Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje #2832 er løsningen?
    ...det er lov å være lysten på ting og tang. ;)
    Ja, nettopp, en MiniDSP Flex.
    Ser ingen norske forhandlere som har den modellen enda, men kan vel like gjerne kjøpe direkte fra MiniDSP.com ?
    @HoJ du kommer jo innom en gang til høsten, du er velkommen til å gi meg et krasjkurs. Har en bra vinylbunke til overs her som du kan velge honorar fra :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har veldig lyst på en jeg også, men det blir mest for at den er langt penere enn min, de gjør samme nytten.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ta to, betal for tre.... eller noe sånt... kjør på.
    miniDSP er stort sett bankers. Bra lyd. Bra DSP.

    ...koster heller ikke skjorta
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men Parpleq er det ikke. 🤪
    På den annen side: Hvem ønsker å pådra seg noe slikt?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Testet ikke du Minidsp/dirac? Vet ikke om denne gjør så veldig mye mer. Mulig jeg tar feil. Vet ikke om denne gir mindre støy. Hos meg er Minidsp helt tyst.
    Korrigerer meg selv litt her. MiniDSP Flex gjør nok litt mer. Den har, i tillegg til balansert i/o, forskjellig inngangsimpedans, dobbelt så høy utgangsspenning, prosesserer i 32bit/96kHz istedenfor 48 kHz, og har noe høyere specs på S/N og THD.
    Da blir det gjerne at jeg prøver en sånn.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Det synes jeg også men det betyr jo ikke allverdens...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jo. Om du sammenlikner med strømskinner, så.

    Sorry, @ottone . Gleder meg til å se armbordet både ferdig, montert og påmontert.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Det var min mening jeg siktet til som ikke ubetydningsløs.....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det synes jeg også men det betyr jo ikke allverdens...
    Corian-armbord er best synes jeg.
    Det syns jeg også. Før jeg har prøvd.
    Nå skal jeg øve meg på å lage det riktig pent, og vil sitte med tre eksemplarer i forskjellige materialer å teste. Man må gjerne tvile på om det blir hørbar forskjell, men corian er tungt og gir en god følelse. Og det er lett og jobbe med og blir veldig fin overflate etter boring, pussing og sag. Mange takk til @Steen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte et. Det var så dyrt at det bare må være bra. Klart, det kom med islagsmuttere, skruer og skiver til SME-plata og skruer til å montere det hele, fiks ferdig. konnedesign på ebukta. Flink tysker. Best å ha en tysker til å fikse greier til tysk Plattenspieler tenkte jeg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte et. Det var så dyrt at det bare må være bra. Klart, det kom med islagsmuttere, skruer og skiver til SME-plata og skruer til å montere det hele, fiks ferdig. konnedesign på ebukta. Flink tysker. Best å ha en tysker til å fikse greier til tysk Plattenspieler tenkte jeg.
    Det tenker egentlig jeg også. Men min tysker, Martin Brenner bak Vinylista, har dessverre forlatt oss, og ingen har fulgt opp produksjonen hans. Hvis han hadde fortsatt ville jeg kjøpt armbord av ham, både for Thomas Schick og SME. Jeg er nok ingen snekker, men liker å gjøre ting selv, og nå vil jeg sitte med et utvalg armbaser som passer til Ortofon, Jelco, Thomas Schick og SME. Kjekt å ha.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.357
    Litt i tvil om jeg skal korrigere deg i din egen tråd, men det fine armbordet du har kreert så nydelig, er et materiale som vi amatører kaller kompakt-laminat. Eller papir for den saks skyld. Så lenge du holder det unna alt for sterke syrer, overlever det de neste par århundrer. Ja fresing er gøy så lenge det går som planlagt
    :).
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det. Da må jeg bare lage enda et, kommer et tilsvarende i neste materiale, som da må være corian 😁
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.357
    👍Jepps:). Du vil deretter alltid kjenne igjen luften av bearbeidet Corian. Om du noen gang kommer til å høre forskjell på dine nye boards, ja se det er en helt annen historie. Det er dog en egen glede ved å drive med ekte håndarbeid i denne tvilsomme hobbyen vår.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagens post.
    1659451548709.png

    Ja, jeg er minst like glad i å spille musikk som å snekre armbord. Spesielt når det kommer overraskelser som dette, og det låter så bra.
    Electrif Lycanthrope, Little Feat fra 1974. Lydkvaliteten er helt ok, og musikalsk er dette Little Feat på sitt aller beste. Jeg fryder meg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Våkner til siste dag av ferien, med godfølelsen på plass før helgen.
    Motivasjon og humør på topp etter endelig å ha fått besøk av gode @HoJ. Vi hadde mye å snakke om og kom oss gjennom ganske mye. Klokere og hyggeligere mann må jeg lete lenge etter. Vi tok en gjennomgang av hele oppsettet og historien her, fikk spilt musikk fra flere kilder, snurret Little Feat på vinyl også. Jeg fikk god hjelp til å tømme restlageret av tiloversvinyl fra loftet. Vi klarte til og med å lure inn en kaffekopp og en prat med sjefen i huset før vi startet fordypningen.
    Hjertelig velkommen tilbake, HoJ, når DSP er på plass og ny arm montert.
    Den prosessen går idag inn i fase 4, med pussing og fjerde lag svart lakk på lys corian.
    Skynde seg langsomt, før familieselskap i helgen, og kammermusikkfestival neste uke.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hjertelig tusen takk for at jeg fikk komme, tiden går fort når vi har det gøy. Utrolig kjekt med historier og tanker rundt kjøpene dine. Du viser stor engasjement over denne flotte hobbyen. Takker for lån av høyttalere også, disse låter meget bra her. Så kom jeg hjem med en haug med vinylplater også - hjertelig takk. Du er velkommen til å høre hvordan høyttalerne oppfører seg med dsp/dirac (mulig du vil ha dem tilbake da men...)
    Den armen kommer til å bli meget bra, gleder meg til å høre den, og ikke minst snakke mer med deg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I år har jeg badet i sjøen i Norge flere ganger, men utsatt og vegret meg på andre og viktigere ting. Nå kan jeg ikke nøle lengre. Bare å hoppe i det. Demontere først.
    IMG_0021.jpg


    IMG_0028.jpg

    Litt vemodig, når jeg endelig syns jeg hadde fått Schick på greiene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skynde seg langsomt og forsiktig. Jeg får alltid økt puls når jeg skifter arm. Ekstra nervøs, men også gøy, når noe er hjemmelaget. Slik ser festet for armbase ut på Vinylista-plinthet:
    IMG_0024.jpg

    Ut med resteparketten, inn med svartlakkert corian.
    IMG_0025.jpg


    IMG_0026-2.jpg

    Ser ikke helt ille ut. Ingen uhell så langt.
    IMG_0027.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når HFS er nede en hel dag får man tid til litt forskjellig.
    IMG_0030.jpg


    IMG_0029.jpg

    Godt å være ferdig finjustert før helgen. Første lydtest var meget lovende.
    Spørs om det blir noe av fiskingen denne helgen...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har forsket litt i SME-justering og har landet på at ting blir mer nøyaktig med to nuller enn SME sin egen protraktor. Data for denslags finnes på Vinylengine også for 312S (hvilket smykke!) skulle jeg mene.

    Sånn. Audiophilia Nevrosa. Never can have too much of it.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Spent på sammenligningen og dine inntrykk av de viktigste forskjellene mellom SME og TS. Rapporter gjerne når du føler at du har fått erfaring nok fra SME armen, og jeg lover å lese hvert ord!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ^ ❤ Matte fra Stavanger Symfoniorkester. Så ikke den detaljen på mobilen.
    Fornøyd med den, faktisk med lyden også. Mulig det forandrer seg med SME-armen, det skal også testes.
    Min matte fulgte med Bruckner 7 LPen fra SSO. Innspilt på eget selskap og presset i Stavanger. CDen kan du rippe og gi vekk. Anbefales uansett.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    SME er et flott ingeniør-produkt, og ganske tøff å se på. Men estetikken er ikke optimal med fargene på plinthet idag. Slik sett var Schick penere. En annen ting som ikke er optimalt er at armfestet er plassert for langt til siden på topplata til at armhvileren kan peke rett fram parallelt med kanten på drivverk og plinth. Armhvileren kan ikke reguleres fritt sidelengs, hele opplegget henger sammen med dempekar og armløft, og hvis jeg peker arhvileren rett fram vil armen bikke utfor armløften, og stoppe mot dempekaret, før innerrillen er nådd.
    Altså må armen peke skrått innover i hvileposisjon, så lenge armbasen er så langt til siden på plinthet. Sånn kan man ikke ha det. Alt dette peker mot et nytt plinth. Helst med plass til to 12toms armer. Eller – tør jeg å tenke det – en spiller til.
    Nei, det slutter nok ikke her.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har forsket litt i SME-justering og har landet på at ting blir mer nøyaktig med to nuller enn SME sin egen protraktor. Data for denslags finnes på Vinylengine også for 312S (hvilket smykke!) skulle jeg mene.

    Sånn. Audiophilia Nevrosa. Never can have too much of it.
    Jeg har ikke sjekket, men trodde kanskje SME sin protraktor gav en geometri med to nullpunkter. Det skal testes ikveld, har time hos Dr. Feickert.
    Ellers må jeg si at SME sin HTA-justering, horisontal regulering av hele armsystemet, er helt suveren.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Blir nok en spiller til skal du se... god helg. :cool:
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.708
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Virkelig lekkert!
    Husk at hvileposisjon for armen påvirker antiskatingen. For langt ut gir for mye antiskate, for langt inn gir for lite. Er ikke sikkert at du ender opp med armen parallelt med drivverk uansett hvor du plasserer armen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn