VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Polen
    Nærmer seg noe og det spiller fint med to suber nå!
    Kan se ut som 2 suber blir permanent løsning.

Ikke så voldsomt stor effekt i bassen isolert sett faktisk, men derimot følelsen av større/mer luftig lydbilde, mer definerte instrumenter og stemmer, samt mer lettpustet oppover. Deler på105 Hz og kjører 3-4 små EQ justeringer på hver sub, samt en 180 graders fasevending på den ene.
    Nitidig justering av delay på begge suber ga markant effekt.
    Dalsøkket rundt 340Hz kommer nok fra summen av 1 meter til sidevegger + gulv, men et par tiltak er testet og de drar ned toppen fra 200-260, samtidig som dipen på 340Hz blir glattet ut:
    Litt dypere absorbent på bakvegg hjelper litt (puter på bildet er bare en test) og en (15cm. treull) absorbent som skal inn på baksiden av Eli Acoustics (7 cm.) platene som henger der nå er i produksjon.
    Stolen skal kanskje ned på sin originale høyde også. De 5 cm. klossene den står på gjør faktisk en målbar (men knapt hørbar skal sies) forskjell.
    Får se om sittekomfort prioriteres foran marginal effekt.

Får spille litt musikk noen dager da, etter sikkert mer enn 10 timer med flytting, justering og måling de siste kveldene.
    Vis vedlegget 1119694
    Vis vedlegget 1119685
    Vis vedlegget 1119688
    Når jeg kikker inn i bøttekottet ditt, tenker jeg på en gammel reklamekassett med Martin Schanche og Harald Heide Steen Jr. De reklamerte for Vikings Stop Steel-dekk med lite støy. Haralds karakter hadde nemlig russiske vinterdekk på sin bil, med sjøgrønne stjerner. De støyet en del, men det ordnet han ved å stappe bilen full av Leca-blokker og eggkartonger :ROFLMAO: INGEN sammenligning for øvrig!

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.780
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg kikker inn i bøttekottet ditt, tenker jeg på en gammel reklamekassett med Martin Schanche og Harald Heide Steen Jr. De reklamerte for Vikings Stop Steel-dekk med lite støy. Haralds karakter hadde nemlig russiske vinterdekk på sin bil, med sjøgrønne stjerner. De støyet en del, men det ordnet han ved å stappe bilen full av Leca-blokker og eggkartonger :ROFLMAO: INGEN sammenligning for øvrig!
    Lecablokker ja, det hadde jeg ikke tenkt på 🤔🤭

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.410
    Torget vurderinger
    1
    Usedvanlig glatt og fint forløp på den frekvensgangen. Hvilken glatting i REW bruker du på denne visningen?
    1747030617908.jpeg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.780
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Besøk hos @iGran

Viktig å fylle hverdagene - og ikke bare helgene - med fine folk og gode (musikk-)opplevelser, så jeg inviterte meg selv til et tirsdagsbesøk hos @iGran i går og fikk audiens :)
    Med audiensen fulgte et herremåltid av en indisk kikertgryte som smakte helt nydelig!
    I et hvert treff med husverten følger også gode samtaler og god stemning. Et fortsatt ganske nytt vennskap, der man både kan senke skuldrene fullstendig og ha lettflytende og naturlig prat, men også samtaler med et snev av dybde - det er ingen selvfølge i moden (min i dette tilfelle - husverten er jo rene ungdommen) alder. Men desto hyggeligere!

Med fulle mager, gikk vi løs på medbragt Mac, mic, dac og REW og fikk en teknisk bekreftelse på at ørene sitter på rett sted, når man synes det spiller flott på anlegget til iGran. Husverten får selv herske over måleresultatene og har opphavsretten til filene :)

Etter litt stunting og lek med USB kabler som selvsagt var nøyaktig 1cm og et solid C-moment for korte mellom mac og dac, var det tid for å nyte litt musikk. Timene fløy fort og kun avbrutt av en deilig dose jordbær og te, gikk returen hjem rundt midnatt. Tøff onsdagsmorgen etter en drøy kjøretur hjem, men sååå verdt det :)

Etter mitt forrige besøk på adressen er det byttet dac og oppdatert/justert på sub, samt vel også flyttet litt på lytteposisjon. Med respekt for egen - ganske elendige - auditive hukommelse, synes jeg det nå spiller enda (og ganske betydelig) bedre enn forrige gang!
    Det er jo litt av et anlegg han har sammensatt, men det vet man jo fra andre oppsett og ikke minst messer, at ikke nødvendigvis betyr bare godlyd.
    Godlyd er det definitivt fra dette oppsettet!
    Våre rom og anlegg har ikke så mange fellesnevnerne egentlig, men jeg hører en lydsignatur jeg både liker og til dels kan gjenkjenne i måten musikken gjengis på.
    Som alle vet og som diskusjonene på HFS gjerne avslører, hører og opplever folk gjerne samme lyden som forskjellig. Preferansene og vokabularet er også variert, men her er et puslete og kortfattet forsøk fra min side på å beskrive hva som gjør at jeg liker dette veldig godt:

Først, og aller viktigs, så spiller det balansert. Kall det gjerne nøytralt, men ikke i den forstand at det er tamt eller kjedelig. Tvert imot. Men det er en balanse som gjør at oppsettet tåler å utfordres med mange stilarter og ikke prioriterer hardt mellom trøkk og dynamikk vs. silkemykt, passe varmt og oppløst. Det er fin dybde og ditto bredde i lydbildet, men mest markant er for meg at det skilles ekstremt godt mellom instrumenter og detaljer, uten at det blir for analytisk. Det låter avslappet og naturlig, og har snert og dynamikk når det skal være det.

Mange ville kanskje gjette på at komboen rør i dac (og pre), Luxman og Dynaudio i sum vil gi en litt plysjrosa signatur og ofre litt topp og detaljer, men det er langt fra tilfelle i dette oppsettet. Det er godt skyv i bassen (selv om jeg kanskje ville hatt enda litt mer snert nedover i eget anlegg - med mine musikkfreferanser), mellomregisteret er oppløst og akkurat passe varmt, og toppen er ditto oppløst og svært luftig. Ingen rosa champagnediskant her nei!
    Summen er et anlegg som spiller vakkert og skaper en svært troverdig illusjon av "the real thing", og som danner grunnlag for mange og lange stunder med musikkglede på et svært høyt nivå. Dette er et anlegg som ikke bare lar deg nyte uten å bli utmattet over lang tid, men samtidig holder deg engasjert og våken og det skjuler lite eller ingenting av informasjon i gjengivelsen.

Pssst! Nevnte jeg at husverten selv sitter på opptak som beviser at han også er en meget habil pianist?
    Men det får han også selv velge om han vil løfte sløret for med å publisere på Qobuz. Mitt tips er at dette fortjener oppmerksomhet :)

Takk for en svært hyggelig tirsdagskveld!
    6c9e2528-b137-418c-a922-d26fc6b9c8fb.jpg
    24dace9a-aa78-4410-80ce-5f46aa71e3c3.jpg
    352e3f2f-570a-4323-afa5-461195467c23.jpg
    13599947-4ba4-49b9-8d07-d29b5c04fcb1.jpg
    c924fbb5-d167-439e-bb3c-4f2abc94c77a.jpg
    cb20e303-fe5a-4e83-ba2b-0b429a5c6698.jpg
    e768c8db-c11f-4387-8db1-b2c505a4fe11.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    70.086
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    God beskrivelse av anlegget til @iGran.
    Det spiller virkelig bra, og ser lekkert ut.

Jeg er helt enig i det du sier om vertens egenkomponerte musikk. Da gismo og jeg var innom fikk vi også høre dette avspilt fra hans egne filer. Det tåler offentlighetens lys, og hvis han har mer på hjertet bør han også spille inn mer av denslags. Det var godt å høre på.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    78.228
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, ikke alle forunt å være så frimodig at de kan sitte i en gynekologstol fremfor vinduet som går fra gulv til tak uten gardiner mange timer om dagen. 😁
    Da jeg bodde i Nederland fikk jeg høre fra de lokale at gardiner skulle være fratrukket, ellers hadde man noe å skjule. Det var også almenn høflighet å ikke kikke inn når man passerte 😊

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.887
    Sted
    Makrokosmos
    Med audiensen fulgte et herremåltid av en indisk kikertgryte
    Jeg måtte slå opp ordet herremåltid i NAOB da jeg ikke har hørt det før, og det heller ikke finnes i svensk språkbruk. Der fant jeg sitatet: "tynne indere måtte bære tjukke engelsknordmenn hjem fra herremåltider" (Tove Nilsen G for Georg 204 1997) 😊

Ellers tusen takk for en veldig hyggelig kveld @vim, og for følgende fin oppsummering av lytteinntrykk og opplevelse her 🙏.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn