Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og det er dette som er problemet. Amerikanere ser ut til å mene at fordi det finnes en lov som sier at man skal ha rett til å eie og bære våpen, så kan man ikke forbedre den, uten at man fjerner den.

    Jeg er ganske overbevist om at det burde være full mulighet til å beholde dette punktet i grunnloven deres og SAMTIDIG få ting på stell.
    Første punkt er å revidere , presisere og forbedre de aktuelle lovene.
    Andre punkt er å faktisk huske på at det er mennesker som utfører ugjerningene, og i nesten alle tilfeller, folk som åpenbart ville hatt stor nytte av et fungerende system som støtter opp om psykisk helse, også for de som ikke er rike.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Da er du plutselig inne på noe igjen. Det er ikke antallet i omløp, men hvordan de er i omløp.
    Som eksempel; Her i Norge er det meste av våpen som benyttes når du leser om skyting mot hus i Oslo sentrum og gjengoppgjør på Mortensrud og sånt utført med våpen som er stjålet (eller solgt) fra politi, forsvar og ting som er smuglet inn fra tilsvarende i utlandet.
    ABB som faktisk brukte et våpen han selv hadde lovlig kjøpt er i en særstilling her.

    Siden lovlig omsetning av våpen i Norge er kontrollert også mellom private, har antallet i seg selv lite å si. Det påvirker prisene selvsagt, men ikke sikkerheten.
    Når man har valgt å hoppe over dette, og man heller ikke har noen som helst krav til oppbevaring (det er f.eks grunnen til at billige drittpistoler er kjempepopulære i USA, fordi da taper man ikke noe særlig penger når pistolen som ligger i bilen blir stjålet), da har man et problem. For da er det plutselig en overflod av ulovlige våpen over alt. og de kan selges videre mellom private som om de var lovlige, og ingen klarer helt å se forskjell.

    Det er med andre ord ikke mengden som er problemet, men forvaltningen.
    Og det som vi har vært inne på hele tiden, mentaliteten.
    Det vi ser i USA hver eneste uke, burde skjedd i landene som er listet opp i innlegg 1655 minst en gang annenhver måned. sannsynligvis oftere.

    Men mentaliteten om at "jeg skal ha våpen for å løse problemer, fordi jeg vil være en helt eller fordi alle andre er ute etter å drepe meg" er forskjellen. Såvidt jeg vet er det ingen av de markerte landene som har noe som i det heletatt ligner på en slik tankegang når det gjelder våpen og hva de skal brukes til.

    Det er en ganske stor forskjell.


    Så nei, vi er ikke så uenige allikevel.
    Selvsagt er mengden et problem! Desto flere, desto lettere tilgang for alle. Spesielt i et land der man har null kontroll over hvem som har et våpen. Norge har flere registerte våpen enn USA. Det burde si litt.
    Dersom man det var billig alkohol på alle mulige utsalgssteder, tror du alkoholismen ville avta eller øke?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Men mentaliteten om at "jeg skal ha våpen for å løse problemer, fordi jeg vil være en helt eller fordi alle andre er ute etter å drepe meg" er forskjellen.
    Eg trur du har rett i det.

    Men eg har store problem med å sjå korleis ein kan endra denne mentaliteten i dei statane der det er "normalt" å gå med automatrifle på butikken. Føreslår du den norske modellen, med relativ grei, men kontrollert tilgang til våpen for "aktverdige føremål", trur eg dei vil le av det. "Problemløysing" er jo nettopp ikkje eit aktverdig føremål her hjå oss.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eg trur du har rett i det.

    Men eg har store problem med å sjå korleis ein kan endra denne mentaliteten i dei statane der det er "normalt" å gå med automatrifle på butikken. Føreslår du den norske modellen, med relativ grei, men kontrollert tilgang til våpen for "aktverdige føremål", trur eg dei vil le av det. "Problemløysing" er jo nettopp ikkje eit aktverdig føremål her hjå oss.
    Godt spørsmål, og vanskelig å gi et godt svar på det sånn på direkten. USA er så stort at det er mye lokale forskjeller, så det som er riktig løsning et sted er ikke nødvendigvis riktig et annet sted. Jeg har tidligere sammenlignet dette med hva vi i Norge opplever når det gjelder å kunne gå med kniv i beltet.
    Å endre en grunnleggende mentalitet i en befolkning er ekstremt vanskelig. Men jeg tror første steget er å prøve å se litt nyansert på det slik at man faktisk kan åpne for en konstruktiv debatt om temaet. Som sagt føler jeg at det hittil virker mest hensiktsmessig for politikerne å stå så langt fra hverandre som mulig, for å være sikker på å ikke tape velgere over til motparten. Så da vil den ene parten si at det skal deles ut gratis atomvåpen til alle, mens den andre parten vil forby absolutt alt som på noen som helst måte kan forårsake andre skade.

    Så står man der, et eller annet sted i mellom og ikke helt vet hva man skal gjøre.


    Som en disclaimer, så tror jeg at de som går med store våpen på ryggen når de går på den lokale matbutikken utelukkende gjør dette for å statuere et politisk ståsted. Om man spør noen hvorfor de gjør det, så er svaret som oftest "because it's my right to do so"
    Med andre ord, rett og slett en bråkete kjepphest , perfekt for å provosere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt er mengden et problem! Desto flere, desto lettere tilgang for alle. Spesielt i et land der man har null kontroll over hvem som har et våpen. Norge har flere registerte våpen enn USA. Det burde si litt.
    la meg korrigere utsagnet ditt litt:
    Desto flere, desto lettere tilgang for alle. Spesielt i et land der FORDI man har null kontroll over hvem som har et våpen
    Dersom man ikke har noen som helst form for kontroll har det strengt talt ikke så mye å si hvor mange det er, så lenge det er mange nok. Og det skal ikke kjempemye våpen til for å skape problemer.
    Som sagt, våpen blant kriminelle i Norge er ikke våpen som er kjøpt lovlig eller stjålet fra private lovlige eiere. Det er nesten utelukkende våpen som er anskaffet via politiet/forsvaret (som tilsynelatende har null kontroll på egne våpen) eller smuglet fra utlandet.
    I USA har man et helt annet syn på ting og gjør alt man kan for å holde sine egne lovlige våpen så tett på det vi i Norge ville ansett som ulovlige våpen. Altså, kjøpe våpen som er i klassifsering som gjør at de ikke må registreres.

    akkurat denne frykten for registrering skjønner jeg ikke helt, men amerikanere er jo amerikanere.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    la meg korrigere utsagnet ditt litt:
    Desto flere, desto lettere tilgang for alle. Spesielt i et land der FORDI man har null kontroll over hvem som har et våpen
    Dersom man ikke har noen som helst form for kontroll har det strengt talt ikke så mye å si hvor mange det er, så lenge det er mange nok. Og det skal ikke kjempemye våpen til for å skape problemer.
    Som sagt, våpen blant kriminelle i Norge er ikke våpen som er kjøpt lovlig eller stjålet fra private lovlige eiere. Det er nesten utelukkende våpen som er anskaffet via politiet/forsvaret (som tilsynelatende har null kontroll på egne våpen) eller smuglet fra utlandet.
    I USA har man et helt annet syn på ting og gjør alt man kan for å holde sine egne lovlige våpen så tett på det vi i Norge ville ansett som ulovlige våpen. Altså, kjøpe våpen som er i klassifsering som gjør at de ikke må registreres.

    akkurat denne frykten for registrering skjønner jeg ikke helt, men amerikanere er jo amerikanere.
    Selv uten en tullete korrigering, så skjønner jeg ikke hvor du vil.
    For mange våpen skaper situasjoner man ellers aldri ville fått, uansett hvordan du vrir og vender på dette. Når en 18 åring med store problemer kan kjøpe våpen og ammo på sin 18 års dag, så har samfunnet feilet!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når en 18 åring med store problemer kan kjøpe våpen og ammo på sin 18 års dag, så har samfunnet feilet!
    Slik var det jo i Norge for ikke så lenge siden. Frem til 1978 var det 16-årsgrense på kjøp av hagle og ammo. Var du gammel nok var det alt som skulle til.
    Deretter ble det økt til 18 år.
    Slik var det frem til 1990. Kun 18års grense. ingenting mer.

    Hadde det norske samfunnet feilet?

    Skapte dette "amerikanske tilstander" ?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Slik var det jo i Norge for ikke så lenge siden. Frem til 1978 var det 16-årsgrense på kjøp av hagle og ammo. Var du gammel nok var det alt som skulle til.
    Deretter ble det økt til 18 år.
    Slik var det frem til 1990. Kun 18års grense. ingenting mer.

    Hadde det norske samfunnet feilet?

    Skapte dette "amerikanske tilstander" ?
    Du bedriver whataboutisme på høyt nivå.
    Vi har våpen kultur her i landet. Mye på grunn av både krigen og jakt.
    Men vi snakker ikke om hvordan ting var i 1978 0g 1990. Vi snakker om i dag!
    Per i dag er USA på ville veier, og du ser ut til å være delevis der også...
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Slik var det jo i Norge for ikke så lenge siden. Frem til 1978 var det 16-årsgrense på kjøp av hagle og ammo. Var du gammel nok var det alt som skulle til.
    Deretter ble det økt til 18 år.
    Slik var det frem til 1990. Kun 18års grense. ingenting mer.

    Hadde det norske samfunnet feilet?

    Skapte dette "amerikanske tilstander" ?
    Hva er det du ikke forstår av dette som er postet før ? Ser du ikke forskjellen ?
    1653912945455.png
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Per i dag er USA på ville veier, og du ser ut til å være delevis der også...
    Beklager at jeg påpeker det jeg mener er åpenbar brist i logikken i en del av argumentasjonen, for å få en mer konstruktiv debatt.
    Jeg står her med høygaffelen min jeg også. Største forskjellen er at jeg sier "det er ikke sikkert at hun er en ekte heks, det er mye som tyder på at det ikke er tilfellet, men jeg er enig i at hun bør brennes for det hun har gjort."

    Dette betyr ikke at jeg sier "hun er ikke en heks, så hun må frikjennes!"
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Beklager at jeg påpeker det jeg mener er åpenbar brist i logikken i en del av argumentasjonen, for å få en mer konstruktiv debatt.
    Jeg står her med høygaffelen min jeg også. Største forskjellen er at jeg sier "det er ikke sikkert at hun er en ekte heks, det er mye som tyder på at det ikke er tilfellet, men jeg er enig i at hun bør brennes for det hun har gjort."

    Dette betyr ikke at jeg sier "hun er ikke en heks, så hun må frikjennes!"
    Sammenligner du det å få lov til å ha våpen du hverken trenger eller bør ha med at en heks brennes???
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, jeg skjønner at dette med ord og sånt kan være vanskelig. Jeg tror jeg skal la være å skrive noe mer her på en stund.
    Til å være en av de skarpeste debattantene på dette forumet overrasker deg meg at du plutselig sliter med å forstå slikt. Jeg tolker dette som at du kun har vondt i viljen og ikke ønsker å ha en faktisk diskusjon om temaet. Og det er jo greit nok. Jeg hadde bare ikke forventet det fra deg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    OK, jeg skjønner at dette med ord og sånt kan være vanskelig. Jeg tror jeg skal la være å skrive noe mer her på en stund.
    Kanskje det er du som ikke er spesielt flink med disse ordene du kaster rundt?
    Forklar gjerne hva du egentlig mente.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det er du som ikke er spesielt flink med disse ordene du kaster rundt?
    Absolutt en mulighet, siden det jeg prøver å si ikke når frem. Men å prøve å si det samme på nytt virker ikke spesielt konstruktivt for debatten siden jeg feilet de første gangene. Det får jeg bare leve med.

    Det som jeg derimot kan si, som jeg tror vi begge er enige om, er at vi her i Norge skal være glade for at det ikke er mulig for en vanlig privatperson å lovlig kjøpe en AR-15 eller tilsvarende. Det i seg selv tror jeg er nok til at vi føler vi kan sove tryggere her i landet, og har langt mindre å frykte fra våre egne, til stor kontrast til hvordan det er for den jevne amerikaner.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Absolutt en mulighet, siden det jeg prøver å si ikke når frem. Men å prøve å si det samme på nytt virker ikke spesielt konstruktivt for debatten siden jeg feilet de første gangene. Det får jeg bare leve med.

    Det som jeg derimot kan si, som jeg tror vi begge er enige om, er at vi her i Norge skal være glade for at det ikke er mulig for en vanlig privatperson å lovlig kjøpe en AR-15 eller tilsvarende. Det i seg selv tror jeg er nok til at vi føler vi kan sove tryggere her i landet, og har langt mindre å frykte fra våre egne, til stor kontrast til hvordan det er for den jevne amerikaner.
    Det er jeg jo veldig enig i.

    Jeg tror USA er FUBAR når det gjelder våpen og våpenkultur. Kulturen deres er skyt først.
    Deres mantra om at man bare må ha en good guy med våpen for å stoppe en bad guy er jo bare tull. Bare 3% av alle våpendesperadoer er stoppet av andre med våpen. Resten er blitt stoppet av ubevæpnede vitner eller politi.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det fins bare ett svar på dette, og da må en stille spørsmålet: hvordan ser et menneske på det samfunn som det er en del av, og hvor det å bedrive utstrakt personlig bevæpning er en effektiv løsning?

    å redusere antall våpen er neppe den beste strategi sånn uten videre; men hva er behovet som alle disse våpen dekker?

    å telle våpen er sikkert greit, men det forteller oss mer om en virkning av noe, enn årsak.

    å sammenlikne det som skjer i usa med enslige folk som abb forteller intet. abb er en anomali. død ved våpen er alt annet i landet som går til helvete.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Canada går for "føre var-prinsippet".

    Denne forvirrer meg litt. Kanadierne har jo allerede ganske strenge lover (ihvertfall om man skal sammenligne med naboene sørpå) og det som står her er at Trudeau sier "kun sport eller jakt"
    og da lurer jeg på; hva annet enn sport og jakt er det egentlig man anser som grei grunn for å ha våpen i Canada? Jeg kjenner ikke lovverket deres godt nok til å svare på dette, men jeg _trodde_ at de ikke tillot innehav/bæring av pistoler til selvforsvar mot mennesker. Dersom dette stemmer, blir det jo slik at det kun er de som skal ha våpen til legitim bruk, altså jakt, sport og sannsynligvis beskyttelse mot rovdyr (slik vi har for Svalbard) som får fortsette som før.... men det var vel de som i utgangspunktet fikk ha våpen også? Så... er det noen endring i det heletatt, eller er dette mer en formalitet uten særlig effekt i praksis?

    Noen som vet nok til å kunne oppklare?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    USA har satt Hellas i knipa.

    Hellas følte de ikke kunne gjøre noe da USA tok et iransk skip i gresk farvann og stjal oljen. Iran svarte med å beslaglegge greske skip i iransk farvann.

    Utenriksminister Blinken er frempå og kaller Irans oppførsel for "unjustified". Nåvel. Klassisk eksempel med ett sett med regler for USA, og et helt annet sett med regler for alle andre.



    Blinken er morsom der han sier:
    "Iran's continued harassment of vessels and interference with navigational rights and freedoms are a threat to maritime security and the global economy," Blinken said in the statement.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg jo veldig enig i.
    Jeg begynner å få dårlig samvittighet her, for det siste jeg skrev her var rett og slett bare jug og oppspinn fra min side for å sjekke hva du faktisk vet og hva du bare trodde på. Beklager, det var litt barnslig av meg, men jeg følte jeg måtte sende opp en liten værballong siden du virka så ekstremt skråsikker.

    [Beklager, dette ble et fryktelig langt innlegg. Hopp ned til den aller nederste setningen for konklusjonen]

    For å presisere: Det blir solgt massevis av 100% lovlige AR-15 rifler (og andre tilsvarende varainter) over disk i Norge hvert eneste år, til helt vanlige privatpersoner. Det er ikke noe som kun er reservert til forsvar eller politi (dog, de har mulighet til fullauto og har (ihvertfall inntil videre) lov til å ha kortere rifler enn private, noe som strengt talt ikke er spesielt relevant i denne diskusjonen). Oppfyller du kravene som er satt for privatperson, så kan du kjøpe deg en kliss ny AR-15 fra din lokale våpenbutikk om du ønsker å kaste penger avsted på noe sånt.

    Slik har det vært... tja... jeg vet faktisk ikke hvor lenge det har vært slik, men jeg vet om folk som har hatt slike rifler siden slutten av åttitallet, så det har vært sånn en god stund. Allikevel sover du godt om natten og har ingen problemer med å tro at det faktisk ikke er mulig.

    Og det er helt greit. Faktisk er det nok en fordel. Fordi at i dette tilfellet kan vi faktisk si at "Det du ikke vet har du ikke vondt av"

    Så hvorfor er det så vanlig å tro at dette ikke er mulig i Norge?
    Sannsynligvis fordi de ikke dukker opp i nyhetene hele tiden, slik vi er vant til at de gjør når vi ser nyhetene fra USA. Og derfor er det naturlig å anta at det må være en årsakssammenheng. Ut i fra hvordan situasjonen er i Norge og i store deler av resten av verden (f.eks Finland, Sverige, Sveits, Østerrike som eksempler) så _burde_ vi ha sett dette som et problem dersom det ikke var kultur/mentalitet/idioti hos amerikanerne som var problemet, men det faktiske skytevåpenet i seg selv som var hovedproblemet.

    Her i Norge stikker vi hverandre med kniv. I USA skyter man hverandre. Hadde vi skutt hverandre like ofte som vi stikker hverandre med kniv, ville nok drapsstatistikken sett _veldig_ mye verre ut her til lands, for det er heldigvis mye enklere å lappe sammen noen som har blitt knivstukket enn noen som har blitt skutt.
    Hvorfor terskelen i Norge er så lav for å dra frem kniv, mens terskelen for å dra frem skytevåpen er så høy (til tross for at vi har store mengder av de, og i stor grad samme type våpen som de bruker i USA) er vel en sak for sosialantropologer og psykologer å finne svaret på. Men det at vi ikke går med våpen i lomma hele tiden som konfliktløser eller som et maktsymbol er nok en av årsakene, sammen med at man ikke har den klassiske "det eneste som kan stoppe en psyko med kniv, er en oppegående fyr med kniv" tankegangen. Jeg har aldri hørt noen argumentere for at vi bør bevæpne oss med kniver alle sammen, på grunn av at det er en del knivstikking i Norge.
    På generelt grunnlag vil jeg påstå at vi bevæpner oss i Norge fordi vi føler oss utrygge. I tillegg har vi (til tross for mye generell misnøye som vi ser får utløp i media) en ganske høy tillit til politiet. Vi har ikke en grunnlov som sier at når bompengene blir for høye (eller annen tyrannisk adferd), så skal vi velte regjeringa med våpen i hånd. Vi har ikke et lovverk som sier at det er helt i orden å drepe folk som går på plenen vår. Vi er i ganske stor grad ganske overbærende med hverandres dårlige oppførsel.

    Jeg tror nok disse elementene har en del å si for den enorme forskjellen vi ser mellom nasjonene.

    Når det ellers også er slik at norske våpeneiere går så stille i dørene at du faktisk trodde at AR-15 i sivilt eierskap var en umulighet her i Norge, så betyr det sannsynligvis at litt av poenget til youtuberen som var nevnt tidligere her ikke nødvendigvis er like relevante for oss i Norge.

    Det er med andre ord et spørsmål om kultur. Eller mangel på sådan.
    Det er nok hovedproblemet.

    Klart, denne mangelen på kultur kan jo faktisk bety at amerikanerne strengt tatt burde fratas de fleste muligheter til å eie våpen lovlig i det heletattlovlig våpeneierskap, da de rett og slett ikke har vist seg modne nok til å ha det regelverket de har i dag.

    Det blir litt som nordmenn og alkohol. Dersom man hadde fjernet absolutt alt av avgifter og salgsbegrensninger på alkohol i Norge ville vi høyst sannsynligvis fått et kjempeproblem. Fordi vi rett og slett ikke er voksne og ansvarlige nok til å klare å håndtere det.

    Selvsagt gjelder det ikke alle, men som befolkning sett under ett, så føler jeg meg rimelig sikker på at det stemmer.
    I andre land får de til dette helt fint, men jeg tror ikke det går så bra i Norge.
    Er det da alkoholens feil?
    Jeg vil ikke si det. Det er mer det at vi er stokk dumme. Og ekstremt umodne i vårt forhold til alkohol.

    Det kan hende det er der amerikanerne er. At om man ser på befolkningen som helhet, og ikke ser på individene, så er de rett og slett for dumme til å få lov til å "løpe med saks", og at det derfor er på høy tid med en dramatisk endring.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    De velger selvsagt å ikke dekke alle massemordene fordi det hadde tatt opp hvert eneste innslag, syv dager i uken. Denslags blir det ikke reklameinntekter av.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Og republikanske politikere pusher pro-gun holdningene sine til tross for massakrene. De kjører ofte reklamekampanjer rett etter, fordi det da er stor oppmerksomhet omkring forsøk på å begrense adgangen til våpen.

    Rart land.

    Noen glimt. Eneste land i verden der dette er helt naturlig i valgreklamen. (John Bolton ble engasjert av noen russere til å bistå med tilsvarende liberalisering i Russland, noen år tilbake. Men det gikk ikke så godt.)

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg begynner å få dårlig samvittighet her, for det siste jeg skrev her var rett og slett bare jug og oppspinn fra min side for å sjekke hva du faktisk vet og hva du bare trodde på. Beklager, det var litt barnslig av meg, men jeg følte jeg måtte sende opp en liten værballong siden du virka så ekstremt skråsikker.

    Allikevel sover du godt om natten og har ingen problemer med å tro at det faktisk ikke er mulig.
    For å bruke dine egne ord, barnslig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig.
    Men fremdeles ganske avslørende.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    USA har daglige masseskytinger hvor 3-4 personer blir drept. Ingen reportasjer. USA bryr seg ikke, og vi bryr oss ikke. Nå var det noen flere som strøk med, så nå blåses det opp for så å være glemt igjen neste uke. Dette er standard prosedyre over dammen. Og man kan til og med si at dette er ønsket politikk der borte, tap politikerne er villige til å ta for å sikre sine gjenvalg og lukrative posisjoner. De er noen kyniske jævler.

    Og nå vil media at vi skal føle oss dårlige fordi en 10-åring døde der hun ringte 911. Dette skjer daglig i USA og vi bryr oss ikke, men nå skal vi plutselig bry oss. Frem til i morgen da media finner noe nytt vi skal bry oss om.

    Vet dere hva den største dødsårsaken for barn i USA er? Kreft? Sult? dop? forgiftning? bilullykker? Manglende helsetjenester? Nei, skytevåpen! (drap, vådeskudd, selvmord).



    Hva USA gjør innenriks får være opp til dem selv. Vi vil aldri forstå oss på dem.

    Hva USA gjør utenriks er høyaktuelt for oss. Det er best for verden om de holder all drepingen innenriks og ikke sprer den verden over. America first er et godt motto, for da slipper verden å måtte få dritten i hodet også.
    Ja, det var glemt ettet en uke.

    Nå er det monkeypox media prøver å skremme oss med. Nå har befolkningen avvist at det er noen trussel, så monkeypox er i glemmeboken også.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant tidligere ut i dag at i Tsjekkia er selvforsvar den vanligste årsaken til at at man har eier skytevåpen. det er en kvart million bæretillatelser blant privatpersoner med dette grunnlaget. Av en befolkning på ca 10 millioner vil dette si 2,5% av befolkningen som ikke bare har lov til å eie våpen, men som faktisk har tillatelse til å bære våpen til daglig, for selvforsvar.

    Nå kjenner jeg ikke til nyhetsbildet fra Tsjekkia, men jeg er rimelig sikker på at det er folk her inne som har god kunnskap om kulturen og samfunnet der.
    Er masseskyting, eller drap med skytevåpen en vanlig greie, og brukes våpen som problemløser blant "vanlige folk" på samme måte som vi ser i USA?
    Siden USA ofte anses for å være i en særstilling når det gjelder våpenkultur og bruk, så kunne dette vært en interessant sammenligning siden det da faktisk går an å sammenligne litt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Misvisende i Tsjekkia. Den nye loven ble vedtatt i 2021.

    Nasjonalforsamlingen vedtok en grunnlovsendring fordi man fryktet at EU skulle innføre strengere våpenlover, denne åpnet for at man skulle kunne gå med våpen til selvforsvar, spesielt mot terrorisme. EU kan ikke kreve at land skal godta lovgivning som er i strid med forfatningen.

    Innehavere av våpenlisens kunne få slik tillatelse, men det er ulike prøver, medisinsk undersøkelse og rullebladgjennomgang som skal til før man får lov til å eie våpen og enda strengere kriterier for å få lov til å bære ladd våpen. Siden Tsjekkia er et land der det jaktes ivrig (har selv vært der på jakt) er også det å eie våpen utbredt.

    Bæretillatelsene deles opp i A, B, C, D og E grupper. Der de to siste har lov til å gå med skjult og ladd våpen, skuddklart.

    A, B og C dekker dem som har behov for å forflytte våpen i forbindelse med jakt (kjøring til jakten), sportskyting, deltakelse på våpenutstillinger, gjenskaping av historiske hendelser, osv. Disse får ikke lov til å ha ladd våpen, men kan forflytte det slik at det ikke er synlig for andre. (Bagasjerom, osv).

    Og utvidelsen kom i 2021, og det gikk prestisje i å kvalifisere seg for E-lisens (altså å kunne gå med skjult og ladd våpen), men det er uklart hvor mange som faktisk går med slikt. Det er ingen gun-free soner i Tsjekkia, men det er forbudt å ta dem med til offentlige forsamlinger, protesttog og tilsvarende, og strengt forbudt å gå gå med E-klasse våpen når man er beruset.


    The change is merely symbolic, indeed. It is understood that the amendment of the Charter does not create a standalone right to bear arms, nor does it alter the Czech legal order in any other way. From a practical perspective, the amendment has not made it easier for anyone in Czechia obtain a weapon legally. The new constitutional guarantee is only provided ‘under the conditions laid down by law’, and the underlying legal regulation has remained unchanged. The Czech legal framework on firearms and ammunition is already rather liberal on the subject of lawful ownership of weapons. Unlike many other European Union member states, the Czech Republic recognizes in legislation the right to acquire, keep, and bear firearms once a person meets specified conditions for a firearms license (as of 2020, there were approximately 300,000 lawful gun owners in the Czech Republic).

    Litt om kravene:

    Det tar nok litt tid før du får noen sammenlignbar statistikk. Jaktlaget jeg var med på hadde usedvanlig ryddig våpenkultur, men var kanskje ikke representative, hvem vet?

    Når du tar våpentest, skriftlig/muntlig/praktisk, tilkjennegir du hvilke kategorier du ønsker å gå opp i. Det gir status å klare E, større krav til våpenkunnskap og ferdigheter, samt vanskeligere skyteprøve. Fint å ha.

    The person can obtain more or all of the categories at once. But the set of categories needs to be known before the exam and highest score needs to be met. Typically, people obtain E and B category because these two categories provides the best versatility (almost any firearm can be owned and carried concealed). The D category is required by the law for the members of the metropolitan police (the state police does not need license) and does not itself permit private gun ownership.

    A - Våpensamler
    B - Sportskytter
    C - Jakt
    D - Yrkesrettet med våpenkrav (politi, f.eks)
    E - Selvforsvar
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn