Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nyhetsbildet nå : Kineserne hevder at USA har sendt et titalls ballonge inn over Kina i de siste årene...

    Ad spionasje- det er nok mulig å få bedre bilder fra 14-15km høyde enn fra en satelitt i 250-300 km høyde... kommunikasjonsspionasje vil nok kreve en svært bredbåndet datalink for å gi nogenlunde vettuge resultater...
    Nå ligger vel de allerfleste sattelittene i den såkallte "Geostasjonære banen" = 36.000 Km over havet ??
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Kan være, med mindre det faktisk var en værballong?
    Eller så har man bare blitt mer årvåkne, så jo det samme i Norge når det kom til droner. Plutselig så vi jo droner overalt, til og med fly var jo droner.
    Kanskje ikke direkte sammenlignbart, men er vel ikke utenkelig at de som sitter med overvåkningen har hatt late dager frem til den geopolitiske uroen tiltok.
    Kjøpt av både Russland og Kina?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Det er nok sannsynlig at USA sendte ballong til Kina først. Så har kineserne bare gjort det de alltid gjør; lager billige kopier og sender dem tilbake.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå ligger vel de allerfleste sattelittene i den såkallte "Geostasjonære banen" = 36.000 Km over havet ??
    For såkalt geostasjonære satelitter er det høyden som er nødvendig for å opprettholde en nogenlunde stabil posisjon....
    Polar orbiting - dvs satelitter som kretser om jorden i polar bane kan ha litt forskjellig banehøyde...avhengig av formål. Satelitter som skal ha lav bane over jorda må ha en skarpere elliptisk bane og større topphøyde for å unngå jordas tiltrekning. De fleste satelitter for diverse obervasjonsformål er orbiterende med en omløpstid rundt 90 minutter... Space station har feks en høyde på litt over 400km
    Unntaket for jordobservasjon er bl.a Meteosat-systemet som er geostasjonært, - men de kan heller ikke "se" vær over ca 70 grd bredde...
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Nå ligger vel de allerfleste sattelittene i den såkallte "Geostasjonære banen" = 36.000 Km over havet ??
    Alle "spionsatelitter" går i lav bane typisk ca 250km og oppover og polare baner. D.v.s de flyr på tvers av jordrotasjonen slik at de vil dekke hele jorden i løpet av en viss tid. Omløpstid , under en time. Litt avhengig av the "swat" dvs bredden/vinkelen på kameradekningen kan det gå opptil en uke mellom hver gang en satelitt ser samme punkt på jorden. Techthrillernes fortelling (først vist i "The little Drummers girl") om at man styrer kamera og følger en hendelse i real time er fremdeles en "røverhistorie" fra Hollywood. Det er snakk om stillbilder i forskjellige teknologier - vanlig synlig , div infrarøde spekter, bildedannende radar osv.

    Ukraina får tilgang og analysehjelp som er uvurderlig. !

    Dr.E
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så alle satellitter som går i bane rundt jorda kan kun ta bilder eller utføre sin tiltenkte funksjon?
    Edit:
    Ser sånn ut
    De beste satellittene har en oppløsning på 1cm, det er ganske imponerende
    Edit:
    https://www.bbc.com/news/science-environment-43775440
    Fant denne artikkelen fra 2018, ser ut som vi er klare med video nå
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Så alle satellitter som går i bane rundt jorda kan kun ta bilder eller utføre sin tiltenkte funksjon?
    Edit:
    Ser sånn ut
    De beste satellittene har en oppløsning på 1cm, det er ganske imponerende
    Edit:
    https://www.bbc.com/news/science-environment-43775440
    Fant denne artikkelen fra 2018, ser ut som vi er klare med video nå
    Det er en balansegang mellom oppløsning/bildebredde (swath). For å filme en video må kamera dynamisk tiltes mot målet hele tiden pga hastigheten til satelitten. Og videoens lengde blir begrenset (her max 60s), da målet forsvinner utenfor synsvidde. Swath er også svært smal. Og denne satelitten operer kun i det visuelle spekter slik at på natta har den svært begrenset bruk. Og oppløsningen er også mye, mye lavere enn konvensjonelle overvåkingssatelitter. Og i overskyet vær, nada. Men den har sitt spesielle bruksområde som beskrevet i artikkelen. Så får man se om de klarer å tjene pæng på konseptet.

    Dr.E
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yes, var i allefall lærerikt, jeg var sikker på man kunne ha bedre oppløsning og kontroll enn det som er tilfelle.
    Men som du sier så blir det jo vanskelig med noe som går i bane og med såpass stor avstand.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    denne kunne passet inn i flere tråder, men vil neppe gjøre seg bort i denne.

    fra midtpartiet:

    It’s fashionable to decry Frank Fukuyama’s The End of History and the Last Man as claiming history has ended, but that’s an unserious response to a serious work of philosophy. Fukuyama advances two important arguments in the book: first, that liberal democracy is the political system that best encourages human flourishing – safety, prosperity, and fulfilment; and, second, that the most serious threat to it is the complacency of people long living under that political system. That’s the last man part, and it seems to me devastatingly prescient about the political upheavals we’re experiencing in the domestic politics of free societies right now.

    What I worry most about is those of us living in free societies conscioning facile, exculpatory nonsense, the most egregious example of which is the gravely intoned ‘military force can’t solve this problem’. It gets paraded whenever leaders don’t want to resort to force, or when commentators object to force superseding other policy tools. But as Russia’s brutality in Ukraine is demonstrating, force can and does resolve issues. The sovereignty of Ukraine will be determined by force of arms, and whatever is not achieved by military force will not be accomplished by negotiation, economics, or any other means. Force is historically how questions of power and order are determined; it is only in free countries, living in the arc of safety cast by the liberal order, that the belief is indulged that force isn’t the determiner of outcomes. And although we may fecklessly think so, our enemies do not.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God artikkel om liberalismens begrensninger (eller er det libertarianismen). "There is no such thing as a society" - inn til vi trenger den. Kunne sikkert også vært postet i tråder om norske politikk.

    Lesverdig.

    Rugged Arizona libertarians hilariously beg government to bail them out (dailykos.com)

    This story is being repeated all around Arizona, from Kingman in the Mojave desert, to Cochise County near the Mexican border. It always pits deep-red conservative-libertarian regions against a sudden realization that maybe government rules and regulations exist for a reason, that society can’t exist without them. As one Republican quoted in the Kingman article says, “We are very conservative – I think we’re one of the reddest areas of a red state right now. I don’t think securing your water supply is a partisan issue, or it shouldn’t be.” You see, once they are affected, it’s no longer partisan. Why politicize the things conservatism inherently politicizes?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    I USA overgår virkeligheten selv det mest elleville crime-manus til filmen.

    En svært respektert advokatfamilie i sør-carolina hvor hovedpersonen Richard Murdaugh i utgangspunktet har alt av rikdom og anseelse, men hvor han starter en rekke hvitsnippsforbrytelser med underslag av klientmidler etc. Så kuliminerer dette i at han drar ut til hytta hvor han henretter kjærringa og den ene sønnen. Så engasjerer han en leiemorder for å ta livet av Murdaugh selv i veikanten på en øde strekning, sånn at den andre sønnen skal få utbetalt en stor livsforsikring. Men dette går galt.
    Murdaugh selv er nå dømt skyldig og vil sitte resten av livet i fengsel uten mulighet for benådning.


    Denne true-crime filmen skal jeg seg når den er ferdig laget😀
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en svært lang tråd om dette som har gått over ett år på en av de amerikanske vinforumene jeg følger. Det har vært uhyre fascinerende å følge hvordan denne saken har utviklet seg etter hvert som stadig nye mistanker, fakta og bevis har dukket frem. Dette er ellevilt hinsides enhver fantasi. Men det sier også noe om hvilken virkelighet som finnes mange steder i dette "landet".
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå drikker jeg ikke vin (bare hetvin), men hva dreier tråden seg om?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om Murdaugh familien og utviklingen av denne saken. Off topic forum. :) Saken har utviklet seg i rykk og napp og stadig nye hemmeligheter har blitt avslørt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    I USA overgår virkeligheten selv det mest elleville crime-manus til filmen.

    En svært respektert advokatfamilie i sør-carolina hvor hovedpersonen Richard Murdaugh i utgangspunktet har alt av rikdom og anseelse, men hvor han starter en rekke hvitsnippsforbrytelser med underslag av klientmidler etc. Så kuliminerer dette i at han drar ut til hytta hvor han henretter kjærringa og den ene sønnen. Så engasjerer han en leiemorder for å ta livet av Murdaugh selv i veikanten på en øde strekning, sånn at den andre sønnen skal få utbetalt en stor livsforsikring. Men dette går galt.
    Murdaugh selv er nå dømt skyldig og vil sitte resten av livet i fengsel uten mulighet for benådning.


    Denne true-crime filmen skal jeg seg når den er ferdig laget😀
    Jeg har grunnlag for å uttale meg om South Carolina.
    Kom inn i "movers&shakers" segmentet der pga en kjæreste som var Miss South Carolina. Mer skulle ikke til før jeg fikk carte blanche innpass og ble veldig akseptert, til tross for mitt fornavn, som fikk dem til å spørre om jeg var jøde. (Stein).

    South Carolina er et føydalsamfunn der noen få familier styrer og fordeler seg imellom og andre aksepterer at det er slik. Hierarkiene er utrolige, dyrkingen av tiden før borgerkrigen er uendelig og utdelingen av juridisk rettferdighet er brutal mot dem uten forbindelser og situasjonstilpasset for dem med.
    Skurken i dokumentaren nyter høy anseelse fordi Murdaugh-klanen hadde denne forhistorien:

    From 1920 to 2006, three members of the family consecutively served as district attorneys, in charge of prosecuting all criminal cases in the state's 14th circuit district, leading locals to call the five-county district "Murdaugh Country". The family also founded a nationally recognized civil litigation law firm in Hampton, South Carolina, which specializes in personal injury litigation.

    Dermed fløy Alex Murdaugh under radaren for alt han fant på av forbrytelser, inklusive massive underslag og forsikringssvindel, etterhvert mord og drap i vinnings hensikt, samt bruk av familiens innflytelse for å skjerme avkommet mot rettsforfølgelse.

    Det siste fikk jeg en erfaring med. Bildet viser guvernørens residens i Columbia, S.C.

    Skjermbilde 2023-03-03 kl. 15.02.56.png

    En gjennomført Halloweenfeiring med varierte dobbelskru og trippel-Axel momenter innen øvelsen feiring, inntak av tilhørende alkoholinnholdsrike drikkevarer og generell løssluppenhet, endte med at vi kjørte en VW Bug inn i denne fontenen.Vi var to par i bilen.
    Heldigvis var min kamerat, som kjørte, avkom av en av guvernørens tilsynelatende usedvanlig nære forbindelser.
    Politiet hjalp oss med å få opp bilen, vi fikk kjøre videre og saken ble glemt (gjemt).

    Uten disse nære forbindelsene hadde jeg vel sittet i fengsel der enda. Og jeg kjente meg definitivt igjen i dokumentarens gjengivelse av hvordan Paul Murdaugh for enhver pris skulle beskyttes mot drapstiltale etter båtulykken. Hans mor og far var tydeligvis på politiets speed-dial, mens foreldrene til hun som døde fikk inntrykk av at de var til bry om de forsøkte å få politiet i tale.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Jeg har grunnlag for å uttale meg om South Carolina.
    Kom inn i "movers&shakers" segmentet der pga en kjæreste som var Miss South Carolina. Mer skulle ikke til før jeg fikk carte blanche innpass og ble veldig akseptert, til tross for mitt fornavn, som fikk dem til å spørre om jeg var jøde. (Stein).

    South Carolina er et føydalsamfunn der noen få familier styrer og fordeler seg imellom og andre aksepterer at det er slik. Hierarkiene er utrolige, dyrkingen av tiden før borgerkrigen er uendelig og utdelingen av juridisk rettferdighet er brutal mot dem uten forbindelser og situasjonstilpasset for dem med.
    Skurken i dokumentaren nyter høy anseelse fordi Murdaugh-klanen hadde denne forhistorien:
    Det du skriver i innlegget ditt er egentlig akkurat den forestillingen jeg har hatt av South Carolina som et konservativt føydalsamfunn. Og nevner du borgerkrigen, så kommer south carolina med en gang på netthinna.

    Dette med at den høyt aktede Murdaugh familien hadde svært stor anseelse i samfunnet og at det gikk lang tid før Alex kom i politiets søkelys, det er en sånn typisk historie om at de besteborgerlige, dem tror vi ikke så vondt om, ikke sant?
    Derfra kan man dra noen linjer til at unge fattige svarte menn som reker gatelangs, dem skal vi først banke opp, så undersøke om dem har gjort noe galt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^ Et bilde av Miss South Carolina er ikke feil på et hifi-forum. Bare nevner det. :p
    1983 - Ganske rare greier. Vi møttes på en morsom måte. Fryktelig konkurranse, også i Miss USA.

    "You're going out with Allison Grisso!!!!!!! WTF!!!!!!!!"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det du skriver i innlegget ditt er egentlig akkurat den forestillingen jeg har hatt av South Carolina som et konservativt føydalsamfunn. Og nevner du borgerkrigen, så kommer south carolina med en gang på netthinna.

    Dette med at den høyt aktede Murdaugh familien hadde svært stor anseelse i samfunnet og at det gikk lang tid før Alex kom i politiets søkelys, det er en sånn typisk historie om at de besteborgerlige, dem tror vi ikke så vondt om, ikke sant?
    Derfra kan man dra noen linjer til at unge fattige svarte menn som reker gatelangs, dem skal vi først banke opp, så undersøke om dem har gjort noe galt.
    Murdaugh var nok lenge i politiets søkelys, men det ble glattet over, begravd og forlagt.

    I dokumentaren ser man også hvordan dommeren legger vekk søksmål. SC er gjennomkorrupt når det gjelder å verne om føydalherrenes interesser. Legg merke til at det nevnes at familien regjerte i The Lowcountry. Dette var de gamle rismarkområdene. Der savner de tiden før borgerkrigen.

    Glemmer aldri da jeg møtte Strom Thurmond, som må inneha pallplass på verdensbasis i rasisme på den tiden han var senator.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.784
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Uansett: noen har levd mer spennende liv enn andre. Både i 1983 og årene etterpå..:ROFLMAO:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    En kompis av meg var med på en "kadettutveksling" mellom NAK (Norsk Aero Klubb) og tilsvarende amerikansk organisasjon. Han bodde hos en kar i South Carolina. Gubben var usedvanlig rik etter norske forhold, men det som gjorde størst inntrykk på min venn var at han hadde en ansatt svart sjåfør, som fikk ekstra betalt for at "sjefen" skulle kunne kalle ham "boy" og "nigger"! Rosinen i pølsa var da de kjørte og ble stoppet av politiet fordi det gikk litt for fort. Politimannen tok selvsagt kontakt med han som kjørte limosinen, men så gikk vinduet bak ned og gubben lente seg litt ut i vindusåpningen og sa til politimannen følgende: "Officer, stopp harassing my nigger!" Etter det kjørte de bare videre!??
    Min venn sa at han aldri i sitt liv trodde at noe slikt kunne skje på tidlig 70tall.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Skrev han ikke : "You're going out with Allison Grisso!!!!!!! WTF!!!!!!!!" ?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kompissen min (han juristen fra Skat i DK) var på runntur i USA for år tilbake, for å besøkte venner og
    venners venner. Han hadde havnet i Lousiana og kunne fortelle, att de var "åhhh så gjestfri",
    og de blev invitert på barbeque og drinks i lange baner.
    Her manglet ikke noe, og de syntes, at det var veldig spennende å få besøk fra Danmark.
    Snakken gikk og etter noen drinks blev også kotroversielle emner berørt.
    Det var veldig varmt den dagen, og min kompis spurgte, om hva nå, hvis en "black person"
    sank sammen på fortovet utenfor huset deres, dehydrert og bare trengte noe å drikke??
    "Da får han bli liggende, om ikke en eller annen kommer forbi og hjelper".
    Men de var nå "noe så gjestfri".............. om du hadde rette hudfargen da :(
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Florida: Vil forby snakk om mensen

    Eit nytt lovforslag i Florida vil forby å lære barn opp til femte klasse om mensen. Lova skal avgrense mogelegheitene skulane har til å lære mindre barn om seksualitet og seksuelt overførbare sjukdommar. Dette er berre tillate i sjette til tolvte klasse. Det er republikanaren Stan McClain som står bak lovforslaget
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man kan vel egentlig bare lure hvor forskrudd i skallen en stadig større del av amerikanere faktisk er......
    Forsåvidt greit at man ikke trenger lære småunger om mensen, før det evt er nødvendig eller de spør, men en lov mot det????
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Hva kommer Jomfru Maria til å si når alle fødsler blir jomfrufødsler? Barna må da for all del ikke få vite at det er sex med i bildet en stund før en fødsel.
    Dette må vel være kvinneundertrykkelse i sin reneste form.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Florida: Vil forby snakk om mensen

    Eit nytt lovforslag i Florida vil forby å lære barn opp til femte klasse om mensen. Lova skal avgrense mogelegheitene skulane har til å lære mindre barn om seksualitet og seksuelt overførbare sjukdommar. Dette er berre tillate i sjette til tolvte klasse. Det er republikanaren Stan McClain som står bak lovforslaget
    Undrer om de samme folkene ser seg i speilet når de skriker på frihet. Når de samtidig begrenser folks frihet til lære.
    For akkurat denne saken forstill dere usikkerheten disse jentene kan føle på om de skulle være syndig å bli moden et eller to klassetrinn før det er lov å snakke om det.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Og gud forby å forklare hva biene driver med der de summer rundt blomstene.
    Skulle tatt seg ut!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og gud forby å forklare hva biene driver med der de summer rundt blomstene.
    Skulle tatt seg ut!

    Hadde det ikke vært for hvor enkelt tilgjengelig porno er så hadde de kanskje ikke lært å formere seg i det hele tatt. Sånn sett er kanskje ikke et info-forbud så hakkandes gale likevel....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn