Verdens beste høytaler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Dr.Evil skrev:
    Hva med disse? Dette anlegget skal visst nok ha blitt kåret til verdens beste......., hva nå det måtte bety. Finnes i Hellas.
    Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne. :mad: Man blir vel lei av å se på seg selv? :D

Dr.Evil

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    jowil skrev:
    Dr.Evil skrev:
    Hva med disse? Dette anlegget skal visst nok ha blitt kåret til verdens beste......., hva nå det måtte bety. Finnes i Hellas.
    Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne. :mad: Man blir vel lei av å se på seg selv? :D
    Åhh, enkelte blir ALDRI lei av å se på seg selv. :eek:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.395
    Torget vurderinger
    1
    Vel, enn hvor mye du liker å se deg selv så var det nok av andre ting å bli lei.

Her er å lytte i møket/med lukkede øyne et must 8)

Mvh Roald

Dr.Evil

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    tkr skrev:
    jowil skrev:
    Men interiørarkitekten burdte vært vafla med steikpanne.
    Interiørarkitekten burde vært avlivet, IMHO.
    mvh
    Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Dr.Evil skrev:
    tkr skrev:
    jowil skrev:
    mvh
    Tror denne grekeren er svært rik, og huset (stort forøvrig) bærer preg av dette. Er vel litt viktigere å vise / bevise sin rikdom der enn her?
    Derfor har han leid inn en surrete homofil streber til å dekorere sitt lytterom? Eller er det mulig at han har designet dette selv og bare helt tilfeldig slumpet til å dekorere sweetspot med sin egen figur? Er fullstendig klar over at bling-bling-faktoren har en mye høyere stjerne i de himmelstrøk, men fri-og-bevare-meg-vel...

PS: Jeg beklager off-topic.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    jowil skrev:
    Dr.Evil skrev:
    tkr skrev:
    jowil skrev:
    mvh
    Derfor har han leid inn en surrete homofil streber til å dekorere sitt lytterom? Eller er det mulig at han har designet dette selv og bare helt tilfeldig slumpet til å dekorere sweetspot med sin egen figur? Er fullstendig klar over at bling-bling-faktoren har en mye høyere stjerne i de himmelstrøk, men fri-og-bevare-meg-vel...

Hadde likevel ikke sagt nei takk til dette rommet med innhold, men jeg hadde malt litt og fjernet speilet. Heller satt inn en statue av meg selv.

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Dr.Evil skrev:
    jowil skrev:
    Dr.Evil skrev:
    tkr skrev:
    jowil skrev:
    mvh

Hadde likevel ikke sagt nei takk til dette rommet med innhold, men jeg hadde malt litt og fjernet speilet. Heller satt inn en statue av meg selv.
    Ditto. ;D ;D ;D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Han er vel mer opptatt av å oppnå god lyd enn pent interiør! Gøy å se folk som tar det helt ut!! Systemet er helaktivt, og han har et eget rom ved siden av med en røys av forsterkere.... han hadde mange av de største blokkene til Gryphon i tillegg til de to-etasjes forsterkerne til Cary..... vet ikke hva han bruker nå, men skal se om jeg finner hjemmesiden hans

_Jan_

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig anlegg, Endre Askeland! :eek: Dette har du nok jobbet lenge for! Tipper det lyder ekstremt bra!? Hørte på Avlon på messa i Horten, og likte det veldig bra!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.285
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    God morgen, Endre! Ser at du har kvittet deg med Esoteric-riggen, hva er det du spiller på nå?

mvh tkr

@_Jan_: Kan bare bekrefte at det låter bra.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jowil skrev:
    Dr.Evil skrev:
    jowil skrev:
    Dr.Evil skrev:
    tkr skrev:
    jowil skrev:
    mvh

Ditto. ;D ;D ;D
    Det er ikke sikkert at han grekeren behøvde å LEIE inn noen interiørarkitekt..... ;D

For egen del, hadde jeg slitt med å få plass til dette oppsettet i mitt eget rom ::)
    Men om det hadde blitt satt på trappa mi en dag... sånn tilfeldig...til odel og eie, så hadde madammen måtte tatt over musikkrommet mitt og jeg hadde tatt stua.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Dette låter svært bra, og det blir bare bedre og bedre etter hvert som isis blir mer og mer innspilt. Har ikke hørt noe annet som er i nærheten basert på mine lydpreferanser.

Endre
    _Jan_ skrev:
    Nydelig anlegg, Endre Askeland! :eek: Dette har du nok jobbet lenge for! Tipper det lyder ekstremt bra!? Hørte på Avlon på messa i Horten, og likte det veldig bra!

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei Tønnes

Ligger å dupper i den Engelske kanal for øyeblikket. Jeg har mye på gang for øyeblikket. Jeg har 3 jern i ilden parallellt. Enda mer godlyd på vei. Foreløpig er ikke noe av dette kommet i hus. Hvis alt går som jeg håper kommer dette til å bli ekstremt bra. Jeg skal ta noe av dette med meg og komme en tur hjem til deg når dette er på plass. Jeg kan ikke ta alt med, fordi den ene oppgraderingen alene veier godt over 100 kg, og det blir litt tungt å dra med seg alt dette. Men selvfølgelig skal du få høre på alt dette gjennom isis.

Hilsen
    Endre
    tkr skrev:
    God morgen, Endre! Ser at du har kvittet deg med Esoteric-riggen, hva er det du spiller på nå?

mvh tkr

@_Jan_: Kan bare bekrefte at det låter bra.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Dr.Evil skrev:
    Ikke for å være flisespikker, men Jean-Yves Kerbrat holder nok til i Frankrike. Det kan også nevnes at han ble fransk importør for Goto og Tact for å sikre seg best mulig matchede Goto-drivere og for å ha full kontroll over komponenene i oppsettet.

Som man kan lese på aca.gr så er heller ikke denne mannen i mål. Han snakker bl.a om å bygge rette basshorn i betong.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Endre.... Er vel ikke en Edge NL 12.1 til kanskje?? :p

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Vel, ikke akkurat en NL 12.1, men tampen brenner ;) Over 100kg ved oppgradering av en enkelt komponent stemmer ikke helt med NL 12.1.
    Men det er mer på gang også ;D

Endre
    zemtex skrev:
    Endre.... Er vel ikke en Edge NL 12.1 til kanskje?? :p

Dr.Evil

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    johna skrev:
    jowil skrev:
    Dr.Evil skrev:
    jowil skrev:
    Dr.Evil skrev:
    tkr skrev:
    jowil skrev:
    mvh

Ditto. ;D ;D ;D
    Det er ikke sikkert at han grekeren behøvde å LEIE inn noen interiørarkitekt..... ;D

For egen del, hadde jeg slitt med å få plass til dette oppsettet i mitt eget rom ::)
    Men om det hadde blitt satt på trappa mi en dag... sånn tilfeldig...til odel og eie, så hadde madammen måtte tatt over musikkrommet mitt og jeg hadde tatt stua.
    Her tror jeg vi har fyren, og noen kabler ++ på bakrommet. Tror nok han har peiling ja! Litt av noen rør :p
    Måleresultater fra rommet viser at det kuttes aktivt på 20 Hz, men det er fortsatt liv ned til 1! Hz! :eek:

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hmmm...........

Verden beste høytaler ja....joda jeg har min kandidat, men det er jo ikke så spennende! Har spurt mange jeg har møtt som har hørt mange anlegg om de har hørt noe som virkelig står i en helt egen klasse...og svaret er ofte nei...det er snakk om preferanser. Hva er det som fåre folk til å tro at bare det blir stort og dyrt nok---så blir det også mye bedre.....

Når det gjelder bildene, så er det bilde som er omtalt som et bilde tidligere fra et tilstøtende rom med forsterkere. Har personlig vanskelig for å tro at dette anlegget kan spille godt på alle type musikk, men det er jo bare meg....

Mvh
    OMF

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hmm

Her på sentralen er det en evig krangel om hva som spiller bra, og det ser ut som om medlemene aldri blir enig. Dette viser med all tydlighet at lydpreferansene er forskellige. Smaken er som baken, den er todelt!
    Men det virker som det er en ting medlemene er enige om, og det er at en nøytral komponent eller ett nøytralt oppsett som gjengir musikken uten å farge/tilføre gjengivelsen noe, det er det som vi ønsker. Dette kan jeg være enig i.
    Men da starter en ny krangel. Hva er nøytralt?
    For min del betyr nøytralt nettopp det som er nevnt ovenfor. Ikke tilføre/farge gjengivelsen. Men hva betyr dette da?
    For meg betyr det at ett oppsett skal gjengi en god innspilling godt, og en dårlig innspilling skal gjengis dårligt. Det skal høres Jæv.... ut. Dette betyr ikke at oppsettet er dårligt. Tvertimot. Men mange uerfarne lyttere vil kanskje vende tommelen ned for dette oppsettet fordi de oppfatter gjengivelsen som ikke ihht til deres preferanser. De har etter min mening misforstått mye. Shit in = Shit out.
    Ett godt oppsett skal etter min mening være brutalt ærligt! Ingen ting i gjengivelsen skal skjules eller bakes inn bare for å dille og dalle med lytteren. Dette er det gjerne ikke alle som er enige i. Greit nok det.
    Ett annet eksempel.
    Jeg vet at det er mange som liker det som gjerne blir kalt varm lyd. Dette har jeg stor respekt for. For min del, må folk få lov til å like akkurat det de ønsker selv. Men det betyr ikke at man trenger å være enig.
    Jeg har i en periode nå forsøkt å få lytte til forskjellige "Live" fremførelser av musikk og instrumenter av forskjellig karakter. Det som slår meg er at musikken, stemmer og instrumenter aldri høres "varm" ut. For meg høres de natulig og behagelig ut. Diskanten er luftig, men aldri hard og ubehagelig for ørene. Mellomtonen er aldri "tykk, "varm" og "grøtete". Bassen er rask, stram og gjerne dyp, avhengig av hvilke instrumener det blir spilt på.
    Så kommer man til det kunststykke der man skal forsøke å få satt sammen ett oppsett som som gjengir musikken troverdig. Her blir nok de lærde aldri enige om hva som er troverdig gjengivelse.

Endre

K

kbwh

Gjest
    Nøytral elektronikk er mulig å få til.

Nøytrale høyttalere? I hvilket rom da? Det blir en helt annen skål, for ikke å si en helt annen bak.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Som den lærde som du er, så vet du allerede at rommet er en viktig del av oppsettet.
    Valentino skrev:

Nøytrale høyttalere? I hvilket rom da? Det blir en helt annen skål, for ikke å si en helt annen bak.

O

omholt

Gjest
    Med nøytral lyd tenker jeg et anlegg som gjengir musikken mest mulig likt med hvordan det låter i virkeligheten.

K

kbwh

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Som den lærde som du er, så vet du allerede at rommet er en viktig del av oppsettet.
    Valentino skrev:

Lærd og lærd! Men ok: Rom/høyttalere er symbiose. Noen går jo så langt som å si at rom og høyttalere er ett system. Selv forsøker jeg å gjøre rommets del av symbiosen minst mulig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Endre Askeland skrev:
    Hmm

1) Her på sentralen er det en evig krangel om hva som spiller bra, og det ser ut som om medlemene aldri blir enig. Dette viser med all tydlighet at lydpreferansene er forskellige. Smaken er som baken, den er todelt!

Men det virker som det er en ting medlemene er enige om, og det er at en nøytral komponent eller ett nøytralt oppsett som gjengir musikken uten å farge/tilføre gjengivelsen noe, det er det som vi ønsker. Dette kan jeg være enig.
    2) Men da starter en ny krangel. Hva er nøytralt?
    For min del betyr nøytralt nettopp det som er nevnt ovenfor. Ikke tilføre/farge gjengivelsen. Men hva betyr dette da?

3) For meg betyr det at ett oppsett skal gjengi en god innspilling godt, og en dårlig innspilling skal gjengis dårligt. Det skal høres Jæv.... ut. Dette betyr ikke at oppsettet er dårligt. Tvertimot. Men mange uerfarne lyttere vil kanskje vende tommelen ned for dette oppsettet fordi de oppfatter gjengivelsen som ikke ihht til deres preferanser. De har etter min mening misforstått mye. Shit in = Shit out.

4) Ett godt oppsett skal etter min mening være brutalt ærligt! Ingen ting i gjengivelsen skal skjules eller bakes inn bare for å dille og dalle med lytteren. Dette er det gjerne ikke alle som er enige i. Greit nok det.

5) Ett annet eksempel.
    Jeg vet at det er mange som liker det som gjerne blir kalt varm lyd. Dette har jeg stor respekt for. For min del, må folk få lov til å like akkurat det de ønsker selv. Men det betyr ikke at man trenger å være enig.

6) Jeg har i en periode nå forsøkt å få lytte til forskjellige "Live" fremførelser av musikk og instrumenter av forskjellig karakter. Det som slår meg er at musikken, stemmer og instrumenter aldri høres "varm" ut. For meg høres de natulig og behagelig ut. Diskanten er luftig, men aldri hard og ubehagelig for ørene. Mellomtonen er aldri "tykk, "varm" og "grøtete". Bassen er rask, stram og gjerne dyp, avhengig av hvilke instrumener det blir spilt på.

7) Så kommer man til det kunststykke der man skal forsøke å få satt sammen ett oppsett som som gjengir musikken troverdig. Her blir nok de lærde aldri enige om hva som er troverdig gjengivelse.

Endre
    1) Det er veldig sant. Og når det er så vanskeleg å få konsensus rundt kvalitetsomgrepa, konkluderer iallfall eg med at her er eit svært betydeleg innslag av subjektivitet oppi det heile. Men all subjektivitet er ikkje nødvendigvis utan mål og prioritering, tvert om.

2) Herleg problemstilling. Men eg tykkjer "farging" er eit omgrep som ikkje treff akkurat. Veldig ofte vert farging assosiert innanfor feltet klangbalanse, med ytterpunkta varmt og kaldt, og så ligg element som "oppløysing" der og lurer i bakgrunnen. Ut frå eit "fargingsutgangspunkt" vert gjerne oppløysingsaspektet assosisert med klangfarge - at "varme" komponentar er mindre oppløyste enn dei som kling "kaldare" eller "meir analytisk". Og det er slett ikkje rett - sjekk berre din eigen elektronikk (har ikkje vore på heimebesøk med deg, men dristar meg til å spørje: du har vel slett ikkje "kald" klangbalanse, men står vel ikkje særleg attende når det gjeld oppløysing og analytiske eigenskapar i anlegget?)

3) Her er eg litt usamd. Ei "dårleg" innspeling er også utsatt for ein subjektiv prosess, og berre nokre få av oss har vore så mykje i studio (spesielt når den aktuelle plata vart spelt inn) at vi har absolutt referanse på korleis innspelinga høyrest ut samanlikna med den aktuelle musikalske hendinga. Vi har såleis ikkje god nok føresetnad for å vurdere gjennom direkte samanlikning kor god lyden på innspelinga er, berre i samsvar med vår grunnoppfatning om kva som er "rett", og det varierer veldig, med di musikalske erfaring, kva instrument og musikkstil du er fortruleg med og så bortetter...
    Verkeleg gode anlegg er i stand til å levere "alt" på godt og vondt av lydkvalitet, men vil likevel syte for at du har ei god musikalsk oppleving, sjølv om innspelinga har svake sider. Og nokre anlegg gjer at du berre fokuserer på holet, og ikkje på smultringen...
    Eg hevdar til dømes at Creedence-platene er gode innspelingar som gjev meg mykje musikalsk oppleving, og er gode "malar" å vurdere anlegg på. Men innspelingane er som dei er, langt frå fullkomne. Eg kan høyre dei på relativt enkle oppsett (til dømes vintageanlegg) og finne gode kvalitetar. Men også på det eg i dag vil kalla hi-end. Eg opplever frå tid til anna "fokusområde" i anlegga som er til hinder for mi vante, musikalske oppleving. Og ikkje nødvendigvis fordi utgangspunktet (plata) er for dårleg. Det same skjer ved avspeling av mykje av Toscaniniplater. Ingenting (vel vel, iallfall ikkje nokonlunde edruelege anlegg) kan skjule manglane når det gjeld lydkvalitet. Likevel er det absolutt høyrbart, og ymse former for "gode" anlegg formidlar kvalitet på ulik måte. Men uansett så har eg ikkje sansen for Toscanini og teknikarane hans)

4) Eg er i grunnen einig. Men med eit slikt utgangspunkt kan ein "lovande lyttar" fort fokusere seg bort frå mange musikalske opplevingar fordi innspelingane er for dårlege... sjølv fekk eg sansen for klassisk musikk fordi eg som heavyrock-entusiast hadde skaffa meg eit anlegg som spelte svært bra på ein del kriteria. Desse var slik at dei også kom symfoniske verk til gode, og eg svinga av frå heavyrocken inn i klassisk, fordi innspelingane var svært intrikate og musikken langt meir innfløkt enn det eg hadde høyrt på før. Og så balla det på seg - eg måtte ha anlegg med eigenskapar som gjorde meg i stand til å engasjere meg i symfoniar og denslags. Men eg må også innrømme at eg har gått glipp av heavyrockmusikken frå slutten av 80-talet og framover (bortsett frå ein del opplagde unntak, sjølvsagt...) Og det er sikkert anlegget si skuld -det har vore bygt opp slik at det ikkje fokuserer på desse heavyrockkvalitetane. Det er kjedeleg å spele Rammstein på mitt anlegg, eigentleg. Til somme familiemedlemer si store fortviling...
    Vart litt uklårt, dette her, men mitt poeng er at anlegget og preferansar som er gjorde der, kan styre di musikalske utvikling.

5) Dette synsa eg om i punkt #2...

6) Dette er ein forferdeleg viktig prosess. For det er vel liten tvil om at i nokre opptak og anlegg kan vi oppleve at visse aspekt ved musikken er "betre enn live"? Då er du fortapt om du ikkje har ei naturleg referanse...
    Dei ulike frekvensfløyane er veldig avhengige av korleis du er plassert. Eg prøver å plassere meg etter 2/3-regelen (sit 1/3 bak i salen, midt i når eg har høve til det) Men eg elskar eigentleg å vere svært tett på orkesteret. Det gjer at du ofte får eit kraftigare diskantnivå enn om du sit bak i salen. Når ein så prøve å kompensere for dette, vert diskantnivået eigentleg heilt feil, fordi opptaket ikkje er "kalibrert" på same måte som meg (plasseringa). Og eg får ein slik tvilsam diskant som du nemner, litt for framheva, utan at det eigentleg er naturleg. Det høyrest diskant-element-aktig ut. Då er elektrostatar gode å ha, som lagar diskant langt meir i pakt med mine preferansar (som altså er subjektive som berre det). Men i mi heavyrockperiode, var konsertopplevinga styrt av miksebordet på PA-anlegget, og diskantheving ei langt enklare affære.
    Her har eg ei ambivalent haldning. Eg likar godt å høyre på gode, akustiske innspelingar, og må seie at eg likar Bösendorferflygel betre enn Steinway. Men eg vil også ha tydeleg beskjed om skilnaden på elgitarar som Les Paul og Stratocaster, og korleis utøvaren forheld seg til det (sjølv om lyden frå desse hovudsakleg er elektronisk)

7) Uff, ja........................men det er då moro også!

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Helt enig.

Endre
    omholt skrev:
    Med nøytral lyd tenker jeg et anlegg som gjengir musikken mest mulig likt med hvordan det låter i virkeligheten.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    OMF skrev:
    Hmmm...........

Verden beste høytaler ja....joda jeg har min kandidat, men det er jo ikke så spennende! Har spurt mange jeg har møtt som har hørt mange anlegg om de har hørt noe som virkelig står i en helt egen klasse...og svaret er ofte nei...det er snakk om preferanser. Hva er det som fåre folk til å tro at bare det blir stort og dyrt nok---så blir det også mye bedre.....

Når det gjelder bildene, så er det bilde som er omtalt som et bilde tidligere fra et tilstøtende rom med forsterkere. Har personlig vanskelig for å tro at dette anlegget kan spille godt på alle type musikk, men det er jo bare meg....

Mvh
    OMF
    Er det noen spesiell grunn til at du ikke tror dette anlegget spiller godt på alle musikktyper??

Har hatt horn og rør selv, og det brydde seg lite om hva slags cder som sto i spillern! Både Wam og Wagner hørtes bra ut....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endre Askeland skrev:
    Hmm

Her på sentralen er det en evig krangel om hva som spiller bra, og det ser ut som om medlemene aldri blir enig. Dette viser med all tydlighet at lydpreferansene er forskellige. Smaken er som baken, den er todelt!
    Men det virker som det er en ting medlemene er enige om, og det er at en nøytral komponent eller ett nøytralt oppsett som gjengir musikken uten å farge/tilføre gjengivelsen noe, det er det som vi ønsker. Dette kan jeg være enig i.
    Men da starter en ny krangel. Hva er nøytralt?
    For meg betyr det at ett oppsett skal gjengi en god innspilling godt, og en dårlig innspilling skal gjengis dårligt. Det skal høres Jæv.... ut. Dette betyr ikke at oppsettet er dårligt. Tvertimot. Men mange uerfarne lyttere vil kanskje vende tommelen ned for dette oppsettet fordi de oppfatter gjengivelsen som ikke ihht til deres preferanser. De har etter min mening misforstått mye. Shit in = Shit out.
    Ett godt oppsett skal etter min mening være brutalt ærligt! Ingen ting i gjengivelsen skal skjules eller bakes inn bare for å dille og dalle med lytteren. Dette er det gjerne ikke alle som er enige i. Greit nok det.
    Ett annet eksempel.
    Jeg har i en periode nå forsøkt å få lytte til forskjellige "Live" fremførelser av musikk og instrumenter av forskjellig karakter. Det som slår meg er at musikken, stemmer og instrumenter aldri høres "varm" ut. For meg høres de natulig og behagelig ut. Diskanten er luftig, men aldri hard og ubehagelig for ørene. Mellomtonen er aldri "tykk, "varm" og "grøtete". Bassen er rask, stram og gjerne dyp, avhengig av hvilke instrumener det blir spilt på.
    Så kommer man til det kunststykke der man skal forsøke å få satt sammen ett oppsett som som gjengir musikken troverdig. Her blir nok de lærde aldri enige om hva som er troverdig gjengivelse.

Endre
    Veldig enig Endre (selv om enkelte ting av det du skriver reiser nye spørsmål, som bla Arve er inne på). Føler av og til at mange preferanser her på HiFisentralen dreier seg om at middels opptak skal sminkes til å lyde bra. Kjøper ikke alle argumentene om varm lyd feks - det er bare å legge på 2. harmonisk forvrenging det!

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Interessant å se hvordan en tråd sklir ut igjen :'(

Hva skal vi egentlig med Off Topic.

Lag nye tråder!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Peter skrev:

Lag nye tråder!
    Ja og nei. Skjønner at du synes det glir ut, men vet jamenn ikke om jeg er enig.

Problemet med alle diskusjoner om hva som er bra og mindre bra er å definere parametrene, hvordan skal jeg kunne forholde meg til noens utsagn om verdens beste høyttaler uten å kjenne vedkommende filosofi både når det gjelder lydgjengivelse mer generelt - og uten å vite om høyttaleren vurderes mer isolert eller i en total rom/høyttalermatching?

Uten slike avklaringer blir denne type tråder på grensen til det meningsløse - og det minner meg om hvorfor jeg vanligvis hverken leser de eller poster på de.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    val skrev:
    Er det noen spesiell grunn til at du ikke tror dette anlegget spiller godt på alle musikktyper??

Har hatt horn og rør selv, og det brydde seg lite om hva slags cder som sto i spillern! Både Wam og Wagner hørtes bra ut....
    Anlegget spiller sikkert bra på alt, men tviler på at dette er verdens beste på alle typer musikk. Personlig har jeg vanskeligfor å tro at en høytaler med 7 forskjellige drivere og trolig noen ganske så kompliserte passive delefiltere, i et rom som ikke er akustisk behandlet i det hele tatt, med en lytteavstand på noe som sikkert nærmer seg 5 meter er siste ord i presisjon, nærhet, holografi og en del andre egenskaper som jeg setter pris.

Min stemme for beste anlegg går nok heller til oppsettet til Mike Lavigne....hvis man ikke skal stemme på seg selv da... ;D ;D ;D

Mvh
    OMF

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    erato skrev:
    Peter skrev:

Lag nye tråder!
    Ja og nei. Skjønner at du synes det glir ut, men vet jamenn ikke om jeg er enig.

Problemet med alle diskusjoner om hva som er bra og mindre bra er å definere parametrene, hvordan skal jeg kunne forholde meg til noens utsagn om verdens beste høyttaler uten å kjenne vedkommende filosofi både når det gjelder lydgjengivelse mer generelt - og uten å vite om høyttaleren vurderes mer isolert eller i en total rom/høyttalermatching?

Uten slike avklaringer blir denne type tråder på grensen til det meningsløse - og det minner meg om hvorfor jeg vanligvis hverken leser de eller poster på de.
    Skjønner hvor du vil, men når enkelte bruker denne tråden til å skryte av sin siste ervervelse (som ikke er en høyttaler) synes jeg det er OFF TOPIC.
    Så det så, beklager gretten tone.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Med farging, mener jeg en endring fra det originale opptaket, og endring fra hvordan instrumenter høres ut i virkeligheten. Du har selvfølgelig ett meget godt poeng i at det er de færeste av oss som har vært tilstede når opptaket var gjordt.

Når det gjelder klangbalansen i mitt, oppsett føler jeg at den er på den naturlige delen av skalaen. Ikke varm og heller ikke kald. Meget god oppløsning, men ikke analytisk lyd.
    Når jeg hadde min gamle dCS Elgar Plus/Verona/Verdi/Purcell i oppsettet mitt, da hadde jeg analytisk lyd da. Etter hvert fant jeg ut at dette ikke tiltalte meg.

Endre
    Audiophile-Arve skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hmm

2) Herleg problemstilling. Men eg tykkjer "farging" er eit omgrep som ikkje treff akkurat. Veldig ofte vert farging assosiert innanfor feltet klangbalanse, med ytterpunkta varmt og kaldt, og så ligg element som "oppløysing" der og lurer i bakgrunnen. Ut frå eit "fargingsutgangspunkt" vert gjerne oppløysingsaspektet assosisert med klangfarge - at "varme" komponentar er mindre oppløyste enn dei som kling "kaldare" eller "meir analytisk". Og det er slett ikkje rett - sjekk berre din eigen elektronikk (har ikkje vore på heimebesøk med deg, men dristar meg til å spørje: du har vel slett ikkje "kald" klangbalanse, men står vel ikkje særleg attende når det gjeld oppløysing og analytiske eigenskapar i anlegget?)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Peter skrev:
    Skjønner hvor du vil, men når enkelte bruker denne tråden til å skryte av sin siste ervervelse (som ikke er en høyttaler) synes jeg det er OFF TOPIC.
    Det er jeg enig i...men siden kommentaren din kom etter diskusjonen om lydfilosofi tik jeg kommentaren som knyttet til det....Synes ikke tonen var SÅ gretten!

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Stått opp på feil side av sengen i dag Peter? Vel vel, det kan skje den beste det. Positivt å se at du bidrar med konstruktive innlegg.
    Peter skrev:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Endre Askeland skrev:
    Hei

Med farging, mener jeg en endring fra det originale opptaket, og endring fra hvordan instrumenter høres ut i virkeligheten. Du har selvfølgelig ett meget godt poeng i at det er de færeste av oss som har vært tilstede når opptaket var gjordt.

Når det gjelder klangbalansen i mitt, oppsett føler jeg at den er på den naturlige delen av skalaen. Ikke varm og heller ikke kald. Meget god oppløsning, men ikke analytisk lyd.
    Når jeg hadde min gamle dCS Elgar Plus/Verona/Verdi/Purcell i oppsettet mitt, da hadde jeg analytisk lyd da. Etter hvert fant jeg ut at dette ikke tiltalte meg.

Endre
    Audiophile-Arve skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hmm

Det hadde vore frykteleg moro å høyre oppsettet ditt ein gong....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn