Viktig budsjettrådgivning fra What Hifi!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    På tide med en gammel favoritt igjen, litt placebo er å foretrekke om det gir en bedre hverdag, alternativet er ikke så fristende :cool:

    485px-Nocebo_WikiWorld.jpg


    mvh
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    10%-regelen holder kanskje greit vann i den prisklassen der, men hva om anlegget koster 100.000,- eller 200.000,- isteden?

    For mange år siden kjøpte jeg en for meg ganske dyr effektforsterker den gangen, og jeg ble ikke helt fornøyd med lyden. Forhandleren ringte meg vel og spurte hvordan det gikk, og når jeg sa at lyden ikke ble helt som forventet, mente han at løsningen ville være å kjøpe nye høyttalerkabler av han også, til 10.000,-.

    Er bare så jævlig glad for at jeg ikke lot meg lure til å gå med på det. Men det var lett for han å påstå at dyre kabler var løsningen, for "alle" hadde jo hørt om 10%-regelen den gangen også siden bladene skrev om det.
    Som jeg skrev så må slike tommelfingerregler ses på som en veiledning for gjennomsnittskunden.
    Jeg tviler på at de fleste kundene som landets hifibutikker får på besøk skal kjøpe anlegg til 100-200.000.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Som jeg skrev så må slike tommelfingerregler ses på som en veiledning for gjennomsnittskunden.
    Jeg tviler på at de fleste kundene som landets hifibutikker får på besøk skal kjøpe anlegg til 100-200.000.
    Ville heller sagt at det kan ses på som en villedning enn veiledning.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det følger velfungerende ledninger med de fleste løse typiske konsumentkomponenter, ikke sant?
    Er man litt teknisk kyndig tar man en kikk på hvordan kabelureriene bør løses for moving coil-pickuper, stepuper og -forsterkere, og RIAA-forsterkere. Og bruker mikrofonkabler.

    Men poenget i åpningsinnlegget er at What Hifi bedriver feilinformasjon (falsk informasjon, faktisk) for alene å holde på sine annonsører uten å opplyse om det. Fy skamme seg.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte et par høyttalere for 200,-
    Noen som har tips til høyttalerkabler til de?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det følger velfungerende ledninger med de fleste løse typiske konumentkomponenter, ikke sant?
    Til en viss grad ja. Det følger skjelden HDMI kabler med Bluray spillere eller projektorer, Ethernet kabler til streamere o.l (fordi man som regel bruker Wifi), eller - merkelig nok - kabler på dyre høyttalere. På billige høyttalere følger ofte kablene med.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kjøpte et par høyttalere for 200,-
    Noen som har tips til høyttalerkabler til de?
    Jeg kjøpte et anlegg for 500kr. Der fulgte det med kabler som hadde kostet 3000kr. De dyreste jeg noen gang har hatt. 😂
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kjøpte et komplett musikkanlegg brukt for 700 kr. Alle kabler fulgte med :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det trådløse kabler? Det er sånne blåtann høyttalere, så jeg trenger trådløse kabler. Takk for godt tips!
    Jeg har noen trådløse kabler liggende jeg kan selge deg, men de er dessverre litt dyre. Her er bilde av den ene, men jeg har ett par. Valgfri lengde siden de er trådløse.

    1646730564899.png
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    På tide med en gammel favoritt igjen, litt placebo er å foretrekke om det gir en bedre hverdag, alternativet er ikke så fristende :cool:
    Det er vel for å motvirke den typen effekter at man går til kilde for å undersøke hva kabler faktisk gjør. Det er en helt grei justering av både placebo og nocebo å sjekke hva kunnskap om de reelle fysiske prosessene bak kablene sier. Det hjelper også å forstå hvorfor og hvordan både placebo og nocebo oppstår, ikke bare peke på dem.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Happy too be at your service, men du har ikke litt sånne rare evner?, du synes å synse litt mye noen ganger, om andre, men som sagt, om det gjør dagen din så byr jeg på den!
    Jeg har noen placebo piller som er ti ganger dyrere enn de placebo pillene du tar til daglig, det er highend placebo piller! De virker også ti ganger bedre såklart! Det er ti ganger mer luredium i de.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det er vel for å motvirke den typen effekter at man går til kilde for å undersøke hva kabler faktisk gjør. Det er en helt grei justering av både placebo og nocebo å sjekke hva kunnskap om de reelle fysiske prosessene bak kablene sier. Det hjelper også å forstå hvorfor og hvordan både placebo og nocebo oppstår, ikke bare peke på dem.
    Den viser vel att man kan bestemme seg for å ikke erfare, som kan väre til like stor skade som om man har bestemt seg for å erfare, for meg er alternativet lett.
    Noen lytter med øynene og andre med hjertet, jeg skal ikke si hva som er rett for den enkelte, men jeg forbeholder meg retten å velge som jeg vil uten å bli ”mobbet” av de som ikke synes som meg...så enkelt kan det faktisk väre...

    En kabel er en kabel, noen er bedre konstruert enn andre og pris står definitivt ikke alltid opp for prestanda, take your pick!

    mvh
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet sånn ca. hva avansen er på hifi kabler?
    Når det gjelder industrielle kabler (også signalkabler), så er det jo ikke uvanlig med 80% rabatt hos grossister.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Folk får jo bare bruke penger slik de ønsker, men så var dette 10 %-tallet, da. Er jo helt meningsløst.
    Hva vi anser som "meningsløst" ifht bruk av penger er et såvidt åpent spørsmål , at folk som bruker penger på kabler er helt greit for meg. At noen asiater vil ha gardinstoff kledd utpå et billig plastrør med billigste kobber satt sammen i Øyer er helt fair det. For meg er penger brukt på sminke og tarmskyll meningsløst, men jeg unner andre "gleden"..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet sånn ca. hva avansen er på hifi kabler?
    Når det gjelder industrielle kabler (også signalkabler), så er det jo ikke uvanlig med 80% rabatt hos grossister.
    Kabler som ligger på irundt tusenlappen, der er det nok latterlig mye avanse.
    Bare å se på PA-kabel, her er det allerede 60% avanse på kabel og her snakker man ganske greit prisede kabler i utgangspunktet. Jeg tenker prosentene på avanse legger på et tall til for hvert tall som legges på summen på hifi. Koster kabelstumpen for hifi 10K så er nok avansen fort 80%, over 100K klassen så er det så nært hundre prosent at det bare er desimaler bak komma som legges på. Salg av elektronikk og høyttalere gir svært liten gevinst, det har vært kjent lenge. Avansen ligger i kabler, og kan nærmest regnes som tips til selgerne direkte.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Fra produsent til sluttbruker må det vel i mange tilfeller dreie seg om 1000% og oppover.......
    Jeg regner på at 100% er det man betaler, og avansen kan da sjelden bli mer enn man faktisk betaler. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva vi anser som "meningsløst" ifht bruk av penger er et såvidt åpent spørsmål , at folk som bruker penger på kabler er helt greit for meg. At noen asiater vil ha gardinstoff kledd utpå et billig plastrør med billigste kobber satt sammen i Øyer er helt fair det. For meg er penger brukt på sminke og tarmskyll meningsløst, men jeg unner andre "gleden"..
    Enten skriver jeg veldig dårlig, eller så sliter du litt på mottakersiden i dag :) Som sagt: Folk får bruke penger på akkurat det de ønsker og finner mening i. Det er på kundesiden. Det er den generelle og vilkårlige 10 %-anbefalingen fra selgersiden jeg har problemer med. «Da må/bør du ha ...». Nei, det må/bør du ikke, men du kan gjerne gjøre det hvis du har lyst.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enten skriver jeg veldig dårlig, eller så sliter du litt på mottakersiden i dag :) Som sagt: Folk får bruke penger på akkurat det de ønsker og finner mening i. Det er på kundesiden. Det er den generelle og vilkårlige 10 %-anbefalingen fra selgersiden jeg har problemer med. «Da må/bør du ha ...». Nei, det må/bør du ikke, men du kan gjerne gjøre det hvis du har lyst.
    Og igjen.. Om noen velger å bruke 90% på kabler pga hva "bransjen" sier så er det helt fint. Folk må ikke beskyttes imot seg selv, det er ikke min livsoppgave. Selv om noen i denne tråden tror det er deres. Gidder en ikke lære, forstå, så tar en et aktivt valg selv. Hvem er jeg til å betvile det på vegne av andre.. Vil du ha jobb i barnehage er det sikkert mulig @parafinoksen ;)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Den viser vel att man kan bestemme seg for å ikke erfare, som kan väre til like stor skade som om man har bestemt seg for å erfare, for meg er alternativet lett.
    Noen lytter med øynene og andre med hjertet, jeg skal ikke si hva som er rett for den enkelte, men jeg forbeholder meg retten å velge som jeg vil uten å bli ”mobbet” av de som ikke synes som meg...så enkelt kan det faktisk väre...

    En kabel er en kabel, noen er bedre konstruert enn andre og pris står definitivt ikke alltid opp for prestanda, take your pick!

    mvh
    Som sagt: Når du faktisk vet hva som foregår i en kabel fjerner det en god del av de subjektive avsporingene både placebo og nocebo gir. Det er en nyttig korreksjon når vi vet hvor lett sanseapparatet blir lurt. Jada, det kan bevises at det går an å lage elendige kabler, og at det går an å lage godekabler uten at det koster skjorta.

    I motsetning til når du mener du blir "mobbet" mens jeg ser en meningsutveksling. Det er to fullstendig subjektive oppfatninger, og det finnes ingen objektive mål som kan korrigere det.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    En dag skal jeg få meg kabler som er så bra at de ikke trenger stereoanlegg for å spille.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sitter for øvrig og tripper i påvente av melding om ankommet pakke i pakkomaten. Og hva har jeg bestilt? Kabler! Et sett med 1 m RCA-kabler fra DAC til forsterker. En annen konstruksjon, ren coax, enn de jeg har nå, som har to tvinnede ledere pluss skjerm koblet til ene enden. De nye har omtrent halvparten så lav kapasitans. Så får vi se om det har noe å si.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Som sagt: Når du faktisk vet hva som foregår i en kabel fjerner det en god del av de subjektive avsporingene både placebo og nocebo gir. Det er en nyttig korreksjon når vi vet hvor lett sanseapparatet blir lurt. Jada, det kan bevises at det går an å lage elendige kabler, og at det går an å lage godekabler uten at det koster skjorta.

    I motsetning til når du mener du blir "mobbet" mens jeg ser en meningsutveksling. Det er to fullstendig subjektive oppfatninger, og det finnes ingen objektive mål som kan korrigere det.
    ..og som også sagt, jeg vil ikke ha en objektiv opplevelse i mine valg av kabler, jeg vil ha en høyst subjektiv opplevelse og velger deretter, uansett teknisk tilnärming i produksjonen av kabelen, de andre poengene du nevner er jo besvart til det kjedsommelige, så de gidder jeg ikke bruke tid på.
    Jeg er ikke mobbet, men kollektivistisk i disse trådene foregår det en slags ”mobbing” hadde dette foregått i en skolegård, på en arbeidsplass osv..at folk ble hånet og latterliggjort for sine valg og meninger som de ofte blir her, så ville det vel blitt kalt nettopp det...det var en meningsutveksling mellom to uenige (ikke så dyp akkurat, men jeg synes det var rett nivå) men så kom en tredje fra sidelinjen og ville danse han også, da ble det til noe annet, ikke spurte han om å väre med å heller...

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sitter for øvrig og tripper i påvente av melding om ankommet pakke i pakkomaten. Og hva har jeg bestilt? Kabler! Et sett med 1 m RCA-kabler fra DAC til forsterker. En annen konstruksjon, ren coax, enn de jeg har nå, som har to tvinnede ledere pluss skjerm koblet til ene enden. De nye har omtrent halvparten så lav kapasitans. Så får vi se om det har noe å si.
    Brukes rca? Det er bnc som er teknisk korrekt om du tenker på det tekniske.. :).. Ert, ert.. Men det har vel ikke Rega... Uff, halveis engeneering, DET må være misforstått... :ROFLMAO:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Brukes rca? Det er bnc som er teknisk korrekt om du tenker på det tekniske.. :).. Ert, ert.. Men det har vel ikke Rega... Uff, halveis engeneering, DET må være misforstått... :ROFLMAO:
    Vi nede i midfiens pøl må få lov til å leke oss med kabler også eller?

     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    ..og som også sagt, jeg vil ikke ha en objektiv opplevelse i mine valg av kabler, jeg vil ha en høyst subjektiv opplevelse og velger deretter, uansett teknisk tilnärming i produksjonen av kabelen, de andre poengene du nevner er jo besvart til det kjedsommelige, så de gidder jeg ikke bruke tid på.
    Jeg er ikke mobbet, men kollektivistisk i disse trådene foregår det en slags ”mobbing” hadde dette foregått i en skolegård, på en arbeidsplass osv..at folk ble hånet og latterliggjort for sine valg og meninger som de ofte blir her, så ville det vel blitt kalt nettopp det...det var en meningsutveksling mellom to uenige (ikke så dyp akkurat, men jeg synes det var rett nivå) men så kom en tredje fra sidelinjen og ville danse han også, da ble det til noe annet, ikke spurte han om å väre med å heller...

    mvh
    Dette er et forum, ikke en dialog med personlige meldinger... Da er det ganske normalt at det kommer meninger/ytringer sideveis fra andre.

    Ikke for det, om noen har dukket opp på jobben min med nordost/audioquest/insertsnakeoilcablename nettverkskabler så har han vel egentlig fortjent å bli mobbet og satt seg selv i den posisjonen selv også. Om han i tillegg har funnet på å bestilt et parti så har det vært tabbekake på jobb dagen etterpå og mest sannsynlig en ikke veldig trivelig samtale med sjefen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Et eksempel - DACene skal visstnok være av grei kvalitet, men har ikke testet selv
    SMSL
    Har hatt 3.
    Sanskrit Pro, M-400 og SU-6 (som fremdeles står i hyllen).
    Intet å utsette på de. Om du ta´r prisen i betrakning, da er det ABSOLUTT ingenting å utsette på de :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    ..og som også sagt, jeg vil ikke ha en objektiv opplevelse i mine valg av kabler, jeg vil ha en høyst subjektiv opplevelse og velger deretter, uansett teknisk tilnärming i produksjonen av kabelen, de andre poengene du nevner er jo besvart til det kjedsommelige, så de gidder jeg ikke bruke tid på.
    Ingen her tror de får en "objektiv opplevelse". Det er vel ganske nær en selvmotsigelse. Dog kan man gjøre mer eller mindre objektive valg når man går i butikken. Å hevde at pris på kabler skal utgjøre 10% av totalprisen er strengt tatt et objektivt tall som gir løfte om subjektive opplevelser.

    I stedet for å basere innkjøpene på en objektiv 10%-regel synes jeg det er mer meningsfylt å basere valgene på mer faglige kriterier som i det minste kan indikere om jeg er i ferd med å bli lurt eller ikke.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Dette er et forum, ikke en dialog med personlige meldinger... Da er det ganske normalt at det kommer meninger/ytringer sideveis fra andre.

    Ikke for det, om noen har dukket opp på jobben min med nordost/audioquest/insertsnakeoilcablename nettverkskabler så har han vel egentlig fortjent å bli mobbet og satt seg selv i den posisjonen selv også. Om han i tillegg har funnet på å bestilt et parti så har det vært tabbekake på jobb dagen etterpå og mest sannsynlig en ikke veldig trivelig samtale med sjefen.
    Ha meg unnskyldt, men jeg er ikke så veldig interessert i bevisste misforståelser eller konstruerte hypotetiske situasjoner fra din jobb!
    Gjelder den förste meningen din f.eks innlegg #90 & #95 i denne tråden også, eller er det helt greit siden det er enkabeltråd, å switche fra kabel til person! eller er det forskjellige regler her ettersom hva man måtte mene om temaet?
    Forresten ikke svar, jeg tror jeg finner på noe mer givende enn dette, og det håper jeg du også gjør...

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ingen her tror de får en "objektiv opplevelse". Det er vel ganske nær en selvmotsigelse. Dog kan man gjøre mer eller mindre objektive valg når man går i butikken. Å hevde at pris på kabler skal utgjøre 10% av totalprisen er strengt tatt et objektivt tall som gir løfte om subjektive opplevelser.

    I stedet for å basere innkjøpene på en objektiv 10%-regel synes jeg det er mer meningsfylt å basere valgene på mer faglige kriterier som i det minste kan indikere om jeg er i ferd med å bli lurt eller ikke.
    Beklager, du har rett, det var slurvete formulert av meg ang "objektiv opplevelse” men jeg håper du forstod. Som sagt ikke bruk den 10% greia mot meg, jeg tror ikke på den, har både dyrere og rimeligere erfaringer med kabler og de valgene (begge veier) jeg velger er basert på subjektive kriterier (opplevelser) mer enn hvordan de er lagd, selv om det kan ha noe å si for slutt resultatet, hvordan de er lagd/produsert altså...

    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Ha meg unnskyldt, men jeg er ikke så veldig interessert i bevisste misforståelser eller konstruerte hypotetiske situasjoner fra din jobb!
    Gjelder den förste meningen din f.eks innlegg #90 & #95 i denne tråden også, eller er det helt greit siden det er enkabeltråd, å switche fra kabel til person! eller er det forskjellige regler her ettersom hva man måtte mene om temaet?
    Forresten ikke svar, jeg tror jeg finner på noe mer givende enn dette, og det håper jeg du også gjør...

    mvh
    Javel, på meg virker det mest som du er snurt.. Vil ha svar, men vil ikke ha svar. Er det personangrep så er det ikke verre enn å rapportere, også finnes det også en ignore funksjon.

    Men av og til kan det være bedre å holde kjeft enn å angripe alle og enhver i alle retninger.

    I Norge så har man noe som heter ytryngsfrihet, men det betyr ikke at man kan ytre alt uten at det gir konsekvenser. Man har et eget ansvar ved ytringen og frihet under ansvar, dette går også på at man er fri til å velge ved å ikke ytre.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    9.781
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sitter for øvrig og tripper i påvente av melding om ankommet pakke i pakkomaten. Og hva har jeg bestilt? Kabler! Et sett med 1 m RCA-kabler fra DAC til forsterker. En annen konstruksjon, ren coax, enn de jeg har nå, som har to tvinnede ledere pluss skjerm koblet til ene enden. De nye har omtrent halvparten så lav kapasitans. Så får vi se om det har noe å si.
    Bare det er britiske kabler så blir nok det der bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn