Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Mye rart NRA har stått for i gjennom tidene, men de kan ikke bedømmes ut fra hvodan forholdene er her i Norge.
    De må faktisk bedømmes ut fra USA og forholdene der borte. Men det kan ikke være lett å være amerikaner. De er litt gærne,
    veldig redde og har absolutt store mangler i sin allmenkunnskap.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mye rart NRA har stått for i gjennom tidene, men de kan ikke bedømmes ut fra hvodan forholdene er her i Norge.
    De må faktisk bedømmes ut fra USA og forholdene der borte. Men det kan ikke være lett å være amerikaner. De er litt gærne,
    veldig redde og har absolutt store mangler i sin allmenkunnskap.
    Det siste der er det lett å få inntrykk av, og det stemmer kanskje til en viss grad. Jeg kjenner ikke landet så godt, men jeg må innrømme at jeg har måttet justere egne fordommer både en og flere ganger etter å ha jobbet i amerikanske selskap de siste 15 årene eller så. Det er ikke sikkert de jeg har jevnlig kontakt med er representative heller, men jeg tror nok vi til en viss grad får servert tabolidversjonen her hjemme. Tenk om utlendinger skulle sett på charterfeber og så dannet seg et generelt inntrykk av oss nordmenn. :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Påstanden ( manglende kunnskaper ) er selvsagt veldig tabloid, må innrømme det. Det er så mange "amerikanere" løse i det landet og de er langt fra en homogen gruppe at det er veldig vanskelig å si at "dette" er fellestrekket for amerikanere! Jeg tror ikke noe slik fellestrekk finnes. Man har dem fordelt mellom sørstats redneck Bubba og intelektuelle i storbyene. Jeg mistenker også at disse to ytterpunktene vet ganske lite om hverandre.
    En kollega var en tid gift med en dame fra New York. Hennes tante mente at hvis hun hadde levd på 50-60 tallet ville hun ha røket med under Mcartys utrenskinger. Hvorfor? "Un american lifstyle" hun hadde ikke bil! Selvsagt sagt med både humor og ironi, men likevel? Hun var jo inne på noe. En fyr som kjører rundt på landsbygda i en stor truck med V8 motor ville selvsagt være enig i utsagnet hennes og vært enig i at hun nok var en "commie". Men hva i all verden skal man med bil når man bor i New York? Vi i nord klager jo ofte over at "makta" i Oslo ikke har filla ide om hvordan det er å bo i Nord Norge. Samme i USA, en inngrodd mistillit til "makta/Store Hvite Far i Washington". En mistillit som nok er dyrket siden 1776. Og nå synes jo det primære målet for rikspolitikerne være å skape enda mere fiendskap og mistillit mellom ulike fraksjoner av befolkningen. USA hadde en fin mulighet forrige valget, de kunne ha valgt Bernie, men valgte Trump. En mann som jeg ikke trodde var så dum som mediene påsto. Jeg hadde forsåvidt rett, han var dummere!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Er det rikspolitikerne som skaper "fiendskap og mistillit mellom ulike fraksjoner av befolkningen"?

    Eg trur det er tullinger på lokalplan i ulike delstater. Som ikke aksepterer at Borgerkrigen hadde en part som vant og en som tapte, og som slett ikke aksepterer hvorfor den ble utkjempet.

    Men løsningen er å gjøre befolkningen så dum som mulig, tydeligvis.

    Rebublikanerne i Missouri har nå gått til det vågale og gode steget å fjerne all støtte til offentlige biblioteker.

    That's where you need to look, @Spiralis.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^ Det er lov til å håpe at GOP imploderer på vei mot kommende presidentvalg, og at det kommer et eller annet fornuftig ut av asken.
    Men jeg holder ikke akkurat pusten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Er det rikspolitikerne som skaper "fiendskap og mistillit mellom ulike fraksjoner av befolkningen"?

    Eg trur det er tullinger på lokalplan i ulike delstater. Som ikke aksepterer at Borgerkrigen hadde en part som vant og en som tapte, og som slett ikke aksepterer hvorfor den ble utkjempet.

    Men løsningen er å gjøre befolkningen så dum som mulig, tydeligvis.

    Rebublikanerne i Missouri har nå gått til det vågale og gode steget å fjerne all støtte til offentlige biblioteker.

    That's where you need to look, @Spiralis.


    Ikke veldig uenig Harding, men det at rikspolitikere ikke engang forsøker å plastre sårene men er med på samme galeien er det som
    om ikke direkte overasker så gjør det at jeg blir litt oppgitt over de der borte! Men ser vi på bakgrunnen til de "europeiske" amerikanerne så kom jo deres forfedre over havet fordi at de ikke fikk utøve sin religion i Europa. Det var visse konger og keisere som hadde fornuft nok (?)
    til å sette ned foten for visse religiøse retninger. De som ble rammet av dette "flyktet" til Amerika og fortsatte sin religiøse praksis, som med årene ikke har blitt moderert, men derimot mere ekstrem. ( Meget overforenklet framstillt. ) Jeg skal ikke si at sære amerikanske menigheter er roten til alt ondt, men de har i alle fall ikke bidratt til at ting skulle bli bedre!
    Det at Lincoln ble skutt var en stor tragedie for USA, og som vi da ser ettervirkningene av ennå i dag. Lincoln ville sette i gang et
    program for å forsone Sør og Nord. Flere i hans administrasjon var ikke enige og da han falt bort ble det ikke noe av dette programmet. Hvilket er meget å beklage. Og nå ser vi altså et land som er skrekkelig delt. Og ikke bare er landet delt i Nord og Sør, det er delt mange små grupper som ser seg tjent med å "være utafor" på en måte. Også partiene lider under dette. Demokrater i sør er nok mere på linje med Republikanere i Nord men om sørstatsrepublikanere er på linje med nordstatsdemokrater er vel mer usikkert?? Og det går også et skille mellom øst og vest selv om det kanskje ikke snakkes så mye om det. Det eneste som forener dette lappeteppet er troen på "Den Helige Amerikanske Dollar" samt troen på at man selv en dag skal bli multimillionær! Den såkallte "Amerikanske Drømmen". De har det ikke enkelt der borte.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Tenker vel at fortvilelse, apati og forakt konkurrerer med ''Den Amerikanske Drømmen'' når det gjelder motivasjonen
    for å stemme på ekstreme alternativer.
    Å skylde på eksterne årsaker for egen ulykke er vel relativt menneskelig?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Neste punkt: forby undervisning om andre religioner, eller fravær av religion?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg tidligere har skrevet på dette forum så er det landet som i praksis ligner mest på USA faktisk Iran!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Den siste setningen i teksten der er vel det sannaste ho har sagt på ei stund?
    Gleder meg til bevisene blir fremlagt mot Bidens forbrytersyndikat, det største USA noen sinne har sett. Kan vi håpe på dødsstraff?

    Noe sier meg at dette ikke blir det siste vi kommer til å høre om saken, men vi kommer aldri til å se noe.

    Og sånn for øvrig beskriver hun jo Trumps handlinger ganske så presist, litt interessant at hun ikke er i stand til å se det selv, innvalgt i senatet, som hun er, og greier. Burde vel borge for et visst innslag av intelligens, skulle en tro.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Ho er nok der at det er viktig å skulda motstandarane for det same som dine eigne gjer ;).
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Gleder meg til bevisene blir fremlagt mot Bidens forbrytersyndikat, det største USA noen sinne har sett. Kan vi håpe på dødsstraff?

    Noe sier meg at dette ikke blir det siste vi kommer til å høre om saken, men vi kommer aldri til å se noe.

    Og sånn for øvrig beskriver hun jo Trumps handlinger ganske så presist, litt interessant at hun ikke er i stand til å se det selv, innvalgt i senatet, som hun er, og greier. Burde vel borge for et visst innslag av intelligens, skulle en tro.
    Vel... ikke helt ennå, og forhåpentlig aldrig.
    Om hun taper neste valg og mangler inntekter, kunne hun jo blitt posterboy for LGTB+ 😂
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vel... ikke helt ennå, og forhåpentlig aldrig.
    Om hun taper neste valg og mangler inntekter, kunne hun jo blitt posterboy for LGTB+ 😂
    Jeg legger meg flathetsorientert. Innvalgt i Kongressen, skulle det være.
    A member of the Republican Party, she was elected to Congress in 2020 following the retirement of Republican incumbent Tom Graves, and reelected in 2022
    https://en.wikipedia.org/wiki/2022_...resentatives_elections_in_Georgia#District_14

    Blir flott som posterboy hen derre, ja. :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp det som er kjernen i holdningene på GOP-siden. Forby abort, prevensjon i alle detaljer,
    men så snart ungene er fødd, driter de i, hvordan det skal gå de. Definition of Pro-Life 🤬
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp det som er kjernen i holdningene på GOP-siden. Forby abort, prevensjon i alle detaljer,
    men så snart ungene er fødd, driter de i, hvordan det skal gå de. Definition of Pro-Life 🤬
    Ja de må gjerne dø i en masseskyting. Og gjerne leve i fattigdom og uten helseforsikring i mens. Det viktige er at de er født. Life begins at inception and ends in a mass shooting.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt ikke hennes feil, men hun ser ut som Gunde Svans ukjente søster.

    Det er jo i for seg det aller minste problemet med henne.
    Men vi vurderer vel ikke kvinner ut fra deres utseende, gjør vi vel?
    De kvoteres jo inn med bakgrunn i deres dyktighet?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    In the case of Mauswitz v the 18th Century, we, the jury, find that...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Klart at media generelt ikke er perfekte.
    Nei, Biden er ikke en ideell kandidat.

    Men derfra til å trekke en konklusjon om at Biden er omtrent som Trump, og at Fox er omtrent som andre mediekanaler er jo en fullstendig logisk kortslutning.
    • Fox driver ikke med informasjon. De selger en alternativ virkelighet som ytterliggående mennesker tror de ønsker.
    • Trump er ikke en politiker. Han og GOP selger en alternativ virkelighet som ytterliggående mennesker tror de ønsker.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    For nesten 1 døgn siden var masseskyting nr 199 hittil i år en realitet i USA. Denne gang helt tilfeldige mennesker i et kjøpesenter i Texas skutt og drept, deiblant barn. 9 drepte og flere alvorlig skadde som er i kritisk tilstand.

    Hendelsen er lite omtalt i mediene her hjemme, tror ikke den ble nevt i Dagsrevyen. Vi har nådd et punkt hvor sånne hendelser er så dagligdagse at det ikke har nyhetens interesse. Faen så sykt å tenke på.
    I USA er det bare «the show must go on».
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    For nesten 1 døgn siden var masseskyting nr 199 hittil i år en realitet i USA. Denne gang helt tilfeldige mennesker i et kjøpesenter i Texas skutt og drept, deiblant barn. 9 drepte og flere alvorlig skadde som er i kritisk tilstand.

    Hendelsen er lite omtalt i mediene her hjemme, tror ikke den ble nevt i Dagsrevyen. Vi har nådd et punkt hvor sånne hendelser er så dagligdagse at det ikke har nyhetens interesse. Faen så sykt å tenke på.
    I USA er det bare «the show must go on».
    De har tross alt 1,6 slike hendelser/dag!
    Og svaret deres er mere våpen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn