Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trist dag idag.
    Mannen som laget forsterkerne mine, Leif Ernstsen, er død.
    Jeg har aldri truffet ham, men er takknemlig for hans bidrag til norsk hifi generelt, og min godlyd spesielt.
    Tror kanskje jeg skal trøste meg med å kjøpe noe fint. Det har blitt en del fiskeutstyr i det siste, toppet med en tohånds Loomis-stang, så det er på tide å prioritere hifi igjen. Ikke nødvendigvis DP, men et eller annet til stereoen kan man alltid finne plass til.
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Usj, dette var triste nyheter! Leif var en fin type. Lun og "nedpå". Møtte han første gang på CES i Chicago da han hadde revolusjonert det sidrompa Tandberg med den integrerte forsterkeren TIA3012. Tror det var i 1983...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant. Jeg visste ikke at Ernstsen var medansvarlig for 3012. Det var min første seriøse forsterker, den hadde jeg mye glede av.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg skal skifte arm må jeg først spille flere plater, for å ha et ferskt minne om lydkarakter. Det er ikke garantert at SME 312s klinger bedre enn Thomas Schick. En liten gjennomgang av samlingen av pop/rock, idag velger jeg bokstaven M og finner plater jeg ikke har spilt på mange år.
    6058AF02-55CC-442C-B8F6-2787A49C9D0E.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Været skifter til komfortabelt, og da kan man ikke sitte i kjelleren og spille vinyl hele dagen.
    Hagen lokker, og som vi har sett hos @Sluket må man ha en dam.
    Ingen konkurranse her, Sluket ligger selvfølgelig foran på design og dimensjon, og jeg har ingen plan, men jeg får ihvertfall vann koblet til og kan kose meg med den deilige lyden av sildrende vann
    1655661823039.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.834
    Torget vurderinger
    23
    Ser elegant ut, Otto Man! Snart ferdig her og, en uke så tenker jeg vi er der....

    20220619_195142.jpg
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.588
    Antall liker
    13.990
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg skal skifte arm må jeg først spille flere plater, for å ha et ferskt minne om lydkarakter. Det er ikke garantert at SME 312s klinger bedre enn Thomas Schick. En liten gjennomgang av samlingen av pop/rock, idag velger jeg bokstaven M og finner plater jeg ikke har spilt på mange år.
    Vis vedlegget 827118
    Skal Thomas Schick ut av huset? Kanskje nokre andre er interessert i å prøve denne...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skal Thomas Schick ut av huset? Kanskje nokre andre er interessert i å prøve denne...
    Det kan tenkes, men ingenting avgjort, blir uansett et stykke fram i tid. Avhengig av lydkarakteristikker og match med Ortofon Windfeld, og hvis den ene fungerer klart bedre får den andre gå. Hvis de oppleves som like gode men med forskjellige styrker vil jeg beholde begge inntil videre. Kanskje to spillere, kanskje et plint med plass til to.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Temperaturen skyter i været på en fredag, og ting stopper nesten helt opp. Inkludert meg. Orket såvidt en utelunch på jobben før jeg måtte innom statens velholdige velsignede monopol.
    Puster ut i skyggen av en japansk lønn mens en flaske Otto soave ligger til kjøling.
    IMG_1610.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.834
    Torget vurderinger
    23
    Fem minutters her og - siste justering av dybde i dammen, trengte ti cm. mer der hvor sirkulasjonspumpa skal stå. 27 grader her i solsteika... ikke ideelt å jobbe med leire & stein da, blytunge trillebårlass 🤬🤬

    16560782325121128691446048041599.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.834
    Torget vurderinger
    23
    Bedre med en liten kjapp en enn en stor slapp en!!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Avskjed med sine kjære kan være en lang prosess. Det blir gjerne sommer før man endelig legger fra kai.
    1656452395470.png


    Idag var siste farvel med den ensomme gamle.
    1656452491560.png

    Man pakker anstendig med respekt, og transporterer høytidelig stående.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flystreik annonseres første dag i ferien min. Det kan tyde på mer tid hjemme, og mer muligheter for hifi og musikk.
    Det gir mot til å gå igang med skifte av arm, som innebærer snekring av nytt armbord til SME.
    Armbordet som fulgte med plintet fra Vinylista var tilpasset Ortofon TA210, og jeg laget et nytt til Thomas Schick 12" av en vareprøve for parkett som jeg fikk i en butikk. SME krever ny utfresing, og jeg vil ikke ødelegge det originale fra Vinylista, laget av materialet corian. Ikke har jeg verktøy til å frese i så hardt materiale heller.
    1656945571180.png

    Nettet ble søkt etter 12mm MDF-plate, sånt kan man jo kjøpe men da blir det litt mye til overs og bortkastete penger. Så lette jeg gjennom kjelleren etter rester fra siste ombygging av kjøkkenet, uten hell. Et alternativ som dukket opp var en svart hylleplate fra Ikea, de er ganske små og rimelige. På veien for å kjøpe et sånt passerte jeg innom brukt-bytte-kroken på Ikea, der det sto et utvalg av hylleplater, skapfronter og sidepanel for kjøkkeninnredning. Alt sammen kvalitets MDF i mange dimensjoner, farger og tykkelser. Valgets kval.
    1656945811349.png

    Begeistringen førte meg deretter bort i gata til Biltema, Jernia og Monter for å se på bore- og frese-verktøy.
    Noe skal man jo bruke feriepengene på, i solidaritet med SAS-pilotene.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Mye gromt fra IKEA der. Ikke allverdens tykkelse som trengs heller, på et slikt lite og nett armbord. Mht til corian, så er det absolutt ikke et hardt materiale. Du kan sage, spikke og frese så mye du vil uten spesialredskaper.
    Steen
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.294
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir spennende - skal følge med. Jeg skal fly med flyr neste mandag, regner med det går greit.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir spennende - skal følge med. Jeg skal fly med flyr neste mandag, regner med det går greit.
    Ja, vi har billetter samme dagen. Langt sørover, men via Oslo, så kanskje vi treffes?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye gromt fra IKEA der. Ikke allverdens tykkelse som trengs heller, på et slikt lite og nett armbord. Mht til corian, så er det absolutt ikke et hardt materiale. Du kan sage, spikke og frese så mye du vil uten spesialredskaper.
    Steen
    Takk, det var greit å høre. Uansett lar jeg det originale være urørt, og ser heller etter stykker av corian til versjon 1.7 eller så av armbord.
    Har du anelse om hvor det kan fås kjøpt i moderate dimensjoner? Trenger ikke en hel benkeplate til dette.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Vet ikke hvor du får kjøpt corian i små stykker. En byggeplass er det beste tipset (frakapp). Jeg vil ikke anbefale MDF (eller HDF) i den størrelse og tykkelse til armbord. Da heller en god kryssfiner, eller kompaktlaminat.
    Steen
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får håpe at det blir flytur på deg, Ottone.

    For egen del er jeg usedvanlig glad for at jeg ikke skal noe sted i sommer. Jeg får til og med en Madam-fri uke midt i juli.

    Mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Starten på ferien markeres med en liten hagevandring. Rosene inspiseres med et glass rødvin i en hånd og en Havana i den andre. Avsluttes av noen regndråper på skallen, de siste aromatiske puff nytes under tak med innsikt til lytterommet, som blir neste stopp for kvelden.
    1656971425380.png

    Lytterom og høyttalere vises fra alle vinkler, vi er jo på HFS. Her utenfra, bakfra, lett framoverbøyd. God ferie.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Får man kjøpt "hel ved" corian noen steder i Norge da?? Drev å googla og ringte rundt for sånn rundt 15 år siden, og det eneste jeg da fant var sponplater med et tynt lag corian....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Får man kjøpt "hel ved" corian noen steder i Norge da?? Drev å googla og ringte rundt for sånn rundt 15 år siden, og det eneste jeg da fant var sponplater med et tynt lag corian....
    Det er fremdeles vanskelig ja. Såvidt jeg kan se leveres det stort sett som benkeplater, og gjerne med integrert kjøkkenvask i samme materialet. Dyrt, og spesiallaget. Dupont oppfinnelse, som så mye annet godt jeg omgir meg med. Kunne godt tenke meg en sånn vask selv, og spørsmålet skal utredes videre.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Når jeg skal skifte arm må jeg først spille flere plater, for å ha et ferskt minne om lydkarakter. Det er ikke garantert at SME 312s klinger bedre enn Thomas Schick. En liten gjennomgang av samlingen av pop/rock, idag velger jeg bokstaven M og finner plater jeg ikke har spilt på mange år.
    Vis vedlegget 827118
    God ide👍
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kalde sommerdager hjemme bør kanskje brukes til noe nyttig. Da kan man ikke vegre seg og prokrastinere i det uendelige.
    Det kan tenkes å bli armbase for SME av dette en gang.
    IMG_1761.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi sliter oss gjennom noen feriedager hjemme.
    Jobber litt med lyden av sildrende vann, justerer og tester, slik sånne som oss gjør. Føler at det sitter bra nå.

    Slik at vi kan ta det helt med ro, slik som nabokatten som egentlig eier grunnen her.
    1659019113991.png
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Starten på ferien markeres med en liten hagevandring. Rosene inspiseres med et glass rødvin i en hånd og en Havana i den andre. Avsluttes av noen regndråper på skallen, de siste aromatiske puff nytes under tak med innsikt til lytterommet, som blir neste stopp for kvelden.
    Det ser ikke ut til at det akkurat er synd på deg om dagen, Ottone. ;)

    Den dsp dingsen du viser, tror jeg kan gjøre mye godt i din rigg.

    Ha en fortsatt fortreffelig sommertid i vestlands desverre regntunge tid, med nogle solgløtt innimellom.


    ottone....er en framifrå eksellent og høflig herremann...for de som ikke vet.
    Har møtt den særdeles høye herremann en gang på dsp kurs i Østlandets helvete en eller annen plass....husker ikke. Var det i Ullensaker området?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ser ikke ut til at det akkurat er synd på deg om dagen, Ottone. ;)
    Den dsp dingsen du viser, tror jeg kan gjøre mye godt i din rigg.
    Ha en fortsatt fortreffelig sommertid i vestlands desverre regntunge tid, med nogle solgløtt innimellom.

    ottone....er en framifrå eksellent og høflig herremann...for de som ikke vet.
    Har møtt den særdeles høye herremann en gang på dsp kurs i Østlandets helvete en eller annen plass....husker ikke. Var det i Ullensaker området?
    Takk og takk for slike fine ord :)
    Kan vel trygt si i like måte.
    Vi møttes på DSP-samling på Lillestrøm, husker det veldig godt. Det var veldig interessant, med foredrag av Snickers og Bx, og omvisning/demo i verkstedet med OB-BB. Og mange hyggelige mennesker, husker godt deg og Vidarje, og Habicht og flere andre.
    Hadde håpet på en oppfølger til det arrangementet, men det lot seg ikke gjøre da.

    Jeg kommer til å fortsette å teste DSP-løsninger til høsten, og MiniDSP Flex er en av mulighetene. Jeg har hatt en MiniDSP på lån og testet litt, men uten Dirac lisens. Det ble lagt på hylla av flere grunner, bl.a. litt uforutsigbare støyproblemer, og fysiske begrensninger med trange kontakter og mye overganger, da jeg ønsker å bruke den mellom pre og effekt i balansert modus (har DP forsterkere).
    Fortsatt god sommer til deg !
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Testet ikke du Minidsp/dirac? Vet ikke om denne gjør så veldig mye mer. Mulig jeg tar feil
    Hadde ikke Dirac lisens.
    Tror ikke den gjør så mye mer, men finnes med balansert i/o.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje #2832 er løsningen?
    ...det er lov å være lysten på ting og tang. ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.294
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min støyet like lite uten Dirac. Håper det fungerer hos deg, kunne godt tenkt meg å være med på prosessen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn