Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.852
    Torget vurderinger
    23
    Smaskens... BB er kongesaus, bruker den på bl.a. hvitvinsdampet breiflabb... pimper sausen med champagne og et par skjeer ørretrogn ved servering 😋😋😋
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ørretrogn er en svakhet her også, jeg kan gå langt for å fa tak i en boks.
    Dagens boks forsvant på et blunk.
    1663358173653.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.646
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ta med notene på neste øvelse. Få koret til å synge fra bladet. Spesielt den nistemte akkorden i takt 5 krever konsentrasjon og nøyaktig intonasjon.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En periode med skifte av tonearm, justering og test av pickuper, innebar at høyttalerne måtte flyttes framover for å gi arbeidsrom ved platespilleren. Da lot jeg dem bare stå utpå golvet mens fiklingen pågikk, og det var slående hvor bra det låt med nesten to meter til veggen bak. Nå har jeg forsøkt å flytte dem tilbake der de sto, men finner at jeg foretrekker større avstand. Den ideelle avstanden varierer med lytteposisjon, og idag har jeg landet på 138cm til bakvegg og 240 til ørene. Det går an når rommet er 8m langt, og lytteposisjonen er foran midten av rommet. Flytter jeg stolen bakover forsvinner magien og nærværet.
    Nå kan jeg strekke bena og senke skuldrene. Etter siste oppgradering spiller jeg mer jazz fra vinyl, noe som alltid har tiltalt meg.
    78CB8D8B-7F9A-465F-A634-CAC237F3BE13.jpeg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Frontvegg blir bakvegg når jeg går og surrer bak og rundt store dipoler. Den virkelige bakveggen er langt unna. Der har jeg planer om å bygge inn et par bakhøyttalere. Jeg savner kringlyd-effektene jeg hadde da Gradientene sto her. Og med flerkanals dsp bør det gå an å få en viss kontroll på klangbalansen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klarer en til før natten. Det var fristende å ta fram noe gammel referanselyd. Harry James med storband på direktegravert fra Sheffield Lab.
    F45E25B5-8D9C-464B-BDEF-3FE6344A1FB9.jpeg

    Joda, dette er mat for store elektrostater. Skrur opp og får blåst støv av ørene😁
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ekstra sjekk på gamle pickuper, nå med makroobjektiv på Nikon.
    Her Ortofon MC20 super
    DSC_0625 (2).JPG

    DSC_0622 (2).JPG

    DSC_0620 (2).JPG

    Ikke helt som mikroskop, men greit nok. Nålen ser ok ut, men nålefanen er litt skeiv. Den spiller forbausende bra likevel, på tross av sin alder.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forhåndsbestiller ny norsk vinyl. Ikke vanlig for en som meg , men har mine grunner…
    CB2FF67F-0B05-4D81-AF71-F2C88F606E24.jpeg

    ..i humør til sånt midt i oppkjøringen med koret til 5 svære konserter med Morten Abel og SSO. Store opplevelser i kø.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Travle tider, såvidt nedpå etter en lang men stemningsfull generalprøve. Innrømmer at jeg syns det er kult å synge 5 utsolgte konserter på rad med et så svært oppsett.
    312321506_654262172934404_6420714245879371353_n.jpeg


    E42C1672-D10C-4E53-A0BC-4CE18BAD489F.jpeg

    Så får heller lyden bli som den blir, i en sal som er rendyrket for akustisk musikk.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Klarer en til før natten. Det var fristende å ta fram noe gammel referanselyd. Harry James med storband på direktegravert fra Sheffield Lab.
    Vis vedlegget 856603
    Joda, dette er mat for store elektrostater. Skrur opp og får blåst støv av ørene😁
    Da fikk du meg inspirert ennå en gang.
    Skru opp for Fxxx...... og vekk naboene 😁 😁

    L1000258.JPG
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En pustepause mellom konsertene med Morten Abel. Slitsomt men gøy.
    Ikke for å skryte, men dette er noe av det kuleste jeg har vært med på.
    311865079_609348830780096_2850359527195488604_n.jpeg


    Abel1.jpeg

    Intens stemning en senkveld i den intime Fartein Valen salen.
    (bilder fra SSO på FB)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.646
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Harry James.
    Minner meg om scenen i The Fabulous Baker Boys der Michelle Pheiffer kjører storbandjazz full blast på hotellrommet:
    Bau Bridges: Hun må gi seg! Hun har jo hele Harry James Orchestra der inne!
    Jeff Bridges: Ellington.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Med flere DSPer i hus går det an å tenke flere tanker på en gang. Eller flere kanaler.
    1668184870583.png
    1668184906423.png


    Jeg vurderer å bygge høyttalere inn i bakveggen. Mest mulig usynlig. Kef Uni-Q koaks vurderes, og 8 toms bør det være. Det er også det dypeste jeg har plass til.
    Hvis det fungerer kan det bli to til av samme sorten.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke hver dag jeg kan besøke en nyåpnet hifi-butikk i Stavanger. Og på en søndag.
    1668361633608.png


    1668361669314.png


    Og for en butikk!
    Det er vel det flotteste vareutvalget vi har sett her i byen.
    1668361834634.png

    Denne sweetspoten kunne jeg blitt sittende lenge i. Bikkja til Waters var der også, men holdt seg på riktig plass.
    Franske dipoler imponerte, og så i tillegg meget tiltalende ut.
    1668361971339.png

    Store Kudos-høyttalere fikk jeg også en lytt på, avsluttet med Bach og Janos Starker. Svært lydbilde og engasjerende flott.
    To flinke og trivelige karer driver butikken, og bidrar sterkt til at besøk hit er sterkt anbefalt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Var også der ved 13-tiden i dag. Flotte lokaler, spennende produkter.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brich an, o schönes Morgenlicht!

    Screenshot 2022-11-19 at 09.37.31.png

    Morgenstund har gull i munn, når de andre sover og sola skinner.

    Litt tidlig ute med julemusikken i år, men her må det øves.
    Og da er Gardiner og Monteverdikoret å foretrekke.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Går ut ifra at du skal synge i Hamar domkirke til desember. Selv skal jeg være med på moroa i lillehammer kirke, men hvis min hukommelse står meg bi, så er de akustiske omstendigheter faktisk bedre for undertegnede enn for deg. Hvilket orkester får dere med på festen?
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hamar er nok litt for langt unna, @Steen ,og her blander du nok litt.
    Dette er i Stavanger Konserthus i desember, med Stavanger Symfonikor og SSO. Tidligere har koret ofte brukt Stavanger Domkirke til Juleoratoriet, men den er dessverre stengt for restaurering. Fartein Valen-salen er også fantastisk å synge i, så vi gleder oss veldig.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Takk for at du rydder opp. Da er det et av de andre Sentralen-medlemmer som synger i Hamar. Uansett, sammenlignet med dine "støttespillere", må vi andre nok kalle oss glade amatører.
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Innebygde høyytalere i bakvegg står fremdels på planen her, men valget er ikke tatt enda.
    Kef UinQ er en mulighet, som nenvt tidligere.
    Lytterommet har en brystning som går rundt hele rommet, som har plass til å felle inn bakhøyttalere. Den går rundt mesteparten av rommet, og er laget for å skjule en 6-8 cm støpekant nederst mot golvet etter undertøtting og senking av kjellergolvet.
    1670360790600.png

    Sideveggen er dempet med dobbelt regulerbar Molton gardin i skinne, med løse dempeplater bak som flyttes ved behov.
    I brystningen langs veggen er det 50 cm høyde i hulrom over støpekanten bak kryssfineren, og 11cm dybde å gå på til murveggen bak.
    1670360820942.png

    Jeg har i flere år hatt glede av musikk i 4 kanaler med Gradient Revolution som bakhøyttalere. Overkill kanskje ja, men bedre å bruke dem enn å lagre på loftet. Det har vært vellykket med akustiske opptak på SACD og BD Audio, og fire fullfrekvente kanaler i bruk. Gradientene er solgt til en god venn, og jeg er klar for noe mer visuelt anonymt. Senterkanal trenger jeg ikke til akustisk musikk. Jeg nyter også vanlig CD og stereo streaming gjennom Oppo multispiller med DTS oppskalering med simulering av akustikk ved å forsinke bakkanalene manuelt. Det låt faktisk ganske flott, og tilsvarende kan kanskje oppnås med annen hardware også.
    Nå leker jeg med tanke på innebygde høyttalere bak i rommet, i kombinasjon med DSP.
    Hvis jeg får det til å fungere målemessig kan det bli flerkanals DSP, og gjerne et par subber i tilegg når vi først er igang.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der ute i det virkelige liv er det konserter og øvelser tett i tett før jul.
    Denne uken prøver hver dag på Juleoratoriet med de proffe.
    1670361683395.png

    Stor opplevels å synge slikt i sånn akustikk. Første piano-prøve med dirigenten idag.
    1670361743906.png

    Ingen hvemsomhelst i min bok, han er representert i CD-hylla her med flere i Vivaldi Edition-serien fra Naïve, og flere på vei.
    Meget kompetent barokkspesialist, har mye å tilføre, og på toppen en hyggelig kar.
    De med spøkefull legning kan spekulere på om navnet Ottavio Dantone kan forkortes, og det kan jo lett bli Ottone. Ikke at det var planlagt, jeg bare nevner det :)
    Vi har mange og lange gledesstunder foran oss. Føler meg priviligert som får være med på sånt. Sånt øvingslokale og sånn dirigent skulle alle hatt.
    1670362076144.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagen derpå slapper vi av, fornøyd etter vel gjennomført Juleoratorium.
    Stavanger Konserthus er et flott anlegg med flere saler, igår spilte Madrugada i salen ved siden av samtidig med oss. Vi rundet av i restauranten og baren etter konserten, og jeg klarte ikke la være å kjøpe svarte julegaver til far.
    8D89FD0A-CCDC-490A-A26F-7452B875FD55.jpeg

    Fyr i ovnen bak meg og godt i glasset.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et par travle uker er overstått, med tett program av både jobb og julekonserter. Juleoratoriet forrige uke, og lett blandet klassiske julekonserter denne uken. Ingen frikvelder før nå, og det nytes. En tradisjon er rengjøring av lytterommet. Gardinene og møbeltrekk tas av og vaskes, og da kan man se rommet med innhuket bak anlegget og høyttalerne. Absorbentene i taket får henge i fred, men får en forsiktig runde med støvsuger og støvkost. Samme med Moltongardinene langs sideveggen. De kan tas ned og vaskes, men det er et stort prosjekt og skjer ikke hvert år.
    1671290183303.png

    Forforsterker, sølvdiskspiller og hodetelefonforsterker står bak frostete dører under TVen som til daglig skjules av et strekklaken. Effektforsterkerne står åpent på golvet bak, med mye luft rundt men usynlig fra resten av rommet. Skapet til venstre inneholder et par RIAAer og strømforsyninger, og to platespillere oppå.

    Overståtte julekonserter med SSO og symfonikoret inneholdt de obligatoriske Hallelujah-koret, O Helga Natt og Deilig er Jorden med allsang og orgel til avslutning. Da blir det litt gåsehud og julestemningen setter seg i kroppen for alvor.
    For meg var kanskje høydepunktet da sopran-solist Marita Sølberg sang Ave Maria fra Otello av Verdi.. Marita Sølberg er en stor stemme jeg ikke har vært opperksom på før. Et magisk øyeblikk, og minne for livet.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tiden flyr, julen også, og vi nærmer oss årsslutt.
    Kokken varmer opp til nyttårsaften, da kveite og andebryst står på menyen. Det har high-end-potensiale i seg.
    Ikveld en enkel lammekarré med urteskorpe, mos av sellerirot og persillerot, rødvinssaus med hjemmelaget lammekraft.
    1672415606646.png

    Legger til en mørbrad av lam på samme metode, for sikkerhets skyld.
    Bakgrunnen er at far fikk bursdagsgave i høst: 4 timer kveldskurs i partering av lam hos Slakter Idsøe. Kom hjem med kjøtt av et kvart lam og vel så det. noe av det kjekkeste jeg har vært med på dette året, og det sier litt. Et lår er ikke bare et lår, for å si det enkelt.
    Takk for det herlige året som gikk!
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser herlig ut, mon tro om jeg hadde klart partering - jobbet på Gabbas i en del år, så det lå i fingrene før, men det er steike meg over 20 år siden.
    Ønsker deg og dine et godt nytt år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn