Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^SME vil også gi to nullpunkter, men det er lettere å få dem riktige ved å justere mot armens to faktiske nullpunkter enn mot én enkelt overhengsmåling slik SMEs protraktor gjør.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommeren henger med oss fremdeles, og vi koser oss i finværet så lenge det varer, både ute på tur og hjemme i hagen.
    1662202054552.png


    Samtidig er høsten her på kalenderen og i hverdagen, med full oppstart av alle kulturlivets gleder.
    Brassbandet er i god gang, der jeg spiller euphonium, og symfonikoret der jeg synger bass har mye spennende på programmet. Først 5 store konserter med Morten Abel i Stavanger Konserthus. En ny type erfaring for mange av oss, det blir moro med et annet publikum, i fem utsolgte konserter på tre dager.
    Så følger tradisjonen med Bach Juleoratorium, som jeg gleder meg enda mer til, og vi øver på Daphnis og Chloé av Ravel. Det siste er fantastisk musikk men meget krevende å synge.
    Når jeg ikke bidrar med koret er vi faste tilhørere hos Stavanger Symfoniorkester, i konserthuset som ligger i komfortabel gangavstand fra Villa Ottone.
    Der var det sesongåpning forrige uke, med et relativt krevende program.
    Og en del uvanlig utstyr på scenen.
    1662202621336.png

    Det første jeg la merke til var den grønne høyttaleren som matchet den ene solisten sin kjole.
    "Den var fin, sånn kunne vi jo hatt" utbrøt min kjære.
    Oppsettet er for instrumentet med navn ondes martinot.
    Det er et tidlig elektronisk instrument, som her skulle brukes i Olivier Messiaen sin svære Turangalila-symfoni.
    1662202841465.png

    Der var det fullt på scenen, med utvidet orkester og solister. Hele 10 slagverkere er veldig uvanlig, og de hadde det travelt alle sammen.
    Turangalila er en mastodont av et stykke. Orkesteret leverte en stor prestasjon, men musikken er overlesset med lydeffekter og ørene går i metning for de fleste av oss. Messiaen må ha vært delvis døv. Tre slagverkere står med hvert sitt batteri av symbaler og de hvirvler og dæljer i ett kjør i 80 minutter.
    Musikken er over 70 år gammel men framstår som moderne, både provoserende og irriterende. Delvis vakkert, ganske slitsomt, men likevel en interessant lytteopplevelse.

    Neste konsert, denne uken, var av et annet kaliber.
    Et helt strålende konsertprogram, meget intelligent sammensatt av veldig spennende verk.
    1662203257365.png

    Veldig morsom barokkmusikk i blanding med et par mesterverk fra mellomkrigstiden. Glimrende spilt av SSO.
    Noen av oss satte ekstra pris på solisten på piano, i både Martinů og Bartók. Vår egen Ida Moe Schanke, som er fast pianist i SSO og repetitør for koret vårt. Hun er en stor kapasitet som betyr mye for byens musikkliv, bidrar overalt og sier aldri nei. Et privilegium å få jobbe med sånne folk.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Svarte, kor eg misunner deg sjansen til å bruka tida di på dette. Meir enn eg misunner alle dei flotte anlegga her inne.

    Men, den grøne saka (lakkert alu?), var det ein konstruksjon a la Ohm, Carlsson eller den vesle Linkwitz'en (Pluto)?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .......
    Men, den grøne saka (lakkert alu?), var det ein konstruksjon a la Ohm, Carlsson eller den vesle Linkwitz'en (Pluto)?
    Aner ikke, har aldri sett akkurat en slik før, men jeg lurte også på det.
    Screenshot 2022-09-03 at 13.35.42.png

    Det var et merkelig oppsett solisten hadde med fra Frankrike, og jeg kom aldri i posisjon for å spørre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    SME 312S med Ortofon Windfeld spiller bedre enn noe jeg har hatt på Technics SP10 før.
    Rikere, varmere, med mindre av betoningen i presensområdet som jeg har slitt med lenge.
    1662214286434.png

    Det har vært nevnt før, men plinth i lys lønn er fra Vinylista i Berlin, RIAA som skimtes i hylla under er en Whest PS30RDT.
    Nå er det fristende å spille vinyl hele tiden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.575
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så kjekt, må ta en tur innom for en lytt en dag.
    Gratulerer 👍
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.201
    Helg enig i din oppsummering av de to første SSO konsertene. Kona kommenterte Turangalila ca slik; kjedelig og repetetivt, men orkesteret spilte bra.
    Stavanger Aftenblad ga konserten terningkast 6.
    Det var en interessant opplevelse, men den trenger ikke gjentas 😎
    Barokk stykkene nå på torsdag var artige, spesielt Biber.
    Oc Bartok stykket ef jo nesten «legendarisk». Det var jo på en 50 talls (?) Living Presence vinyl som HP i TAS alltid skrøt slik av. Jeg kjøpte derfor prompte Classic gjenutgivelsen for å høre hva dette var for noe. Og ja, det gikk et lite lys opp for hva HP messet slik om.
    Men live er likevel best 😊
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Vis vedlegget 846122
    Der var det fullt på scenen, med utvidet orkester og solister. Hele 10 slagverkere er veldig uvanlig, og de hadde det travelt alle sammen.
    Turangalila er en mastodont av et stykke. Orkesteret leverte en stor prestasjon, men musikken er overlesset med lydeffekter og ørene går i metning for de fleste av oss. Messiaen må ha vært delvis døv. Tre slagverkere står med hvert sitt batteri av symbaler og de hvirvler og dæljer i ett kjør i 80 minutter.

    Det skal mere til enn bare et sett med høyttalere for og klare og gjengi slikt uten stress !!

    Man kan i et svakt øyeblikk bli bittelitt ydmyk over slikt.
    Men gleden over og kunne ha muligheten til og spille slikt hjemme er og en flott ting !!!
    Takk for innblikket Otto

    /JR
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Helg enig i din oppsummering av de to første SSO konsertene. Kona kommenterte Turangalila ca slik; kjedelig og repetetivt, men orkesteret spilte bra.
    Stavanger Aftenblad ga konserten terningkast 6.
    Det var en interessant opplevelse, men den trenger ikke gjentas 😎
    Barokk stykkene nå på torsdag var artige, spesielt Biber.
    Oc Bartok stykket ef jo nesten «legendarisk». Det var jo på en 50 talls (?) Living Presence vinyl som HP i TAS alltid skrøt slik av. Jeg kjøpte derfor prompte Classic gjenutgivelsen for å høre hva dette var for noe. Og ja, det gikk et lite lys opp for hva HP messet slik om.
    Men live er likevel best 😊
    Ja vi er enige om Messiaen.
    Interessant det du sier om Bartok, for jeg har et fint minne fra 80-tallet i Bergen, fra en musikk og hi-fi butikk der en ansatt likte å gi kundene nye musikkopplevelser. Han demonstrerte høyttalere med å spille Bartok og Hindemith, ett av verkene var nettopp dette Musikk for strykere, slagverk og celesta som vi hørte på konserten. Husker ikke hvilken innspilling men det var på vinyl, og han introduserte meg for Hindemiths Konzertmusik for strykere og messing i samme slengen.
    Butikken er borte for lenge siden og jeg husker ikke hva den het, men den lå i gata som går over Smørsbroen. Sender en takk til den glemte ansatte som utvidet min musikalske horisont.
    Ps: rett nedi gata lå gode gamle Bergen Musikkhandel der jeg ble et lett offer for Wagner med Leinsdorf på direktegravert Sheffield Labs. Ikke rart det gikk som det gikk.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bartok-stykket tror jeg kanskje var den første LP-plata med klassisk musikk jeg kjøpte.
    Deutsche Grammaphon med Karajan. Musikken grep meg da jeg så "The Shining" med Jack Nicholson på kino. (Ondskapens Hotel). Her meget passende og god som filmmusikk også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det dukker opp muligheter, og jeg klarer ikke si nei til fantastiske musikkopplevelser. Enda litt mer å øve på.
    Screenshot 2022-09-06 at 18.45.58.png

    Mange måneder øving foran oss, og så flyte avgårde på en rosa sky av den helt store musikken.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.280
    Juleoratoriet synges på tysk. Dette er en messe eller rekviem. Ottone utdyper sikkert etterhvert :) .
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bachs H-mollmesse, er det ikke? Du sa det var stort, ottone.
    Det er. Klarte ikke stå imot forespørselen om å delta i prosjektkor for Bach sitt storverk.
    Blant (mine) korentusiaster går det for å være kanskje det største.
    I alle fall mye å gjøre for koret, man slipper å stå å telle takter, og korsatsene er spennende og intrikate.
    Første øvelse ikveld, med en meget kompetent, lærd og entusiastisk fransk kantor.
    Framføres i april i Stokka Kirke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt artig å lete etter verk på Youtube. Begynte med Mozart siden Bach ble nevnt (ikke spør...), men kunne ikke finne noen Gloria i 3/8. Så prøvde jeg Bach Gloria, og øverst i listen lå H-mollmessen som i det minste med min lesferdighet stemte med notene dine. Derfor ?.

    Den Whest-phonoampen ser veldig kjekk ut. Prissatt brukt hos Høvdingen til en god del mer enn hele vinylriggen min, Bokrand-arm og diverse tillegg til den inkludert. Si at du ikke kan spille 78 vær så snill. 💔
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dere som er bevandret i klassisk musikk.
    Har dere noen anbefaling på innspilling av denne H moll messen?
    Hadde vært interessant å høre. Bør ligge på Tidal. Fant denne, men har ikke peiling.
    41LU7NdiwFL._SY580_.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den Whest-phonoampen ser veldig kjekk ut. Prissatt brukt hos Høvdingen til en god del mer enn hele vinylriggen min, Bokrand-arm og diverse tillegg til den inkludert. Si at du ikke kan spille 78 vær så snill. 💔
    Solid bruktpris ja, ikke langt fra det jeg betalte ny hos Tor på Lyric i Torggata rett før han la inn årene.
    Jeg var egentlig ute etter noe annet da jeg stakk innom, og ble litt matt da jeg så de store grå Soundlab som kona ikke skjønte var høyttalere. Jeg hadde hverken råd eller plass, og trøstet meg med å kjøpe finere riaa enn planlagt. Var nok litt henført av gamle Tor sin entusiame.
    78? Technicsen har det som maksfart, men jeg tør ikke prøve. Ikke har jeg pickup til sånt, og ingen plater. Hadde en bunke fra gamlefar på loftet noen år, men de havnet hos broderen, der de har blitt veggpryd på dass.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    H-mollmessen? Jeg havner alltid på Herreweghe og Collegium Vocale Ghent (Virgin, 1989).

    Kommer til å kjøpe en billigpickup for 78 (AT-VM95SP) en gang det passer seg sånn når PK har salg på A-T. Mest for å kunne spille Sjømannsvalsen for svigerfar. Er lei av å sveive HMV-grammofonen i underetasjen for hånd, og dessuten fant jeg et par 12" med Franz Lehar i bunken...
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.575
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, dette kommer til å bli stort. Trygt ledet av Ghislain. Må bare bli bra.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dere som er bevandret i klassisk musikk.
    Har dere noen anbefaling på innspilling av denne H moll messen?
    Hadde vært interessant å høre. Bør ligge på Tidal. Fant denne, men har ikke peiling.
    Jeg har egentlig samme spørsmål. Har noen plater med denne messen, ikke mye spilt, men begynner nå å tråle Spotify og Qobuz for å finne nye favoritter.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    H-mollmessen? Jeg havner alltid på Herreweghe og Collegium Vocale Ghent (Virgin, 1989).

    Kommer til å kjøpe en billigpickup for 78 (AT-VM95SP) en gang det passer seg sånn når PK har salg på A-T. Mest for å kunne spille Sjømannsvalsen for svigerfar. Er lei av å sveive HMV-grammofonen i underetasjen for hånd, og dessuten fant jeg et par 12" med Franz Lehar i bunken...
    Støtter denne.
    Philippe Herreweghe og Collegium Ghents versjon er enestående bra.

    hmollmesse.jpg


    Mvh
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det samme gjelder for alle Herreweghe’s innspillinger av kantatene. Han og Suzuki er de jeg går til når Bach’s vokalmusikk spilles. Gjelde for øvrig en mengde annen musikk fra samme epoke.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har Herreweghe på CD ja.
    Men ikveld måtte jeg bare sjekke denne. Vet egentlig ikke om jeg har spilt den før.
    5E09ED7D-43C7-413B-8188-FA575C2F227E.jpeg

    Det høres ikke ut som samme musikken som Herreweghe og gjengen. Interessant å høre, men ikke ta denne som anbefaling. Hverken teknisk eller musikalsk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den Karajan-innspillingen har jeg sett listet som One to avoid.
    Har lest anbefalt men ikke hørt Gardiners nyinnspilling på SDG.

    Herreweghe har en innspilling på Virgin og en på HM. Den gamle korsanger ex-Syncrolux holder en knapp på den tidligere Virgin-innspillingen.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Karajan gjorde flere tidlige innspilinger av h-moll-messen, denne tror jeg er den andre, fra 1952-53, og i mono.
    Det havner utenfor mine kriterier for nytelse ved musikklytting, så den går nok til gjenbruk.
    Ellers mye kjekt å finne av nyere innspillinger. De gamle, fra 70-tallet og eldre, låter stort sett vrengt og overstyrt i de mektige korpartiene.
    Samme fenomen som @berxter omtaler i klassisk-tråden.
    Harnoncourt på Das Alte Werk er et akseptabelt unntak.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.280
    Det er så mange H-moll messer, så det gjelder å velge med omhu, så man ikke spilder sin dyrebare tid :). Flåsete sagt, så går jeg enten for Richter eller Jacobs når det gjelder Bach, men essensen er at det er så utrolig mye intetsigende mellom disse ytterpunkter. En god anbefaling i en innøvingsperiode, er messen i en form for kammer-ensemble. Tidligere har jeg selv fått anbefalt Mortensen/Concerto Copenhagen og den er utrolig lett å like, og å høre på i større doser, uten å få øresus.

    Concerto Copenhagen

    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt poeng, @Steen . Alle har gjort h-moll-messen, og man kan forstå hvorfor.
    Richter, Karajan, Gardiner og andre har minst fire komplette, og det er uendelig å velge i.
    Heldigvis ligger mye på Qobuz, lett tilgjengelig for meg.
    Anledning til fortsatt nerding her, @Valentino
    hvis man har tid, eller trenger en grunn til å stå opp om morgenen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi bytter hodeskall og pickup og justerer og koser oss. Spennende å prøve flere pickuper på SME312S, og det er rimelig kjapt med ekstra hodeskall kjøpt fra SME.
    E5F2A1C7-F764-4899-89EF-3EE84CD3DA2E.jpeg

    Gamle Ortofon MC20s kjøpte jeg en gang før det kom barn til, og den var ikke lenge i bruk på Kenwood-spilleren før den ble lagt på lager til bedre tider. I mellomtiden var Dynavector 10x, Denon DL160 og senere DL110 i spill.
    DL110 synger også idag, en god allrounder.
    BC78951B-823F-413A-8582-399F73839FBD.jpeg

    Den spiller gjennom en Sugden a21 riaa og klinger flott, men blir forbigått av MC20s i SME arm og Whest riaa. Det skulle bare mangle, men det er kjekt å høre en så gammel pu som MC20s spille såpass. Trodde ikke det var mulig egentlig. Ikke har jeg finjustert heller, annet enn stifttrykk.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uh oh. Jeg har hatt en MC20 Super på Rega Planar 3 en gang. Oh, the folly. Som den sang, RB300-en, klokkeklart fra 3 til 7 kHz...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En tidlig arbeidsdag ble avbrutt etter en rask lunsj og en kort økt på hjemmekontoret. Pakke på døra.
    1663353405561.png

    Oj den var tyngre enn ventet. Tar en stund å pakke ut. Billass med emballasje igjen, fjernes som vanlig så fort som mulig.
    Det kan bli god helg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Null stress. Bare feire litt.
    Torskefilet med asparges og beurre blanc. Lager beurre blanc så ofte jeg kan til fisk, blir aldri ferdig å øve.
    Sausen lages med Muscadet fra Loire, min egen hemmelige favoritt til allslags sjømat. I mellomtiden godt øl til kokken.
    1663355478664.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn