VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    78.296
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Grattis! Blir spennende! Forresten ikke rart med åpne kjøp når vekten er høy og volumet røslig….😆

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Hællemåne - justering av 2 suber var ingen lek gitt!
    3,5 timer senere er det ikke forbedring nok til at det er verdt det. Målbart er det hårfint bedre, men ørene noterer ingen vesentlig forskjell. Men, jeg har kun jobbet med en av minst to mulige plasseringskomboer.
    Det vil gå noen timer på dette, det er i hvert fall helt klart.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.411
    Torget vurderinger
    1
    3,5 timer senere er det ikke forbedring nok til at det er verdt det. Målbart er det hårfint bedre, men ørene noterer ingen vesentlig forskjell. Men, jeg har kun jobbet med en av minst to mulige plasseringskomboer.
    Ja, hvorfor skal du ha det noe lettere enn oss andre?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.972
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Hva søkte du i utgangspunktet - jevnere bassrespons i rommet ?

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.348
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Se der, der har du jo grunnen for at du skal kjøpe deg en Nova!!! Da blir kalibreringen en lek 😃

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Se der, der har du jo grunnen for at du skal kjøpe deg en Nova!!! Da blir kalibreringen en lek 😃
    Bortsett fra at diper fortsatt er vanskelig å rette med EQ/DSP 😊

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.058
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Neida. DBA er frontveggen "full" av subbasselementer, og bakveggen likeså. Jobben til de på bakveggen er å suge opp det som kommer fra frontveggen. Stig Erik Tangen hadde et:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Neida. DBA er frontveggen "full" av subbasselementer, og bakveggen likeså. Jobben til de på bakveggen er å suge opp det som kommer fra frontveggen. Stig Erik Tangen hadde et:
    Ah! Ja, det hadde vært noe. Like populært som bare å fjerne bakveggen (yttervegg) hjemme tenker jeg :)
    Men genialt tenkt prinsipp da!

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    923
    Torget vurderinger
    8
    Ah! Ja, det hadde vært noe. Like populært som bare å fjerne bakveggen (yttervegg) hjemme tenker jeg :)
    Men genialt tenkt prinsipp da!
    Hei Vidar. Kanskje ikke helt "stuerent" for mange, men har du vurdert aktive høyttalere med DSP muligheter..?
    Jeg hadde Kii Three 4 år i stua (første paret i Norge) og kjenner av og til på savnet av disse...eksempel nye Focal Diva Utopia hadde vært interessant å få teste.:)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Hei Vidar. Kanskje ikke helt "stuerent" for mange, men har du vurdert aktive høyttalere med DSP muligheter..?
    Jeg hadde Kii Three 4 år i stua (første paret i Norge) og kjenner av og til på savnet av disse...eksempel nye Focal Diva Utopia hadde vært interessant å få teste.:)
    Vurdert og forkastet 😊
    Må innrømme at jeg er tradisjonalist på den fronten. Og strengt tatt er de korrigeringene jeg jobber med ganske små og nerdete. Lyden er jeg egt. veldig happy med.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ser du selger de fantastiske Parker Duoene - hva står på vei inn?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    70.105
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Beste bass jeg har hørt noen gang.
    I særklasse. 👍

Litt av ene veggen, bilder fra besøk i februar.
    DBA :
    IMG_20250506_130041.jpg

Til høyre sees litt av mellombass-systemet.
    3X15" fri baffel.
    IMG_20250506_125947.jpg

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    923
    Torget vurderinger
    8
    Ser du selger de fantastiske Parker Duoene - hva står på vei inn?
    Har ikke bestemt noe enda..bare en føler ute.
    Er generelt fornøyd med lyden i stua men sliter litt med at enkelte komponenter rundt i stua "spiller litt med" de få gangene jeg skrur lyden opp til 75- 85dB. Spiller generelt på veldig moderate volum. Dette var aldri noe tema med Kii Three som var mindre påvirket av rommet de stod i.

Oppsettet nå låter meget bra på det meste av musikken jeg hører på, mens Kii Three fungerte kanskje hakket bedre på enkelte mindre bra innspillinger.
    Hvis jeg endrer noe nå i stua bli det kanskje aktive høyttalere igjen...tiden vil vise. :)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ler meg skakk av denne lille rakkeren.
    Koblet på subene, kjørte en rask romkorreksjon via mobilappen og vipps - dette er lyd jeg kunne levd med om Ask måtte til doktoren en stund.
    Blir knall på hytta med et par gamle Heco statinhøyttalere og kanskje en billig sub etter hvert.
    IMG_1055.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Hadde min skarve Supersport på stor service og det eliminerer nykjøp på lang tid fremover uansett, men jeg prøvekjørte nye Panigale V2S og steike for en motor!
    Supersport møter Panigale og har i tillegg blitt supersmooth :love::love::love:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Nærmer seg noe og det spiller fint med to suber nå!
    Kan se ut som 2 suber blir permanent løsning.

Ikke så voldsomt stor effekt i bassen isolert sett faktisk, men derimot følelsen av større/mer luftig lydbilde, mer definerte instrumenter og stemmer, samt mer lettpustet oppover. Deler på105 Hz og kjører 3-4 små EQ justeringer på hver sub, samt en 180 graders fasevending på den ene.
    Nitidig justering av delay på begge suber ga markant effekt.
    Dalsøkket rundt 340Hz kommer nok fra summen av 1 meter til sidevegger + gulv, men et par tiltak er testet og de drar ned toppen fra 200-260, samtidig som dipen på 340Hz blir glattet ut:
    Litt dypere absorbent på bakvegg hjelper litt (puter på bildet er bare en test) og en (15cm. treull) absorbent som skal inn på baksiden av Eli Acoustics (7 cm.) platene som henger der nå er i produksjon.
    Stolen skal kanskje ned på sin originale høyde også. De 5 cm. klossene den står på gjør faktisk en målbar (men knapt hørbar skal sies) forskjell.
    Får se om sittekomfort prioriteres foran marginal effekt.

Får spille litt musikk noen dager da, etter sikkert mer enn 10 timer med flytting, justering og måling de siste kveldene.
    REW Waterfall 8 mai 25.jpg

SPL 8 mai.jpg

1746649648627.png

Miles har ballen!
    Skjermbilde 2025-05-07 kl. 22.30.36.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    🤣 🤣
    Joda..... men noen ganger hender det jo, at du kommer "tilbake" (reinkarneres) som
    grevling i nordsverige, og da hjelper en Ducati ikke mye 😁😁
    Får jeg som fortjent, blir jeg gjenfødt som Havtornbusk langs motorveien fra Kastrup...

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Det ble jobbet litt i dag også 😊
    Markering av frigjøringsdagen på Grinimuseet (Grini fangeleir), hvor denne vakre, unge damen med den minst like vakre stemmen ble et hyggelig bekjentskap. Ville ikke stå i veien for henne generelt , men strålende og gripende apell i dag!
    Og en joik utgitt i dag fikk vi også, med støtte til Palestina som tema i anledning 8. mai.
    IMG_1115.jpeg
    IMG_1128.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.781
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Noen timer unna lytterom, dagsenter og kommunikasjonsvesvær, handler det nå kun om kokekaffe og gjennomgang av taktikk for å bevise at en middels utdannet mann er smartere enn en middels stor ørret 🐟
    IMG_1144.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn