Besøk hos @iGran
Viktig å fylle hverdagene - og ikke bare helgene - med fine folk og gode (musikk-)opplevelser, så jeg inviterte meg selv til et tirsdagsbesøk hos
@iGran i går og fikk audiens

Med audiensen fulgte et herremåltid av en indisk kikertgryte som smakte helt nydelig!
I et hvert treff med husverten følger også gode samtaler og god stemning. Et fortsatt ganske nytt vennskap, der man både kan senke skuldrene fullstendig og ha lettflytende og naturlig prat, men også samtaler med et snev av dybde - det er ingen selvfølge i moden (min i dette tilfelle - husverten er jo rene ungdommen) alder. Men desto hyggeligere!
Med fulle mager, gikk vi løs på medbragt Mac, mic, dac og REW og fikk en teknisk bekreftelse på at ørene sitter på rett sted, når man synes det spiller flott på anlegget til iGran. Husverten får selv herske over måleresultatene og har opphavsretten til filene
Etter litt stunting og lek med USB kabler som selvsagt var nøyaktig 1cm og et solid C-moment for korte mellom mac og dac, var det tid for å nyte litt musikk. Timene fløy fort og kun avbrutt av en deilig dose jordbær og te, gikk returen hjem rundt midnatt. Tøff onsdagsmorgen etter en drøy kjøretur hjem, men sååå verdt det
Etter mitt forrige besøk på adressen er det byttet dac og oppdatert/justert på sub, samt vel også flyttet litt på lytteposisjon. Med respekt for egen - ganske elendige - auditive hukommelse, synes jeg det nå spiller enda (og ganske betydelig) bedre enn forrige gang!
Det er jo litt av et anlegg han har sammensatt, men det vet man jo fra andre oppsett og ikke minst messer, at ikke nødvendigvis betyr bare godlyd.
Godlyd er det definitivt fra dette oppsettet!
Våre rom og anlegg har ikke så mange fellesnevnerne egentlig, men jeg hører en lydsignatur jeg både liker og til dels kan gjenkjenne i måten musikken gjengis på.
Som alle vet og som diskusjonene på HFS gjerne avslører, hører og opplever folk gjerne samme lyden som forskjellig. Preferansene og vokabularet er også variert, men her er et puslete og kortfattet forsøk fra min side på å beskrive hva som gjør at jeg liker dette veldig godt:
Først, og aller viktigs, så spiller det balansert. Kall det gjerne nøytralt, men ikke i den forstand at det er tamt eller kjedelig. Tvert imot. Men det er en balanse som gjør at oppsettet tåler å utfordres med mange stilarter og ikke prioriterer hardt mellom trøkk og dynamikk vs. silkemykt, passe varmt og oppløst. Det er fin dybde og ditto bredde i lydbildet, men mest markant er for meg at det skilles ekstremt godt mellom instrumenter og detaljer, uten at det blir for analytisk. Det låter avslappet og naturlig, og har snert og dynamikk når det skal være det.
Mange ville kanskje gjette på at komboen rør i dac (og pre), Luxman og Dynaudio i sum vil gi en litt plysjrosa signatur og ofre litt topp og detaljer, men det er langt fra tilfelle i dette oppsettet. Det er godt skyv i bassen (selv om jeg kanskje ville hatt enda litt mer snert nedover i eget anlegg - med mine musikkfreferanser), mellomregisteret er oppløst og akkurat passe varmt, og toppen er ditto oppløst og svært luftig. Ingen rosa champagnediskant her nei!
Summen er et anlegg som spiller vakkert og skaper en svært troverdig illusjon av "the real thing", og som danner grunnlag for mange og lange stunder med musikkglede på et svært høyt nivå. Dette er et anlegg som ikke bare lar deg nyte uten å bli utmattet over lang tid, men samtidig holder deg engasjert og våken og det skjuler lite eller ingenting av informasjon i gjengivelsen.
Pssst! Nevnte jeg at husverten selv sitter på opptak som beviser at han også er en meget habil pianist?
Men det får han også selv velge om han vil løfte sløret for med å publisere på Qobuz. Mitt tips er at dette fortjener oppmerksomhet
Takk for en svært hyggelig tirsdagskveld!