- Ble medlem
- 10.02.2002
- Antall liker
- 128
|
Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.Dr.Evil skrev:Hva med disse? Dette anlegget skal visst nok ha blitt kåret til verdens beste......., hva nå det måtte bety. Finnes i Hellas.
Åhh, enkelte blir ALDRI lei av å se på seg selv.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.Dr.Evil skrev:Hva med disse? Dette anlegget skal visst nok ha blitt kåret til verdens beste......., hva nå det måtte bety. Finnes i Hellas.Man blir vel lei av å se på seg selv?
![]()
Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?tkr skrev:Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
mvh
Derfor har han leid inn en surrete homofil streber til å dekorere sitt lytterom? Eller er det mulig at han har designet dette selv og bare helt tilfeldig slumpet til å dekorere sweetspot med sin egen figur? Er fullstendig klar over at bling-bling-faktoren har en mye høyere stjerne i de himmelstrøk, men fri-og-bevare-meg-vel...Dr.Evil skrev:Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?tkr skrev:Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
mvh
Hadde likevel ikke sagt nei takk til dette rommet med innhold, men jeg hadde malt litt og fjernet speilet. Heller satt inn en statue av meg selv.jowil skrev:Derfor har han leid inn en surrete homofil streber til å dekorere sitt lytterom? Eller er det mulig at han har designet dette selv og bare helt tilfeldig slumpet til å dekorere sweetspot med sin egen figur? Er fullstendig klar over at bling-bling-faktoren har en mye høyere stjerne i de himmelstrøk, men fri-og-bevare-meg-vel...Dr.Evil skrev:Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?tkr skrev:Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
mvh
PS: Jeg beklager off-topic.
Ditto. ;D ;D ;DDr.Evil skrev:Hadde likevel ikke sagt nei takk til dette rommet med innhold, men jeg hadde malt litt og fjernet speilet. Heller satt inn en statue av meg selv.jowil skrev:Derfor har han leid inn en surrete homofil streber til å dekorere sitt lytterom? Eller er det mulig at han har designet dette selv og bare helt tilfeldig slumpet til å dekorere sweetspot med sin egen figur? Er fullstendig klar over at bling-bling-faktoren har en mye høyere stjerne i de himmelstrøk, men fri-og-bevare-meg-vel...Dr.Evil skrev:Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?tkr skrev:Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
mvh
Det er ikke sikkert at han grekeren behøvde å LEIE inn noen interiørarkitekt..... ;Djowil skrev:Ditto. ;D ;D ;DDr.Evil skrev:Hadde likevel ikke sagt nei takk til dette rommet med innhold, men jeg hadde malt litt og fjernet speilet. Heller satt inn en statue av meg selv.jowil skrev:Derfor har han leid inn en surrete homofil streber til å dekorere sitt lytterom? Eller er det mulig at han har designet dette selv og bare helt tilfeldig slumpet til å dekorere sweetspot med sin egen figur? Er fullstendig klar over at bling-bling-faktoren har en mye høyere stjerne i de himmelstrøk, men fri-og-bevare-meg-vel...Dr.Evil skrev:Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?tkr skrev:Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
mvh
_Jan_ skrev:Nydelig anlegg, Endre Askeland!Dette har du nok jobbet lenge for! Tipper det lyder ekstremt bra!? Hørte på Avlon på messa i Horten, og likte det veldig bra!
tkr skrev:God morgen, Endre! Ser at du har kvittet deg med Esoteric-riggen, hva er det du spiller på nå?
mvh tkr
@_Jan_: Kan bare bekrefte at det låter bra.
Ikke for å være flisespikker, men Jean-Yves Kerbrat holder nok til i Frankrike. Det kan også nevnes at han ble fransk importør for Goto og Tact for å sikre seg best mulig matchede Goto-drivere og for å ha full kontroll over komponenene i oppsettet.Dr.Evil skrev:Hva med disse? Dette anlegget skal visst nok ha blitt kåret til verdens beste......., hva nå det måtte bety. Finnes i Hellas.
zemtex skrev:Endre.... Er vel ikke en Edge NL 12.1 til kanskje??![]()
Her tror jeg vi har fyren, og noen kabler ++ på bakrommet. Tror nok han har peiling ja! Litt av noen rørjohna skrev:Det er ikke sikkert at han grekeren behøvde å LEIE inn noen interiørarkitekt..... ;Djowil skrev:Ditto. ;D ;D ;DDr.Evil skrev:Hadde likevel ikke sagt nei takk til dette rommet med innhold, men jeg hadde malt litt og fjernet speilet. Heller satt inn en statue av meg selv.jowil skrev:Derfor har han leid inn en surrete homofil streber til å dekorere sitt lytterom? Eller er det mulig at han har designet dette selv og bare helt tilfeldig slumpet til å dekorere sweetspot med sin egen figur? Er fullstendig klar over at bling-bling-faktoren har en mye høyere stjerne i de himmelstrøk, men fri-og-bevare-meg-vel...Dr.Evil skrev:Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?tkr skrev:Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.jowil skrev:Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
mvh
For egen del, hadde jeg slitt med å få plass til dette oppsettet i mitt eget rom :
Men om det hadde blitt satt på trappa mi en dag... sånn tilfeldig...til odel og eie, så hadde madammen måtte tatt over musikkrommet mitt og jeg hadde tatt stua.
Valentino skrev:Nøytral elektronikk er mulig å få til.
Nøytrale høyttalere? I hvilket rom da? Det blir en helt annen skål, for ikke å si en helt annen bak.
Lærd og lærd! Men ok: Rom/høyttalere er symbiose. Noen går jo så langt som å si at rom og høyttalere er ett system. Selv forsøker jeg å gjøre rommets del av symbiosen minst mulig.Endre Askeland skrev:Som den lærde som du er, så vet du allerede at rommet er en viktig del av oppsettet.
Valentino skrev:Nøytral elektronikk er mulig å få til.
Nøytrale høyttalere? I hvilket rom da? Det blir en helt annen skål, for ikke å si en helt annen bak.
1) Det er veldig sant. Og når det er så vanskeleg å få konsensus rundt kvalitetsomgrepa, konkluderer iallfall eg med at her er eit svært betydeleg innslag av subjektivitet oppi det heile. Men all subjektivitet er ikkje nødvendigvis utan mål og prioritering, tvert om.Endre Askeland skrev:Hmm
1) Her på sentralen er det en evig krangel om hva som spiller bra, og det ser ut som om medlemene aldri blir enig. Dette viser med all tydlighet at lydpreferansene er forskellige. Smaken er som baken, den er todelt!
Men det virker som det er en ting medlemene er enige om, og det er at en nøytral komponent eller ett nøytralt oppsett som gjengir musikken uten å farge/tilføre gjengivelsen noe, det er det som vi ønsker. Dette kan jeg være enig.
2) Men da starter en ny krangel. Hva er nøytralt?
For min del betyr nøytralt nettopp det som er nevnt ovenfor. Ikke tilføre/farge gjengivelsen. Men hva betyr dette da?
3) For meg betyr det at ett oppsett skal gjengi en god innspilling godt, og en dårlig innspilling skal gjengis dårligt. Det skal høres Jæv.... ut. Dette betyr ikke at oppsettet er dårligt. Tvertimot. Men mange uerfarne lyttere vil kanskje vende tommelen ned for dette oppsettet fordi de oppfatter gjengivelsen som ikke ihht til deres preferanser. De har etter min mening misforstått mye. Shit in = Shit out.
4) Ett godt oppsett skal etter min mening være brutalt ærligt! Ingen ting i gjengivelsen skal skjules eller bakes inn bare for å dille og dalle med lytteren. Dette er det gjerne ikke alle som er enige i. Greit nok det.
5) Ett annet eksempel.
Jeg vet at det er mange som liker det som gjerne blir kalt varm lyd. Dette har jeg stor respekt for. For min del, må folk få lov til å like akkurat det de ønsker selv. Men det betyr ikke at man trenger å være enig.
6) Jeg har i en periode nå forsøkt å få lytte til forskjellige "Live" fremførelser av musikk og instrumenter av forskjellig karakter. Det som slår meg er at musikken, stemmer og instrumenter aldri høres "varm" ut. For meg høres de natulig og behagelig ut. Diskanten er luftig, men aldri hard og ubehagelig for ørene. Mellomtonen er aldri "tykk, "varm" og "grøtete". Bassen er rask, stram og gjerne dyp, avhengig av hvilke instrumener det blir spilt på.
7) Så kommer man til det kunststykke der man skal forsøke å få satt sammen ett oppsett som som gjengir musikken troverdig. Her blir nok de lærde aldri enige om hva som er troverdig gjengivelse.
Endre
omholt skrev:Med nøytral lyd tenker jeg et anlegg som gjengir musikken mest mulig likt med hvordan det låter i virkeligheten.
Er det noen spesiell grunn til at du ikke tror dette anlegget spiller godt på alle musikktyper??OMF skrev:Hmmm...........
Verden beste høytaler ja....joda jeg har min kandidat, men det er jo ikke så spennende! Har spurt mange jeg har møtt som har hørt mange anlegg om de har hørt noe som virkelig står i en helt egen klasse...og svaret er ofte nei...det er snakk om preferanser. Hva er det som fåre folk til å tro at bare det blir stort og dyrt nok---så blir det også mye bedre.....
Når det gjelder bildene, så er det bilde som er omtalt som et bilde tidligere fra et tilstøtende rom med forsterkere. Har personlig vanskelig for å tro at dette anlegget kan spille godt på alle type musikk, men det er jo bare meg....
Mvh
OMF
Veldig enig Endre (selv om enkelte ting av det du skriver reiser nye spørsmål, som bla Arve er inne på). Føler av og til at mange preferanser her på HiFisentralen dreier seg om at middels opptak skal sminkes til å lyde bra. Kjøper ikke alle argumentene om varm lyd feks - det er bare å legge på 2. harmonisk forvrenging det!Endre Askeland skrev:Hmm
Her på sentralen er det en evig krangel om hva som spiller bra, og det ser ut som om medlemene aldri blir enig. Dette viser med all tydlighet at lydpreferansene er forskellige. Smaken er som baken, den er todelt!
Men det virker som det er en ting medlemene er enige om, og det er at en nøytral komponent eller ett nøytralt oppsett som gjengir musikken uten å farge/tilføre gjengivelsen noe, det er det som vi ønsker. Dette kan jeg være enig i.
Men da starter en ny krangel. Hva er nøytralt?
For min del betyr nøytralt nettopp det som er nevnt ovenfor. Ikke tilføre/farge gjengivelsen. Men hva betyr dette da?
For meg betyr det at ett oppsett skal gjengi en god innspilling godt, og en dårlig innspilling skal gjengis dårligt. Det skal høres Jæv.... ut. Dette betyr ikke at oppsettet er dårligt. Tvertimot. Men mange uerfarne lyttere vil kanskje vende tommelen ned for dette oppsettet fordi de oppfatter gjengivelsen som ikke ihht til deres preferanser. De har etter min mening misforstått mye. Shit in = Shit out.
Ett godt oppsett skal etter min mening være brutalt ærligt! Ingen ting i gjengivelsen skal skjules eller bakes inn bare for å dille og dalle med lytteren. Dette er det gjerne ikke alle som er enige i. Greit nok det.
Ett annet eksempel.
Jeg vet at det er mange som liker det som gjerne blir kalt varm lyd. Dette har jeg stor respekt for. For min del, må folk få lov til å like akkurat det de ønsker selv. Men det betyr ikke at man trenger å være enig.
Jeg har i en periode nå forsøkt å få lytte til forskjellige "Live" fremførelser av musikk og instrumenter av forskjellig karakter. Det som slår meg er at musikken, stemmer og instrumenter aldri høres "varm" ut. For meg høres de natulig og behagelig ut. Diskanten er luftig, men aldri hard og ubehagelig for ørene. Mellomtonen er aldri "tykk, "varm" og "grøtete". Bassen er rask, stram og gjerne dyp, avhengig av hvilke instrumener det blir spilt på.
Så kommer man til det kunststykke der man skal forsøke å få satt sammen ett oppsett som som gjengir musikken troverdig. Her blir nok de lærde aldri enige om hva som er troverdig gjengivelse.
Endre
Ja og nei. Skjønner at du synes det glir ut, men vet jamenn ikke om jeg er enig.Peter skrev:Interessant å se hvordan en tråd sklir ut igjen :'(
Hva skal vi egentlig med Off Topic.
Lag nye tråder!
Anlegget spiller sikkert bra på alt, men tviler på at dette er verdens beste på alle typer musikk. Personlig har jeg vanskeligfor å tro at en høytaler med 7 forskjellige drivere og trolig noen ganske så kompliserte passive delefiltere, i et rom som ikke er akustisk behandlet i det hele tatt, med en lytteavstand på noe som sikkert nærmer seg 5 meter er siste ord i presisjon, nærhet, holografi og en del andre egenskaper som jeg setter pris.val skrev:Er det noen spesiell grunn til at du ikke tror dette anlegget spiller godt på alle musikktyper??
Har hatt horn og rør selv, og det brydde seg lite om hva slags cder som sto i spillern! Både Wam og Wagner hørtes bra ut....
Skjønner hvor du vil, men når enkelte bruker denne tråden til å skryte av sin siste ervervelse (som ikke er en høyttaler) synes jeg det er OFF TOPIC.erato skrev:Ja og nei. Skjønner at du synes det glir ut, men vet jamenn ikke om jeg er enig.Peter skrev:Interessant å se hvordan en tråd sklir ut igjen :'(
Hva skal vi egentlig med Off Topic.
Lag nye tråder!
Problemet med alle diskusjoner om hva som er bra og mindre bra er å definere parametrene, hvordan skal jeg kunne forholde meg til noens utsagn om verdens beste høyttaler uten å kjenne vedkommende filosofi både når det gjelder lydgjengivelse mer generelt - og uten å vite om høyttaleren vurderes mer isolert eller i en total rom/høyttalermatching?
Uten slike avklaringer blir denne type tråder på grensen til det meningsløse - og det minner meg om hvorfor jeg vanligvis hverken leser de eller poster på de.
Audiophile-Arve skrev:Endre Askeland skrev:Hmm
2) Herleg problemstilling. Men eg tykkjer "farging" er eit omgrep som ikkje treff akkurat. Veldig ofte vert farging assosiert innanfor feltet klangbalanse, med ytterpunkta varmt og kaldt, og så ligg element som "oppløysing" der og lurer i bakgrunnen. Ut frå eit "fargingsutgangspunkt" vert gjerne oppløysingsaspektet assosisert med klangfarge - at "varme" komponentar er mindre oppløyste enn dei som kling "kaldare" eller "meir analytisk". Og det er slett ikkje rett - sjekk berre din eigen elektronikk (har ikkje vore på heimebesøk med deg, men dristar meg til å spørje: du har vel slett ikkje "kald" klangbalanse, men står vel ikkje særleg attende når det gjeld oppløysing og analytiske eigenskapar i anlegget?)
Det er jeg enig i...men siden kommentaren din kom etter diskusjonen om lydfilosofi tik jeg kommentaren som knyttet til det....Synes ikke tonen var SÅ gretten!Peter skrev:Skjønner hvor du vil, men når enkelte bruker denne tråden til å skryte av sin siste ervervelse (som ikke er en høyttaler) synes jeg det er OFF TOPIC.
Så det så, beklager gretten tone.
Peter skrev:Skjønner hvor du vil, men når enkelte bruker denne tråden til å skryte av sin siste ervervelse (som ikke er en høyttaler) synes jeg det er OFF TOPIC.
Så det så, beklager gretten tone.
Endre Askeland skrev:Hei
Med farging, mener jeg en endring fra det originale opptaket, og endring fra hvordan instrumenter høres ut i virkeligheten. Du har selvfølgelig ett meget godt poeng i at det er de færeste av oss som har vært tilstede når opptaket var gjordt.
Når det gjelder klangbalansen i mitt, oppsett føler jeg at den er på den naturlige delen av skalaen. Ikke varm og heller ikke kald. Meget god oppløsning, men ikke analytisk lyd.
Når jeg hadde min gamle dCS Elgar Plus/Verona/Verdi/Purcell i oppsettet mitt, da hadde jeg analytisk lyd da. Etter hvert fant jeg ut at dette ikke tiltalte meg.
Endre
Det hadde vore frykteleg moro å høyre oppsettet ditt ein gong....Audiophile-Arve skrev:Endre Askeland skrev:Hmm
2) Herleg problemstilling. Men eg tykkjer "farging" er eit omgrep som ikkje treff akkurat. Veldig ofte vert farging assosiert innanfor feltet klangbalanse, med ytterpunkta varmt og kaldt, og så ligg element som "oppløysing" der og lurer i bakgrunnen. Ut frå eit "fargingsutgangspunkt" vert gjerne oppløysingsaspektet assosisert med klangfarge - at "varme" komponentar er mindre oppløyste enn dei som kling "kaldare" eller "meir analytisk". Og det er slett ikkje rett - sjekk berre din eigen elektronikk (har ikkje vore på heimebesøk med deg, men dristar meg til å spørje: du har vel slett ikkje "kald" klangbalanse, men står vel ikkje særleg attende når det gjeld oppløysing og analytiske eigenskapar i anlegget?)