Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For H-sida, og store deler av AP, er det vel en bevisst prosess for å snike Norge så nært opp mot EU at det til slutt egentlig ikke er noen logisk vei tilbake.... til tross for et par soleklare folkeavstemminger som signalerer det akkurat motsatte...
    Dette er en helt bevisst politsk prosess fra partene...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Er det egentlig et spørsmål om politisk vilje? Når våre folkevalgte har skrevet under avtaler som gjør at vi har sagt fra oss alle styringsmuligheter bortsett fra markedet selv så er det vel lite man kan gjøre? Tenker her på selvfølgelig på strømsituasjonen. Til vinteren kan det jo bli ordentlig ille. Rasjonering og periodisk utkobling ligger å vaker i sivet i tillegg til priser som sikkert når nivåer der folk begynner å koble ut selv! Alt dette er likevel i tråd med avtalene. Det finnes ingen situasjon alvorlig nok til at man her i Norge kan overstyre strømeksporten. Ingen rød knapp av beredskapshensyn. Leser også at man ikke kan garantere å få kjøpt strøm tilbake fra utlandet hvis det trengs, der har man nemlig sikret seg med beredskapshensyn i avtalene.

    For et helsikes rot. Gjør man dette med vilje - skrive under på avtaler som er så dårlige at de underminerer samfunnet - av vikarierende årsaker? Knefall for kynisk nærlingsliv er det jo noe republikansk over. Gjøre folkevalgte organer maktesløse likeså. Idiotforklare grasrota når den protesterer er jo også en kjent. Og selvfølgelig late som man jobber for den samme grasrota. (FrP, anyone?) Joda, vi kommer etter.
    Som jeg liker å si:

    Overlater du beslutninger til "markedets usynlige hånd" får du alltid et problem når regningen skal betales, da er den nemlig umulig å få øye på.

    Våre etterkommere vil se på markedsraptusen, som ødela nasjoners økonomier og biosfærens livsgrunnlag, som et virusutbrudd som må ha kokt hjernene til deres forfedre og -mødre. For så dumt skal det ikke være mulig å té seg, om det ikke er noe alvorlig galt med evnen til å tenke konsekvenser ...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man må dempe forbruket for å hindre at renta øker ytterligere. Priser er et virkemiddel i dette. Forbruket må ned (for å avlaste presset i økonomien) eller renta opp.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og når forbruket går ned hyler og skriker næringslivet om dårlige tider...for i følge markedstenkingen skal og må alt vokse inn i himmelen...
    jaja, - sånn går nu dagan..
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    - og når forbruket går ned hyler og skriker næringslivet om dårlige tider...for i følge markendstenkingen skal og må alt vokse inn i himmelen...
    jaja, - sånn går nu dagan..
    Alle nasjoner har fortsatt økonomisk vekst som et hovedmål. Og næringslivet belønner kjappest mulig «gasellevekst».

    Det har sin pris. Og i tempoet vi kjører vil nok selv HiFi-entusiaster med null diskant å snakke om i hørselen erfare følgene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det ironiske her er at økonomisk vekst har vært ditt levebrød store deler av livet @Hardingfele , det er vel knapt noen på dette forum som har sluppet ut mer klimagass samtidig som man har bidratt til økt forbruk enn deg. Alikevel liker du å fremstå som moralsk overlegen. Posør?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    For H-sida, og store deler av AP, er det vel en bevisst prosess for å snike Norge så nært opp mot EU at det til slutt egentlig ikke er noen logisk vei tilbake.... til tross for et par soleklare folkeavstemminger som signalerer det akkurat motsatte...
    1972: 53,5 % mot, 46,5 % for
    1994: 52,2 % mot, 47,8 % for

    Udiskutabelt klart nok, men tror ikke jeg ville karakterisere det som soleklart. Uten å vite de faktiske resultatene kan det jo høres som overveldende flertall mot.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    1972: 53,5 % mot, 46,5 % for
    1994: 52,2 % mot, 47,8 % for

    Udiskutabelt klart nok, men tror ikke jeg ville karakterisere det som soleklart. Uten å vite de faktiske resultatene kan det jo høres som overveldende flertall mot.
    Var det nokon gong fleirtal *for* EU/EF/EEC? Trur ikkje det var det i 1994 iallfall, sjølv om minnet mitt er vagt og farga. Dersom overvekta for nei var tydeleg gjennom heile 93-94, er det eit argument for at ein kan sjå på resultatet som "soleklart".

    Elles ser eg poenget ditt, altså. Om lag like jamt som eit typisk amerikansk presidentval.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    Valgresultatet i USA er gjerne svært ulikt selvom det de liker å kalle popular vote er ganske så likt.

    Mitt poeng er i grunn ikke at utsagnet er feil, men at ordvalg og mangel på kontekst bevisst gjør at det oppfattes feil.
    Semantikk.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Som amerikanske valg i økende har blitt var vel både folkeavstemningen i ´72 og ´94 assymetrisk identitetsdrevet. Motkulturene slo til igjen, med påfallende kommunal samvariasjon med folkeavstemmingen i 1919, så vel som nynorsk og frikirkelighet.

    1657141903595.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Absolutt (sjølv om den kristne motkulturen tradisjonelt har vore meir låg- enn frikyrkjeleg, sjølv om dette har endra seg dei siste åra). Med nokre unnatak samvarierer det også med dei som røysta for republikk i november 1905 (og, heldt eg på å seia i tråd med Kjartan Fløgstad, omvendt proposjonalt med medlemsskap i NS, men der trur eg det er fleire avvik).

    Eg tviler likevel på om nei-et hadde vore mogleg (i 1972) utan at det "nye venstre" (der SF og SUF(m-l) er mest kjent, men som i dette tilfellet også strekte seg langt inn i AUF og Unge Venstre, og dessutan delar av LO) hadde stilt opp med organisatorisk/aktivistisk mannskap, og hjelpt til med å fortolka "nei" i 1972 som ein milestein på linje med 1814, 1884, 1905 og 1945.

    Dette er verkeleg relevant for tema/tråden, altså, men det ville vore litt mansplaining å skriva heile samanhengen heilt ut.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Forlag som utgir blad rettet mot barn saksøker California.
    Delstaten har innført forbud mot våpenreklame rettet mot barn.

    Skjermbilde 2022-07-09 kl. 07.20.11.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    I Ohio har et lovforslag kommet et steg nærmere votering. Det er ønskelig at man underviser om Holocaust sett fra tyske soldaters perspektiv og ikke kun fra jødenes.

    Da tror jeg vi kan erklære teppefall, for dette kan ikke overgås.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå, nå, don't be hasty, som Treebeard ville sagt. Selv om du tenker at bunnen er nådd så kan den ennå trolig ikke engang skimtes.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Nå, nå, don't be hasty, som Treebeard ville sagt. Selv om du tenker at bunnen er nådd så kan den ennå trolig ikke engang skimtes.
    Prøver å forestille meg punktene i læreplanen.

    1. Tyske soldater måtte håndtere farlig Zyklon-B, med fare for eget liv om noe gikk galt.
    2. Luftkvaliteten på konsentrasjonsleirene var forferdelig dårlig, på grunn av krematorieovnene som gikk uten stans.

    osv.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    1. Korleis kunne tysk anti-semittisme, frå å vera marginal ideologisk før 1VK og ein underordna del av nazi-prosjektet før 1933, gå til å verta det altoverskuggande krigsmålet i 1941/42?

    2. Kva var den eksakte, organisatorisk-politisk-ideologiske historikken frå abstrakt hatideologi til konkrete, teknokratiske drapsfabrikkar?

    3. Kvifor protesterte ikkje "vanlege" tyskarar? Jødehat eller systemlojalitet?

    4. Korleis levde tyskarane med denne arven etterpå.

    Christopher Browning, mellom anna, har skrive eit par gode bøker om Holocaust (td Ordinary men, som kom på norsk nyleg) langs desse linjene.

    Eg meiner det kan vera mykje å læra av å sjå dette frå "monsteret" sin vinkel. Tyskarane røysta aldri for dødsleirar, likevel oppstod dei og vart drivne med ein oppsiktsvekkjande entusiasme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ditto. Helt enig i at det, nesten alltid, kan være mye å lære av å se ting fra begge sider, men jeg kan ikke se at vilje til innsiktsfulle analyser og læring har vært påfallende synlig blant hverken republikanere eller demokrater på en del tiår.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    1. Korleis kunne tysk anti-semittisme, frå å vera marginal ideologisk før 1VK og ein underordna del av nazi-prosjektet før 1933, gå til å verta det altoverskuggande krigsmålet i 1941/42?

    2. Kva var den eksakte, organisatorisk-politisk-ideologiske historikken frå abstrakt hatideologi til konkrete, teknokratiske drapsfabrikkar?

    3. Kvifor protesterte ikkje "vanlege" tyskarar? Jødehat eller systemlojalitet?

    4. Korleis levde tyskarane med denne arven etterpå.

    Christopher Browning, mellom anna, har skrive eit par gode bøker om Holocaust (td Ordinary men, som kom på norsk nyleg) langs desse linjene.

    Eg meiner det kan vera mykje å læra av å sjå dette frå "monsteret" sin vinkel. Tyskarane røysta aldri for dødsleirar, likevel oppstod dei og vart drivne med ein oppsiktsvekkjande entusiasme.
    1. Det kan vel diskuteres hvor marginal den var før WWI. Man finner jo som alltid mye interessant på jstor.org, men lenker i første omgang til Guardian.

    Forøvrig fullstendig enig i at de spørsmål du reiser er høyst relevante ikke bare i forhold til WWII og Holocaust, men også all mobilisering til folkekrig både før og etter, inklusive Putins høyst spesielle militæroperasjon i Ukraina.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    1. Korleis kunne tysk anti-semittisme, frå å vera marginal ideologisk før 1VK og ein underordna del av nazi-prosjektet før 1933, gå til å verta det altoverskuggande krigsmålet i 1941/42?

    2. Kva var den eksakte, organisatorisk-politisk-ideologiske historikken frå abstrakt hatideologi til konkrete, teknokratiske drapsfabrikkar?

    3. Kvifor protesterte ikkje "vanlege" tyskarar? Jødehat eller systemlojalitet?

    4. Korleis levde tyskarane med denne arven etterpå.
    Anti-semittisme har en temmelig lang historie i Europa. Det var til og med skrevet inn i den norske grunnloven.
    Om en graver litt under fernisset, så er den aldri langt unna, selv i dag. I konspi-kretser, og generelt i miljøer med rot i midt-østen lever den i godt velgående, uten en gang å ha på maske.

    Mye av grunnlaget for retorikken lå allerede i Mein Kampf, og snuingen av samfunnet startet med en gang Hitler kom til makten.

    Når en ser hvordan Tyskland ble snudd fra 20-tallet og fram til 1939, så er det jævlig bekymringsverdig å se at hatretorikken til de gærne onklene i USA er blitt mer eller mindre mainstream på republikansk side.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Anti- semittismen ble jo konstruert og hardt promotert av kjerka fra dens tidligste tider og frem til ganske nylig (i historisk perspektiv), så hvor den kommer fra er intet mysterium akkurat.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Anti- semittismen ble jo konstruert og hardt promotert av kjerka fra dens tidligste tider og frem til ganske nylig (i historisk perspektiv), så hvor den kommer fra er intet mysterium akkurat.
    Vi hadde definitivt anti-jødiske haldningar i Europa lenge, kopla med varierande grad av statleg diskriminering og statleg/ikkje-statleg vald, og det er ikkje tvil om at kyrkja var viktig (samtidig var dette i tider då kyrkjer og statar gjekk til krig og folkemord mot dei som var kristne på litt feil måte).

    Poenget mitt (jf spm 1/2) var snarare at dette var på retur gjennom heile 1800-talet, ikkje minst i Tyskland, som før 1914 ikkje var særleg meir anti-semittisk enn Frankrike og Storbritannia (kanskje mindre). Ja, Mein Kampf dryp av jødehat, men det var neppe det som gjorde at vala gjekk i tilstrekkeleg favør for NSDAP i 1933, og heller ikkje var det systematisk det Adolf brukte som valkamp. Så difor meiner eg det er interessant, i historiefaget, å syna korleis dette vart så avgjerande for nazi-staten og kva som fekk vanlege tyskarar til å bidra så entusiastisk.

    Uavhengig av det har eg lite tillit til GOP og liten sans for politisk detaljstyring av læreplanar.

    Amerikansk anti-semittisme veit eg litt for lite om.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi hadde definitivt anti-jødiske haldningar i Europa lenge, kopla med varierande grad av statleg diskriminering og statleg/ikkje-statleg vald, og det er ikkje tvil om at kyrkja var viktig

    "Viktig" er en ganske heftig underdrivelse synes jeg. Kjerka oppfant anti-semittismen og pushet den hardt frem til den omsider mistet kvelertaket rundt hele samfunnet.

    dette var på retur gjennom heile 1800-talet, ikkje minst i Tyskland, som før 1914 ikkje var særleg meir anti-semittisk enn Frankrike og Storbritannia (kanskje mindre).

    Atten hundre års kontinuerlig indoktrinering viskes ikke bort på noen tiår. Holdningene synker under overflaten og er ikke lenger like umiddelbart synlige, men rører man litt rundt i suppa så er de raskt tilbake. Det ser vi jo mer enn tydelig nok den dag i dag.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Og Peter Strzok tar en interessant gjennomgang. Hvem er han? Strzok var i toppledelsen i FBI, inntil han ble bekymret over hva Trump holdt på med og advarte om det.

    Nå har han anledning til å si "hva var det jeg sa?"

    Han går gjennom møtet i Det hvite hus, 18. desember 2020, der man planla statskupp.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og Idaho har like mange plasser i senatet som California som vel er 50 ganger så stort. Tullingene på landsbygda er like skrudd her som i Ungarn og Polen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Folk forsøker å veksle inn Trump Bucks i årntli' USD.

    Stakkars jævler. Trump står bak, selvsagt, alt for å lure noen penger ut av tilhengerne sine.



    Skjermbilde 2022-07-17 kl. 09.57.56.png

    https://www.reddit.com/r/Qult_Headquarters/comments/w0v8yz
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Folk som tror på dette tøvet er så hinsides en hver hjelp at jeg for lengst har sluttet å synes synd på de. Det eneste som kanskje kan hjelpe er å bli så rundlurt at det kanskje går opp et ørlite lys.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje er stikkordet, tror jeg. Når man kommer bort til skranken i den lokale banken og bare får et uforstående "eh, what?" som svar på forespørsel om innveksling så kan det minst like gjerne være at det i trumpistens hode er bankene og den dype statens feil, for de vil jo alle Trump og hans gode forsetter til livs må vite.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Har nevnt det før. Da jeg kom på en skytebane i USA, og blinkene var fotorealistiske gjengivelser av sivilister av begge kjønn, med fokus på ikke-hvite, fikk jeg en godt fundert idé om hvor en mektig gruppe i landet er på vei.
    Og det er lenge siden. I ettertid har det ikke skjedd noe som har svekket min tro på at mange amerikanere planlegger å skyte andre amerikanere.

    Standard påstander og oppsett for dem som ønsker republikanernes stemme i valg:

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er vel mer politikk enn økonomi i den videoen. Problemet er vel bare at amerikanerne ser på det han sier som kommunisme og slikt vil de ikke ha noe av. Erato har jo nevnt tidligere at midtvesten, der det nesten ikke bor folk og de som bor der er svært konservative og reaksjonære, er sterkt overrepresentert i Washington. Wyoming (som har færre innbyggere enn Oslo - ca 575 000) har like mange representanter i Washington DC som California (som har nesten 40 mill innbyggere).
    Det er 28 stater som er mindre i folketall enn Norge. De utgjør totalt ca 20% av befolkningen. De har 56 senatorer. De resterende 22 statene har 80% av befolkningen, men har bare 44 senatorer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel mer politikk enn økonomi i den videoen. Problemet er vel bare at amerikanerne ser på det han sier som kommunisme og slikt vil de ikke ha noe av. Erato har jo nevnt tidligere at midtvesten, der det nesten ikke bor folk og de som bor der er svært konservative og reaksjonære, er sterkt overrepresentert i Washington. Wyoming (som har færre innbyggere enn Oslo - ca 575 000) har like mange representanter i Washington DC som California (som har nesten 40 mill innbyggere).
    Det er 28 stater som er mindre i folketall enn Norge. De utgjør totalt ca 20% av befolkningen. De har 56 senatorer. De resterende 22 statene har 80% av befolkningen, men har bare 44 senatorer.
    det er nesten smått utrolig at verdens lengstlevende demokrati ikke har greid å demokratisere seg på den tida.

    ellers skrev jo han adam smith en bok om politisk økonomi. ingen grunn til å ta politikken ut av økonomien.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Det er vel mer politikk enn økonomi i den videoen. Problemet er vel bare at amerikanerne ser på det han sier som kommunisme og slikt vil de ikke ha noe av. Erato har jo nevnt tidligere at midtvesten, der det nesten ikke bor folk og de som bor der er svært konservative og reaksjonære, er sterkt overrepresentert i Washington. Wyoming (som har færre innbyggere enn Oslo - ca 575 000) har like mange representanter i Washington DC som California (som har nesten 40 mill innbyggere).
    Det er 28 stater som er mindre i folketall enn Norge. De utgjør totalt ca 20% av befolkningen. De har 56 senatorer. De resterende 22 statene har 80% av befolkningen, men har bare 44 senatorer.
    Sånn er det jo i stor grad i Norge også. Oslo har vel rundt tre ganger så mange stemmer per stortingsmandat som Finnmark. I vektingen av hvert fylke teller hver innbygger 1 poeng, mens hver kvadratkilometer gir 1,8 poeng (ref SSB).
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, man kan ikke unngå en viss skjevfordeling, men i USA er den ekstrem. En stemme i Wyoming teller 1/575000, mens en stemme i California teller 1/40 000 000.
    Så i Norge teller en stemme i Finnmark som 3 stemmer i Oslo.
    I Wyoming teller en stemme som 70 i California.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    "Kan ikke unngå det"? Man kan jo veldig lett unngå det, det er bare å gi alle stemmer lik vekting. Om det er ønskelig er derimot en annen diskusjon.

    Ellers har de ikke like mange representanter, men like mange senatorer (to per delstat). Representantenes hus er annerledes fordelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn