VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Digg å være hjemme og nyte en time foran anlegget før arbeidsuka krever litt lading av skrotten.
    Jeg tråler harddisken med nærmere 1000 rippede CDér og finner stadig fantastiske album jeg nesten har glemt.
    Har godt og vel 500 CDér til på loftet, som ikke er rippet og det spøker vel for at de noen gang vil bli det.
    1749588587258.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Hva du velger, er avhengig av behovet ditt. Søk i ditt hjerte, og svar vil du finne😋

Setter ellers hele 10 kr på at Marten blir.
    Du er en vis mann Gunner. Spurte kona og hun mumlet noe om at den daten burde jeg tenke nøye over. Tror hun mente at jeg bør bruke penger på hifi 🤔
    Ellers er stillingen 4-3 i Martens favør etter dag 1.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Ellers er stillingen 4-3 i Martens favør etter dag 1.
    Intressant, Ø Frigg 02 var vel innspilt når du fikk dem på test.
    Regner med en liten oppsummering over plusser og minuser her. Marten Parker Duo har vel allerede (minst) 1 poeng mer pga av utseende.

Her er det ny preamp/dac /streamer på plass og plutselig "tryller" Parker Duo fram mikro detaljer i lydbilde på kjente spor ørene ikke har oppfattet før. Testet forøvrig to alternative preamp/dac/streamere i prisklasse 80-120K, men kineserens totalpakke og lydgjengivelse gikk av med en (klar) seier.

• Liker
    Reaksjoner: vim

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.569
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    84
    Flere ting som " tikker" inn på Ø 😱
    Formen er ikke fin.
    Bassen 1m under diskant mellomtone.
    Fargen er drit kjedelig(vet det er demo) men pokker heller da!😁
    Navnet Ø, høres ut som noen stammet frem et navn i panikk🤢

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    @atletico grattis med ny elektronikk! Det bor MYE i Duo, det er helt sikkert! Skal skrive en «rapport» når jeg leverer dem inn utover i uka.

@Evo III:
    Liker formen jeg.
    Bassen er en utfordring her i hvert fall. Det låter på mange områder helt vanvittig bra og kanskje til og med bedre enn Parker, men det blir for mye bass og den henger ikke helt sammen med resten. Problemet kan være at jeg sitter kun 165cm. Fra høyttaleren og at elementene rett og slett ikke summerer lyden fra de tre elementene på så kort avstand. Og bassport under gjør at rommet spiller veldig med, når det ikke er betonggulv.
    Schtøgg i hvitt ja :) Fin i eik.
    Øøøøø, hva mener du? :)

Men fy søren den dynamikken, nærværet i stemmer og helt nydelig topp! Blir noen timer med kos i dag og så bytte tilbake. Tester ryggen like mye som høyttalerne…

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Det jobbes med bassen her. Resten er utrolig bra! I et annet rom (dvs. ALLE rom er større enn dette :)), er dette en høyttaler som kan kjempe mot de store gutta.
    Ø, Øøøø, Mø eller Øl. Dette er gØy!

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Hadde jeg fått temmet den pukkelen rundt 45-50 Hz nå så...
    Delvis tettet bassport, uten at det går ut over resten. Helt tett = flatere kurve men dårligere på alt annet.
    Nå pause.
    Skjermbilde 2025-06-15 kl. 13.26.10.png

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hørt Frigg, og ble imponert. (Skynder meg til å si at man kan bygge selv for en brøkdel av prisen!!!! Sånn, da slipper noen å bli lei seg).

Tekniske betraktninger rundt konstruksjonen, får de som har peiling på dette, ta seg av. Jeg antar at folka bak Ø kan sine saker, mtp hva de har fått til).

Det kreves helt sikkert en del jobbing og tilpasning i det lille rommet, men det tok da vitterlig tid få Marten til å spille slik du ønsket også?

Prøvd å bruke subs (i motfase) til å temme bassen?

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Tok veldig mye jobb med Parker ja, og det nærmer seg noe her også altså.
    Har et par dager til på meg, men dette ble like gøy som det er vanskelig. Har målt og justert suber et par timer snart. Nå blir det musikk en stund. Har en liten festkul rundt 45-50, men det kan jo være artig det, så lenge den er under kontroll.

Glad du tok hensyn til sarte DIY tær @The Gunner 😛

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    110
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hørt Frigg, og ble imponert. (Skynder meg til å si at man kan bygge selv for en brøkdel av prisen!!!! Sånn, da slipper noen å bli lei seg).
    Veldig hyggelig å lese at du ble imponert. Det gleder :)
    Jeg vil bare få lov til å korrigere litt her, slik at det ikke blir noen misforståelser. Det er ikke veldig enkelt å bygge FRIGG 02 til "en brøkdel av prisen". Ingen av høyttalerelementene er standard, de er heller ikke billige eller tilgjengelige for andre. Så er det også litt ok deler inni høyttaleren, som koster litt ;-)

Jeg forstod at du skrev det litt med glimt i øyet, men tenkte det vær greit å presisere for folk som leser.

Hilsen han som har brukt noen timer på å få høyttalerne til å spille slik de gjør.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    @GSolie
    Tenkte jeg ikke skulle "oute" at vi har hatt en dialog på PM etter at du tok kontakt, men da har du selv lagt hodet på blokka her :)
    Det må jeg si - en konstruktør som er så dedikert at man gidder en dialog på en søndag er ingen selvfølge.
    Og så de andre ser det: Grattis med en utrolig velspillende og underholdende høyttaler! Her er det musikkglede i fokus så det monner!
    Heldigvis for absolutt alle andre enn meg, så er det ikke vanlig med under 10kvm. nådeløst lytterom.
    Jeg jobber videre og ser om det er mulig å klemme en nydelig 3-veis konstruksjon inn i bøttekottet.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Og i mellomtiden kan man jo irritere seg litt over superhørselkone som ikke er så opptatt av verken målinger eller musikk.

Hun: " Bassen skjærer litt i ørene og alt virker litt urolig i forhold til dine (Marten Parker Duo, red. anm.). Liker dine bedre, men disse er morsommere".

Den musikk og basselskende datteren: "Disse (Frigg) låter mye morsommere og stemmene er finere. Mer fyldig og så hører jeg ting som jeg ikke har lagt merke til før".

Jeg:
    Marten måler slik hos meg:
    Skjermbilde 2025-06-15 kl. 14.51.43.png

Og her er det beste jeg har klart med Frigg (begge med suber):
    Skjermbilde 2025-06-15 kl. 13.26.10.png

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    18
    Og i mellomtiden kan man jo irritere seg litt over superhørselkone som ikke er så opptatt av verken målinger eller musikk.

Hun: " Bassen skjærer litt i ørene og alt virker litt urolig i forhold til dine (Marten Parker Duo, red. anm.). Liker dine bedre, men disse er morsommere".

Den musikk og basselskende datteren: "Disse (Frigg) låter mye morsommere og stemmene er finere. Mer fyldig og så hører jeg ting som jeg ikke har lagt merke til før".

Jeg:
    Marten måler slik hos meg:
    Vis vedlegget 1128047

Og her er det beste jeg har klart med Frigg (begge med suber): Vis vedlegget 1128051
    Er det ikke bittelitt fristende å prøve dsp? Jeg synes disse målingene ser godt egnet ut for litt dsp. Ingen store suck-outs, men noen topper som kunne dras ned litt. Beklager banning i kjerka :)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Er det ikke bittelitt fristende å prøve dsp? Jeg synes disse målingene ser godt egnet ut for litt dsp. Ingen store suck-outs, men noen topper som kunne dras ned litt. Beklager banning i kjerka :)
    Bittelitt, men ikke nok 🤣

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    110
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte jeg ikke skulle "oute" at vi har hatt en dialog på PM etter at du tok kontakt, men da har du selv lagt hodet på blokka her :)
    Det må jeg si - en konstruktør som er så dedikert at man gidder en dialog på en søndag er ingen selvfølge.
    Og så de andre ser det: Grattis med en utrolig velspillende og underholdende høyttaler! Her er det musikkglede i fokus så det monner!
    Heldigvis for absolutt alle andre enn meg, så er det ikke vanlig med under 10kvm. nådeløst lytterom.
    Jeg jobber videre og ser om det er mulig å klemme en nydelig 3-veis konstruksjon inn i bøttekottet.
    Jeg vurderte først om jeg skulle skrive rett i tråden, men jeg foretrekker ofte en direkte kommunikasjon fremfor åpent i forum. Da blir det ryddigere, og enklere å holde en tråd i kommunikasjonen.

Jeg kan jo kommentere litt kort generelt rundt FRIGG 02, fordi det er ikke en tilfeldig konstruksjon med tilfeldige løsninger unnfanget ved en tilfeldighet. ;-) Høyttaleren fikk ganske klare kriterier fra start og det ble gjort målrettede valg og beslutninger gjennom hele utviklingen.

Vi er jo et team som jobber med høyttalerne under merkevaren Ø Audio og min jobb er i stor grad å sette visjoner, ønsker og tilbakemeldinger ut i praktiske løsninger, som til slutt blir et ferdig produkt. Jeg har bygget og lekt med høyttalere i mer en 30år og sannheten er at det er at det er veldig få som faktisk vet hva som ligger bak utviklingen av et kommersielt produkt, noe som også er grunnen til at mange går ut høyt, men også faller fort ut. DIY og kommersiell produktutvikling innebærer ofte ulike sett med vurderinger som må gjøres.

Høyttalerutvikling handler om å balansere en hel rekke momenter. Kommersiell utvikling innebærer enda flere momenter som skal inn i prosessen.

Utseendet til FRIGG 02 har allerede blitt kritisert, plasseringen av bass element, og til og med navnet på merkevaren. Det står man selvfølgelig fritt til, men ingen av disse tingene er en tilfeldighet. Samtidig er vi svært klare over at vi aldri kan tilfredsstille alle, verken på utseende eller lyd............eller hvor vi plasserer bassen. Det er heller ikke målet, men kan en høyttaler jeg har vært med å utvikle berike musikkopplevelsen til et tilstrekkelig antall mennesker til at det er liv laga, så synes jeg selvsagt det er helt fantastisk.

FRIGG 02 ble i utgangspunktet utviklet for større rom enn ditt, hvor ett av kriteriene var å få en kompakt høyttaler som låter stort og engasjerende i normale stuer. Vi ser jo at flere ser etter kompakte høyttalere. Et slik kriterium legger en del føringer for hva man må gjøre videre i prosessen.

Jeg skal være litt forsiktig her, slik at jeg ikke tråkker over noen linjer ift regler for bransjeaktører, men tror jeg holder meg innafor.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    18
    Bittelitt, men ikke nok 🤣
    He he. Jeg har både en DSpeaker X2 og en MiniDSP SHD Studio stående som jeg ikke bruker. Du er hjertelig velkommen til å låne en, eller begge til litt testing hvis du ønsker.

• Love
    Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.220
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Jeg vurderte først om jeg skulle skrive rett i tråden, men jeg foretrekker ofte en direkte kommunikasjon fremfor åpent i forum. Da blir det ryddigere, og enklere å holde en tråd i kommunikasjonen.

Jeg kan jo kommentere litt kort generelt rundt FRIGG 02, fordi det er ikke en tilfeldig konstruksjon med tilfeldige løsninger unnfanget ved en tilfeldighet. ;-) Høyttaleren fikk ganske klare kriterier fra start og det ble gjort målrettede valg og beslutninger gjennom hele utviklingen.

Vi er jo et team som jobber med høyttalerne under merkevaren Ø Audio og min jobb er i stor grad å sette visjoner, ønsker og tilbakemeldinger ut i praktiske løsninger, som til slutt blir et ferdig produkt. Jeg har bygget og lekt med høyttalere i mer en 30år og sannheten er at det er at det er veldig få som faktisk vet hva som ligger bak utviklingen av et kommersielt produkt, noe som også er grunnen til at mange går ut høyt, men også faller fort ut. DIY og kommersiell produktutvikling innebærer ofte ulike sett med vurderinger som må gjøres.

Høyttalerutvikling handler om å balansere en hel rekke momenter. Kommersiell utvikling innebærer enda flere momenter som skal inn i prosessen.

Utseendet til FRIGG 02 har allerede blitt kritisert, plasseringen av bass element, og til og med navnet på merkevaren. Det står man selvfølgelig fritt til, men ingen av disse tingene er en tilfeldighet. Samtidig er vi svært klare over at vi aldri kan tilfredsstille alle, verken på utseende eller lyd............eller hvor vi plasserer bassen. Det er heller ikke målet, men kan en høyttaler jeg har vært med å utvikle berike musikkopplevelsen til et tilstrekkelig antall mennesker til at det er liv laga, så synes jeg selvsagt det er helt fantastisk.

FRIGG 02 ble i utgangspunktet utviklet for større rom enn ditt, hvor ett av kriteriene var å få en kompakt høyttaler som låter stort og engasjerende i normale stuer. Vi ser jo at flere ser etter kompakte høyttalere. Et slik kriterium legger en del føringer for hva man må gjøre videre i prosessen.

Jeg skal være litt forsiktig her, slik at jeg ikke tråkker over noen linjer ift regler for bransjeaktører, men tror jeg holder meg innafor.
    Min tråd - og jeg sier i hvert fall at det er kult at du bidrar her 😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn