Viktig budsjettrådgivning fra What Hifi!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Sånn er det. Og upsiden på dustedyre kabler er formidabel.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har byttet ut det meste av kabler til kabler kjøpt på den lokale instrumentsjappa (var en overgang til balansert signal og speakon høytalerkabel), tror ikke lyden har vært bedre her hjemme før.
    I tillegg er det meste kina varer som måler bra (topping, smsl) og billig pa som også måler innafor.
    Og hva har de rimelige komponenter det her er snakk om til felles...de er helt lydløs, null brum, null sus, det bare fungerer.
     

    Rockefot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    163
    Antall liker
    84
    10% regelen var det mange hifipushere i Norge som predikerte for bare få år siden. Trodde hi-fi verden lo hånlig av dette nå.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Komplett latterlig. Bra å ha noe å le av for tida !

    Alle skjønner vel at 10% er aaaaaaaltfor lite. Med de enorme forbedringer som rapporteres burde kabler være nærmere 90% av budsjettet!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.131
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Komplett latterlig. Bra å ha noe å le av for tida !

    Alle skjønner vel at 10% er aaaaaaaltfor lite. Med de enorme forbedringer som rapporteres burde kabler være nærmere 90% av budsjettet!
    Med det tipset der så skremmer du bort eventuelle nye personer som ønsker å fokusere på god lyd.
    Oppskriften er følgende : En regner sammen den totale summen av hele anlegget, inkludert prisen på de kablene en aller helst ønsker seg. Så legger man til en priskalkyle på 4.6. Summen av dette er det som blir minimum av hva kablene bør koste. En kan godt doble summen for å være sikker.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    13.727
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Med det tipset der så skremmer du bort eventuelle nye personer som ønsker å fokusere på god lyd.
    Oppskriften er følgende : En regner sammen den totale summen av hele anlegget, inkludert prisen på de kablene en aller helst ønsker seg. Så legger man til en priskalkyle på 4.6. Summen av dette er det som blir minimum av hva kablene bør koste. En kan godt doble summen for å være sikker.
    4.6???

    Eg har høyrt at det skal vere Pi (eller 2xPi).
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har ingen problemer med å tro på at kabler kan brukes til å tune et anlegg i den eller andre retningen, og at noen kabelkombinasjoner passer bedre til en gitt kombinasjon av komponenter, basert på kablenes elektriske egenskaper. Og har en investert mye i gode komponenter, skjønner jeg at en gjerne ville skvise ut den siste dråpen av sitronen. Men å produsere kabler med ulike egenskaper trenger da ikke koste det hvite ut av øyet! Å oppgi et tall som 10 % blir som å blåse på fingeren for å angi vindretningen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    10 % er vel ikke så galt? :cool:
    jeg synes å huske (for nokså lenge siden) en av de mer profilerte anmelderne i HiFi+ skive at en burde bruke like mye penger på kablene og racket (underlaget til komponentene) som på anlegget (kilde + forsterker + høyttalere)
    - det var såpass absurd at jeg har hatt problemer med å ta anmeldere alvorlig siden...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg som var så lykkelig da jeg fant en bunt ekte sprengtråd nedenfor huset for et par dager siden. Jeg var tilbake til barndommen på 70 tallet med en gang. Sprengtråden jeg fant var det gjørme på men litt fuktet dopapir gjorde susen. Så nå bruker jeg sprengtråd som test- og internkabel på DIY prosjektene. Pusen er også fornøyd med sprengtråd ser det ut som :)

    DE6B4B61-8BFC-46A2-913B-5BDBC566CFB5.jpeg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som var så lykkelig da jeg fant en bunt ekte sprengtråd nedenfor huset for et par dager siden. Jeg var tilbake til barndommen på 70 tallet med en gang. Sprengtråden jeg fant var det gjørme på men litt fuktet dopapir gjorde susen. Så nå bruker jeg sprengtråd som test- og internkabel på DIY prosjektene. Pusen er også fornøyd med sprengtråd ser det ut som :)

    Vis vedlegget 798148
    Er De helt rusk, mann? Gjørme på kabelene er gull verd for lyden. Den isolerer bort vibrasjoner i gulvet og frekvenser i lufta, og den demper uheldig egenresonans i kabelen. De senket verdien på kabelen med mange tusen kroner med det fuktede dopapiret der.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg regnet litt kjapt over saken. Av totalbudsjettet på utstyr (rom og akustikk ikke medregnet) har jeg brukt rundt 0,6% på kabler i mitt oppsett. Betyr det at jeg er nødt til å kvitte meg med de dyreste komponentene for å få bedre balanse i regnskapet her eller.... ? :p
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og det gir bedre lyd hvis kabelbudsjettet blir nærmere 10% ikke sant?

    Litt av problemet med det er at jeg ikke sitter igjen med så mye annet enn senterkanalen......
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Og det gir bedre lyd hvis kabelbudsjettet blir nærmere 10% ikke sant?
    Skjønt det finnes folk som har bikket både 30, 40 og 50 % av de øvrige komponentenes totalpris. Det blir jo litt kroner av det når høyttalere og elektronikk er i tomillioner-pluss-klassen. Men i ei vanlig stue uten nevneverdige akustiske tiltak skal det stå.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er i sub-million klassen, men uansett synes jeg å bruke 10% eller mer på kabler er totalt og fullstendig høl i huet og vel så det.

    Men ikke for det - jeg husker en gang for lenge sida når HDMI begynte å komme. På Elkjøp kostet en 2 meter HDMI kabel mer enn en DVD-spiller....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg som var så lykkelig da jeg fant en bunt ekte sprengtråd nedenfor huset for et par dager siden. Jeg var tilbake til barndommen på 70 tallet med en gang. Sprengtråden jeg fant var det gjørme på men litt fuktet dopapir gjorde susen. Så nå bruker jeg sprengtråd som test- og internkabel på DIY prosjektene. Pusen er også fornøyd med sprengtråd ser det ut som :)

    Vis vedlegget 798148

    Kult!

    Laget du krampesprettert?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Tror ikke det betyr så mye for den aktuelle kundegruppen.
    Jeg tror at den aktuelle kundegruppen er en utdøende rase dessverre, meg selv inkludert. Dagens unge mennesker bruker musikk på en helt annen måte enn vi 50-60 åringer som vokste opp med vinyl, så CD-plater og nå streaming. Og som har vært villige til å betale mye for såkalt tungt high end utstyr. Og har hatt muligheter til det, det har vært gode tider de siste 10-20 årene.

    Dagens unge mennesker skal inn i ett beinhardt bolig- og jobbmarked og vil (tror jeg) prioritere lyd på en helt annen måte enn vi godt voksne. Mer lifestyle-produkter, ørepropper og ren streaming. Ja, jeg er også klar over at vinyl er mer populært nå enn for noen år siden, men jeg tviler meget sterkt på at de unge voksne vil betale mye for en platespiller og hifi fremover.

    Bransjen gjør seg selv heller ingen tjeneste ved å stadig lansere dyrere og dyrere produkter kun godt voksne med solid økonomi kan kjøpe, altså den jeg beskriver som en utdøende rase. Ja, man kan kjøpe mye god lyd for ikke så veldig mye penger men jeg tror at på lengre sikt vil high end markedet krympe betraktelig. Det vil alltid være noen som kan og vil betale for dyrt utstyr, men de er i ett fåtall. Og enda færre om 10 år tror jeg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bransjen gjør seg selv heller ingen tjeneste ved å stadig lansere dyrere og dyrere produkter kun godt voksne med solid økonomi kan kjøpe, altså den jeg beskriver som en utdøende rase. Ja, man kan kjøpe mye god lyd for ikke så veldig mye penger men jeg tror at på lengre sikt vil high end markedet krympe betraktelig. Det vil alltid være noen som kan og vil betale for dyrt utstyr, men de er i ett fåtall. Og enda færre om 10 år tror jeg.
    Tror også det det handler om for ganske mange at man ikke er komfortabel med å ha så mye penger bundet opp i en forsterker eller et par høyttalere, selv om man kan ta seg råd til utlegget. Og det er jo heller ikke sånn at prisen på anlegget er proporsjonalt med hvor glad man er i musikk, eller nødvendigvis hvor mye man nyter å høre på det. Jeg har iallfall glidd mer og mer over i den leiren som bare vil ha god lyd uten å fylle stua med påtrengende bokser som ikke passer inn med møblene og koster uforholdsmessig mye penger ifht. ytelse (IMO).

    Har selvsagt forståelse for at det er en del av hobbyaspektet for mange med dyre komponenter og alt det der, men hvis man ikke har mulighet til å ha et dedikert rom sitter det nok langt inne for mange å ha sånt i stua. I alle interiørbladene jeg leste det siste halvåret har jeg vel sett ca. èn platespiller, og den var koblet opp med en enkelt bluetooth høyttaler så det ut som. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg tror at den aktuelle kundegruppen er en utdøende rase dessverre, meg selv inkludert. Dagens unge mennesker bruker musikk på en helt annen måte enn vi 50-60 åringer som vokste opp med vinyl, så CD-plater og nå streaming. Og som har vært villige til å betale mye for såkalt tungt high end utstyr. Og har hatt muligheter til det, det har vært gode tider de siste 10-20 årene.

    Dagens unge mennesker skal inn i ett beinhardt bolig- og jobbmarked og vil (tror jeg) prioritere lyd på en helt annen måte enn vi godt voksne. Mer lifestyle-produkter, ørepropper og ren streaming. Ja, jeg er også klar over at vinyl er mer populært nå enn for noen år siden, men jeg tviler meget sterkt på at de unge voksne vil betale mye for en platespiller og hifi fremover.

    Bransjen gjør seg selv heller ingen tjeneste ved å stadig lansere dyrere og dyrere produkter kun godt voksne med solid økonomi kan kjøpe, altså den jeg beskriver som en utdøende rase. Ja, man kan kjøpe mye god lyd for ikke så veldig mye penger men jeg tror at på lengre sikt vil high end markedet krympe betraktelig. Det vil alltid være noen som kan og vil betale for dyrt utstyr, men de er i ett fåtall. Og enda færre om 10 år tror jeg.
    Kundegruppen jeg tenkte på, er ultrahigh-end-kundene som blåser i om det koster fem eller ti millioner. De vil alltid finnes.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De blåser ikke i det. De tar alternativet til 10MNOK. Enkelte skal bare ha det dyreste uansett.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skulle en kabels egenskaper være avhengig av prisen på produktene de er tilkoblet?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De blåser ikke i det. De tar alternativet til 10MNOK. Enkelte skal bare ha det dyreste uansett.
    10MNOK holder ikke der, det snakk om over 12MNOK eller over 13MNOK for en annen farge.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvorfor ser man aldri sprengtråd lenger? Eller er det bare at vi ikke ser etter? :)
    Eller kanskje bare at man ikke lusker rundt der folk driver og sprenger så mye? Aner ikke, men kan ikke huske sist jeg så noen med rød og grønn sprengtråd i sykkelhjulene. Nå er det sånne små plastkuler i forskjellige farger og reflekser som gjelder. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vi brukte også klesklyper og festet en pappbit på ramma så den gikk mot eikene... for å lage "motorlyd". I dag kjøper jo folk elbiler så dette er litt poengløst nå.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel folk her som mener at fantastisk world class lyd ikke fins uten at det måler perfekt og de anbefaler smsl og oppo. Men disse folka sapper fra låt til låt og kanal til kanal fordi man holder ikke ut å høre på en plate i strekk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn