Vennetråden for Denon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balticthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Innlegg
    709
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    Dcd 3560

    Jeg har et Denon anlegg i fammiliehuset som jeg elsker fremdeles! Pra 1500,2xPoa6600a, Dali 40, og Dcd3560
    Sistnevnte feilsporer veldi i det siste.. hva er fremtidsutsikten for den skal tro?
    Hadde også en veldig lite brukt Dp 47 med DL 103 som jeg solgte for 2800kr i 1998.. for en idiot!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Balticthor: Ta med deg 3560 til Klubben. Be om å få bytta laser, samt rensa innvendig og sjekka kondiser. Da lever den i ti år til:cool: Bruk isopropyl hvis du renser linsa, og hold deg LANGT vekk fra vindusvasken..Få tak i ei børsteplate dersom du ikke allerede har. Kan være så enkelt som en nødvendig linserens også..
     
    Sist redigert:

    nightowl

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    25
    Min dcd s10mk2 begynte å hakke for en tid siden, etter over 20 års drift(!)
    Jeg renset laseren med q-tips
    og litt Jif vindusvask.
    Ble helt fin.
    Denne har dog en annen laser
    enn 3560 som bruker Sony kss-serie.
    Disse er forlengst ute av
    produksjon og vanskelig å skaffe.
    Det finnes vel kina-kopier,
    men da er det hell og lykke..

    mvh
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Hei.
    Har mulighet til og kjøpe denne Denon PMA-1500AE til 2500 kr. Er dette en bra forsterker og hvordan er riaa trinnet på den?
    Bjarne
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    God forsterker. En av favorittene mine blant nøkterne integrerte forsterkere for til et prisnivå "folk flest" kan leve med.

    Kan ikke uttale meg om platespillerdelen desvvere.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Langtfra like god som den du har. Musikalsk , men kontra Hegel mangler den "sprett" og krefter. Sistnevnte er nødvendige for å få noe liv i Audiovector C-serie..
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har et Denon anlegg i fammiliehuset som jeg elsker fremdeles! Pra 1500,2xPoa6600a, Dali 40, og Dcd3560
    Sistnevnte feilsporer veldi i det siste.. hva er fremtidsutsikten for den skal tro?
    Hadde også en veldig lite brukt Dp 47 med DL 103 som jeg solgte for 2800kr i 1998.. for en idiot!!
    Du må absolutt prøve å få gitt Dcd3560 en skikkelig service, knall god spiller som er bygget for å vare :)
    God helg

    mvh
     

    presten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Innlegg
    75
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har et Denon anlegg i fammiliehuset som jeg elsker fremdeles! Pra 1500,2xPoa6600a, Dali 40, og Dcd3560
    Sistnevnte feilsporer veldi i det siste.. hva er fremtidsutsikten for den skal tro?
    Hadde også en veldig lite brukt Dp 47 med DL 103 som jeg solgte for 2800kr i 1998.. for en idiot!!
    Balticthor: dersom lasermekanismen er gåen kan du se etter en DCD 1500 II på brukten. Den har samme laser som "de store" KSS-151A.
    Har ligget et par stykker på Finn i det siste. Blir det helt krise, så har jeg hatt en NOS 1500 II stående på loftet i noen år, i påvente av at det skulle komme en havarert 3560 for salg :rolleyes:.
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Denon er tenkt for å ha som anlegg nr 2, kanskje på sommer huset. Hva av høyttalere passer denne Denon?
    Bjarne
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Det forandrer saken. En 1500, sa du? Til 2500 kr? Små Dali Zensor og Bowers & Wilkins 600-serie er fine der, men spørs om jeg ikke også ville sett på Acoustic Energy AE100. Tre tusen for paret har vel sjelden levert så mye allround godlyd..:cool:Dessuten så jeg et par Tannoy XT MINI lagt ut her på Torget i forrige uke- også svært gode..Tror det var 1900 kr selger skulle ha, og det er en MEGET bra pris. Tannoy har også lansert nye aktive høyttalere (Gold Series). Har du en habil kilde med innebygd forforsterker da- som for eksempel Audiolab 8200 CDQ-, får du hele anlegget der.
    Da har du all musikk du noensinne kan ønske deg til sommerhuset, og det i kun tre bokser..totalt...

    PS: Legg på en iEast Cast M5 til 600 kr, så kan du bruke disse Tannoyene trådløst:cool:

    Gold-priser:

    6: 5000,-
    7: 6500,-
    8: 8000,-
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    38956060-F5FB-4184-A7F0-3C44A220B352.jpg
    6F53E3F7-010F-4EAC-8876-7CB89505D9B3.jpg
    Her er bilder av den ene DP37-F og FP47-F jeg har. Jeg har 2 av hver. Goldring 1200 på 37 og DL110 på 47 foreløpig. Har og noen 1540 ar cd spillere, og 1500 sacd spiller samt 1 Pma2500n.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Denon-dyr, du..:cool: Passende her..Vet om flere som gjerne skulle hatt en strøken DP37/47..Selv kunne jeg godt tenkt meg en DP400, slik at frua også kan bruke LPer.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Har litt av hvert, men liker Disse Denon spillerne godt. 2 av disse er mye i bruk sammen med en Lenco B55.
     

    DiyAmatøren

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Hei.
    Kort spm
    Har en PMA 1500AE
    HT er Dali 810 (4-8ohm) står det på de.

    Kan jeg bi-ampe forsterkeren med de HT?

    [emoji3526][emoji106]

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    DIYAmatøren: Det kan du. Bruk forsterkerens PRE OUT. Finn ei god, tokanals Denon EFFEKTBLOKK, koble den på PRE OUT. Da vil den integrerte ta diskantseksjonen i 810, mens effektblokka tar bass. Dra 2 sett høyttalerkabler- ett til hvert terminalpar , fra den respektive forsterker. Fjern koblingsbruene. Dog, har du vurdert å heller se på nye høyttalere til den fine forsterkeren din? PMC, for eksempel? Det har skjedd vanvittig mye siden Dali lanserte 810...og den er god nok til å håndtere PMCs nye små Twenty5i´er...En kombinasjon som garantert leverer et langt bedre lydbilde enn det 1500AE klarer med de ekstremt tungdrevne 810ene..

    Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hei.
    Kort spm
    Har en PMA 1500AE
    HT er Dali 810 (4-8ohm) står det på de.

    Kan jeg bi-ampe forsterkeren med de HT?

    [emoji3526][emoji106]

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Hvis du ønsker mer effekt er det nok bedre å bytte forsterkeren. Koster ikke så mye for en brukt Denon PMA 2020 for eksempel. Event eller koble til en Effektforsterker ala Parasound 2250.
     

    DiyAmatøren

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    DIYAmatøren: Det kan du. Bruk forsterkerens PRE OUT. Finn ei god, tokanals Denon EFFEKTBLOKK, koble den på PRE OUT. Da vil den integrerte ta diskantseksjonen i 810, mens effektblokka tar bass. Dra 2 sett høyttalerkabler- ett til hvert terminalpar , fra den respektive forsterker. Fjern koblingsbruene. Dog, har du vurdert å heller se på nye høyttalere til den fine forsterkeren din? PMC, for eksempel? Det har skjedd vanvittig mye siden Dali lanserte 810...og den er god nok til å håndtere PMCs nye små Twenty5i´er...En kombinasjon som garantert leverer et langt bedre lydbilde enn det 1500AE klarer med de ekstremt tungdrevne 810ene..

    Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
    Åja, men tenkte mer på bi-amp slik man kan gjøre med pma-1600ae, å bruke a+b utgangene[emoji16] men står ikke noe om det i manualen til 1500ae, så er vel ikke mulig på den måten. Mine Dali 810 har en følsomhet på 92db, så trodde de da var ganske så lettdrevne!? [emoji2369]

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    DIYAmatøren: Det kan du. Bruk forsterkerens PRE OUT. Finn ei god, tokanals Denon EFFEKTBLOKK, koble den på PRE OUT. Da vil den integrerte ta diskantseksjonen i 810, mens effektblokka tar bass. Dra 2 sett høyttalerkabler- ett til hvert terminalpar , fra den respektive forsterker. Fjern koblingsbruene. Dog, har du vurdert å heller se på nye høyttalere til den fine forsterkeren din? PMC, for eksempel? Det har skjedd vanvittig mye siden Dali lanserte 810...og den er god nok til å håndtere PMCs nye små Twenty5i´er...En kombinasjon som garantert leverer et langt bedre lydbilde enn det 1500AE klarer med de ekstremt tungdrevne 810ene..

    Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
    Åja, men tenkte mer på bi-amp slik man kan gjøre med pma-1600ae, å bruke a+b utgangene[emoji16] men står ikke noe om det i manualen til 1500ae, så er vel ikke mulig på den måten. Mine Dali 810 har en følsomhet på 92db, så trodde de da var ganske så lettdrevne!? [emoji2369]

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Har ingen ting for seg

    mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har, eller har noen tanker om, DCD-2500NE?
    Trenger ny CD-spiller. Hadde tenkt å kjøpe DA-converter og bruke et billig verk, men liker i grunnen velbygde saker med flott finish og skuffe som ikke skrangler - og færrest mulig bokser. Matcher Accuphasen min gjør den også.
    Denonen er jo ikke spesielt dyr. Har fått nok av dyre spillere da lasere gjerne ikke varer evig- min Ancient Audio Lector IV er kaputt. Har hatt en Denonspiller før (3560) og det var fine saker. Spiller (midlertidig) forøvrig for tiden på en DCD-1000 fra 1985!
    Det gjør heller ikke noe at 2500NE spiller SACD - sjøl om jeg ikke har en eneste SACD plate. Det kan det jo gjøres noe med....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har, eller har noen tanker om, DCD-2500NE?
    Jeg har hatt DCD-2500NE i noe over et år og er mildt sagt veldig fornøyd. Før den hadde jeg en DCD-2000AE som jeg var akkurat like fornøyd med, men den begynte å dra på åra så det var på tide med en ny før den begynte å skrante. Utvalget er jo ikke kjempestort om man vil ha med SACD på lasset, men mens jeg gikk og lurte på nykjøp fikk jeg hørt på en del greier i prisklassen 15-40K eller så, inkludert Marantz SA-11S3, Pioneer PD-70AE og Yamaha CD-S3000.

    I mine ører vant Denonen hands down, som de sier på nynorsk. Byggekvaliteten fremstår som formidabel og matcher Luxmanen min i så måte, det egenutviklede drivverket skal være meget bra og svært driftsikkert og lyden er den beste jeg har hørt fra noen digital rigg i en eller to bokser. Helt subjektivt selvsagt; dine ører vil ikke nødvendigvis være enige. Kanskje det beste med den er at Denons proprietære AL32 upsampling får CDer til å høres ut mer eller mindre som SACDer. Om du ender opp med å kjøpe den kan du jo handle 1 stk SACD selv og teste.... :D

    Den eneste bakdelen, om man finner slikt brysomt, er at SACD drivverk er noe tregere i oppstart enn et rene CD-drivverk. Så også denne.
     

    mulle

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    12
    Bruger du mest alm. CD-skiver, kan du sætte "disc-layer" på "CD". Så kan CD-skiven læses på ca. 5 sek. Se manual!
    Vil man spille en SACD, kan skiven efter indlæsning via "disc-layer knappen" sættes på "Stereo".
    Jeg har haft Denon DCD 2500 i 1,5 år. Det er en super maskine.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det var til meg, så er jeg selvsagt klar over alt det der. Jeg plages imidlertid ikke av ventetiden, så jeg legger bare en disk i skuffen og rører aldri formatsjalteren.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Gikk til innkjøp i går av ny hjemmekinoforsterker fra Denon for første gang på 22 år, en AVR-X4500H. Den avløser en Yamaha RX-V3800 jeg har hatt påslått nesten kontinuerlig siden 2008. Jeg har hatt andre Denon-produkter i hus tidligere.

    Jeg trenger ikke alle de kanalene som tilbys i de større modellene pga. begrenset størrelse på stua, men AL32 prosesseringen var en dealbraker som de nynorske ville sagt, og da må man opp i AVR-X4500H eller større modeller.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har, eller har noen tanker om, DCD-2500NE?
    Jeg har hatt DCD-2500NE i noe over et år og er mildt sagt veldig fornøyd. Før den hadde jeg en DCD-2000AE som jeg var akkurat like fornøyd med, men den begynte å dra på åra så det var på tide med en ny før den begynte å skrante. Utvalget er jo ikke kjempestort om man vil ha med SACD på lasset, men mens jeg gikk og lurte på nykjøp fikk jeg hørt på en del greier i prisklassen 15-40K eller så, inkludert Marantz SA-11S3, Pioneer PD-70AE og Yamaha CD-S3000.

    I mine ører vant Denonen hands down, som de sier på nynorsk. Byggekvaliteten fremstår som formidabel og matcher Luxmanen min i så måte, det egenutviklede drivverket skal være meget bra og svært driftsikkert og lyden er den beste jeg har hørt fra noen digital rigg i en eller to bokser. Helt subjektivt selvsagt; dine ører vil ikke nødvendigvis være enige. Kanskje det beste med den er at Denons proprietære AL32 upsampling får CDer til å høres ut mer eller mindre som SACDer. Om du ender opp med å kjøpe den kan du jo handle 1 stk SACD selv og teste.... :D

    Den eneste bakdelen, om man finner slikt brysomt, er at SACD drivverk er noe tregere i oppstart enn et rene CD-drivverk. Så også denne.
    Det du sier forundrer meg egentlig ikke. Etter å ha studert denne nøye; bla fått oversatt Denon sine japanske sider, så er det tydelig at de har puttet alle godsakene i denne. Dvs drivverket, prosesseringen og byggekvalitet. Denon har to større modeller i sortimentet i Japan, men det ser ut som om 2500NE har fått det meste fra sine storebrødre - bortsett fra totalt overkill. Den mangler f.eks balanserte utganger og hodetelefonutgang. Kan ikke se at det er noen i prisklassen som synes like kompromissløst bygd opp. Prisen er heller ikke noe å si på. Jeg er heller ikke villig til å betale så mye mer for et digitalt produkt. Vinyl er primærkilden min. Skulle gjerne hatt en Accuphase, men den blir minst dobbelt så dyr, har ikke SACD og virker ikke like overdimensjonert bygd son Denonen
    Tror nok det blir en slik på meg....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke du vil angre om det ender med en DCD-2500NE.
     

    TKV

    Fersking
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Voss
    Har nett kjøpt cd spiller -
    Denon DCD-1500AE, men den mangler fjernkontroll. Har sett etter på nett men vanskelig å finne.. Finnes det eventuelt en erstatnings kontroll for denne?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tradisjonelt sett har denonspillere flest opp igjennom historien hatt kompatible fjernkontroller. Noen spesialfunksjoner er det alltids som ikke går på tvers av modeller, men vanligvis er alle basisfunksjoner identiske på samtlige modeller.
     

    TKV

    Fersking
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Voss
    Tradisjonelt sett har denonspillere flest opp igjennom historien hatt kompatible fjernkontroller. Noen spesialfunksjoner er det alltids som ikke går på tvers av modeller, men vanligvis er alle basisfunksjoner identiske på samtlige modeller.
    Hei og takk for svar. Ser at kontrollen til denne heter RC 1020, og finner ingen direkte kompatibel med denne. Har du noen tips på modeller du mener vil funke?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sannsynligvis vil alle andre Denonkontroller klare å kjøre start, stopp, pause, skip osv.

    Ting som ikke pleier å funke med mindre du er innafor ca samme generasjon er Power, Open/close, random, volume, display og direkte sporvalg, spesielt spor 10 (noen spillere har "+10" som må kombineres med 0, mens andre har 10 som et eget valg)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TKV

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    8K ser ut til å være den største nyheten.
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Har AVR-X4300H i rommet nede, og AVR-X4500H i stua på surround/TV. Måtte ha eARC, og det er faktisk den eneste grunnen til at jeg erstattet 4300en, tror jeg, kremt - og et par småting ellers, man finner alltid en grunn.

    Men NÅ er det stopp! Den der 2020-generasjonen skal jeg ikke se på engang... :unsure::rolleyes::cool::geek:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Har AVR-X4300H i rommet nede, og AVR-X4500H i stua på surround/TV. Måtte ha eARC, og det er faktisk den eneste grunnen til at jeg erstattet 4300en, tror jeg, kremt - og et par småting ellers, man finner alltid en grunn.

    Men NÅ er det stopp! Den der 2020-generasjonen skal jeg ikke se på engang... :unsure::rolleyes::cool::geek:
    Virker som 8K er den største nyheten her. Men det er ikke overdrevent mye 4K tilgjengelig, og jeg blir ikke rastløs av dette.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Spørsmål til Denon-kjennere. Har en gammel PMA 1560 stående. Denne har lys når jeg slår den på, men er helt tyst når jeg har koblet til kilder og høyttalere.

    Relé (høyttalerutgang) klikker ikke når jeg skrur den på, så disse byttet jeg. Ingen endring etter bytte.

    Forsteker har i følge forrige eier stått lagret i mange år. Kan problemet være så enkelt som at kondisene i strømforsyninga har tørket, eller er det andre plasser jeg bør fokusere feilsøking? Kan ikke se at det er noen brente komponenter noe sted.
     

    Frode.R.N

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    12
    Bør vel melde meg inn her, etter titals år med Denon..
    Sitter igjen med DCD-S1 og selv om den ikke benyttes all verden lenger, er den virkelig et smykke.. :)
    20200409_202513.jpg
    20200409_203602.jpg

    Sony'en v siden av er solgt.. :cool:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Fantastisk flott spiller, Denon lager noe av det beste av spillere der ute imo :)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn