Viktig budsjettrådgivning fra What Hifi!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva er det som ikke er produsert i Kina i disse dager... eller andre plasser i Asia.... hmm
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er vel folk her som mener at fantastisk world class lyd ikke fins uten at det måler perfekt og de anbefaler smsl og oppo. Men disse folka sapper fra låt til låt og kanal til kanal fordi man holder ikke ut å høre på en plate i strekk.
    Det ble litt unyansert igjen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel folk her som mener at fantastisk world class lyd ikke fins uten at det måler perfekt og de anbefaler smsl og oppo. Men disse folka sapper fra låt til låt og kanal til kanal fordi man holder ikke ut å høre på en plate i strekk.
    Forutinntatt much? ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    10 % er vel ikke så galt? :cool:
    jeg synes å huske (for nokså lenge siden) en av de mer profilerte anmelderne i HiFi+ skive at en burde bruke like mye penger på kablene og racket (underlaget til komponentene) som på anlegget (kilde + forsterker + høyttalere)
    - det var såpass absurd at jeg har hatt problemer med å ta anmeldere alvorlig siden...
    Mi meining er at ein iallfall bør bruke dobbelt så mykje på huset som på anlegget.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel folk her som mener at fantastisk world class lyd ikke fins uten at det måler perfekt og de anbefaler smsl og oppo. Men disse folka sapper fra låt til låt og kanal til kanal fordi man holder ikke ut å høre på en plate i strekk.

    Føler meg ikke truffet...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som ikke er produsert i Kina i disse dager... eller andre plasser i Asia.... hmm

    Intet i mitt anlegg er produsert i Kina. Noe er produsert i Japan, resten i UK og USA.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Dette med at superrikinger kjøper gigadyre anlegg, stemmer ikke alltid (dessverre for hifipusherne). En god venn hadde vært hjemme hos en av Norges rikeste. Han visste at min kompis var stereofrik, så han fortalte stolt at han hadde "installert Bose-anlegg i alle husets rom. Kosta over en million!!!"

    Er nok flere sånne, enn wilson/dágostino/osv-kunder. Dessverre eller gudskjelov? Det får du bestemme.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og her sitter vi, og "gir råd", for hva som er innafor å bruke penger på.. Kabler not so much må vite, edruelighet i god sosialdemokratisk ånd. Nå er det vanlig folks tur.. Makan, om noen skulle kaste sin surt arvede penger på kabler..
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som var så lykkelig da jeg fant en bunt ekte sprengtråd nedenfor huset for et par dager siden. Jeg var tilbake til barndommen på 70 tallet med en gang. Sprengtråden jeg fant var det gjørme på men litt fuktet dopapir gjorde susen. Så nå bruker jeg sprengtråd som test- og internkabel på DIY prosjektene. Pusen er også fornøyd med sprengtråd ser det ut som :)

    Vis vedlegget 798148
    Tennerledinger for meg :)

    Du ser noen av ledingene har to farger på isolasjon, dette merker av lengden på ledingene(i allefall hos vår leverandør i dag)

    De du har der med to farger er gjerne 10m lange ledninger mens hel farget blå og gul er 6m lange. Jo lengre ledingene er (på gruppe 3 tennerne som er vanligst i dag, hos oss i allefall) jo tynnere er lederne da de skal holde samme Ohm uavhengig av lengde :)

    Bare litt fun facts 🤣👍🏻
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Og her sitter vi, og "gir råd", for hva som er innafor å bruke penger på.. Kabler not so much må vite, edruelighet i god sosialdemokratisk ånd. Nå er det vanlig folks tur.. Makan, om noen skulle kaste sin surt arvede penger på kabler..
    Folk får jo bare bruke penger slik de ønsker, men så var dette 10 %-tallet, da. Er jo helt meningsløst.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Og her sitter vi, og "gir råd", for hva som er innafor å bruke penger på.. Kabler not so much må vite, edruelighet i god sosialdemokratisk ånd. Nå er det vanlig folks tur.. Makan, om noen skulle kaste sin surt arvede penger på kabler..
    Du bruker selvsagt pengene dine som du vil.
    Det er ditt valg, og ditt alene, men jeg tror du misforstår poenget litt.
    Tingen er WhatHiFI forteller oss at ledningene bør utgjøre 10% av anleggets totalkostnad.
    Mange av oss opplever det som totalt tøvete.
    Hvis jeg bytter til dobbelt så dyre høytalere så må jeg kjøpe dyrere ledninger? I mine ører så er det tullprat, ingenting annet.
    Jeg har jobbet i mange år med krevende profesjonell elektronikk. Blant annet med analoge signaler på nivå med MC-pickuper og frekvenser LANGT utenfor audioområdet, dette er utstyr som har stått i industrimiljø med varierende støykilder. Denne erfaringen forteller meg at så lenge ledninger og kontaktmateriell oppfyller de tekniske minstekravene, så har de liten (ingen?) betydning for sluttresultatet.
    Dyrere ledninger overfører ikke mere informasjon som det kun er dyrere utstyr som kan nyttiggjøre.

    Alle bruker selvsagt pengene sine som de vil, men når det vi forventer er fagfolk gir tøvete råd, så er det naturlig at det skaper diskusjon.
    Og at de av oss som mener å ha bakgrunn for å mene noe om saken sier at keiseren faktisk er naken.
    Men valget er ditt.
    :)
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ennå mer forundrende enn hva folk bruker penger på, er all den tiden noen (som sikkert regner seg selv som oppegående) bruker på noe de allikevel ikke tror har noe for seg, samma gjengen som gang på gang gulper opp sitt mantra, dummere enn å kjøpe dyre kabler det beteende der....
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.683
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Du bruker selvsagt pengene dine som du vil.
    Det er ditt valg, og ditt alene, men jeg tror du misforstår poenget litt.
    Tingen er WhatHiFI forteller oss at ledningen bør utgjøre 10% av anlegget totalkostnad.
    Mange av oss opplever det som totalt tøvete.
    Hvis jeg bytter til dobbelt så dyre høytalere så må jeg kjøpe dyrere ledninger? I mine ører så er det tullprat, ingenting annet.
    Jeg har jobbet i mange år med krevende profesjonell elektronikk. Blant annet med analoge signaler på nivå med MC-pickuper og frekvenser LANGT utenfor audioområdet, dette er utstyr som har stått i industrimiljø med varierende støykilder. Denne erfaringen forteller meg at så lenge ledninger og kontaktmateriell oppfyller de tekniske minstekravene, så har de liten (ingen?) betydning for sluttresultatet.
    Dyrere ledninger overfører ikke mere informasjon som det kun er dyrere utstyr som kan nyttiggjøre.

    Alle bruker selvsagt pengene sine som de vil, men når det vi forventer er fagfolk gir tøvete råd, så er det naturlig at det skaper diskusjon.
    Og at de av oss som mener å ha bakgrunn for å mene noe om saken sier at keiseren faktisk er naken.
    Men valget er ditt.
    :)
    Dette gjelder vel ikke What HiFi alene, for slike tommelfingerregler har stått i utallige hifi-tidsskrifter og kataloger opp gjennom årene. Har vel også sett tilfeller hvor den prosenten er satt enda høyere. Her er det nok viktig å ha med seg sunn fornuft. Slike tommelfingerregler passer nok best for en gjennomsnittskunde og ikke de sjeldne og ekstreme tilfellene.

    Klarer ikke helt å få høyt blodtrykk hvis en bekjent sier de har handlet anlegg for 10-20.000 at summen inneholdt en 1000-lapp eller to til kabler :unsure:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ennå mer forundrende enn hva folk bruker penger på, er all den tiden noen (som sikkert regner seg selv som oppegående) bruker på noe de allikevel ikke tror har noe for seg, samma gjengen som gang på gang gulper opp sitt mantra, dummere enn å kjøpe dyre kabler det beteende der....
    Det dukker stadig opp «ferskinger» på Sentralen, så at uttalelser som WhatHifi her kommer med, motgås, er bare bra.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Klarer ikke helt å få høyt blodtrykk hvis en bekjent sier de har handlet anlegg for 10-20.000 at summen inneholdt en 1000-lapp eller to til kabler :unsure:
    Men her kommer vel «loven om avtagende grensenytte» inn i bildet. En 1000-lapp brukt på ordentlige kabler med god terminering er jo en helt grei investering. Men så å ta steget opp til 3000, 5000, 10 000 ... Tja.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det dukker stadig opp «ferskinger» på Sentralen, så at uttalelser som WhatHifi her kommer med, motgås, er bare bra.
    Den unnskyldningen der er like oppbrukt som oppgulpet deres, sorry den kjøper jeg ikke..dessuten gir what hifi artikkelen (se sitat under) ) en åpning for folk som ikke tror på 10 % delen (jeg tror ikke på den, jeg velger de kablene jeg opplever som best i mitt oppsett, enten de er billige eller dyre)...

    Jeg tror mer det handler om å stadfeste mantraet (og seg selv) og att noen synes det er enkelt å delta i negative og fordummende tråder, på andres vegner!!

    "Many people don't believe us, or choose not to believe us, even though it has become one of our mantras when talking about building a hi-fi system: spend around 10 to 15 per cent of your system cost on cables (interconnects and speaker cable).

    Of course, that's a rough estimate, and the cheaper the system, the less likely you are to really hear the benefit of top notch cabling. But if you're building a new hi-fi system or just considering how you might upgrade the system you own, you really should give serious consideration to your cables as part of the process. It's one of the most cost effective upgrades you can do.

    -Don't hear a difference? Fine. Like any aspect of hi-fi, it's your ears you have to please so if you don't hear the benefit, feel free to save your cash - but we're confident that good cables should deliver a benefit"


    Kan ikke se dette som annet en divergerende mening i debatten, som selvsagt ikke passer alle, fair enough! Test selv er vel konken!!

    mvh
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dette gjelder vel ikke What HiFi alene, for slike tommelfingerregler har stått i utallige hifi-tidsskrifter og kataloger opp gjennom årene. Har vel også sett tilfeller hvor den prosenten er satt enda høyere. Her er det nok viktig å ha med seg sunn fornuft. Slike tommelfingerregler passer nok best for en gjennomsnittskunde og ikke de sjeldne og ekstreme tilfellene.

    Klarer ikke helt å få høyt blodtrykk hvis en bekjent sier de har handlet anlegg for 10-20.000 at summen inneholdt en 1000-lapp eller to til kabler :unsure:
    10%-regelen holder kanskje greit vann i den prisklassen der, men hva om anlegget koster 100.000,- eller 200.000,- isteden?

    For mange år siden kjøpte jeg en for meg ganske dyr effektforsterker den gangen, og jeg ble ikke helt fornøyd med lyden. Forhandleren ringte meg vel og spurte hvordan det gikk, og når jeg sa at lyden ikke ble helt som forventet, mente han at løsningen ville være å kjøpe nye høyttalerkabler av han også, til 10.000,-.

    Er bare så jævlig glad for at jeg ikke lot meg lure til å gå med på det. Men det var lett for han å påstå at dyre kabler var løsningen, for "alle" hadde jo hørt om 10%-regelen den gangen også siden bladene skrev om det.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ennå mer forundrende enn hva folk bruker penger på, er all den tiden noen (som sikkert regner seg selv som oppegående) bruker på noe de allikevel ikke tror har noe for seg, samma gjengen som gang på gang gulper opp sitt mantra, dummere enn å kjøpe dyre kabler det beteende der....
    Det er bra folk står på barrikadene for å motarbeide kunnskaps- og vitenskapsforakt!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Virkelighetens kabelfysikk, - eller kanskje bedre beskrevet som elektroteknikk, er beskrevet inntil det kjedsommelige, og har null og nada sammenheng med prisen på utstyr og komponenter man bruker. Derfor er slike "råd" å regne som reinhekla svada.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Den unnskyldningen der er like oppbrukt som oppgulpet deres, sorry den kjøper jeg ikke..dessuten gir what hifi artikkelen (se sitat under) ) en åpning for folk som ikke tror på 10 % delen (jeg tror ikke på den, jeg velger de kablene jeg opplever som best i mitt oppsett, enten de er billige eller dyre)...

    Jeg tror mer det handler om å stadfeste mantraet (og seg selv) og att noen synes det er enkelt å delta i negative og fordummende tråder, på andres vegner!!

    "Many people don't believe us, or choose not to believe us, even though it has become one of our mantras when talking about building a hi-fi system: spend around 10 to 15 per cent of your system cost on cables (interconnects and speaker cable).

    Of course, that's a rough estimate, and the cheaper the system, the less likely you are to really hear the benefit of top notch cabling. But if you're building a new hi-fi system or just considering how you might upgrade the system you own, you really should give serious consideration to your cables as part of the process. It's one of the most cost effective upgrades you can do.

    -Don't hear a difference? Fine. Like any aspect of hi-fi, it's your ears you have to please so if you don't hear the benefit, feel free to save your cash - but we're confident that good cables should deliver a benefit"


    Kan ikke se dette som annet en divergerende mening i debatten, som selvsagt ikke passer alle, fair enough! Test selv er vel konken!!

    mvh
    Men når de sier « but we're confident that good cables should deliver a benefit », så sier de jo ingenting om hva som menes med gode kabler. Og du sier jo selv at du velger det som funker best for deg, billig eller dyrt. Det er jo derfor 10 % blir så vilkårlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn