Verdens beste høytaler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener? Du nevner 2.harmoniske. 2.harmoniske er en forvrengning som ofte finnes på rør-utstyr. Den forvrengningen er veldig behagelig for ørene, og det er lett å bli forført av lyden, men det er fortsatt en forvrengning. Her får folk finne selv ut hva de vil ha.

Endre
    Veldig enig Endre (selv om enkelte ting av det du skriver reiser nye spørsmål, som bla Arve er inne på). Føler av og til at mange preferanser her på HiFisentralen dreier seg om at middels opptak skal sminkes til å lyde bra. Kjøper ikke alle argumentene om varm lyd feks - det er bare å legge på 2. harmonisk forvrenging det!
    [/quote]

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Det er selvfølgelig ikke noe problem å få lyttet til oppsettet. isis begynner å bli mer og mer innspilt selv om den fortsatt har ett lite stykke igjen. Nå venter jeg på at det er noen nye puslebiter som skal falle på plass. Når disse er på plass er du hjertelig velkommen. Ønsket er notert, og jeg skal gi deg en tilbakemelding når alt er klart. Jeg er enda litt usikker på hvilken side av året det blir før alle bitene er på plass, vi får se.

Hilsen
    Endre
    Audiophile-Arve skrev:
    Det hadde vore frykteleg moro å høyre oppsettet ditt ein gong....

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Endre Askeland skrev:
    Hei

Det er selvfølgelig ikke noe problem å få lyttet til oppsettet. isis begynner å bli mer og mer innspilt selv om den fortsatt har ett lite stykke igjen. Nå venter jeg på at det er noen nye puslebiter som skal falle på plass. Når disse er på plass er du hjertelig velkommen. Ønsket er notert, og jeg skal gi deg en tilbakemelding når alt er klart. Jeg er enda litt usikker på hvilken side av året det blir før alle bitene er på plass, vi får se.

Hilsen
    Endre
    Audiophile-Arve skrev:
    Det hadde vore frykteleg moro å høyre oppsettet ditt ein gong....

Vet du delefrekvense på Eton 13 som sitter i dine Isis? Er på utkikk etter 12-15 bassere som spiller bra litt opp i frekvens

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Nei, dessverre så vet jeg ikke det. Dette er en fabrikk hemmelighet så vidt jeg har forstått det. Avalon ønsker ikke å gå ut med noen tekniske data rundt delefilterene sine. Dette er blandt annet årsaken til at Stereophile aldri får lov til å teste Avalon høyttalere. Avalon mener at andre produsenter får heller finne ut av tingene selv, enn å kopiere Avalon. Det er ett tøft marked, så Avalon ønsker vel å beskytte sine egne interesser.

Hilsen
    Endre
    Vet du delefrekvense på Eton 13 som sitter i dine Isis? Er på utkikk etter 12-15 bassere som spiller bra litt opp i frekvens
    [/quote]

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.972
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endre Askeland skrev:
    Hei

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener? Du nevner 2.harmoniske. 2.harmoniske er en forvrengning som ofte finnes på rør-utstyr. Den forvrengningen er veldig behagelig for ørene, og det er lett å bli forført av lyden, men det er fortsatt en forvrengning. Her får folk finne selv ut hva de vil ha.

Endre
    Veldig enig Endre (selv om enkelte ting av det du skriver reiser nye spørsmål, som bla Arve er inne på). Føler av og til at mange preferanser her på HiFisentralen dreier seg om at middels opptak skal sminkes til å lyde bra. Kjøper ikke alle argumentene om varm lyd feks - det er bare å legge på 2. harmonisk forvrenging det!
    [/quote]

Det var det som var mitt poeng ja - den berømte varme lyden som mange etterstreber er egentlig en forvrengning som kan påføres lyden påulike måter og sm jeg opplever som en "sminking".

Dr.Evil

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    mange interssante diskusjoner her. En ting er sikkert; hifi er alvorlige greier!

HER bygger det opp til liten kuling fra nordvest!

Vedlegg

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Dr.Evil skrev:
    hehe.. har lest litt på nett ang det anlegget du har bilde av der... Eiern skulle finne ut hvilken cd-rigg som var best, og kjøpte likså de 4 beste riggene (og antageliv de dyreste) pr dato og fant selv ut hvilken ha likte best i eget oppsett. Taperne ble pent stablet på boden(!!!)

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Dr.Evil skrev:
    mange interssante diskusjoner her. En ting er sikkert; hifi er alvorlige greier!

Og der oppe står min APL-spiller :)

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    745
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    theStig skrev:
    Back_Door skrev:
    Det er vel svært få som har "verdens beste høyttaler" som samtidig oppnår "verdens beste lyd" i sitt lytterom? Dyre og store komponenter er ikke nok i seg selv.
    Det er i hvert fall grunnen til at jeg personlig tenker vel så mye system, som enkeltkomponenter.
    Helt enig. Systemtankegang er det eneste som bringer en i mål.

"Verdens beste lyd" får man ved å velge komponenter med gode basale kvaliteter, minimalisere alle kilder til forvrengning (f.eks ved å korte ned signalveien mest mulig, redusere "stress" av forsterkere, redusere rommet bidrag, eliminere passive delefiltre), tilpasse dette til hverandre, og ikke minst - justere inn høyttalerne til rommet.

Å tune et anlegg med "de riktige kablene" eller mystiske tweaks mener jeg er fullstendig feil vei å gå. Det er dyrt, og har overhodet ingen effekt på de mest seriøse problemene man står over for.
    Enig med deg Stig mht matcing av komponenter og optimalisere akustikken i lytte rommet som det primære og det viktigste. Men når man har har dette på plass, så er det etter min erfaring mye å hente med det jeg kaller optimalisering, dvs. å få mest mulig ut av det man har. Da vil signal-og høyttalerkabler, strømrensing, vibrasjonsdemping osv. være veien å gå for å hente enda mer ut av anlegget. Her er der mye å hente ved å gi anlegget de beste arbeidsbetingelser.

Når det gjelde "verdens beste" høyttaler, så går de stadig igjen en annonse i Stereophile fra YG Acoustics, Anat Reference: "The best loudspeaker on Earth. Periode."

Sånn var det med den saken ! End of discussion !!

Dr.Evil

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    EiK skrev:
    theStig skrev:
    Back_Door skrev:
    Det er vel svært få som har "verdens beste høyttaler" som samtidig oppnår "verdens beste lyd" i sitt lytterom? Dyre og store komponenter er ikke nok i seg selv.
    Det er i hvert fall grunnen til at jeg personlig tenker vel så mye system, som enkeltkomponenter.
    Helt enig. Systemtankegang er det eneste som bringer en i mål.

"Verdens beste lyd" får man ved å velge komponenter med gode basale kvaliteter, minimalisere alle kilder til forvrengning (f.eks ved å korte ned signalveien mest mulig, redusere "stress" av forsterkere, redusere rommet bidrag, eliminere passive delefiltre), tilpasse dette til hverandre, og ikke minst - justere inn høyttalerne til rommet.

Å tune et anlegg med "de riktige kablene" eller mystiske tweaks mener jeg er fullstendig feil vei å gå. Det er dyrt, og har overhodet ingen effekt på de mest seriøse problemene man står over for.
    Enig med deg Stig mht matcing av komponenter og optimalisere akustikken i lytte rommet som det primære og det viktigste. Men når man har har dette på plass, så er det etter min erfaring mye å hente med det jeg kaller optimalisering, dvs. å få mest mulig ut av det man har. Da vil signal-og høyttalerkabler, strømrensing, vibrasjonsdemping osv. være veien å gå for å hente enda mer ut av anlegget. Her er der mye å hente ved å gi anlegget de beste arbeidsbetingelser.

Når det gjelde "verdens beste" høyttaler, så går de stadig igjen en annonse i Stereophile fra YG Acoustics, Anat Reference: "The best loudspeaker on Earth. Periode."

Sånn var det med den saken ! End of discussion !!
    Det var da godt å vite!
    Da er det jo bare å stoppe denne tråden..... ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Endre Askeland skrev:
    Hei

Nei, dessverre så vet jeg ikke det. Dette er en fabrikk hemmelighet så vidt jeg har forstått det. Avalon ønsker ikke å gå ut med noen tekniske data rundt delefilterene sine. Dette er blandt annet årsaken til at Stereophile aldri får lov til å teste Avalon høyttalere. Avalon mener at andre produsenter får heller finne ut av tingene selv, enn å kopiere Avalon. Det er ett tøft marked, så Avalon ønsker vel å beskytte sine egne interesser.

Hilsen
    Endre
    Ikke for å kverulere, men om man virkelig ønsker å kopiere en høyttaler så er det jo relativt lave kostnader knyttet til å kjøpe et par sammenliknet med å gjøre jobben fra bunnen av.

MVH

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Akershus
    Jeg tok bilder av to av våre kjære musikere forleden, og mens jeg måtte sitte stille mellom opptakene fant jeg ut at jeg har forferdelig lang vei igjen før det høres slik ut hjemme. Det vil jeg tro gjelder de fleste av oss ;D

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Løp og kjøp. Mine isis koster bare 650000,-
    Har det slått deg at kanskje delefilteret er bakt inn i Scotchcast? Transparent Audio gjør det for å beskytte sine filtre. Jeg benytter selv Scotchcast når jeg produserer Subsea kabler som gjerne skal tåle ett trykk ned til 3000 meter. Det kan jo tenkes at andre tenker i samme bane som Transparent?

Snickers-is skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hei

Hilsen
    Endre
    Ikke for å kverulere, men om man virkelig ønsker å kopiere en høyttaler så er det jo relativt lave kostnader knyttet til å kjøpe et par sammenliknet med å gjøre jobben fra bunnen av.

MVH

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Endre Askeland skrev:
    Har det slått deg at kanskje delefilteret er bakt inn i Scotchcast? Transparent Audio gjør det for å beskytte sine filtre. Jeg benytter selv Scotchcast når jeg produserer Subsea kabler som gjerne skal tåle ett trykk ned til 3000 meter. Det kan jo tenkes at andre tenker i samme bane som Transparent?

Snickers-is skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hei

Hilsen
    Endre

MVH
    Betyr det at du får god lyd ned til 3000 meter? ;)

Grunnen til at jeg spurte om delefrekvens var ikke å kopiere, men for å lage en annen konstruksjon....

ellers så er vel ikke delefilterløsningen til Avalon så mye mer magisk enn de fleste andre produsenter!

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    346
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje Avalon baker inn delefilterne i Scotchcast for å skjule hvor billige komponenter de egentlig bruker ;D

K

kbwh

Gjest
    Hemmelig, hemmelig. Mine El Cheapo Sf har også innbakt delefilter.

Tviler sterkt på at Avalon bruker kjipere komponenter enn Sf bruker i Homage-serien sin. Jeg har lagt ut bilder av Sf Amati Anniversario-filteret før og etter innbaking i "Kabelbilde til ettertanke"-tråden.

R

Roysen

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Vel, ikke akkurat en NL 12.1, men tampen brenner ;) Over 100kg ved oppgradering av en enkelt komponent stemmer ikke helt med NL 12.1.
    Men det er mer på gang også ;D

Endre
    zemtex skrev:
    Endre.... Er vel ikke en Edge NL 12.1 til kanskje?? :p
    Edge NL Signature 1.1 monoblokker?

Mvh
    Roysen

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det er nok derfor de spiller så elendig :p
    janly skrev:
    Kanskje Avalon baker inn delefilterne i Scotchcast for å skjule hvor billige komponenter de egentlig bruker ;D

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Jepp ;D
    Betyr det at du får god lyd ned til 3000 meter? ;)

[/quote]

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Ikke dumt forslag, men vil ikke avsløre noe enda ;)

mvh
    Endre
    Roysen skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Vel, ikke akkurat en NL 12.1, men tampen brenner ;) Over 100kg ved oppgradering av en enkelt komponent stemmer ikke helt med NL 12.1.
    Men det er mer på gang også ;D

Endre
    zemtex skrev:
    Endre.... Er vel ikke en Edge NL 12.1 til kanskje?? :p
    Edge NL Signature 1.1 monoblokker?

Mvh
    Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Endre Askeland skrev:
    La oss ikke trekke ut dette, men for å kommentere dine 2 momenter:

1 Når en større produsent snakker om at de har brukt 2 år på å utvikle en høyttaler så har de brukt opp noen mill i utviklingskostnader. Med dagens kurs koster Isis 337900 i USA, det samme som JBL Everest, og det er et temmelig lite utviklingsbudsjett.

2 Man kan både måle inn og ut av filteret (det gir i utgangspunktet alle svarene) og er man ekstra interessert kan man for sikkerhets skyld koste på seg en MR-scan.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    val skrev:
    Grunnen til at jeg spurte om delefrekvens var ikke å kopiere, men for å lage en annen konstruksjon....
    Det gjaldt bassene, gjorde det ikke?

Ideelt sett bør du ligge på 1/6 av oppbrytningen. Over dette kan det være en fordel å vurdere sugekrets, i hvertfall om filteret er slakt, men husk også at ved 1/2 av oppbrytningen på harde membraner oppstår et subharmonisk problem som du ikke kan avhjelpe med sugekrets. I følge Duelund oppfører disse membranene seg mer som metallmembraner enn som myke membraner.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Det er ett par med Rockport Hyperion tilsalgs i disse dager.
    De skal visstnok også være bra ::).
    De er ganske lettdrevet tror jeg også.
    Nypris på slike er ca det samme som for Isis.
    Altair er faktisk billige. Ca 470++ med dagens kurser...
    Mira (også rockport) går for ca 95 tusen idag. Det er visst ganske billig i denne klubben.

mvh

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.395
    Torget vurderinger
    1
    akto skrev:
    Jeg tok bilder av to av våre kjære musikere forleden, og mens jeg måtte sitte stille mellom opptakene fant jeg ut at jeg har forferdelig lang vei igjen før det høres slik ut hjemme. Det vil jeg tro gjelder de fleste av oss ;D

Om vi flytter oss fra gjettelek til noe mer spennende. :eek:

Ikke bli sår det er lov å skryte av høyttalere i denne tråden ;D

Ser de er micet opp, så spørsmålet er om det du hørte var uten amp/høyttalere? Jeg regner med at det var uten.

Så hva oppfatter du som de største forskjellene? Og mener du høyttalerne er de skyldige i forriningen?

Mvh Roald

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Akershus
    Det var live i en kirke i Oslo. Iver Kleive sitter ved pianoet, og Aage Kvalbein trakterer Cello.

Forskjellen går på troverdighet, hvordan lyden får lov å utfolde seg naturlig fra et instrument som f.eks. et Steinway. Begrepet dynamikk bruker jeg ofte selv, for det er noe jeg er særs opptatt av, men sammenhengende dynamikk i alle musikkens partier er ikke lett å gjengi. Dette utgjør den største forskjellen. Det neste må bli det tonale aspektet, som følge av mangel på kasselyd, om du skjønner hva jeg mener. Lyden kommer så naturlig, naturlig nok ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn