min C-tysk:

Test: Ø Audio Frigg 02 – En kompromissløs nordmann med gudinne-status

Om noen høyttaler fortjener betegnelsen «no nonsense», så er det den nye Frigg 02 fra Ø Audio. Dette er akkurat slik en påkostet gulvstående høyttaler skal se ut – og, for å røpe det med én gang: slik skal den også låte.

Ø Audio – Norsk kompromissløshet
    Ø Audio er kanskje ikke et kjent navn for alle, men den norske produsenten har vært aktiv i rundt ti år. Fram til nylig besto sortimentet av ett eneste produkt: den kraftige toveis-høyttaleren Icon, som med sin store PA-baserte bass og hornladede diskant skapte bølger i entusiastkretser. Senere kom Icon 12 og søstermodellen Verdande, som begge videreførte filosofien med høy effektivitet og storslagen lyd. Nå tar Ø Audio et stort steg videre – Frigg 02 er deres første treveis-konstruksjon, og den første uten tradisjonell horndiskant.

Navnet «Frigg» peker heller ikke lavt: Frigg – eller Frigga – er i norrøn mytologi selveste gudefars hustru. Og Ø Audio legger lista deretter.

Design og konstruksjon
    Frigg 02 har en pyramideformet silhuett – bredere nede enn oppe. Det gir plass til en 22 cm bass i fronten, og samtidig mer innvendig volum – begge deler med klare lydmessige fordeler. Høyttalerelementene er tydelig rollefordelt: bassen sitter lavt, mens mellomtone og diskant er tett montert øverst, nær lyttehøyde – et grep som minner om klassiske toveis-konstruksjoner.

Mellomtonen er tilsynelatende plassert i et eget kammer med bakovervendt ventilasjon – et kjent triks for å forbedre både frekvensgang og impedans. Diskanten sitter i et kort bølgelederhorn (waveguide) – et grep for å optimalisere spredningen og sikre sømløs overgang til mellomtonen. Denne løsningen benytter komponenter fra norske Seas, som står bak alle tre driverne i høyttaleren.

Diskantdomen er støpt i et superlett og ekstremt stivt karbonfiber-materiale, fullstendig fri for resonanser innenfor det hørbare området.

Komponentvalg og finish
    Mellom- og basselementene er mer klassisk i oppbygning, med belagte papirmembraner – valgt for deres gode og forutsigbare klangmessige egenskaper. Moderne blir det likevel: Titanspolebærere og store spoler, kombinert med svært luftstrømsvennlige chassis. Delefilteret er bevisst designet med milde flanker og skreddersydde punktfiltre for optimal overgang mellom elementene.

Finishen står ikke tilbake for noe: Kunden kan velge mellom flere flotte trefinérer og matte lakkvarianter. Undertegnede foretrekker klart trefinishen – skandinavisk trearbeid sitter i blodet. Frigg 02 står på fire solide ben, som løfter høyttaleren godt over gulvet – nødvendig for at bassporten i bunnen skal fungere optimalt.

Målinger og lydlaboratorium
    Våre målinger viser tydelig at Frigg 02 er tuned for punch i bassområdet. Det betyr at Ø Audio bevisst har lagt inn litt ekstra energi i de laveste oktavene. Dette fungerer utmerket i større rom med god plass rundt høyttalerne – men kan bli i overkant i små rom eller ved plassering nær vegg. Her anbefaler vi en innsnevring av bassporten for en dypere og jevnere tuning.

Ellers er det lite å sette fingeren på: Fra grunntonen og oppover er frekvensgangen imponerende lineær. Den lille ujevnheten skyldes elementplasseringen og har ingen praktisk betydning. Rundstrålingsresponsen er glimrende i mellomtone og diskant, og både forvrengning og resonanser er fraværende. Høyttalerens følsomhet er i tillegg svært god.

Lytteinntrykk
    Og det som målingene lover, leverer Frigg 02 til fulle i lytterommet. Med litt plass rundt seg spiller den med en dyp, presis og smidig bass – slik vi husker det fra de virkelig store høyttalerne i gullalderen. Mellomtonen følger sømløst opp: nøytral, oppløst og musikalsk. Den gjør rett og slett alt riktig.

Diskanten er noe helt for seg selv – teknisk perfekt, men aldri påtrengende. Den gjengir overtoner og klangfarger med en sjelden kombinasjon av klarhet og varme. Helheten fremstår som én stemme – en musikalitet og sammenheng som skaper et usedvanlig romlig, organisert og troverdig lydbilde.

Frigg 02 har ingen musikalske preferanser: Den trives like godt med eksplosiv pop som med intim kammermusikk. Og når orkesteret brer seg ut, henger den med uten å miste oversikten. Undertegnede måtte nesten fysisk løftes ut av lytterommet etter å ha begynt dagen med Beethovens symfonier – en uvanlig kraftprestasjon.

Konklusjon
    Ø Audio Frigg 02 er en kompromissløs, gjennomført og teknisk sofistikert høyttaler – med en klangbalanse og helhet som gjør den til en livspartner i musikkrommet. En høyttaler for entusiasten som vil ha det beste – og beholde det.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.860
    Sted
    Langesund
    Synes hele albumet er fantastisk bra, men denne og Heavy Love har vært testspor her i mange år.
    Denne låta "Let Me Show You" på litt volum, har fått fram smilet på ganske hardbarkede fyrer her hjemme.

• Love

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.071
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Du merker vel også en forskjell i lydpresentasjonen nå da den nye stolen har mye høyere ryggstød?

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.580
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Om stol og lyd (og et hav av plass):
    Tror graden av direkte lyd i nærfeltslytting som dette (160cm likesidet trekant) gjør det lite sårbart. Merker/hører ingen forskjell.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn